Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    10.991
    Beethoven: Violin Sonata Op.96 & Enescu: Op. 25 fra Analogue Production. En Dave Wilson innspilling fra `83. Det er sikkert mulig å få til bedre lyd men sikker er jeg ikke.
    Dette er veldig bra musikk synes jeg og Abel/Steinberg er virkelig på hugget her, utrolig samspilte.

AP har også gitt den ut på SACD og en fantastisk vinyl fra samme masteren som tapen er en direkte kopi fra, tapen er på topp 3 listen min, kanskje t.o.m. topp 1...

Skal man komme nærmere ett Steinway enn dette hjemme må man ut og kjøpe.

IMG_3773.jpg

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    10.991
    To perler fra Mercury Living Presence på rappen, begge på nydelig SACD. Den Nøtteknekkeren der er utrolig fin! Jeg lever godt med digitalt når kvaliteten er som her på disse.

IMG_3780.jpg

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.104
    Torget vurderinger
    15
    Yuja Wang
    Må si denne damen imponerer.
    Hele konserten gikk på Hovedsenen (NRK2) for et par måneder siden.
    Her ekstranummeret:

Vh GunnarS

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.289
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var på konsert i går. Guttungen går på musikklinja på Stange VGS og sammen med Gjøvik VGS framførte de Orffs Carmina Burana i versjonen med to pianoer og slagverk. Alle de vokne i ensemblet hadde tilknytning til skolene, enten som lærere eller tidligere elever. Tøft.

cb.jpg

Høydepunktet var den fra Berlin grunnet akutt sykdom hasteinnflydde tenoren som sang den sortgrillede svanens sang iført sort dress, hvitt ballerinaskjørt og hvit fjærdusk i pannen. Ikke skjønner jeg at 120 16-19-åringer klarte å holde seg alvorlige og synge sine stemmer slik han drev på. På bildet driver vår helt barytonen og hans utkårede sopranen og hengir seg til hverandre sånn like før fru Fortuna smeller til for siste gang.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    10.991
    Ble inspirert til å høre på stort kor og orkester. Beethoven`s Missa Solemnis. Uten at jeg er en ekspert så får vel dette ikke så mye oppmerksomhet som symfoniene hans, men nydelig og ikke minst mektig er det.

Her en innspilling fra `72 på det Øst Tyske selskapet Eterna utgitt på tape av Horch House (hvor ble det av dem..?), de gjorde sikkert mye rart i DDR men de kunne lage god lyd også.

IMG_2334.jpg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.496
    Sted
    Trondheim
    Jeg nærmer meg slutten på 12-CD boksen på Harmonia Mundi der Görne synger Schubert-lieder. For en fantastisk Lied-komponist Schubert var! 14 timer med Schubert-lieder, og ikke et sekund er det mindre enn vakkert!

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.403
    71dPf-sfD9L._AC_UL436_.jpg

Mozart på MDG SACD (bare 2 kanals her) - det blir ikke så mye bedre enn det...

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.289
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skamløs plugging:
    Guttungen synger bass i Defrost Youth Choir (mulig at jeg har nevnt det før?). I Hovedscenen klokka 1944 i kveld kommer det en reportasje fra den norske finalen i Eurovision Choir 2019, Der Defrost var ett av de fire deltakende korene. Se etter han med skarpskårent ansikt, blond man bun (han har tungmetallhår til vanlig) og mørke øyenbryn.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.459
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg går mange omveier, i forskjellige aktiviteter og hobbyer, og finner ofte noe musikalsk etter kort tid.
    Uten å gå i detalj, her har jeg havnet tilbake på mine gamle engelske favoritt-klarinettister Jack Brymer og Gervase de Peyer (bare navnet er til å bli andektig av). De Peyer spiller Brahms sonater med Barenboim på en LP som jeg nesten kastet i søpla fordi den var så skitten og slitt.
    Men musikalsk, å himmel.
    I Mozart er de to gamle kollegaer uforlignelige. Brymer har jeg i mange innspillinger, den gode Gervase mangler på M i hylla. Han finnes på Youtube og Spotify. 2.satsen fra klarinettkonserten er ubeskrivelig.
    Vi nyter en forsmak i 320 kbps
    Skjermbilde 2019-05-10 kl. 23.47.54.png

mens Speakers Corner vinylen legges i bestilling.
    Brukt LP i god stand av denne går høyt i pris. Da kjøper jeg heller noen gode franske viner og ny LP fra SC.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.403
    81qRoAt4ADL._SS500_[1].jpg

Litt spesielt dette her vil noen kanskje mene... men jeg liker det...
    utmerket lyd (SACD stereo) og spilling så langt jeg kan høre.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Jeg går mange omveier, i forskjellige aktiviteter og hobbyer, og finner ofte noe musikalsk etter kort tid.
    Uten å gå i detalj, her har jeg havnet tilbake på mine gamle engelske favoritt-klarinettister Jack Brymer og Gervase de Peyer (bare navnet er til å bli andektig av). De Peyer spiller Brahms sonater med Barenboim på en LP som jeg nesten kastet i søpla fordi den var så skitten og slitt.
    Men musikalsk, å himmel.
    I Mozart er de to gamle kollegaer uforlignelige. Brymer har jeg i mange innspillinger, den gode Gervase mangler på M i hylla. Han finnes på Youtube og Spotify. 2.satsen fra klarinettkonserten er ubeskrivelig.
    Vi nyter en forsmak i 320 kbps
    Vis vedlegget 540658
    mens Speakers Corner vinylen legges i bestilling.
    Brukt LP i god stand av denne går høyt i pris. Da kjøper jeg heller noen gode franske viner og ny LP fra SC.
    Hvis du liker hornkonserter, så vil jeg varmt anbefale plata:
    Romantische Hornkonzerte
    Peter Damm (horn)
    Staatskapelle Dresden v/Siegfried Kurz

Her er det verker av von Weber, Lortzing, Saint-Saëns og Schumann.

Vakkert!

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.403
    51vz+NUiWML._SY450_[1].jpg

Anbefales for de som vil høre noe annerledes. Vakkert på sin litt sære måte... Leipziger sq+ MDG i vanlig utmerket kvalitet.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.403
    61oQAH73iLL._SX450_[1].jpg

Nyinnkjøp, så ny musikk for mine ører.
    Berg kanskje litt vanskelig, Schönberg umiddelbart mye mer iørefallende...
    Som vanlig fra MDG topp lyd (2 kanal SACD).

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.508
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Berg kan være krevende ja. Pussig nok hørte jeg det i konsertsalen en gang og det gjorde et fabelaktig og slående inntrykk. Helt magisk hvordan alle de sære klangene "sto" i rommet. Utrolig hvor stor forskjell live kan utgjøre fra selv det beste anlegg, det er også noe med å ta med seg musikken ut fra sine vante og litt for kjære (?) omgivelser.

Morten S

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Antall liker
    549
    Fredagskvelden startet med La Boheme. Opptak fra 1962 med Antonio Votto og Coro e Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino. Renata Scotto, Gianni Poggi, Tito Gobbi. På vinyl DG. Flott lyd, men savner kanskje litt i bunnen? Flott stereobildet i mine ører.
    Svulstig og deilig.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.403
    Berg kan være krevende ja. Pussig nok hørte jeg det i konsertsalen en gang og det gjorde et fabelaktig og slående inntrykk. Helt magisk hvordan alle de sære klangene "sto" i rommet. Utrolig hvor stor forskjell live kan utgjøre fra selv det beste anlegg, det er også noe med å ta med seg musikken ut fra sine vante og litt for kjære (?) omgivelser.
    Enig i den (live vs anlegg) - opplever det stadig vekk. Det gjelder bare å komme seg på konsert og høre noe nytt....
    Det jeg hører på nå er definitivt enklere å like enn Berg, men jeg har aldri hørt verket live og skulle gjerne det;
    712TqqELr9L._SY450_[1].jpg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.496
    Sted
    Trondheim
    Det er bare å ta en tur til Praha i Mai. Fast åpningsverk i Pražské jaro hvert år. Dere vet - den musikkfestivalen Kubelík var med å starte i 1946 før kommunistene kom. Han forlot Tsjekkia i 1948 og lovte å aldri komme tilbake dit før kommunistene var vekk. Han dirigerte så verket på åpningskonserten i 1990. Den konserten finnes på Supraphon.

Jeg var forøvrig i operaen i går og så Prokovievs Kjærligheten til de 3 appelsiner. Morsomste operaforestillingen jeg har vært på. På høyde med "Den lystige lille reven" av Janáček som jeg så her i fjor.

PS: Bare gi beskjed om noen skal nedover til Praha. Hvis jeg er der (og det er jeg ofte) kan vi jo møtes og hvis noen trenger en "guidet tour" er jeg bedre kjent i byen enn de fleste nordmenn.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.403
    Kona og jeg har til gode å ta turen til Praha, så det spørs om det ikke er snart på tide...
    Vi fant festival programmet for i år. Skal sette det på listen over potensielle reisemål neste år.
    Imens hører jeg på dette av en annen av Tsjekkias store sønner;

51H374W4VhL._SX450_PJautoripBadge,BottomRight,4,-40_OU11__[1].jpg

Etter å ha kjøpt et par andre med Honeck og Pittsburgh i SACD har jeg virkelig fått sansen.
    Lyden er helt på høyde med god vinyl og prisen, tja, ca 150 NOK er litt mer behagelig en det en skal ha for en omtalt UHQR...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.496
    Sted
    Trondheim
    Janáček er en av de store. Hør på strykekvartettene hans, gjerne med Haas-kvartetten på Supraphon.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.289
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Janacek-plata til Andsnes er en av mine kjæreste.
    Filmen Tilværelsens uutholdelige letthet er en av mitt livs store skjellsettende opplevelser. Genialt trekk å bytte ut bokas Beethoven med LJ. Fikk meg til platesjappa mange ganger.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.403
    Nå var det Dvorak 8 som var greien med Honeck skiven... imo...
    Janacek kvartettene har jeg med Jerusalem og Leipzig kvartettene. Leipzig med den vanlige utmerkede MDG lyden. God musikk det også.

En utgivelse med variert og god musikk og meget god lyd er denne. Vil spesielt fremheve Prokoviev stykket. Anbefales...

711JgbQjvyL._SS500_[1].jpg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.496
    Sted
    Trondheim
    Dere har fått med dere at Magdalena Kožena har kommet med en ny CD på Pentatone?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.496
    Sted
    Trondheim
    Og ny CD i serien "Music from eighteenth century Prague":

Sanger av Tomášek, Koželuh, Rösler, Vořišek, Kalivoda, Mozart og Haydn.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.403
    91e25DfHUbL._SS500_[1].jpg

dette er noe av det bedre der ute (som jeg har hørt)... kombinasjonen av komposisjonen, utførelsen og lyden (2 kanal). Topp alt sammen, anbefales.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Mendelssohn skrev strykekvartetter som fascinerer uendelig. De rommer hele spekteret fra elegant, utsøkt livsglede til bitter, sort fortvilelse, en spennvidde han med geniets begavelse og kunstnersinnets mot og åpenhet kan uttrykke som få andre.

Derfor er det en begivenhet når det dukker opp innspillinger som åpner døren til denne musikken på vid vegg. Doric String Quartet gjør nettopp det. De tolker ham ikke strengt klassisistisk, men heller romantisk på sin særegne, moderne, ekspressive måte. Eller sagt på en annen måte: De spiser ikke akkurat småkaker og nipper til teen.

doric mendelssohn.jpg

Giuseppe Maria Cambini skrev store mengder musikk, og det aller meste blir ikke fremført. Det lille som er å få tak i i form av innspillinger, er så bra at dette misforholdet er fullstendig ubegripelig. Mozart både beundret og misunte ham, og det forstår jeg godt. Døm selv ved å lytte til disse strykekvintettene (med briljant bruk av to celloer), mesterlig fremført av Ensemble Entr'acte:

cambini.jpg

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.496
    Sted
    Trondheim
    Spennende, awe.

Selv har jeg vært ute og reist. Her er Vltava, sett fra Vyšehrad. I bakgrunnen kan man, over åsene med litt fantasi, se de tsjekkiske skoger og sletter (Z českých luhů a hájů)

VltavaRed.jpg

Musikken er selvfølgelig skrevet av denne mannen:

SmetanaRed.jpg

Gjerne dirigert av han her:

AncerlRed.jpg

Sist redigert:

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Flotte bilder, otare.

Jeg har en liten sommer-raptus med Saint-Säens. Først i de tre siste klaverkonsertene med supertalentet Kantorow. Spillestilen hans minner om den legendariske Josef Hofmann (som Rachmaninov mente var den beste han hadde hørt - vel å merke hvis Hoffmann var edru), med en hurtighet, presisjon og flyt som er bortimot hinsides. Musikaliteten henger med, og effekten kan være real horror show. I den femte må vi tilbake til gammel Melodya og Richter for å finne noe som ligner! (Men sjekk for all del Pletnev i nr. to på YouTube.)

saint saens.jpg

Klaverkvintetten op.14 er minst på høyde som musikkverk. Saint-Säens på sitt beste. Quartetto di Cremona (hvis jeg måtte velge bare en strykekvartett per dato...) og pianisten Lucchesini musiserer så det svimler. Bedre blir det ikke.

s-s cremona.jpg

Sist redigert:

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.403
    Saint-Säens er meget bra (litt undervurdert?) og med strålende tibakemeldinger også på Amazon likt Awe kan det fort bli et innkjøp av Quartetto di Cremona...

Ellers; er dette kjent? Hvis ikke, sjekk ut...
    510CJRkt5AL._SX425_[1].jpg

Nytt for meg, men tilbakemeldinger på Amazon nokså likt som for Saint-Saens utgivelsen over. Og jeg må si dette er meget bra - musikk, utførelse og lyd.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.496
    Sted
    Trondheim
    Onslow er en sterkt undervurdert komponist. Jeg har en del av ham, og det holder høy kvalitet alt sammen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.508
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Saint-Säens er meget bra (litt undervurdert?) og med strålende tibakemeldinger også på Amazon likt Awe kan det fort bli et innkjøp av Quartetto di Cremona...

Ellers; er dette kjent? Hvis ikke, sjekk ut...
    Vis vedlegget 545121
    Nytt for meg, men tilbakemeldinger på Amazon nokså likt som for Saint-Saens utgivelsen over. Og jeg må si dette er meget bra - musikk, utførelse og lyd.
    Selvsagt er det kjent! Lovprist av anmeldere, så jeg har den og kan bekrefte.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Onslow seiler heldigvis i god medvind på HFS: Et søk gir faktisk fin fangst. Bra at du holder ham varm, ch.

Lutoslawski er også en komponist som ikke bør støve ned. Det finnes en del innspillinger å velge i, og her er en som stiller i fremste rekke:

lutoslawski.jpg

Lintu og hans finske radiosymfonikere slutter aldri å imponere. (Han slutter som sjefdirigent for FRSO i 2021, etter sigende for å dirigere mer opera - fremdeles i hjemlandet.) Denne CD'en gir innblikk i Lutoslawskis utvikling. Spennende enten det er første eller siste symfoni, der særlig sistnevnte har kolossal dybde. Stort, sterkt og moderne, men slett ikke utilgjengelig. Lintu tar oss med inn i en mangfoldig klangverden, og det faller ham - og dermed oss - like naturlig som Mozart eller Sibelius.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn