Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Rachmaninoff pianokonsert nr 2. Er lov med vin da, selv om det er onsdag?
    Det er helt på sin plass med et glass vin til Rach 2.
    Men den platen er ikke allemannseie. Jeg ble nysgjerrig da både orkester og solist er ukjent for meg. Finner ingenting på nettet om noen av disse, og det er ganske sjelden.

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    2.164
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er helt på sin plass med et glass vin til Rach 2.
    Men den platen er ikke allemannseie. Jeg ble nysgjerrig da både orkester og solist er ukjent for meg. Finner ingenting på nettet om noen av disse, og det er ganske sjelden.
    Artig! Det er en London ffrr fra 1964. Skulle gjerne skrytt av at jeg visste noe mer om den, men kjøpet var improvisert i en bruktsjappe, som de ofte er. Nydelig opptak. Mange bra innspillinger fra 60-tallet egentlig. Her er baksiden, om det skulle være av interesse:

image.jpg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    På coveret står det OPUS. Jeg husker platemerket fra Tsjekkia på tidlig 80-tall. Da hadde man 3 plateselskap - Supraphon, Panton og Opus. Jeg tror at Opus var en slovakisk "gren" av Supraphon. Jeg tror aldri jeg har sett en Opus-plate utenfor Tsjekkia. Ikke rart du aldri har hørt om den platen eller at man ikke finner noen info om artistene noe sted, ottone.
    En del vestlige selskap hadde samarbeid med østeuropeiske plateselskap. Eterna fra Øst-Tyskland samarbeidet vel med RCA, bl.a. London, som vel er den amerikanske delen av Decca kan godt ha hatt et samarbeid med OPUS (som igjen kan ha hatt samarbeid med et russisk selskap, da den slovakiske delen av Tsjekkoslovakia var mye tettere knyttet til Russland enn det som senere ble Tsjekkia - PS: De tsjekkoslovakiske statslederne på 60-, 70- og 80-tallet var alle slovaker).

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    På 80-tallet husker jeg reiseselskaper arrangerte bussturer til Ungarn og Tsjekkoslovakia, og jeg kjenner flere som slengte seg på.
    Det var historie, kultur, og billig øl. Og de musikkintereserte kunne kjøpe noter og plater til utrolig lave priser.
    Slik kom det en god del plater til landet som ellers ikke ble distribuert i vesten.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Det er historie og kultur der nede fremdeles! Ølet er dyrere, men fremdeles billig i forhold til her. For en musikkinteressert bør man besøke Nelahozeves (Dvořáks fødested), Zlonice (ikke langt fra Nelahozeves), Tabor, Blanik, Vyšehrad mm... Alle innenfor en kort kjøretur fra Praha (til Vyšehrad kan man ta Metroen :) ). Eller man kan gå til Vltavas kilder (Pramen Vltavy) fra Kvilda i Šumava (fin liten tur gjennom "Böhmerwald"). Eller man kan besøke Konopiště - slottet til Franz Ferdinand (han som ble skutt i Sarajevo) - bare en kort biltur fra Praha (like ved Benešov).
    Man kan gå på det tyske teateret (like ved den gamle parlamentsbygningen) der Mahler og Zemlinksy dirigerte. Besøke Bertramka (like ved bryggeriet Staropramen) - Dusseks villa der det sies at Mozart bodde noen ganger. Gå på Tylovo divadlo (eller Estates theatre som det kalles nå) der Don Giovanni og La Clemenza di Tito fikk sine førsteoppførelser.
    Eller man kan gå på en av Prahas 4 operascener (egentlig bare 3, men musikkteateret i Karlín spiller også opera innimellom selv om det der først og fremst spilles musicals) for litt kulturell påfyll.
    I could go on and on...

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.401
    Torget vurderinger
    1
    Airmail fra de britiske øyer, Gramophone har laget en spesialutgave med Bach som jeg bestilte.
    Kom i posten i dag, ettermiddagskaffen er nytrukket, Bach på spilleren og det er tid for å bla seg gjennom å se hva de presenterer i magasinet.

_DSF0328-2.jpg

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    2.164
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Airmail fra de britiske øyer, Gramophone har laget en spesialutgave med Bach som jeg bestilte.
    Kom i posten i dag, ettermiddagskaffen er nytrukket, Bach på spilleren og det er tid for å bla seg gjennom å se hva de presenterer i magasinet.

Vis vedlegget 696604
    Kommer ikke over den vakre spilleren din. Vil du introdusere den litt mer for oss?

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.401
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det, er veldig godt fornøyd med spilleren selv. Nå er ikke dette den riktige tråden til å utbrodere så mye, dog drister jeg meg til å skrive et par linjer når du spør.

Spilleren er en Garrard 401 med en 12" SME 3012 serie II arm, det hele montert i et valnøtt plinth også fra SME, med betegnelsen SME2000. For tiden er det montert en AT VM95SH MM pickup i armen, av den enkle årsak at jeg bare har MM riaa akkurat nå, planen er at det skal på en SPU når jeg får råd til det og step-up. Har også en Denon DL-103R som er aktuell for armen. Jeg vet ikke hvor gammel spilleren er, dog er den i veldig fin stand med lite slitasje, og helt original så langt jeg vet. Planen er å sende drivverket til England for full service, det samme med armen.

Sist redigert:

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.044
    Sted
    Sortland
    1613077777664.png

En av mine første klassiske LP'er.
    Veldig romantisk, men jeg syns fortsatt at den er bra.
    Selv om kvaliteten på vinylen var (hjerte)skjærende.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.044
    Sted
    Sortland
    Den var egentlig ikke spillbar.
    Må nok kjøpe meg en mer tilgivende pick-up.
    Da faller jeg tilbake på Ashkenazy med LSO under Previn.
    Litt for raskt tempo for meg, men fint.

plasma

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Antall liker
    1.680
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Får gratulere alle deltagerne med en kjempefin tråd, selv om jeg selv ikke har bidratt så mye i det siste. :cry:
    Likeså, dette er den tråden som er aller hyggeligst på hfs. Aldri fare for å bli disset av besserwissere. Tvert i mot. Uansett hvor bevandret innen klassisk så er det alltid hyggelig. Og du verden hvor mye kunnskap mange av bidragsyterne besitter. Er imponert...

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.306
    Torget vurderinger
    4
    Er jeg for sent ute? Eller varer jula helt til påske i år også? Var i hvertfall litt julaften forleden da jeg slumpet over denne i en bortgjemt bruktkasse for en hundrelapp. Nydelig innspilling fra 1981 med orginalinstrumenter over 5 LP’er. Typisk for slike bokser var den første litt spilt, den andre knapt spilt og de siste har sannsynligvis aldri vært på en platespiller.
    BAA6B8C1-555D-4939-BE5A-67EEC0C0C4CC.jpeg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En absolutt fremragende plate:

Tilgjengelig på spotify for de som vil prøve å sette seg inn i hva den slags musikk dreier seg om.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Til tross et usedvanlig grotesk cover, er dette tre strykekvartetter av særdeles høy kvalitet, litt i Bartok/Hindemith område, også så vidt jeg kan huske nært beslektet med polske Krzysztof Meyers usedvanlig fine kvartetter tilgjengelig på Naxos. Nr 2 på denne platen burde være nær status som en moderne klassiker. 3. satsen i denne er usedvanlig intens og vekker assosiasjoner til Bartok sine "nattmusikk" satser i hans kvartetter.

Sist redigert:

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.430
    Har sett/hørt på denne blu ray'en i dag;
    salome.jpg

En uhyre sterk og overbevisende forestilling av Malin Byström som Salome.
    Bør sees, ikke bare høres.
    Så vidt jeg kan bedømme er både lyd (DTS-HD MA 5.0) og bilde i toppklasse.
    Samme også med musikk utførelsen, men det er kanskje som ventet med dette orkesteret.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Nå hører jeg Aksel Schiøtz synger Bellmann akkompagnert av Ulrik Neumann på gitar i opptak fra 9/5 1946. Schiøtz var en fantastisk sanger!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Jeg fortsetter min reise gjennom DACAPO-boksen "The complete Aksel Schiøtz recordings 1933-1946". Han har nettop sunget sanger fra Die schöne Müllerin akkompagnert av Gerald Moore og Herman Koppel. Nå er det sanger av Weyse, JPE Hartmann, Lange-Müller og Riisager som står for tur. Det lyder fortreffelig. Flott Lied-stemme og lyden er glimrende. Opptak fra perioden 1939 til 1941.

PS. Nå har han nettopp sunget Bellman akkompagnert av Banjo-Lasse (!! :D ) på lutt. Opptak Stockholm 1940

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    En absolutt fremragende plate:

Tilgjengelig på spotify for de som vil prøve å sette seg inn i hva den slags musikk dreier seg om.
    Et lite utdrag av det som er tilgjengelig av plater med musikk av Josquin for streaming på Apple Music:
    1613555052428.png

40 album med musikk av Josquin. Også den Ricercar-platen du viser til.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    prestoclassical har nå en webplayer med adgang til streaming av alle CDer du har kjøpt av de!

Greit å ha om man er på hytta og ikke har adgang til CDen, eller ikke klarer å lokalisere den i alle hyllene som er tapetsert med musikk.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    prestoclassical har nå en webplayer med adgang til streaming av alle CDer du har kjøpt av de!

Greit å ha om man er på hytta og ikke har adgang til CDen, eller ikke klarer å lokalisere den i alle hyllene som er tapetsert med musikk.
    Interessant. Og de hevder datastrøm full oppløsning.
    " The quality of the stream matches that of what was purchased, and is able to reach a high-resolution audio of 24bit 192 kHz "
    Ser ut som det ikke får tilbakevirkende kraft, ihvertfall ikke for oss som har handlet uregistrert i flere år.

Her er det fokus på Haydns tildlige symfonier. Spillelisten idag er nr.7-12. Musikk jeg har hørt mye men sjelden hørt etter på.
    haydn_symph_fischer.jpg

Haydn var voksen da disse ble skrevet, første symfonien da han var 27 år. Altså ikke ungdoms-verk, og her kommer gullkornene tett.
    De velkjente innspillingene med Adam Fischer på Nimbus, gjenutgitt på Brilliant Classics, er tilgjengelige på allslags strømmetjenester
    for berikelse på kjedelige arbeidsdager.

Sist redigert:

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.430
    Nyankommet;
    pctures.jpg

Greien her er Mussorgsky: Pictures at an Exhibition
    I hvert fall for en gammel progger som undertegnede med ELP sin versjon på gammel vinyl i hyllene.
    Denne er bedre :cool: , hør for eksempel på siste bilde; Great gates of Kiev. Kjempe...

Ellers kan nevnes at jeg var tilbake i Valen salen i går for å høre SSO.
    Musikk er så mye bedre i levende live... sukk..
    Vi fikk en strålende Sibelius fiolin konsert med Johan Dalene, men best var Tchaikovsky's 5te symfoni.
    Dirigent James Gaffigan fikk orkesteret opp på høyder jeg knapt har hørt og musikken svingte der den skulle med masse dynamikk.
    Eller kanskje er dette ikke sant og det bare var lenge siden forrige live konsert .... ?

Og så sitter jeg og lurer på om lyden ble bedre av at musikerne var spredt ut over hele podiet med god Covid avstand....?
    Det var i hvert fall imponerende bra lyd.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.680
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bruckner 7. Berliner Philharminiker og Karajan. EMI, 71. Ruffen liker å sitte på fanget og høre med.
    353CB63A-FAE0-4AC3-8B32-DE726C0E5AC5.jpeg

^Hvor mange publikummere var dere i salen, ch? Konsertsaler låter gjerne ulikt alt ettersom hvor fulle de er.

Sist redigert:

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.430
    De lovlige 200, Valentino, de fleste på parkett. Joda, jeg er klar over publikums påvirkning på akustikken, så dette er en svært så subjektiv øyeblikks opplevelse. Men jeg hørte de noen ganger i høst også med de 200.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn