Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.730
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Trondheim
    Jeg har nettopp hørt en usedvanlig vakker korplate. Den inneholder bl.a. Agnus Dei - en korversjon av Samuel Barbers Adagio for strykere som synges på en helt utsøkt måte.

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.730
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Trondheim
    En annen spennende plate:



    Flott musikk. Spennende komponist. Anbefales.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.544
    Antall liker
    9.703
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har veldig sans for Sculthorpe. Det finnes en omfattende serie utgivelser på ABC (Australian Broadcasting Corporation) Classics som sterkt kan anbefales. Det finnes også noen Naxos utgivelser som sies å være gode, de har jeg ikke hørt i motsetning til en rekke av innspillingene på ABC.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg så Brahms tyske rekviem bli nevnt et annet sted på forumet, så jeg fant det passende å spille 1962-innspillingen med Klemperer på podiet og sangere som Dietrich Fischer-Dieskau og Elisabeth Schwartzkopf.

    deutsches requiem.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.544
    Antall liker
    9.703
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spilles i Grieghallen på torsdag/fredag ja, jeg har tenkt meg avgårde.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spilles i Grieghallen på torsdag/fredag ja, jeg har tenkt meg avgårde.
    Kanskje, kanskje jeg får tid til det. Har en guttunge som skal gjennom en operasjon i Bergen denne uken, men får jeg anledning så ser jeg mitt snitt til å stikke innom Grieghallen. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Beethoven her idag..Pastorale...Og selvfølgelig også tapeutgaven av Deccas Rossini String Sonatas...Blir aldri gammel, den..Spesielt ikke hvis den spilles på Denon DRS810..Tenke seg til at jeg- som da bare var ti- kunne komme hjem fra platebutikken med noe så utsøkt musikalsk som disse sonatene. Ur hand Neville Marriner/SMIF. Verdens fineste tolkning, tør jeg påstå. Til påske blir det Händel og Orff..samt Jesus Christ Superstar i MCA originaltapning. Ingen påske uten disse.
    Baluba: Pass på ham, du..Det er alltids tid til musikken ellers..

    Erato: Hvor får jeg den ABC-boksen?
     
    Sist redigert:

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Nyanskaffet og ganske fersk Beethoven-syklus på SACD fra Vänskä og Minnesota Orch. I kveld lyttes det til den 7. Vänskä er et nytt bekjentskap for meg. Flott lyd. Noen år siden jeg har hørt på disse symfoniene.

    LvB.jpg
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.365
    Ja,.....det spilles jo ikke slik lenger, men av en eller annen grunn er det alltid Klemperer vi vender tilbake til. Alle hans Passioner, hans Mahler og Brahms, det er nesten så man lurer på hva vi skulle gjort uten.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Dette er vel litt sjangerveksel mellom klassisk og jazz. Uansett genial pianist og skive..

    Niklas Siverlöv - Improsational One. Basert på barokkens Bellman.



    Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.288
    Antall liker
    11.099
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    HFS Klassisk har gått fullstendig i sommerdvale.
    Selv har jeg vært i dvale lenge, men nå lysner det framover.

    Jeg får aldri nok av, eller blir aldri ferdig med, Beethoven og hans symfonier.
    Ny boks i hus, og jeg lytter med nye ører på symfoni nummer 1.
    Den har jeg ofte oversett, på en måte betraktet den som en tidlig øvelse i Mozart/Haydn stil, noe den slett ikke er.
    Det er et modent Beethoven-verk, med mange av hans sterke karaktertrekk på plass. Nydelig Adagio, sherzo (selv om den ikke heter det her), nydelige dobbeltbunnete mellomsatser i 3-takt, suveren temautvikling.
    Skjermbilde 2017-05-07 kl. 22.49.16.png

    Herlig klarhet og dynamikk på SACD fra BIS.

    Takk for tips i tråden her, atonal.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Takk for å gi tipset videre, Ottone. Den skal sjekkes ut!
     
    D

    Danke

    Gjest
    Har fått litt fra BIS jeg også, ikke bare klassisk men det som er er iaf...


    Roots var en genial skive, vanlig CD lyd men meget bra kvalitet... Her kjører man omtrent gjennom musikkens historie, fra kor om Apollo til religiøs musikk av middelalderens Hildegard von Bingen, Telemann, og noen salmer og sanger folkemusikk, klezmer, osv..

    Mozart var genial den også SACD

    Pianokonserten lød bra den også, selvom jeg ikke er kjent med Tshaikovsky
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.730
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Trondheim
    Hører vel kanskje hjemme i en konsert-tråd, men:

    Jeg har nettopp hørt Rachel Podger spille Bach, Tartini og Biber i Vår Frues kirke i Trondheim. Fantastisk konsert. For en kontroll og for en innlevelse. Den konserten hadde fortjent fullt hus, men det var bare halvfullt. :(
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.288
    Antall liker
    11.099
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hører vel kanskje hjemme i en konsert-tråd, men:

    Jeg har nettopp hørt Rachel Podger spille Bach, Tartini og Biber i Vår Frues kirke i Trondheim. Fantastisk konsert. For en kontroll og for en innlevelse. Den konserten hadde fortjent fullt hus, men det var bare halvfullt. :(
    Synd, men sånn er det.
    Kjører du opp Beethovens niende eller Mozarts Requiem fylles salene automatisk.
    Her hos oss har vi sett eksempler da Freiburg Barockorchester var på besøk i det nye konserthuset, nesten tomt, da Fabio Biondi spilte Telemann i domkirken, og jeg husker Sokolov i Oslo Konserthus med 300 tilhørere.
    De som følger med innen klassisk musikk, og kjenner til flere utøvere enn Arve Tellefsen og Pavarotti, er ikke så mange, og i tillegg ofte travle mennesker som ikke klarer å få med seg alt.

    Selv har jeg også stor glede av Podger på plate, skulle gitt mye for en konsert med henne.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.544
    Antall liker
    102.928
    Torget vurderinger
    23
    Norge er et land fylt med ignorante bønder rent musikalsk, når vi snakker klassisk. Det er nesten kun sviskene som trekker folk, og da gjerne til diverse høytider.
    Befriende å dra til f.eks. Tyskland, Sveits og Østerrike hvor de fleste anstendige mennesker har dette under huden på en helt annen måte, og er i stand til å verdsette både musikken og dagens utøvere. Jeg forlanger ikke at vi som bor på det siste stoppestedet før Nordpolen skal være like oppdatert men det er bare så trist både for sjangeren og utøverne med tomme benkerader. DDE og Maria Mena hadde sikkert sørget for stinn brakke (grøss...)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.730
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Trondheim
    Hører vel kanskje hjemme i en konsert-tråd, men:

    Jeg har nettopp hørt Rachel Podger spille Bach, Tartini og Biber i Vår Frues kirke i Trondheim. Fantastisk konsert. For en kontroll og for en innlevelse. Den konserten hadde fortjent fullt hus, men det var bare halvfullt. :(
    Synd, men sånn er det.
    Kjører du opp Beethovens niende eller Mozarts Requiem fylles salene automatisk.
    Her hos oss har vi sett eksempler da Freiburg Barockorchester var på besøk i det nye konserthuset, nesten tomt, da Fabio Biondi spilte Telemann i domkirken, og jeg husker Sokolov i Oslo Konserthus med 300 tilhørere.
    Ja, jeg var på Sokolov-konsert her i Trondheim. De satte konserten opp i Olavshallens lille sal. Det er sikkert ikke plass til mer enn 300 der, men det var knapt halvfullt. Han spilte 3 Beethovensonater før pause og Shostakovich og Prokofiev etter pause. Det er noen år siden, men det er en konsert jeg aldri kommer til å glemme. Han spilte så klaveret ble varmt og det kom røyk ut av kassen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.544
    Antall liker
    9.703
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    40 tilskuere på Grieg Trio med Shostakovich, Beethoven og Schubert trioer her i Bergen for et par uker siden. Musisering i verdensklasse.
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Nå spilles det fantastisk flott piano musikk av Chopin og Debussy. Nydelig utførelse av Endre Hegedus. Her er det også dårlig oppmøte, jeg er alene men akkurat nå så passer det veldig fint.:)

    Opptaket er gjort i en kirke i Irland med 2 mikrofoner rett inn på en Nagra IVS tape recorder. Ingen prosessering eller miksing, kun kopiert rett inn på tapen jeg nå spiller fra masteren til en Studer 807. Nærmere et Steinway på hifi er vanskelig tror jeg...Det låter så utrolig realistisk at det er en fryd.

    Crosswind; dette er en løp og kjøp tape...

    Også gitt ut på diverse digitale versjoner som forøvrig har fått fantastiske omtaler.

    Tone-Pearls Analogue Recordings


    IMG_2870.jpg
     
    Sist redigert:

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Var i oslo konserthus (for første gang) og så Mahler: Des Knaben Wunderhorn og Eivind Buene: Blue Mountain i forrige måned, og synes det var stor stas.
    Blue mountain, som hørtes ut som et grusomt konsept, fungerte mye bedre enn man skulle tro, og jeg ble faktisk skikkelig revet med.

    Oppdaget plutselig at det skulle spilles Prokofjev og Skrjabin nå i morgen, så der må nesten noen billetter kjøpes inn.

    Nå nytes denne som oppvarming.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Det var rett og slett en veldig bra konsert!

    Prokofiev sin klaverkonsert nr.3 var virkelig et høydepunkt, og Denis Kozhukhin trakterte pianoet på mesterlig vis (synes nå jeg i alle fall).

    For de som ikke var der, så kan man trøste seg med denne, med Yuja Wang ved pianoet.

    Skrjabins Symfoni nr. 1 var også naturligvis veldig bra fremført, men etter Prokofiev kunne det bli litt ensformig og vagt til tider.
    Siste sats hentet det heldigvis inn igjen med kor og to veldig flinke vokalister, så det veide litt opp ;)
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Fantastisk Søndags musikk. Dette er en nytelse! Ito Ema spiller nydelig med en fantastisk innlevelse og med en lyd som er fra hifi himmelen, jeg har aldri hørt et flygel så flott før. I forhold til overnevnte tape med Hegedus så er det enda mer klang og luft, en utrolig tyngde og kropp! Og en naturlig klarhet som man hadde fått opplevd ved å være tilstede under innspillingen. Har ikke spilt denne på en god stund og ble litt satt ut av kvaliteten...

    Denne tapen er en direkte kopi fra 1/2" 30 IPS masteren. Det ble laget noen få kopier etter litt påtrykk fra noen tape entusiaster for noen år siden, vet ikke hvor mange som ble laget men det var ikke mange, det kom 3-4 stk. av disse til Norge....Så denne er nok ikke tilgjengelig lenger.

    Jeg kjøpte den på LP da den kom ut i 94 så jeg kjenner til innspillingen, LP`en låter flott men det er alltid interessant å høre hva som skjer i en prosess fra master til et sluttprodukt...

    Spilt på Steinway and Sons Model D, Full Concert Grand Piano Serial #:114571, built in 1903.

    Ser nå at Todd Garfinkle tilbyr den som en nedlastning som er direkte fra nevnte master.

    This HiRez Download contains 24 bit/176.4 kHz PCM files transferred directly from the 1/2 inch 30ips master tapes.

    Man finner alt man ønsker av info her....J. S. Bach Goldberg Variations Hi-Rez 24bit/176 kHz WAV download, MA Recordings


    IMG_2872.jpg
     
    Sist redigert:
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Apropos Prokofiev så kjøpte jeg nylig denne CD boksen da jeg manglet et par av hans symfonier. Denne er det bare å anbefale, det er også fremragende lyd/innspillinger på disse.

    614Fy0bwhYL.jpg
     

    Plodder57

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2016
    Innlegg
    52
    Antall liker
    46
    Perlman spiller Dvorsaks fiolinkonsert i A-mold. Tidal MQA. Romantisk og bra lyd.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Det er vel mildt sagt gammelt nytt å anbefale Dvoraks 9. symfoni, men jeg har nylig oppdaget den beste innspillingen jeg har hørt av denne klassikeren.

    Rafael Kubelik og Berlin filharmoniske i innspilling fra 1972. Helt fantastisk versjon, som plukker opp små melodier og temaer man knapt legger merke til i en del andre innspillinger, og spiller det hele så klart og entusiastisk at det er en ren fryd.

    Coveret ser slik ut på Tidal:
    28947797647.jpg


    Det opprinnelige coveret er slik. Jeg tror fremdeles denne finnes på CD med dette coveret:
    last ned (1).jpg
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    kjøpte denne på tilbud hos HDtracks, da alle de andre innspillingene jeg har av "La mer" er ganske flate i lyden.

    Veldig bra lyd, masse dynamikk, og skikkelig trykk i bunn! (spesielt på The Firebird)
    Gøy for de av oss med hornsub :cool:

     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Har hørt så mye bra klassisk i det siste at lommeboken sitter ekstra løst.
    Kjøpte denne mest fordi jeg hadde lyst på Pantoum. Assez vif, men resten av platen var heldigvis også bra :cool::rolleyes:
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.288
    Antall liker
    11.099
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jammen er du inne på noen gode spor her nå, bjarnetv.
    Kjekt å se.
    Kan jeg anbefale Ravel og Debussy sine strykekvartetter, det er fenomenal musikk, som har gått under radaren for mange.
    Fine innspillinger finnes, husker ikke nok detaljer i farten, jeg må komme tilbake med anbefalinger når kveldens kjøttstykke og chianti classico er fordøyd.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.722
    Antall liker
    3.876
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og der begynte dagens Rondo Amoroso, og jeg satte på
    Folder.jpg


    fra den glimrende Secret Labyrinthboksen.

    B
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn