Det gikk fort med greven: Austrian conductor Nikolaus Harnoncourt dies at 86 - BBC News"Liebes Publikum,
meine körperlichen Kräfte bieten eine Absage meiner weiteren Pläne."
Ja, slik begynner Harnoncourts meddelelse om at han ikke klarer å fullføre den annonserte serien med Beethoven-symfonier i Wien med Concentus Musicus. Det lille brevet innebærer også at innspillingen med fjerde og femte symfoni blir hans siste.
Det er virkelig synd, for så mye karakter og uttrykkskraft er sjelden kost. Jeg synes det er nifst hvordan Beethovens opprørte og opprørske vesen er til stede i hver bidige takt. Ingenting er rutine eller likegyldig. Enhver som har til hensikt å være på når det gjelder Beethoven, må gå til anskaffelse.
Det var trist! Jeg har hatt stor glede av innspillingene hans. Han holdt stilen til det siste.gikk fort med greven: Austrian conductor Nikolaus Harnoncourt dies at 86 - BBC News
Blir nok et par stykker med ham i kveld.
Graf Nikolaus de la Fontaine und d'Harnoncourt-Unverzagt; requiescat in pace!
B
Quatuor Festetics på Arcana er flotte saker, og kanskje vel så godt mottatt i pressen som The London Haydn Quartet - så langt (sistnevnte har bare kommet til op.50). Festetics er snillere og saktere, det jeg har hørt av dem. Noen synes londonerne er for gritty og rett på, ser jeg, men synes altså selv at linjene, poengene og klangene de henter frem, er med musikken.Ja, jeg synes at Hyperion ofte har flotte omslagsbilder.
Har folket forresten noen anbefaling hva gjelder Haydns komplette strykekvartetter på autentiske instrumenter?
Et lite tips til dem som, i likhet med meg, sikler litt på Festetics: Platekompaniet selger boksen for kr 679 inkl frakt, noe som er vesentlig billigere enn f.eks. amazon UK. Leveringstid ca 5-10 dager.Quatuor Festetics på Arcana er flotte saker, og kanskje vel så godt mottatt i pressen som The London Haydn Quartet - så langt (sistnevnte har bare kommet til op.50). Festetics er snillere og saktere, det jeg har hørt av dem. Noen synes londonerne er for gritty og rett på, ser jeg, men synes altså selv at linjene, poengene og klangene de henter frem, er med musikken.Ja, jeg synes at Hyperion ofte har flotte omslagsbilder.
Har folket forresten noen anbefaling hva gjelder Haydns komplette strykekvartetter på autentiske instrumenter?
De er veldig lange ja.Han tok den vel helt ut i dem.
Førsteinntrykket er bra på alle måter! God lyd og vakker innpakning, med en flott bok som sier litt om hvert av verkene. Kommer med mer etterhvertDe er veldig lange ja.Han tok den vel helt ut i dem.
Og Kanutus, du har en skattkiste der med flotte innspillinger. Fortelle gjerne om dine reaksjoner etter hvert som du hører på de.