Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hindemith er helt topp, han, og Melnikov er en super advokat for musikken hans.

Strykekvartettene er et høydepunkt i Hindemiths produksjon. Han var utøvende fiolinist og bratsjist selv (bare tenk på tradisjonen fra Haydn, Mozart og Spohr f.eks.), og startet Amar-kvartetten. Syv kvartetter ble det, og alle er bra, for å si det mildt. Må ha-musikk for meg, og tilgjengelig i to komplett-innspillinger som er like forskjellige som de er interessante.

hindemith amar.jpg

hindemith danish.jpg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.508
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror jeg skrev noe sånt ja i en tråd om 10 favoritt strykekvartetter som enda er linket inn i Anbefalte tråder:

"Hindemith nr 4. 1921.

Jeg liker Paul Hindemith. En banebryter for ny musikk, musikkadministrator for ny musikkbevegelsen i Tyskland på 1920-tallet, musikkteoretiker og praktiserende musiker (det ble sagt at han behersket alle orkesterinstrumentene, han var bratsjist i den ledende Amati-kvartetten) og såpass radikal at han hadde vett til å forlate Tyskland i tide i stedet for å bli sugd opp i den tiltagende nasjonalsosialimen som så mange andre ble. Og han har skrevet masse morsom, velskrevet og musikantisk musikk for all verdens rare instrumenter, i tillegg til en rekke uomtvistelige mesterverker. Prøv hans ”Kammermusikk” med Chailly på en billig dobbel Decca, morsommere musikk finnes ikke.

Kvartetten starter med en langsom, litt trist og mollstemt fuge hvor Hindemiths flotte, lineære polyfoni får utfolde seg i ro og verdighet med unntak for en dramatisk og dissonant episode midtveis. Andresats er en taktfast marsj av den typen Hindemith gjør så bra, med fine synkoper og små lyriske mellomspill, skikkelig syngende og vakre, og ett og annet utbrudd over i Bartokske balkanrytmer. En vidunderlig kvartettsats. Deretter kommer den sentrale tredjesatsen, spilt med muter i en rolig, vandrende takt hvor rolige pizzicati i celloen nesten illustrerer en vandring (walking bass igjen) hvor de mutete fiolinene og bratsjen illuderer at vandringen foregår i et mystisk og tåkefylt landskap. Dette går attacca over i en kort scherzoaktig sats med dramatiske (NB dette er skrevet før Bartoks 4 kvartett) Bartokaktige utbrudd som bygger opp stemningen før den avsluttende rondoen, en vittig, danseaktig sats, en form for Haydn født 200 år for sent, med en klar kontrapunktisk stil."

Og jeg er enig i at Amar er svært bra. Den gangen jeg skrev dette hadde jeg bare cpo syklusen. Og så har vi jo Hollywood kvartettens ene kvartett på Testament (jeg er for lat til å reise meg og sjekke i hylla hvilken det er....). en av de betydelige kvartettsyklusene i forrige århundre ja.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.403
    Hindemith er nok litt for ny og ukjent for meg til å kalle meg "fan", men det jeg hører så langt er absolutt bra så nå har jeg bestilt kvartettene med Amar - takk for innspill - og en sacd med Tabea Zimmermann (bratsj stykker). Og så har jeg en innspilling med Janowski på Pentatone på innkommende.
    Setter pris på forslag - Hindemith har en ganske omfattende produksjon...

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.403
    Bestilt hos Presto, men lang leveringstid, spørs om den kommer i det hele tatt - ser kommentar om vanskelig tilgjengelig på Amazon...

Den Hindemith innspillingen med Melnikov fant jeg fram til på grunn av en musiker jeg er fan av; Isabelle Faust, så nå går det i denne;
    71UEpizn-QL._SY450_[1].jpg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.459
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nå hører også jeg på Malikova i Saint Saëns med WDR og Sanderling, på SACD fra Audite.
    Skjermbilde 2019-03-19 kl. 21.28.35.png

Jeg bestilte denne på anbefaling her i tråden.
    Musikken er kjent og kjær her, jeg har hørt mye på Pascal Roge med Dutoit på Decca.
    Lyden på denne overgår det meste. Nytes i kringlyd nå.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.495
    Sted
    Trondheim
    Jeg kjøpte den store Alicia Larrocha boksen på Decca, primært for å få et godt utvalg av spansk klavermusikk. Hun spille f*den så bra. Akkurat nå litt Mozart.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.459
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Denne ble rasket med i farten sist jeg var innom Platekompaniet.
    Jeg begynner på den idag.
    Skjermbilde 2019-03-30 kl. 13.32.17.png

Kanskje jeg skal starte bakerst, for en gangs skyld. Da blir det Brahms sonater med Ernest Lush, og Tsjaikovskij pianotrio med Barenboim og Zukerman.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.403
    61niBeqnVLL._SX450_[1].jpg

Originalen (Musorgsky) er best, i hvert fall slik det spilles her... eller er den det?

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.403
    51m-T7sJGIL[1].jpg

Man kan ikke få for mye Mozart.
    Sedvanlig MDG lydkvalitet, og Zacharias kan spille så vidt jeg kan høre....

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.328
    Torget vurderinger
    10
    Prøvde å finne den på Tidal men fant den ikke. Fant en annen. Han spiller fint. Litt forsiktig egentlig. Liker det.

m.jpg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.289
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skamløs plugging, som det vel neppe heter.
    NRK: Klare for den store korkampen

Dere er herved pålagt å heie på Defrost Youth Choir i den norske finalen av Eurovision Choir of the Year klokka 1600 på NRK Klassisk i morgen. Guttungen skal synge.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.542
    R-9687072-1486817474-6870.jpeg.jpg

Rachmaninov, Svetlanov og Petrov - det er noe lite polert og ekte russisk over dette. Pianokonsert nr. 2 med Russian State Symphony Orchestra for å bevare det helrussiske. Digg.

Steen

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.289
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Angående pluggingen over. Man kan jo undres over at det i juryen sitter to domkantorer når konkurransen er audiovisuell. Når det er sagt har vinnerne Volve Vokal skikkelig kontroll på det visuelle (inklusive leppestiften og hårsprayen).
    Anyway: Hele radiosendingen ligger her, og min unge håpefulles starter sin opptreden ved 44:49, og dersom noen av dere synes at første kor ut Aurum kom bra fra åpningsnummeret sitt Myrd Grieg med kazoo og sopran må dere gjerne si fra.

DYCnrkss070419.jpg

Teknisk: Det var en mengde trad kormikrofoner tilgjengelig i Store Studio, men såvidt jeg kunne se ble det hele ryddet bort i løpet av prøvene og det eneste som ble brukt av mikrofoner var det deilige Deccatreet som henger fra taket.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.459
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kult, Valentino
    Skal sjekke radiosendingen.
    Men det ser jo ut som en TV-produksjon. Får vi se?
    ps: fant svaret
    "Opptak sendes i Hovedscenen på NRK2 28. april"

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.289
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da tror jeg vi kun får et utdrag på 15 minutter eller så. Tror det hele skal på TV som en opptakt til den internasjonale finalen som er 3/8.
    Bør sees, ja. Jeg synes det er artig hvordan lydopplevelsen er så ulik i salen og over anlegget hjemme, og gleder meg til å se hvordan det visuelle kommer til å tone ned dissekeringen fra Decca-treet igjen.
    Ingen av korene stod rett opp og ned og sang, og jeg ser fram til å se hvordan de har løst det visuelle for skjerm. Hun klødde seg litt i hodet, produsenten for TV når hun fant ut hvor mye bevegelse det var. Trad micstativer for kor var det som nevnt bare å glemme å bruke.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.495
    Sted
    Trondheim
    Gjorde meg ferdig med Salonen-boksen i går. Spennende boks med ikke bare standard reportoar. Nå er det klaverkonserter av Montsalvatge og Surinach med Alicia De Larrocha som gjelder.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.742
    András Schiff - Schubert: Sonatas & Impromptus

Meget spennende ny utgivelse fra Schiff på ECM. Er det det 200 år gamle fortepianoet som gjør dette så givende å lytte til . En lyd, og en måte å spille på, som passer til stykkene.

2236.jpg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.459
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Berlioz Requiem, fra St Pauls Cathedral, London
    På NRK2 nå.
    Grand messe des morts. Fantastisk musikk, som jeg har mange innspillinger av, spesielt gjengitt i kringlyd.
    Men fungerer best live, og enhver framføring er en begivenhet verd en flytur.
    Spesielt i St Pauls. Jeg skulle ha vært der.
    Det helt store. Skru opp.

211.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Antall liker
    1.573
    Torget vurderinger
    2
    Jeg får bidra litt i denne tråden også...i dag går det i denne:

Philip Glass -Koyaanisqatsi

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.542
    R-11793732-1522497734-5742.jpeg.jpg

6 sider med flunka ny vinyl fra midten av sekstitallet. dessverre et par år før man begynte å inkludere tredje akt. Borodin ble aldri ferdig med Prins Igor, så Glazunov gjorde jobben ferdig i ettertid. Litt som Alfano for Puccini i Turandot. Igor er simpelthen fantastisk musikk fra A til Å, og Christoff synger som vanlig flere roller med bravour, men her er også alle de andre i toppform, inklusive det fantastiske operakoret fra Sofia. 15 kroner på en bruktsjappe, det skulle nesten ikke være lov.
    Steen

Bolinder

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Antall liker
    262
    Torget vurderinger
    1
    Opptak av den franske lydteknikaren A. Charlin (CHARLIN DISQUES - Musique classique - CD - Vinyles - Prise de son) er etter mi meining gode. Etter min smak høyrest dei meir realistiske ut enn mange opptak frå dei store plateselskapa. Trur han brukte få mikrofonar. Ser at dei er å få kjøpt hjå Svalander: https://www.svalander.se/charlin/rec12engp.htm. César Franck, Les Béatitudes er noko eg endar opp med å spela ofte. Det kunne ha vore interessant å høyra kva andre meiner om desse opptaka,

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.328
    Torget vurderinger
    10
    Er det noen som har noen vise ord og anbefalinger til en som ikke kjenner Haydn noe særlig?
    Bortsett fra at jeg elsker trompetkonserten da.

496800B2-C0FA-4973-AD61-51095DA659FE.jpeg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.459
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Haydn, ja, det er et stort spørsmål.
    Når det nå er vår spiller jeg igjen oratoriet Årstidene, Die Jahreszeiten. Eller The Seasons om du vil.
    For eksempel med Rene Jacobs på Harmonia Mundi
    Skjermbilde 2019-04-22 kl. 14.25.02.png

Og når vi først er i den sjangeren kommer vi ikke utenom det store oratoriet Skapelsen.
    Die Schöpfung, eller Creation på engelsk.
    For eksempel den gamle klassikeren med Karajan og de fantastiske sangerne
    Skjermbilde 2019-04-22 kl. 14.23.41.png

Vi hadde en tråd her om denne for noen år siden
    https://www.hifisentralen.no/forumet/klassisk/78161-skapelsen-av-haydn.html

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.495
    Sted
    Trondheim
    Haydn? Det meste er supert :D

Operaene hans er kanskje ikke av det største som er skrevet, og barytontrioene kan man holde seg unna, men ellers er det bare å hoppe uti. Jeg ser at ingen har nevnt klavertrioene, men de er flotte. Beaux Arts har spilt de inn komplett.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.289
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en deilig plate med Brendel i en del pianosonater. Og så mener jeg at man også trenger op. 20-strykekvartettene. Men jeg er strykekvartettjunkie.

Årstidene med Jacobs er rasende festlig. Skapelsen liker jeg bedre med Gardiner, for der blir det jaggumeg lys!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.508
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og så mener jeg at man også trenger op. 20-strykekvartettene. Men jeg er strykekvartettjunkie.
    For så vidt enig jeg også - som en kvartettjunkie til en annen. Men det er litt vanskelig å fortelle en nybegynner at stedet å begynne er med de 47 siste kvartettene.....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn