Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Gammel shaded dog. Coveret har fått litt juling m og vinylen gar nok pådratt seg litt «egenlyd» gjennom årene, men det låter svært og flott.

    999E8648-458D-4E0B-AD33-40A281625080.jpeg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.606
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken drøm av en grammofon, Lancaster.
    Slike søndagskantater er det nærmeste jeg kommer kirkegang om man ser bort fra bryllup, begravelser, konfirmasjoner og konserter.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Jo takk, en Garrard har lenge stått på ønskelisten og jeg var veldig glad da jeg fikk kjøpt denne, jeg tror Bach setter pris på å bli avspilt på den også.
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    478
    Antall liker
    489
    Sted
    Oslo
    1612092533522.png
    Jeg har hørt på denne i formiddag. Låter veldig fint. Dynamikken er på plass. Har den på CD. Skulle gjerne kjøpt den på vinyl, men det blir nok for dyrt.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Jo takk, en Garrard har lenge stått på ønskelisten og jeg var veldig glad da jeg fikk kjøpt denne, jeg tror Bach setter pris på å bli avspilt på den også.
    Epos og SME-plint så jeg nesten trodde det var et bilde fra min egen lytte-posisjon.
    God søndag.
    Steen
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Inspirert av den gode dokumentaren på nrk2 ikveld. Om Toscanini og Furtwangler. Da jeg ikke har noe med Toscanini så spiller jeg fra denne i kveld.
    73A2EAF8-8296-499A-83E2-3393F3902A1A.jpeg
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    I dag ble denne spilt/sett på;
    tannhauser.jpg

    Litt spesiell produksjon, men underholdende og ikke i veien for musikken, så greit nok.
    Uansett verdt å ha for unge Davidsen. Wow...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Det finnes dessverre store hull. Men i dag fikk jeg i hvert fall hørt Dvořáks først opera "Alfred".
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Jeg drister meg på en mandag morgen, litt på kanten, dog trolig innenfor tematikken. I denne tråden lærer jeg stadig noe nytt om klassisk musikk, ikke minst kommer det mange gode anbefalinger som jeg setter stor pris på. Jeg skulle gjerne ha fordypet meg litt mer, både i komponister, ulike sjangere og perioder innen klassisk musikk, og gjerne i bokform.

    Hvis dere skulle anbefale noen grunnleggende bøker (eller tilsvarende) for å få bedre oversikt og kunnskap, hvor bør jeg starte? Og har dere noen favorittbøker som dere kan anbefale?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ... grunnleggende bøker (eller tilsvarende) for å få bedre oversikt og kunnskap, hvor bør jeg starte? ...
    Se her
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Se her ja (lenge leve latskapen), der var det en ferdig tråd allerede med mange gode tips og innspill, takk skal du ha @ottone
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg tar en liten pause fra opera fra perioden 1870-1920 og spiller litt renessansemusikk fra Cambridge/Canterbury:
    1612194949735.png

    Den første CDen (av 5) inneholder musikk av Hugh Aston, Robert Jones og John Mason. Ikke akkurat "household names". Fantastisk musikk og fremførelsene av Blue Heron er i referanseklassen. Rett og slett magisk.

    Ellers inneholder settet musikk av Nicholas Ludford, Richard Pygott, Robert Hunt og Hugh Sturmy.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bitende kald formiddag med blå himmel, snø, sol og 20minus - det kan passe med diktet Поет зима (Vinteren synger) av Sergei Yesenin, tonesatt av Georgy Sviridov.

    Yesenin.jpg
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tar en liten pause fra opera fra perioden 1870-1920 og spiller litt renessansemusikk fra Cambridge/Canterbury:
    Vis vedlegget 694189
    Den første CDen (av 5) inneholder musikk av Hugh Aston, Robert Jones og John Mason. Ikke akkurat "household names". Fantastisk musikk og fremførelsene av Blue Heron er i referanseklassen. Rett og slett magisk.

    Ellers inneholder settet musikk av Nicholas Ludford, Richard Pygott, Robert Hunt og Hugh Sturmy.
    Husker at jeg som smått var hektet på denne innspillingen noen dager, for noen år siden.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    SÅ tar vi en lytt på Frankrikes Mendelssohn. Hvem er det, spør du sikkert - vel Théodore Gouvy kalles ofte det i hjemlandet, og når man hører musikken hans skjønner man jo helt klart den sammenligningen. Gouvy levde 1819 til 1898. Nå spiller jeg hans Sinfonietta fra dette settet:

    1612536505138.png
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.104
    Jeg har da ikke sagt at jeg er ferdig :D
    Forøvrig har nå Presto lagt på mva og sender til Norge uten at det tilkommer mva og fortollingsgebyr i Norge. Jeg bestilte også en pakke fra Europadisc etter nyttår. Den var under 350 kr (uten mva), og den kom rett i postkassen etter 5 dager uten norsk mva. Så kanskje posten har gjort en feil? Får kanskje prøve en til og se hva som skjer. Det ekstra fortollingsgebyret har jeg vel råd til hvis den må fortolles ved ankomst.
    Fornøyd med Presto. Godt innpakket (i motsetning til Amazon..) og god service. To ganger kom ikke varene mine fram i fjor. Fikk tilsendt nytt prompte. - Og så setter de netto verdi på pakken. De "glemmer" portoen.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.104
    20210205_184903.jpg

    Endelig helg - og jeg tror det blir marisshelg. 650 kroner for Mariss' samlede EMI-innspillinger med OFO fra Platekompaniet. 21 CD'er og 5 DVD'er med NRK-opptak!
    Bringer fram gode minner. Var og hørte de fleste av disse verkene i Konserthuset på denne tiden (88-95)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Den neste CDen i Gouvy-settet er spilt. 3 orkesterverk og en strykekvartett. Veldig Mendelssohnsk og veldig bra. En flott komponist. Liker man Mendelssohn vil man like dette.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.606
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har kommet bakpå:

    2. februar var Kyndelsmesse, også kalt Kindermesse og Kjærmesse. Dagen ble også kalt Maria renselses-dag (latin Purificatio Mariae). Enkelte steder ble den betegnet som Midtvinterdagen i stedet for som vanlig 12. januar. I Sør-Norge var det første vårdag.
    Kyndelsmesse, Kindermesse og Kjærmesse er forvanskninger av det latinske missa candelarum (lysmesse). Denne dagen vigslet man lysene som ble brukt både i kirka og privat resten av året. Man tror at dagen var en katolsk videreføring av en skikk fra antikken, Lupercaliafesten, da man utførte renselsesritualer med bruk av ild. I katolske land er dagen fortsatt forbundet med prosesjoner der man bærer brennende lys.
    Maria renselsesdag er del av den samme tradisjonen, men ble innført så sent som 1570. Man mente at Maria utførte et renselsesrituale ifølge moseloven 40 dager etter Jesu fødsel. Senere kom man til at dette var galt, fordi Maria som den uplettede jomfru aldri hadde vært uren.


    Hva vet vel jeg om kirkelige tradisjoner. Bach hadde kontroll (og det har Bach Cantatas Website også): BWV 83, BWV 125, BWV 82, BWV 157, BWV 158, BWV 200, BWV 161, BWV Anh 157.

    Så jeg hører på Kuijken og La Petite Bande i 82 (Ich habe genug, veldig kjent), og Suzuki/BCJ i 83 og 158. Dagens får nok vente til neste år.

    ...

    Har Tharaud gjort noe som ikke er digg?
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Når Mesteren har fått fremført sine verk på en søndag formiddag, er det plass til litt yngre, lovende lærlinger.
    Fiolinkonserter gjør seg heller ikke bort på en søndag, i går kom jeg over Elgars Op 61 i en av byens bruktbutikker. Verket ble første gang fremført i London i 1910 med Fritz Kreisler som solist og komponisten selv sto for dirigeringen.

