Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet om et nettsted der man kan finne den rette kantaten av J.S. Bach som tilhører den rette søndag?
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Når jeg leser kommentarer om klassisk musikk her på HFS og ellers på nettet, kanskje spesielt fra de med audiofile tendenser kan det se ut som mange har gått seg fast i gamle dager. Innspillinger fra 50-60 tallet fremheves og gjerne med kommentarer som "gullalder" og lignende.
    Bullshit sier nå jeg, og lurer om de har satt sine ben i en konsertsal de siste 30 årene. Eller har hørt på nye innspillinger, eller hva...
    (jeg har vært abonnent på Stavanger symfoni orkester sin serie siden 2007-8 sesongen og har for lenge siden konstatert at det er umulig å få en helt realistisk gjengivelse av det jeg hører i konsertsalen, gjengitt hjemme hvor det er 2.5-3 m mellom høyttalerne…klang og dynamikk kanskje, men ikke størrelse og rom... men ok, kanskje ikke så ulikt oppe på 3 balkong...?)

    Men de om det, etter min mening går de nå glipp av mye fantastisk god musikk med god lyd som har blitt utgitt i dette siste tiåret.
    Her er noen som jeg har hørt på denne helgen, anbefales alle sammen;

    in time.jpg

    Dette er virkelig bra, men ikke ta mitt ord for det;
    Mendelssohn Violin Concerto ALPHA 410 [RHa] Classical Music Reviews: October 2018 - MusicWeb-International

    haydn weil.jpg

    Interessant å sammenligne denne med Haydn innspillingen under. Denne er klart bedre på lyd (IMO, osv).
    En på nettet klaget på lyden på en annen i denne serien, men denne lyder virkelig bra på mitt anlegg (SACD 2 kanal), så... ?
    Og, ja, fremføringen like bra som den under.

    haydn 2032 3.jpg

    Jeg har også stor sans for musiseringen på denne Haydn 2032 serien (har de andre som til nå er utgitt), og det store plusset for meg er å oppdage hvor bra Haydn er.
    Jeg trengte denne type moderne framføring med god lyd for å høre det. Har sjekket et par av "gamle, gode innspillinger";
    dårligere lyd og kjedeligere framføring... = kjedelig musikk... sorry, men sånn er det for meg.


    kurtag viola.jpg

    Og selvsagt, om lever bare i gamle dager går en jo glipp av spennende og god ny musikk som dette.

    bruckner 1 zweden.jpg

    Og så har vi nye dirigenter som kan gi oss like gode eller bedre framføringer av de gamle klassikere og i bedre (SACD) lyd.
    Bruckner 3 og 6 i samme serie er veldig bra. Og 8 ligger i køen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Nå operetten Vinobraní av Oskar Nedbal. Opptak fra Tsjekkisk radio 1958. Riktig liflig. Uroppført i Wien i 1916. Ligner på Lehar.

     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.083
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Oslo Filharmoniske og Petrenko spiller Scriabin sine symfonier på SACD fra Lawo
    Screenshot 2020-03-17 at 21.51.55.png

    Den tørre, litt knappe lyden på opptaket fra Oslo Konserthus, selv i kringlyd, kler Scriabin, syns jeg.
    Tekniker Arne Akselberg vet hva han driver med. Det gjelder Petrenko også i Scriabin.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Jeg har ikke den over, men får vel vurdere et innkjøp (har Scriabin med Segerstam på BIS).
    Imidlertid har jeg denne som jeg måtte ha etter å ha hørt og sett Kirill Gerstein imponere i Rach 2 i den siste torsdags konserten til SSO på vel en stund.

    Bra dette og.

    scriabin.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.083
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut som et godt tips, ch.
    Denne visste jeg ikke om, og får ekstra lyst på den etter Kirill Gerstein på konsert her ja.
    Jeg har også hørt ham før, i Rosendal for to år siden, og visste litt hva han er god for.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.083
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nylig overtok jeg et par kasser med CDer fra en musikervenn som kvitter seg med alle skiver og flytter fra hus til leilighet. Oslo og Petrenko på Lawo var fra det lasset.
    Mange sjangre, også klassisk, noen av dem var gaver i forbindelse med jobb, og er uåpnet med forsegling. Jeg tar imot med åpne hyller.
    I kveld sprettes denne SACDen med Bergen Filharmoniske og Gardner.
    R-12940565-1557403862-8835.jpeg.jpg
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Vårofferet til torsdag, neimen ikke sikker på om jeg har hørt det tidligere, så her er det hjemmelekse. Mye lyd, det er jeg forsåvidt svak for.
    rite.jpg

    Vis vedlegget 574050
    Nå har jeg fått denne i hus og hører på den nå. Enig i at det er mye lyd, men meget god lyd og godt spilt så denne liker jeg.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.652
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har nerdet litt på Mozarts Requiem i aften. Beyer-ferdigstillelsen.
    1) Harnoncourt og CMW
    2) Marriner og ASMF, opprinnelig utgitt på Decca. Det finnes en opprinnelig utgitt på Philips, gjenutgitt på Decca, men den er Süssmayr.

    I morgen skal jeg finne Bernsteins Beyer. Ah, Corona.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    En av de aller beste plateutgivelser jeg har hørt på en god stund. Morsom, kakofonisk musikk fra The Roaring Twenties, med saksofoner, bilhorn og generell kakofoni! Urgently recommended, sa Gramophone. Den anbefalingen stiller jeg meg helt og full bak! Programsammensetting, tolkning, dirigent, orkester, og innspilling er helt topp topp! Jeg ønsker dere en riktig riktig god helg med denne. Jeg kan ikke anbefale den inderlig nok.

    711rXdYFKNL._SX522_.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.652
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1


    The Met / Lucia di Lammermoor /Netrebko

    ...

    Tillegg: Bernsteins var ikke min greie. Storband-Mozart treffer ikke meg.
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Re. Mozar requiem, har du/dere hørt denne?
    requiem.jpg

    Tilbakemeldingene på nettet (Amazon) er litt blandet, alt fra "Bold, revelatory, and worthy" til "The Highway to Hell"

    https://www.amazon.com/Wolfgang-Amadeus-Mozart-Requiem-MusicAeterna/dp/B072Z83HK7/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=mozart+requiem+currentzis&qid=1584688826&s=music&sr=1-1&swrs=B2584DF7388297B58C09EF2BC3B0FCBE

    Jeg er ingen stor ekspert på Mozart requiem, men jeg liker det jeg hører her. Har etter hvert fått sans for det som Currentzis gjør (de jeg har kjøpt).
    Frisk spilling, aldri kjedelig, god lyd..

    Nå går det i denne;
    lohengrin.jpg

    God lyd, godt orkester, fantastisk musikk...
    Litt blandet kritikk på denne også, det gr mest på stemmene. Men det synes heller ikke å være enighet om en definitiv versjon av Lohengrin.
    Jeg har ellers Kempe (vinyl) og Bychkov (SACD det også som denne).
    Bychkov plukket jeg for øvrig opp i operaen etter å ha sett Lohengrin der. Best der, uten tvil...
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Hørte Kirill Gerstein i Stavanger konserthus i begynnelsen av mars. Imponerte i Rach 2.
    Fulgte opp med å kjøpe Scriabin pianokonsert med Gerstein, og denne som jeg hører på nå;

    gershwin.jpg


    Variert og underholdende, og så langt jeg kan høre meget velspilt. Anbefales.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Første gang jeg hørte Schumann op 44 var i Stavanger Domkirke, kammermusikkfestivalen for mange år siden.
    Den gang stod Liv fra Skei Musikk i utgangen med utvalg cd'er med musikken på festivalen tilgjengelig.
    Jeg gikk hjem med en live innspilling med Martha Argerich, EMI '94. Utmerket innspilling, ikke noe spesielt behov for et alternativ...
    Inntil nå med denne nye norske innspillingen;

    op44.jpg


    Wow, denne innfrir, musisering og lyd. Men ikke bare ta mitt ord for det;

    SCHUMANN Piano Quintet; Piano Quartet LAWO CLASSICS LWC1189 [DD] Classical Music Reviews: March 2020 - MusicWeb-International

    "This performance is a triumph from start to finish and I played it several times out of sheer enjoyment. Two points came through. Firstly, the five musicians are as one and seem perfectly attuned."
    - ja det kan til og med amatører som meg lett høre.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.652
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ti.jpg


    Tristan og Isolde fra The Met. Nina Stemme er nifs og kaptein Tristan for tjukk. Men synge kan de. Rattle dirigerer. Tune in.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ellers er det mulig å få 30 dager gratis på Berlin Filharmoniens konserthall nå. Der ligger bla konserten i Røros kirke.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.652
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Rhingullet fra The Met. Check.

    Til Dr. Dong: Bryn Terfel passer meg bedre som Wotan enn som Schubertliederbjeffer.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    For en imponerende forestilling. Fantastiske effekter. Illusjonen av at Rhindøtrene faktisk svømte i Rhinen var utrolig. For et maskineri og digitale effekter de har tilgang på.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.652
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Begynte akkurat på Mets Wälkure. Uttrykket til James Levine (110% nå, folkens!) når han banker i gang forspillet er så ubetalelig at jeg tar det en gang til.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For en imponerende forestilling. Fantastiske effekter. Illusjonen av at Rhindøtrene faktisk svømte i Rhinen var utrolig. For et maskineri og digitale effekter de har tilgang på.
    Så ikke Rhingullet. Må ha noen pauser. Men det var jo det samme med Tristan. For et sceneoppsett og maskineri!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Jonas Kaufmann i toppform. Bryn er ikke ueffen han heller.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.652
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    For en fantastisk 3.akt av die Walküre! Voigt og Terfel spiller fantastisk sammen. Og så finalen da. Så langt den stiligste Ringen jeg har sett.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Helt enig. Magisk. Og jeg har sett hele ringen live i Bayreuth. Det er jo noe eget å oppleve det i Bayreuth, men denne oppsetningen er bedre enn det jeg husker derfra (det var i 2002 - Iván Fischer).
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    For de som kan tenke seg å prøve noe mer ukjent kan dette være et forslag;
    litolff.jpg


    Jeg er nok mer enig med denne anmelderen;
    Henri Litolff Piano Trios - Hyperion CDA68305 [BW] Classical Music Reviews: February 2020 - MusicWeb-International
    "Not an essential purchase, then, but an appealing one, especially for lovers of romantic piano music. I shall certainly be returning to it."

    enn med denne på Amazon;

    "The Best Piano Trios You've Never Heard (or heard of).
    Reviewed in the United States on February 4, 2020

    Henry Charles Litolff, 1818-1891, English born, was one of the great mid 19th century virtuosos pianists who travelled & lived all over Europe. From humble beginnings, to fame & fortune and then poverty & obscurity with debtors prison, prestigious musical appointments, a successful music publishing house, a virtuosic career and several quite young wives along the way. These trios are filled with lovely / catchy melodies & intricate and expert writing for each instrument. If you are a fan of piano trios then this is a MUST buy.
    "

    men fin musikk er det.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Det er mye ukjent musikk som er verdt å høre på. Jeg har hatt glede av en plate med klavermusikk av Zarebsky, og Pierné og d'Indy er absolutt innafor. Og Mikulaš Zmeškal skrev hørbare strykekvartetter. Det er jo ikke akkurat Beethoven, men hvem er vel det?
    Morsomt å utforske ukjente komponister.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Prøvde meg på denne, men resten av hushaldet meinte det vart for sært.


    Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.652
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hun der er kul!
    Hørte henne live med New Ideas Chamber Orchestra, Mari Silje Samuelsen og Avi Avital før jul.


    Ferdig med Mets Siegfried. Den synes jeg satt som en kule helt til Brünnhilde skulle forsone seg med at hun var en vanlig dødelig. Stadig like overdådig sceneproduksjon da!
    Vel, vel. On to Götterdämmerung.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Fra det det ukjente og kanskje ikke så viktige, Litolff, til et av de viktigere verkene i musikkhistorien om jeg har forstått de lærde riktig - den høres også ut som en slik en;
    Wagner - Tristan und Isolde -her i en ny innspilling fra Australia:
    tristan.jpg

    Jeg er ikke så flink med å skille gode og dårlige sangere - enten høres det greit ut eller ikke, her er nå lyden bra, spillingen bra og sangerne, tja sikkert bra de også.
    Denne anmeldelsen summerer kanskje det like greit som noe;
    WAGNER Tristan und Isolde - ABC CLASSICS 4818518 [PCG] Classical Music Reviews: January 2020 - MusicWeb-International
    "Indeed, this whole set is far more than simply a celebration of an orchestral jubilee, or a souvenir of a concert; it is a very real contender to be one of the great recordings of Tristan und Isolde on disc."
    Er det, ja kanskje, jeg vet ikke.
    Samtidig med denne fikk jeg Kleiber sin versjon i hus. Får høre på den om noen dager og høre..
    Referansen ellers her er Bøhm med Nilsson, 1966.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.652
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kun Kleiber. Operaen har jeg vel egentlig aldri fått fot for, men musikken i den er fantastisk.

    Ferdig med forspill og 1. akt av Götterdämmerung fra The Met. Her var det mye bra. Hun Waltraute var temmelig desperat da. Skjønner henne godt jeg. Dette kan umulig ende lykkelig. [emoji445][emoji237][emoji91]
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Her starter jeg dagen med litt barokkmusikk. Zelenka var født i Louňovice pod Blaníkem og fikk sin opplæring i Praha og Wien. Selv om Zelenka arbeidet i Dresden mesteparten av sitt liv ble heldigvis ikke partiturene hans lagret i selve byen, men i et slott litt nord for byen. Dermed ble de ikke ødelagt under bombingen i 1945, og ca halvparten av det han skrev er etter hvert innspilt. Glimrende musikk for de som liker barokk. Her skylder vi Adam Viktoria med ENsemble Inégal og Václav Luks og hans Collegium 1704 stor takk.


     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den serien der med 3 CDer med Vespersalmer har jeg snust på, men aldri kjøpt. Ellers deler jeg din begeistring for Zelenka, og både Nibiru, Supraphon og Carus har en serie flotte innspillinger.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ellers har jeg startet på CD1 i denne;



    Verdens lengste ikke-repetitive pianostykke, Sorabjis variasjoner over Dies Irae……7 CDer.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Trodde det var Opus Clavicembalisticum. Jaja - Sorabji klarer tydeligvis ikke å fatte seg i korthet. Motstykket til Webern og Berg?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn