Når jeg leser kommentarer om klassisk musikk her på HFS og ellers på nettet, kanskje spesielt fra de med audiofile tendenser kan det se ut som mange har gått seg fast i gamle dager. Innspillinger fra 50-60 tallet fremheves og gjerne med kommentarer som "gullalder" og lignende.
Bullshit sier nå jeg, og lurer om de har satt sine ben i en konsertsal de siste 30 årene. Eller har hørt på nye innspillinger, eller hva...
(jeg har vært abonnent på Stavanger symfoni orkester sin serie siden 2007-8 sesongen og har for lenge siden konstatert at det er umulig å få en helt realistisk gjengivelse av det jeg hører i konsertsalen, gjengitt hjemme hvor det er 2.5-3 m mellom høyttalerne…klang og dynamikk kanskje, men ikke størrelse og rom... men ok, kanskje ikke så ulikt oppe på 3 balkong...?)
Men de om det, etter min mening går de nå glipp av mye fantastisk god musikk med god lyd som har blitt utgitt i dette siste tiåret.
Her er noen som jeg har hørt på denne helgen, anbefales alle sammen;
Dette er virkelig bra, men ikke ta mitt ord for det;
Mendelssohn Violin Concerto ALPHA 410 [RHa] Classical Music Reviews: October 2018 - MusicWeb-International
Interessant å sammenligne denne med Haydn innspillingen under. Denne er klart bedre på lyd (IMO, osv).
En på nettet klaget på lyden på en annen i denne serien, men denne lyder virkelig bra på mitt anlegg (SACD 2 kanal), så... ?
Og, ja, fremføringen like bra som den under.
Jeg har også stor sans for musiseringen på denne Haydn 2032 serien (har de andre som til nå er utgitt), og det store plusset for meg er å oppdage hvor bra Haydn er.
Jeg trengte denne type moderne framføring med god lyd for å høre det. Har sjekket et par av "gamle, gode innspillinger";
dårligere lyd og kjedeligere framføring... = kjedelig musikk... sorry, men sånn er det for meg.
Og selvsagt, om lever bare i gamle dager går en jo glipp av spennende og god ny musikk som dette.
Og så har vi nye dirigenter som kan gi oss like gode eller bedre framføringer av de gamle klassikere og i bedre (SACD) lyd.
Bruckner 3 og 6 i samme serie er veldig bra. Og 8 ligger i køen.