    _DSF0309-2.jpg


    Dette er en innspilling fra sommeren 1932 (platen er presset i 1957), og det er moro å høre en såpass gammel innspilling. Solisten, Yehudi Menuhin, hadde knapt bikket tre måneder over sin 16 års dag, da han i midten av juli fikk mulighet til å spille inn platen, under ledelse av komponisten selv.
    _DSF0312-2.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Den første komplette innspillingen av konserten ble gjort av Albert Sammons mellom 18/3 og 10/4 1929 med New Queen's Hall Orchestra dirigert av Sir Henry Wood.
    Den fantes på LP for lenge siden og jeg trodde jeg hadde den, men finner den ikke nå :(
    Jeg synes det er spennende å høre hvordan man spilte før i tiden. Jeg har en innspilling av Beethovens fiolinkonsert med Fritz Kreisler og Leo Blech som dirigent. Opptak fra 1926. Den er annerledes.
    Jeg har også førsteoppførelsen av Bartóks 2. fiolinkonsert med Szekely (han som bestilte konserten) dirigert av Mengelberg (live opptak fra nederlandsk radio i mars 1939). Det er noe spesielt med slike opptak.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Noen dager passer det bare for godt med noe fengende med swung over. Så ja, årstidene. Jeg er svak for Vivaldi.
    Sigiswald Kuijken med «veslebanden» på orginalinstrumenter fra 1979. (Innspillingen, ikke instrumentene.)

    EEE526E7-D417-4A27-A381-6B53689CBC52.jpeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Lat søndag. Så langt har jeg hørt en opera (Horace av Salieri), en klavertrio og en strykekvartett (av Gouvy) og nå Elizabethean songs med Kirkby og Rooley.
    Salierioperaen var riktig godt sammenskrudd selv om han nok ikke var like oppfinnsom som Mozart.
    De to kammermusikkverkene av Gouvy var glimrende. Det er aldeles underlig at han ikke spilles mer, men han lider vel den samme skjebnen som engelsk/franske Onslow - han tilhører det franske miljøet. Fransk musikk er mer enn bare Bizet, Offenbach, Fauré, Debussy og Ravel!

    1612710479564.png
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I ettermiddag har jeg slitt med et par av oppgavene i NRK Rebus. Dog gir det meg lyst til å høre mer av komponist nr 5. Snedig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Super klaverkomponist. Det finnes en komplettutgave av klavermusikken hans på Hyperion. Noen av oss har den :)
    Har du funnet ut hvem det er eller vil du ha noen hint?
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Neida, jeg fant'n. op. 59 tilogmed.

    Helt ærlig så brukte jeg mer tid på det utenomjordiske i siste oppgave. Komponisten var jo soleklar, men jeg måtte ty til musipedia og virtuelt piano for å gjenkjenne temaet.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg brukte bare RO-nummeret når jeg sendte inn. RO 189
    Jeg hører programmet på nettet. Det var en feil i dag, så på den siste oppgaven viste de coveret på innspillingen :D
    Jeg hadde funnet verket allerede før jeg så det. :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Nå er jo innsendingsfristen til rebus gått ut så da kan vi jo avsløre hva vi har snakket om. Den boksen jeg viste til var altså denne:

    1612783503121.png


    8 CDer med klavermusikk av Louis Moreau Gottschalk. Flott musikk.
    Han var født i New Orleans og reiste mye i Sør- og Mellomamerika og holdt konserter. Musikken er ekstremt virtuos og godt skrevet for klaveret.

    Mer om ham her:

    Når man får skryt av Chopin, Liszt og Alkan er det ting som tyder på at du er en dyktig pianist :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Vivaldis operaer inneholder enormt mye flott musikk. Historiene er innviklede og ikke veldig givende, men musikken er fantastisk. I går denne:
    1612953973989.png


    Nå denne:
    1612954013299.png


    Noe skal man jo finne på når det er for kaldt til å gå ut :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn