plasma
Overivrig entusiast
Har hørt Quatour Benes versjon av Razumowski . Veldig bra men Alban Berg kvartetten er og blir min beste versjon av denne. Og blant mange gode også den beste komplette av Beethovens kvartetter...
Ja. Det er noe særegent med følsomheten og forsiringene som gjør denne musikken særegent interessant.Det er noe spesielt med fransk barokk...
Ja igjen.Ellers er jo Souzay/Baldwin kjente størrelser her i huset. (Souzay - Frankrikes svar på Fischer-Dieskau?)
Hun spilte begge Haydn konsertene med Trondheimsolistene i Bergen i høst, gnistrende godt. Høydepunktet var dog Richard Strauss' Metamorphosen med henne i ensemblet. Ufattelig flott.Hun er vel faktisk "artistic partner" for Trondheimsolistene? Hørte henne på konsert med dem i fjor.
Hun skulle spilt alle cellosuitene til Bach i Praha under Pražské járo om ca 3 uker, men det sørget COVID-19 for at ikke ble noe av
Får vel si "kondolerer" med Covid avlysningen. Trist det der. Får håpe det ikke blir for lenge til du/vi får anledning til å høre (slike) artister live igjen.Hun spilte begge Haydn konsertene med Trondheimsolistene i Bergen i høst, gnistrende godt. Høydepunktet var dog Richard Strauss' Metamorphosen med henne i ensemblet. Ufattelig flott.Hun er vel faktisk "artistic partner" for Trondheimsolistene? Hørte henne på konsert med dem i fjor.
Hun skulle spilt alle cellosuitene til Bach i Praha under Pražské járo om ca 3 uker, men det sørget COVID-19 for at ikke ble noe av
May the fourth be with you !Om noen skulle ha sovet under en rot siden The Fourth: John Williams dirigerer Wienerfilharmonikerne i sin egen Imperial March fra Star Wars, i Musikverein:
Youtube direktelenke. Finnes og bl.a. på Spotify uten jubel.
Jeg slapp ikke unna dagen, da Star Wars-entusiastene er i flertall her i huset for tiden.Om noen skulle ha sovet under en rot siden The Fourth: John Williams dirigerer Wienerfilharmonikerne i sin egen Imperial March fra Star Wars, i Musikverein:
Youtube direktelenke. Finnes og bl.a. på Spotify uten jubel.
Det er jo den jeg liker best. Særlig 2. satsen. Og for Guds skyld unngå Siloti versjonen siden han kuttet bort de deiligste delene.Hva hører jeg på nå? Vinyl i hjemmekontoret.
Victoria Postnikova spiller Tsjaikovskij pianokonsert nr.2, mens hennes mer berømte ektemann Gennadij dirigerer.
Vis vedlegget 583385
Opp med en hånd de som ikke har lyttet til Tsjaikovskij konsert nr 2. Jeg er en av dem.
Det er også et av mine favoritt Tchaikovskyverker, sammen med Souvenir de Florence. Jeg synes romantiske orkesterverker lett blir litt for svulstige, men det er bare meg. Samt at jeg overdoset på sorten da jeg begynte å interessere meg for klassisk musikk. Og så har det litt å gjøre med hva som egner seg for hjemmelytting, jeg liker de litt mindre formatene. Det gjør absolutt ingen ting at Tchaikovsky ikke fatter seg i korthet når formatet er lite (som det egentlig også er i den langsomme satsen i klaverkonsert nr 2).Rosendal-festivalen går i vasken i år. Da må vi trøste oss med kammermusikk.
Mer Tsjaikovskij. Yuval Trio.
Vis vedlegget 583418
Eg tenkjer at du kanskje vil lika seinromantiske cello-konsertar (typ. Brahms, Dvorak)? Har òg ei kjensle av at du vil lika strykekvartettane til Schubert. Eg skal la andre her inne tilrå innspelingar (sjølv om eg liker Alban Berg Qt sine Schubert-innspelingar veldig godt).Er det noen som kan hjelpe meg i riktig retning og finne lignende klassiske stykker eller sjangrer som dette nr. Celtic Frost: winter (Requiem, Chapter Three: Finale)? Har lite erfaring med klassisk musikk og setter pris på hjelp.
Takk for svar. Hyggelig med en retning å gå etter. Er det noe av det du nevner du eller andre kan presisere mere ift. album eller numre?Eg tenkjer at du kanskje vil lika seinromantiske cello-konsertar (typ. Brahms, Dvorak)? Har òg ei kjensle av at du vil lika strykekvartettane til Schubert. Eg skal la andre her inne tilrå innspelingar (sjølv om eg liker Alban Berg Qt sine Schubert-innspelingar veldig godt).Er det noen som kan hjelpe meg i riktig retning og finne lignende klassiske stykker eller sjangrer som dette nr. Celtic Frost: winter (Requiem, Chapter Three: Finale)? Har lite erfaring med klassisk musikk og setter pris på hjelp.
Merk: dette er musikk "alle" har spelt inn, og det finst både betre og nyare innspelingar enn dei eg nemner her.Takk for svar. Hyggelig med en retning å gå etter. Er det noe av det du nevner du eller andre kan presisere mere ift. album eller numre?Eg tenkjer at du kanskje vil lika seinromantiske cello-konsertar (typ. Brahms, Dvorak)? Har òg ei kjensle av at du vil lika strykekvartettane til Schubert. Eg skal la andre her inne tilrå innspelingar (sjølv om eg liker Alban Berg Qt sine Schubert-innspelingar veldig godt).Celtic Frost: winter (Requiem, Chapter Three: Finale)?
Takk det er en start.Merk: dette er musikk "alle" har spelt inn, og det finst både betre og nyare innspelingar enn dei eg nemner her.Takk for svar. Hyggelig med en retning å gå etter. Er det noe av det du nevner du eller andre kan presisere mere ift. album eller numre?Eg tenkjer at du kanskje vil lika seinromantiske cello-konsertar (typ. Brahms, Dvorak)? Har òg ei kjensle av at du vil lika strykekvartettane til Schubert. Eg skal la andre her inne tilrå innspelingar (sjølv om eg liker Alban Berg Qt sine Schubert-innspelingar veldig godt).Celtic Frost: winter (Requiem, Chapter Three: Finale)?
Alban Berg Quartet sine innspelingar av Schubert er på EMI. Særleg nr. 14 (D. 810) "Der Tod und das Mädchen" ("Døden og tausa") er så kjent at du kjenner han att med ein gong. Trur denne finst på ein CD med nr. 13; eg har ein boks. Eller er også strykekvintetten (D. 956) (med ekstra cello) verd å tilrå. Av ein eller annan grunn høyrer eg stort sett på denne med Emerson Quartet (DG).
Janos Starker har ei innspeling av cellokonserten til Dvorak (Op. 104) på Mercury Living Presence. Dette er frå tidleg i stereo-perioden, men gjeve ut på CD med god lyd. Starker er liksom rå og heftig, tykkjer eg. Brahms, då tenkjer eg på Op. 102, men kjem ikkje på noko å anbefala der. Men kanskje du vil lika strykekvartettane hans også? Eg liker innspelinga frå Takács Qt (på Hyperion).
Elles trur eg, og dette burde eg sikkert nemnt før, at du vil lika symfoniane til Bruckner.
Re Nelsons Shostakovich; helt enig. Lyd og alt.For noen fantastisk flotte innspillinger!