Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.494
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jacob Offenbach. Han var vel egentlig en fetert cellist, så han skrev selvsagt et par cellokonserter:
    Folder.jpg

B

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.768
    Torget vurderinger
    2
    Slik skal Rhapsody in Blue spilles (med skrattende klarinett og langt hurtigere i passasjer enn man til vanlig får høre det).

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.984
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Spiller meg gjennom dette settet med 12 CDer med musikk fra korbøkene i Leiden (som ikke ble destruert av den ikonoklastiske mobben i 1566, dessverre røk mye annet). I går kveld og i dag CD nr 5 og 6.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.494
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I kveld får Mme Nikolajeva spille Sjostakovitsj. Regner med at det blir hele greia:
    Folder.jpg

B

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.061
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Flerkanalsopptak fra Grieghallen idag
    Rachmaninoff symfoni nr.2
    Skjermbilde 2016-02-28 kl. 23.18.07.png

Truls Mørk spiller Saint-Saëns
    Skjermbilde 2016-02-28 kl. 23.18.51.png

Og fra CD-salget hos musikkhandleren har jeg en en hel bunke med Bach-kantater som venter.
    Sigiswald Kuijken og hans Petit Bande, SACDer utgitt på Accent.
    Også det flerkanals opptak med akustikk og rom i sidekanalene.
    Skjermbilde 2016-02-28 kl. 23.17.29.png

M

medlem215396

Gjest
    Dette liker jeg godt, flotte saker en sein kveld.
    Friskt, lettbeint og vakkert.

Vedlegg

Sist redigert av en moderator:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.061
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Korngold og Britten kom idag, og klinger i nyisolerte omgivelser på Naim-Spendor. Ny lydløs varmepumpe øker lyttegleden ytterligere.
    Skjermbilde 2016-03-02 kl. 17.49.51.png

Denne Korngold-konserten er ny for meg, veldig fin rett og slett.
    Så avgårde og høre OE Antonsen og Wayne Marshall. Gode tider.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.984
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spilte den i går kveld ottone. Er kanskje enda mer glad i Britten, Korngold er vakker men blir litt siruppreget etter noen gjennomspillinger, mens Brittens originalitet står seg bedre.

Nå to suverene postromantiske symfonier i flott lyd med assosiasjoner både til Atterberg og Eivind Groven (!):

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Det er nesten alltid en eller annen syklus med Beethovens klaversonater på gang her i huset. Det daglige brød. Nå er det Brautigams tur, og det er første gang jeg hører ham sammenhengende i alle 32.

Alt, absolutt alt, er tiltalende ved disse BIS-produksjonene. Akustikken, lyden (SACD-hybrid) og instrumentet. Alle som måtte lure på hva fortepiano kan bidra med, kan uten videre starte her. Det er klangfullt, kvikt, friskt, artikulert, dynamisk og i karakter med musikken.

Først og fremst er det en musiker som har Beethoven i blodet. Han har mye på hjertet og alt som skal til for å si det. Ikke minst klarer han hele tiden å finne uttrykk for poengene i musikken, f. eks. gjennom kontraster i klang, tempo og frasering.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.494
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    De Brautigamsonatene er noe helt strålende ja. Jeg tror jeg mangler et par av de nyeste utgivelsene, og det må jeg fluksens gjøre noe med.
    Nå Rossinis alderdomssynder:
    Folder.jpg

Ikke første gang jeg hører på disse småstykkene, sjarmerende som de er.
    EDIT: Å jøsses, det var ikke bare et par plater jeg manglet. Jeg hadde alle sonatene, men småstykkene osv var det verre med.

B

666

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Antall liker
    6.233
    Torget vurderinger
    14
    Denne har jeg i min influensa rus hørt på i 2 dager.
    Jeg liker den veldig godt. Så enkelt.
    Lasse
    Mozart ent.jpg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.494
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    "Liebes Publikum,
    meine körperlichen Kräfte bieten eine Absage meiner weiteren Pläne."

Ja, slik begynner Harnoncourts meddelelse om at han ikke klarer å fullføre den annonserte serien med Beethoven-symfonier i Wien med Concentus Musicus. Det lille brevet innebærer også at innspillingen med fjerde og femte symfoni blir hans siste.

Det er virkelig synd, for så mye karakter og uttrykkskraft er sjelden kost. Jeg synes det er nifst hvordan Beethovens opprørte og opprørske vesen er til stede i hver bidige takt. Ingenting er rutine eller likegyldig. Enhver som har til hensikt å være på når det gjelder Beethoven, må gå til anskaffelse.

Det gikk fort med greven: Austrian conductor Nikolaus Harnoncourt dies at 86 - BBC News

Blir nok et par stykker med ham i kveld.

Graf Nikolaus de la Fontaine und d'Harnoncourt-Unverzagt; requiescat in pace!

B

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.061
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En virkelig klassiker, det der, vega jon.
    Nesten så jeg ikke spiller min lengre, redd for at den bli litt slitt, samme med den med Prokofiev jeg nylig fikk tak.
    Finnes på cd også, med imponerende bra lyd.

Her er det en ny gammel vinylsamling som må gjennomgås.
    Full av plater som bare er å oppdrive brukt. Og knapt nok det. Det liker jeg.
    Nå Paganini, med Shmuel Ashkenasi.
    Skrev jeg rett? Ja, Shmuel Ashkenasi.
    XXXX__74662__04142011092434-409.jpg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.061
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kan ikke huske å ha hørt en hornkonsert av Haydn før. Kan ikke skjønne hvorfor.
    Her dukker det opp en på vinyl, og så med Barry Tuckwell.
    Skjermbilde 2016-03-07 kl. 17.36.15.png

Ellers kom Sara Mingardo i hus på cd idag.
    Den med bl.a. Cum Demerit, fra Vivaldis Nisi Dominus
    Skjermbilde 2016-03-07 kl. 17.40.21.png

Joda, Mingardo innfrir.

vega jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    1.210
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    spiller ikke så mye classisc ottone men når jeg fikk den for en tier i dag kunne jeg ikke si nei:)
    den er litt slitt men kunne hvert mye verre:) lyden er knall!

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Leinsdorf/LAPO på direkteskåren Sheffield-vinyl er "real horror show", som Alex i A Clockwork Orange så treffende sa det. Han var jo selv en vinylens mann. Spiller mine kun på utvalgte søndager og høyst en gang i året.

Fikk en dose som satt nå nettopp av Herbert Howells' Concerto for String Orchestra, i en innspilling med Boult/LPO på EMI fra 1973. Howells var kirkemusiker med til tider tvilsom moral, litt syk og tragisk også, men med mange kjente komponister og utøvere som venner. Det spørs hvilken plass han hadde hatt i musikkhistorien hvis det ikke hadde vært for en virkelig tragisk hendelse i 1935.

Sønnen Michael ble plutselig syk og døde tre dager etter, ni år gammel. Resten av livet bearbeider han sorgen gjennom å skrive musikk, for sønnens og andres - også kjente menneskers - død, og blir gradvis mer anerkjent og respektert. Nesten en one trick pony sjangermessig, men det er dybde og begavelse i den forfinede sørgemusikken. Selv ble han en gammel mann. Han døde i 1983, 90 år gammel, en dag etter sin gode venn Boult.

Opptaket er forresten fra studio 1, Abbey Road, med Bishop og Parker ved spakene. Det er en særegen flyt og sammenheng ved lyden i disse produksjonene. Jeg fant innspillingen i en av de gilde Boult-boksene, men den finnes sikkert andre steder også.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Et av Howells' mest kjente verk er vel Hymnus Paradisi som han komponerte "inspirert" av sønnen Michaels død.

• Liker
    Reaksjoner: awe

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Rett fra postkassa i CD-skuffen i dag: Siste tapning fra The London Haydn Quartet i (ikke helt overraskende) Haydns seks kvartetter op. 50. Den mest kjente fra denne gruppen er nok "Frosken", nr. 6, men det er uansett snakk om musikk fra øverste hylle alt sammen.

The London Haydn Quartet har sammen med Hyperion kommet på den velsignet gode ideen å spille inn Haydns strykevartetter. Topp utøvere med klokkerent treff på stil og uttrykk, periodeinstrumenter uten filter og referanselyd gjør dette til uimotståelig attraktive utgivelser. Skarpere, mer direkte og tøffere på den rette måten enn Quatuor Mosaiques.

Dessuten kan jeg vanskelig stå meg for slike stilige omslagsbilder.

Hvis du svinger innom MDT, finner du mer av samme sorten til lettfordøyelige priser.

Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ja, jeg synes at Hyperion ofte har flotte omslagsbilder.

Har folket forresten noen anbefaling hva gjelder Haydns komplette strykekvartetter på autentiske instrumenter?

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2

Har folket forresten noen anbefaling hva gjelder Haydns komplette strykekvartetter på autentiske instrumenter?
    Quatuor Festetics på Arcana er flotte saker, og kanskje vel så godt mottatt i pressen som The London Haydn Quartet - så langt (sistnevnte har bare kommet til op.50). Festetics er snillere og saktere, det jeg har hørt av dem. Noen synes londonerne er for gritty og rett på, ser jeg, men synes altså selv at linjene, poengene og klangene de henter frem, er med​ musikken.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ja jeg har også merket meg Festetics, men siden det var et nytt navn for meg, tenkte jeg at jeg skulle forhøre meg litt.

Takk for tips!

• Liker

Tor S

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    Denne innspillingen med G. Sokolov snurrer på platetallerken her nu...

sokolov.jpg

..og den anbefales på det varmeste.
    Her er to pianosonater av Mozart, hhv K280 og K332, og Chopin's 24 Preludes op 28.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

Quatuor Festetics på Arcana er flotte saker, og kanskje vel så godt mottatt i pressen som The London Haydn Quartet - så langt (sistnevnte har bare kommet til op.50). Festetics er snillere og saktere, det jeg har hørt av dem. Noen synes londonerne er for gritty og rett på, ser jeg, men synes altså selv at linjene, poengene og klangene de henter frem, er med​ musikken.
    Et lite tips til dem som, i likhet med meg, sikler litt på Festetics: Platekompaniet selger boksen for kr 679 inkl frakt, noe som er vesentlig billigere enn f.eks. amazon UK. Leveringstid ca 5-10 dager.

Jeg har allerede bestilt hos Platekompaniet, og ut fra prinsippet om first come first served, føler jeg meg relativt trygg på at alle dere som bestiller fra nå av, ikke kan snike i køen ;)

• Liker

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.494
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her hører jeg på Bruckner; symfoni nr 4 fra denne boksen:
    Folder.jpg

Anbefales! Kommer over momsgrensa, dog.

B

D

Danke

Gjest
    Handel Sarabande

Thine Thing Helseth Haydn

Rolv Lislevand Vivaldi luth

Skal høres i helgen..

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.494
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I kveld går det på Die Nullte fra Skrowaczewskiboksen nevnt over.

B

munin

Medlem
    Ble medlem
    02.04.2015
    Antall liker
    8
    Hva er Nullte? I min Bruckner-Jochum boks er det 9 symfonier på 9 CDer. Fikk den igår og har ikke fått spilt noe av den ennå. Vivaldi Concerti e Cantate med Sara Mingardo og Alessandrini kom samtidig, så jeg begynte med den.

munin

Medlem
    Ble medlem
    02.04.2015
    Antall liker
    8
    Vi får håpe på et snarlig svar. Forøvrig hører jeg nå på Første Symfoni.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.984
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes ikke bare en Nullte men også en dobbeltnullte i Bruckners symfniske verk, dvs symfonier skrevet før den første publiserte.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.984
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noe sånt. Den godeste og særdeles unnselige Bruckner var ikke veldig interessert i damer, så det var mange han ikke fant verdige til et nummer.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hehe. Ja, hans nærmest selvutslettende beskjedenhet var smått legendarisk. Men det merkes ikke på symfoniene hans! Han tok den vel helt ut i dem.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Har fått 'Living Stereo'-boksen (med 60 CD-er) i hus, og skal bli kjent med mye nytt som jeg håper passer for en klassisk-noob som meg selv ... :) Boksen er i alle fall veldig flott, og virker som et 'godt kjøp' i forhold til hvor mye musikk man får (kvantitet), men også at det skal være av god kvalitet etter hva jeg har lest om denne.

• Liker

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Han tok den vel helt ut i dem.
    De er veldig lange ja. :)

Og Kanutus, du har en skattkiste der med flotte innspillinger. Fortelle gjerne om dine reaksjoner etter hvert som du hører på de.
    Førsteinntrykket er bra på alle måter! God lyd og vakker innpakning, med en flott bok som sier litt om hvert av verkene. Kommer med mer etterhvert :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn