Henrik Salvesen
Hi-Fi entusiast
- Ble medlem
- 15.04.2011
- Antall liker
- 37
Godt observertDette vet nok du mer om enn meg. Det som skjer i mine ører med fiolinene er at overtoner og krispen i tonen er flat og det låter hardt i opptaket med Mariss i mine ører (sikkert merkelig forklart, men jeg kan ikke bedre). De låter nærmere, men tonene er flate. En god ide, men funker ikke så godt som Decca sin innspilling. Har ikke peiling på opptaksmetode på årets konsert, men skulle vært artig å visst. Har testet opptak av orkester selv, og det er ikke lett.Mikrofon plassering er antagentligvis foran dirigent hevet ca 3 meter (Decca Tree).Etter å ha tidala et godt stykke ut i årets nyttår konsert med min favoritt dirigent Mariss Jansons satte jeg på denne gamle ærverdige innspillingen. Sjefen over alle sjefer mr. Boskovsky, nyttårskonsertens far for min del. Gjør ikke skam på oppgaven han! Jansons er nok flere hakk over i uttrykk og ledelse, men innspillingen fra 1975 er jo mye bedre. Ok, jeg sitter litt lengre bak i salen, men slipper en strykergruppe som låter nokså metallisk i første og annenfiolin antakelig på grunn av nærhet til sidevegg og tett mikrofonplassering. Ødelegger hele innspillingen, spør du meg. Lyttemessig mye bedre og mye bedre stemning på denne Decca'en . Uæææææ. .. Ønsker meg Mariss slik!
Desto lenger bak i salen en plasserer mikrofonen desto sterkere blir refleksjonene fra sidevegger/resten av rommet sammenlignet med direktelyd fra orkester.
Decca Tree har ofte veldig fyldig bass ettersom omni mikrofoner brukes.
Jeg sjekket på youtube, det ble også brukt en del mikrofoner tett på instrumentene, noe som kan føre til en litt skarpere lyd og mindre naturlig dynamikk, blir sikkert brukt for å ha bedre kontroll på tv produksjonen.