Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.801
    Antall liker
    4.056
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har jo hørt disse messene av Pipelare før, men det var ikke før nå i natt jeg fikk med meg hvor utsøkt flott "Missa Fors seulement" er. Særlig var det noe med stemmene og tonaliteten i Credoet som virkelig slo til. Anbefales!
    folder.jpg


    Jeg tenker at bildet får være såpass stort, jeg.

    B
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    Denne:



    Jeg husker da denne ble utgitt i 1977 (innspilt i 1976). Anmelderne i Gramophone var i ekstase, og det er det lett å skjønne. Opera skal sees, sies det, og det er det mye fornuft i, men dette er bare helt eksepsjonell sang. Dette er en plate som alle burde unne seg å høre. Bedre blir det ikke. Jeg tror jeg spiller den en gang til.

    Fås i denne boksen under mva-grensen (i hvert fall fra amazon.it der jeg kjøpte den):

     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Det øverste albumet ser ut til å være en samling krem-arier fra ulike operaer, og dermed stiller det seg litt annerledes. Men når det gjelder komplette operaer står jeg på mitt, nemlig at de bør sees. Jeg har hatt min periode med operaer på CD, og fant at det virket distraherende å måtte følge med på librettoen i tekstheftet. Å lese synopsis før man lytter, hjelper litt, men ikke særlig mye. Å pugge librettoen i forkant blir litt i overkant.

    Sådetså. ;)

    Forøvrig er Frederica von Stade en strålende artist, så jeg går i tenkeboksen når det gjelder disse utgivelsene.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Gårsdagene fangst på biblioteket:

    biber locke.jpg


    biber savall.jpg


    lutoslawsk.jpg


    Janet Baker Scottish folk songs.jpg


    bartok vertavo.jpg


    I en Beethoven-biografi jeg leste ble det skrevet en god del om hans arrangementer av skotske folkesanger som han mer eller mindre regelmessig sendte til vedkommende som hadde bestilt dem. Og da jeg kom over Janet Bakers innspilling grafset jeg den til meg uten blygsel.

    Det siste albumet, med det sjeldent u-informative coveret, er Bartoks strykekvartetter 1-6 med Vertavokvartetten.

    Som dere ser, holdt jeg meg for det meste til bokstaven B i går, ispedd en kjapp avstikker til L.

    Jeg synes det er gøy å ferdes i musikkavdelingen på biblioteket og relativt spontant plukke plater man ikke tidligere visste fantes, enn si forsøke seg på musikk man ikke hadde tenkt å prøve seg på. Det koster jo ingenting!

    Asker bibliotek er et lite bibliotek, men likevel er det imponerende hvor mye de har innen klassisk musikk.

    Så folkens, ikke glem biblioteket når man ønsker å utforske klassisk musikk! :D
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    Det øverste albumet ser ut til å være en samling krem-arier fra ulike operaer, og dermed stiller det seg litt annerledes.

    Forøvrig er Frederica von Stade en strålende artist, så jeg går i tenkeboksen når det gjelder disse utgivelsene.
    Ja, det er flotte arier alle sammen. Jeg har aldri hørt dem sunget bedre.
     

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    325
    Antall liker
    177
    Torget vurderinger
    2
    91wLEzfZAwL._SL1500_.jpg


    Denne vinylsamlingen på seks lp-er kom i posten i dag. Her er alt du kan ønske deg av musikalitet, og lydkvaliteten er noe av det beste jeg har hørt!
    Anbefales på det sterkeste!
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.937
    Antall liker
    4.490
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    fantastisk klassisk gitarist hun er vel en av de få som virkelig får følelsene igjennom et så flott og enkelt instrument :)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Og der kom Scibendums The Art of Vienna Konzerthaus Quartet (sic) til kunder i Kragerø by. (Undres hvor mange det kunne dreie seg om, sånn i rund sum.) Det lille jeg har rukket å høre, er hårreisende bra.
    I går kom denne boksen i posten. Og i dag kom det jamen en til. Den siste er sikkert like bra som den første ;) Så Steinar har vel nok en gang hatt fem minutter han ikke visste om, og bestilt den to ganger.

    Jeg kan i farten ikke komme på noen i min omgangskrets som kunne ha interesse av denne boksen, så jeg kommer vel til å legge den ut her på torget.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    10.016
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og der kom Scibendums The Art of Vienna Konzerthaus Quartet (sic) til kunder i Kragerø by. (Undres hvor mange det kunne dreie seg om, sånn i rund sum.) Det lille jeg har rukket å høre, er hårreisende bra.
    I går kom denne boksen i posten. Og i dag kom det jamen en til. Den siste er sikkert like bra som den første ;) Så Steinar har vel nok en gang hatt fem minutter han ikke visste om, og bestilt den to ganger.
    Men da har du jo ensemblet i stereo!!! Hva er problemet?????
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Og der kom Scibendums The Art of Vienna Konzerthaus Quartet (sic) til kunder i Kragerø by. (Undres hvor mange det kunne dreie seg om, sånn i rund sum.) Det lille jeg har rukket å høre, er hårreisende bra.
    I går kom denne boksen i posten. Og i dag kom det jamen en til. Den siste er sikkert like bra som den første ;) Så Steinar har vel nok en gang hatt fem minutter han ikke visste om, og bestilt den to ganger.
    Men da har du jo ensemblet i stereo!!! Hva er problemet?????
    Du synes du var morsom nå? Hehe.

    Men da jeg tjuvlyttet litt til boksen før jeg begynte rippingen, opplevde nok en gang jeg at det ikke betød noen ting at opptakene var i mono. Det var helt uvesentlig, liksom. Så til h... med stereoperspektivet! Oppskrytte greier. Lyden var bra den. For ikke å snakke om musiseringen! :D

    Rippingen var forresten et kapittel for seg. Jeg måtte legge inn omtrent all info manuelt. Litt av en munnfull når det var snakk om 22 cd'er. Jeg brukte dBpoweramp CD Ripper.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    Jeg rippet med iTunes og det meste av informasjonen var allerede registrert. (Det samme med Végh og Barylli)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Auda. iTunes har jeg benyttet ofte. Men denne gangen hadde jeg altså funnet ut at jeg skulle bruke dBpoweramp. Jaja, da skal jeg iallfall huske på å sjekke dersom informasjonen ikke finnes det ene stedet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    NB: Jeg må jo gjerne redigere litt slik at det passer med den stadarden jeg har lagt meg på, men verk og satser var stort sett registrert.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Det må som regel jeg også, men det er gjerne fort gjort. Jeg synes å huske at det er et eller annet program som er en røver til å finne info når iTunes og dBpoweramp og slike ting ikke nytter. Men som vanlig har jeg glemt hva det heter.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.828
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Bruno Walter redivivus! Mahlers assistent og nære venn fant som kjent en uforlignelig flyt og konsentrert nerve i måten å dirigere læremesterens ofte komplekse partiturer på. Fischer lykkes over all måte med denne tilnærmingsmåten i den niende, og det i en lydkvalitet som gjør at en må klype seg i armen. Nesten spooky hvordan denne edelt lydhøre musiseringen gjenoppstår i slik slående realistisk form.

     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jauchzet, frohlocket!

    Skjermbilde 2016-12-10 kl. 14.47.04.png

    Ekte vare, så autentisk som det kan bli, dette historiske konsertopptaket fra Herderkirche i Weimar.
    Starten på Gardiner sin Bach Pilgrimage.
    Interesserer meg ekstra siden en av trompeterne er en gammel bekjent.
    De andre er heller ikke tapt bak trompeten. Jeg ser Frode Jakobsen og Niklas Eklund, sistemann kjenner jeg ikke igjen umiddelbart.

    PS: Fischer i Mahler er notert, awe. Interresserer meg overmåte, da jeg falt for Walter i M9.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    10.016
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jauchzet, frohlocket!

    Vis vedlegget 414579
    Ekte vare, så autentisk som det kan bli, dette historiske konsertopptaket fra Herderkirche i Weimar.
    Ah, den kirken der JS Bach var organist og døpte sin sønn Carl Philip med Telemann som gudfar. Og der Liszt senere var organist, den kirken har jeg vært i ! Og med Bauhaus rett oppi bakken om jeg husker rett, der Walter Gropius, som overtok Alma etter Gustav Mahlers død, styrte. Joda, det er noen lange linjer i disse byene som vi sliter med å replisere her hjemme på berget.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    10.016
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Strålende anmeldelser ikke bare i fredagens "Dag og Tid", men også her:

    FUX; KERLL Requiems | gramophone.co.uk



    Får sette på Roland Wilsons versjon av Fux for sammenligningens skyld da, siden jeg jo (sett inn: arrogant smil) har begge innspillingene som noensinne er gjort av dette verket.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    John McCabe spiller Haydn. Endelig har jeg fått denne i hus.
    Skjermbilde 2016-12-13 kl. 23.01.16.png

    Moderat, litt reservert, i mitt hode og hjerte helt optimalt for dette lange spennet av sonater.
    Absolutt musikk, utført av en som ikke later som noe som helst.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.828
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Klaversonater også her til hus i kveld. Schubert for min del, med Paul Badura-Skoda på Arcana. Visstnok den eneste pianisten som har innspilt Mozarts, Beethovens og Schuberts sonater komplett både på moderne flygler og periodeinstrumenter. De av oss som har hatt en kunstnerisk fest på mer eller mindre Wien-relaterte strykekvartetter fra rundt 50-tallet, har sikkert lagt merke hvilken sentral og glimrende kammermusiker han var den gangen. Fremdeles aktiv på mange felter, født i 1927, er han en bærer av en lang tradisjon med komponister og utøvere.

    Arcana/Scubert-opptakene er fra 90-tallet. En skattekiste, rett og slett. Fra postkasse til spiller i ettermiddag, og der har de surret og gått med få avbrudd siden. Ja, noen ganger er det vanskelig å løsrive seg. Det er en lykke å få oppleve at timene flyr på det viset. Stor musikk, sterk musisering og lydkvalitet som fanger en verden av klanger og uttrykk. Her er det mer enn nok å øse av.

     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Morgenkaffe, snart Jul og Lislevand :) Flotte saker

    Vis vedlegget 415093
    Jeg har lyttet litt på nettet, og det er vakkert, bevares. Men en hel cd med lutt kan bli litt av en munnfull. Og den ville nok forbli relativt lite spilt i den lundske heimen, på lik linje med en god del andre juleplater i samlingen. Så jeg står nok over.

    Min favoritt blant juleplater litt utenfor allfarvei forblir nok Åsne Valland Nordlis Julekvad:

    Åsne Valland Nordli.jpg


    Litt folkemusikkpreg over dette albumet. Og i Stille natt kan man innimellom fornemme en slags dommedagsstemning. I den grad man trakter etter slikt i disse juletider.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Hver mann sin hatt, alt til sin tid osv, en Juleplate med Lutt kan være en meditativ adspredelse det, men samtidig forstår jeg hva du mener. Denne ble oppdaget i igår og skal lyttes mer til idag, men sorterer kanskje ikke helt under sjangeren klassisk :)

    IMG_1646.jpg
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hver mann sin hatt, alt til sin tid osv, en Juleplate med Lutt kan være en meditativ adspredelse det, men samtidig forstår jeg hva du mener. Denne ble oppdaget i igår og skal lyttes mer til idag, men sorterer kanskje ikke helt under sjangeren klassisk :)

    Vis vedlegget 415402
    Misforstå meg rett; jeg lytter gjerne til lutt. Ikke minst Rolf Lislevand og hans innspillinger med Jordi Savall.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    10.016
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Casadesus og Szell er to legendariske kunstnere, som pussig nok er sterkt underrepersentert i dagens CD boksbonanza.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg melder med skam at Robert Casadesus ser ut til å mangle fullstendig i hyllene her.
    Og jeg som er så svak for Cleveland og Szell
    Er disse Mozart-inspillingene de samme som finnes på CD med Sony logo? CBS-katalogen gikk vel til Sony?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg melder med skam at Robert Casadesus ser ut til å mangle fullstendig i hyllene her.
    Og jeg som er så svak for Cleveland og Szell
    Er disse Mozart-inspillingene de samme som finnes på CD med Sony logo? CBS-katalogen gikk vel til Sony?
    Det kan se slik ut. Hos Presto Classical er det identisk program, utøvere, cover og det står Sony Originals. Men kun tilgjengelig som nedlasting.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

    ECgutten

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    36
    Antall liker
    28
    TCHAIKOVSKY Svanesjøen

    Denne box'en har jeg mye glede av.
    Lurer på om det er noen her som har andre innspillinger av denne musikken (vinyl og komplett stykke) å anbefale?
    DSC_0001 (1).jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Svanesjøen på vinyl? Se etter denne:
    Skjermbilde 2016-12-18 kl. 00.47.14.png

    Ikke komplett, men hele balletter på plate er ikke min greie. Tror det er derfor komponistene lager slike suiter, verd å høre på.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.828
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2


    Denne boksen burde hatt en annen tittel, for den handler minst like mye om den franske fiolinisten Augustin Dumay. Sammen med Pires leverer han tolkninger på aller høyeste nivå, dvs. sensitiv, uttrykksfull musisering hinsides tekniske utfordringer. Musikken får et mangfold av nyanser og en umiddelbar dybde som griper og beveger. Som så ofte når musikere har slik kontroll og innsikt, får musiseringen et her og nå-friskt og spontant preg. Fra Presto sniker den seg under grensen med et nødskrik.

    Mens jeg er i sving:



    Glimrende Haydn. Adam Fischers trettenårige prosjekt med alle symfoniene har både opp- og nedturer. Han spilte inn de siste symfoniene først, og disse holder ikke samme klasse som de midtre. Også ifølge Fischer selv. Det ble strammere, friskere og mer rytmisk poengtert etterhvert. Musikerne, varierende i antall mellom 40 og 55, er plukket fra de beste Wien og Ungarn har å by på. Skyhøyt nivå, moderne instrumenter, lite vibrato og ikke et gram fett. Ekspressivt, men ikke på den romantiske måten, slik at Haydns fine og nøye balanserte musikalske vev får skinne og utfolde seg. Litt mer kjøtt på beinet enn Hogwood og Pinnock, langt mer atletisk enn Dorati og bedre spilt enn så å si alle.

    Du kan få alle symfoniene for 173 kr. (!) på CD i MP3-format, eller - som på bildet over - 5 CD'er 165 i vanlig CD-format. Jeg har begge deler, og vil anbefale sistnevnte pga. klang, dynamikk og fine akustiske detaljer i disse flotte opptakene fra Haydns egen konsertsal, Haydnsaal. Prisene er hentet fra Prestos Nimbus-kampanje.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Haydn under Fischer er glimrende! Sier jeg, som helst lytter til autentiske innspillinger fra denne epoken. Og for komplettister kan nevnes at boksen med samtlige symfonier - 33 cd'er - kan kjøpes fra MDT til NOK 445 pluss frakt. :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Komplettboksen med Fischer og Haydn har vært kjent lenge, utgitt på Brilliant Classics. Jeg har valgt den vekk flere ganger til fordel for mindre kjente ting. Hogwood og Dorati er på plass, komplett, i tillegg til en bråte LPer med diverse Haydn-symfonier.
    Det jeg ikke har visst (kan være rimelig blind av og til) er at Brilliant-boksen er lisensiert fra Nimbus Records.
    Et gammelt inntrykk av Nimbus er som et audiofil-merke, de få platene jeg har fra tidlig Nimbus utmerker seg med glimrende produksjon. Da må det handles.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn