Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Dvoraks serenade for blåsere opus 44 er et blinkskudd i all kammermusikk. Så mange stemninger og bilder er det i denne musikken, slik bevegelse og mangfold, at det er nesten ikke til å begripe. Fra det vare, lyse og åpne pastorale til plutselig drama og alvor som stikker langt under overflaten i et mottakelig sinn.

    Heldigvis finnes det en innertier av en innspilling, til og med med knallgode norske musikere. Dette opptaket fra Ris kirke i 1996 på Naxos slår knockout på andre innspillinger jeg kjenner, også lydmessig. Setter pris på at du trekker frem dette mesterverket, ottone. Og jeg kan garantere rosa-fri sone, kjellben.

    dvorak 44.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.313
    Antall liker
    11.173
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Et mesterverk er det, så sant.
    Jeg var litt rask i platehyllene, og ved nærmere ettersyn finner jeg en innspilling av Dvorak op.44 likevel.
    Fra en av samlingene jeg kjøpte ifjor, der jeg enda ikke har spilt alle. En god liten samling Dvorak på vinyl.
    Innspillingen er Supraphon fra 1967. Martin Turnovsky dirigerer, ensemblet kalles Chamber Harmony
    DSC_0561.JPG

    En herlig musikantisk tolkning, med musikere som tydelig tar Dvorak på alvor. Her brukes vibrato friskt både på klarinett og horn, slik tsjekkerne gjerne gjør/gjorde det. Jeg vet ikke om noen spiller slik lengre, men for meg låter det helt riktig. Et gullkorn av en plate.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Supraphon-vinyl fra glansperioden (60- og 70-tall) holder ofte høy kunstnerisk standard. Kom over Suk i Beethoven og Badura-Skoda i Mozart-konserter tidligere i sommer. Nærvær og nerve i lyden også. Bare å trekke kortet hvis anledningen byr seg.

    En av de gledeligste overraskelsene ellers i sommer har vært albumet "A la Russe" med det usedvanlige talentet Alexandre Kantorow. Særlig Rachmaninovs første klaversonate får en tolkning som setter spor. En åpenbaring, og det fra en meget ung mann helt i starten av karrieren.

    Jeg hadde nesten avskrevet hele sonaten som overlesset, utflytende i formen og idémessig mislykket selv i hendene til betydelige pianister, men her åpner Kantorow dørene på vidt gap til en rik musikkopplevelse. Idéene blir klare og tydelige, med slående omfang og ambisjoner, uttrykket inderlig intenst og den russiske kjempens dype og varme følelsesregister slipper endelig fri.

    I sommer byttet jeg til høyttalere som spiller et brukbart stykke lenger ned i frekvensområdet uten å trekke seg eller forvrenge for mye. Det tilfører verker som dette en ekstra dimensjon, særlig når BIS leverer dynamikk uten å avkorte for mye.

    kantorow.jpg
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.390
    Denne tråden har såvisst livets rett. En av de mest informative, og samtidig en som er nesten fri for mobil teksting, og hva det medfører av avstumpet språk og grammatikk utskeielser. Sommeren må ta skylda for mindre aktivitet. Det er vel positivt i seg sjøl.
    Ungene inviterte foreldrene med på kino her om dagen. Dunkirk sto på programmet. Mellomstemann syntes sluttscenen var smått fantastisk, og jeg vet fra før at han er glad i Hans Zimmer. Måtte dog sette på original komponisten da vi kom hjem. Elgars Enigma variasjoner, denne gang med Sargent.
     

    Vedlegg

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Denne tråden har definitivt livet rett, håper jeg.
    For min egen del tilbringer jeg kvelden sammen med Pierre Boulez og Chicago/Cleveland Symphony Orchestra. For en dirigent Boulez var! Også! Dette lever og pulserer. Sikkert disse evnene hans som også gjør ham til en glimrende fortolker av Debussy.
    51787894.jpg
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg vender stadig vekk tilbake til Tine Thing Helseth.. nå Neruda

    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg hører de fire årstider-Vivaldi, Av London Symphoni orchester Gidon Kremer på XTZ Divine.

    Jeg er en skikkelig sucker for barokken, både dens pomp og prakt, ekstravaganse og tragedie.
    Jeg husker ikke hvilke årstider jeg har som er best, har en del nå. Men jeg er veldig glad i denne skiva.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Har jeg nevnt dette før tro?

    Må vel være innafor. Dvs Barokk vise.

    Bellman-Ack du min moder

    Vendingene og humortragedien i teksten er kanskje Bellmans beste..

    http://www.bellman.net/texter/epistel.php?nr=23




    Den fortjener å bli nevnt igjen uansett..

    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
     
    Sist redigert:
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Jeg velger å kalle dette klassisk musikk, utrolig bra skive dette her.
    I utgangspunktet så synes jeg nok Philip Glass kan være noe monoton men "glimter til" inni mellom.

     
    Sist redigert av en moderator:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.801
    Antall liker
    9.465
    Sted
    Trondheim
    Spiller meg gjennom "Decca Sound - The analogue years" nå. Akkurat nå er det CD 23 som spilles - Mehta dirigerer Holsts Planetene og Saint-Saëns' orgelsymfoni med LA Philharmonic. Opptak fra 1970 og 1971 (Holst). Musikken er gamle kjenninger som det likevel er lenge siden jeg har hørt. Det lyder vakkert, som det jo skal, men det er vel ingen ting med denne innspillingen som gjør at jeg spesielt vil foretrekke denne framfor andre. Det er likevel godt å høre musikken igjen.

     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.800
    Antall liker
    5.402
    Sted
    oslo
    R-3273143-1323378415.jpeg.jpg


    Alt i alt en ganske ujevn plate, men elsker innspillingen av Danse Macabre, så må spille den med jevne mellomrom.
    En skikkelig dynamikkbombe.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.800
    Antall liker
    5.402
    Sted
    oslo
    Var en tur innom big dipper i går, og de hadde denne liggende i en pappeske til 50% avslag - hadde ikke hørt den før, men klarte ikke å la ligge til den prisen.

    0004507646.jpg


    ble en lystig stemning til morgenkaffen ;)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.800
    Antall liker
    5.402
    Sted
    oslo

    Etter å ha nytt Gergiev og vienna philharmonica sin tolkning av Scheherazade på youtube med jevne mellomrom i flere uker, gikk jeg endelig til innkjøp av denne versjonen med Kirov Orchestra, slik at jeg kunne nyte litt Gergiev offline også.

    81H7-0YjSNL._SY355_.jpg
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.800
    Antall liker
    5.402
    Sted
    oslo
    på tide å begynne oppvarmingen til ukens store høydepunkt med oslo filharmonien :cool:

    640x640.jpg
     
    D

    Danke

    Gjest
    Hører Trondheimssolistene Souvernir hi rez i Sony hodetelefoner

    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.313
    Antall liker
    11.173
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Halvorsen tatt på alvor.
    Endelig fikk jeg fingeren ut og hanket inn boksen med alle orkesterverkene. Og litt til.
    Mye kjent og kjært, men også mye nytt for meg.
    Skjermbilde 2017-08-27 kl. 00.10.26.png
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.585
    Antall liker
    9.779
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner fortsatt ikke hvordan de kunne kople Bergensfilharmonien med et blide fra Trondheim på denne......
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.801
    Antall liker
    9.465
    Sted
    Trondheim
    Marianne Thorsen er fra Trondheim. Men hvorfor har de sentrert bildet på den styggeste bryggen langs Nidelven?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.585
    Antall liker
    9.779
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda, men har vel ikke bodd der på 30 år. Snodig bildevalg uansett. Halvorsen var vel fra Drammen og jobbet i Oslo?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.800
    Antall liker
    5.402
    Sted
    oslo
    Var på en meget bra konsert med OFO og Andsnes på fredag, så da var det hyggelig med et gjensyn via BBC 3's live sending nå.
    BBC Radio 3 - BBC Proms, 2017, Prom 60: Stravinsky, Rachmaninov and Shostakovich

    Rachmaninov's 4 pianokonsert er kanskje ikke like umiddelbart fengende som f.eks 3'eren, men den kommer snikende under huden etter et par gjennomlyttinger ;)

    som en ekstra liten bonus for hodetelefonbrukere har bbc også satt opp binauralt opptaksutstyr under årets Proms.

    BBC - BBC Proms in Binaural Sound
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.585
    Antall liker
    9.779
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Martin Anderson er en svært innsiktsfull musikkanmelder (min favoritt i nå henfarne International Record Review) og ellers mannen bak Toccata Classics, et overflødighetshorn for de av oss som er interessert i klassisk musikk utenfor allfarvei.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Etter et besøk i ABR-senterets bruktbutikk i Kopervik kom jeg hjem med et mint eksemplar av Die Deigroschenoper på CD. Innspillingen er den klassiske fra 1958 med Lotte Lenya som Jenny. Det er noe som tiltaler både teaterviteren og musikkelskeren i meg, Weill og Brecht har opptatt meg siden midten av åttitallet. Denne gangsteroperaen er faktisk ganske så underholdende. :)

    R-1763661-1397154393-8358.jpeg.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.585
    Antall liker
    9.779
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er veldig begeistret for Weill/Brecht. Noe som færre vet er at Eisler/Brecht også er veldig bra - jeg liker det like godt. Berlin Classics har noen plater med (bl.a.) Gisela May, men om man er i det hjørnet har Brilliant Classics en hel (og svært billig) Eisler boks hovedsakelig bygget opp rundt gamle østtyske innspillinger fra Berlin Classics. Jeg har spilt meg gjennom mesteparten av denne boksen i sommer og den er i hovedsak svært bra. Boksen er på 10CDer og koster 25 Euro på jpc.de.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Kjempetips, erato. Jeg ser at flere av dem er tilgjengelige på Tidal streaming, om man kan leve med det :)
     
    D

    Danke

    Gjest
    Hører mye på 2L og Martin Frøst Roots jeg.. Kanskje jeg får dratt igang anlegget imorgen med Roots...

    Gleder meg. 2L er gratis high res klassisk og jazz samt Trondheimsolistene Hi Rez, In Folk style og Souvernir 1 og 2.. Fysisk blurays med hirez filer til som er kjekt til mobil og bluray..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.801
    Antall liker
    9.465
    Sted
    Trondheim
    Nå spiller dette på kontoret:



    Aksel Schiøtz komplette innspillinger på Danacord 1933-1946. 12 CDer. Litt Schubert, Schumann og Brahms, samt mye danske sanger av Weyse, Riisager, Hartmann, Gade, Rung, Lange-Müller et. al. Dette finnes det ikke mye av i min samling ellers. Lydkvaliteten er upåklagelig.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjempetips, erato. Jeg ser at flere av dem er tilgjengelige på Tidal streaming, om man kan leve med det :)
    Det kan jeg fint leve med, men noe er det uansett kjekt å ha i hyllene. Selv har jeg opplevd Mutter Courage på Berliner Ensemble i mars 1988, med ensemblets siste store diva i DDR-tiden, Gisela May i hovedrollen. Det var visstnok samme oppsetning som den originale Berliner Ensemble-oppsetningen fra femtitallet. Egentlig hadde vel stykket premiere i Sveits under krigen. Og når vi først er inne på Gisela May kan vi godt minnes henne, for hun gikk bort like før jul. Hvil i fred.

    mutter courage gisela may.jpg


    Tipper dette bildet er fra rundt 1990.
     
    Sist redigert:
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Apropos Arne Nordheim. Har spilt denne i dag, vet ikke om dette er rett tråd men hva er rett tråd for dette, egentlig... Nordheim electric dette så man må ha tid og ro for at dette synker inn, i hvert fall så må jeg ha det. Spilte CD`en som jeg har hatt siden den kom ut på RG i `98 men kan jo tipse om at RG ga den ut på nytt her i sommer på en dbl. LP.

    rlp3002-arne-nordheim-electric-2lp_19_2017-05-05-17-01-04.jpg


    Rune Grammofon RLP3002 - Arne Nordheim: Electric (2LP)
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.313
    Antall liker
    11.173
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Og her sitter jeg og nyter en pint of bitter etter å ha vært i Wigmore Hall og hørt Dorics Quartet spille Haydn op.20
    Tre kvartetter på rappen, nr 1, 2 og 3
    Det er håp for menneskeheten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn