Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.987
    Sted
    Trondheim
    Det ble etterspurt påskemusikk. Hva med oratoriet Christus av Franz Liszt?
    Jeg har 2 innspillinger. Denne på CD:
    1649418705776.png

og denne på vinyl:

1649418789172.png

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.532
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Og det skader ikke at den unge Martha var litt av et fruktfat :)
    Nå en annen med FC:
    folder.jpg
    mmm - fruktfattilstanden til den beste Hr. Aldo skal jeg ikke uttale meg om, han gikk forresten bort i 2015. Spille piano, det kunne han også.

plasma

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Og det skader ikke at den unge Martha var litt av et fruktfat :)
    Nå en annen med FC:
    Vis vedlegget 807821 mmm - fruktfattilstanden til den beste Hr. Aldo skal jeg ikke uttale meg om, han gikk forresten bort i 2015. Spille piano, det kunne han også.
    Gidon Kremer var frempå der om jeg ikke tar feil. Sikkert flere også. Men det er vel naturlig.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.591
    Torget vurderinger
    23

Alltid vært svak for Rimsky Korsakov - helt siden jeg lærte meg hans trombonekonsert som 12-åring.

Her er en som nok har tatt "Humlens flukt" ille langt....

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    530F5953-4245-42F0-B125-5B9603E972F8.jpeg

40 cd`er der jeg har så og si alt fra før, også på Dynamic, men samtidig på flust av andre selskap selvfølgelig. Brøt sammen og bestillte som påskegave til selv. Har ikke helt tålmod til de lange oratoriene i år. Dynamic er et fantastisk label jeg kan handle blindt fra, alltid flotte innspillinger og god dokumentasjon. Starter langt ute på cd 30 med sologitar, småstykker han skrev for undervisning av rikmannsdøtrene han kunne tafse på mens han hjalp til med fingersettingen.

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.532
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dessverre en aldeles gruelig mastring (hul og "boomy" nærmiking av klaveret), men flott framføring og faktisk tålelig pressing:
    folder.jpg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Idag var det offisiell utgivelse av Andsnes Mozart 1786, og jeg har lørdagskvelden til rådighet. CD må bestilles, som alltid med Leif Ove.
    1649538124551.png

Mye stor og velkjent musikk, og noe litt mindre kjent. Nå pianokvartett nr.2 K493.
    Ikke det mest betydelige Wolfgang skrev, men lyttervennlig og passelig til kveldsstellet.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.297
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Innom biblå i morgen jeg da. Fryktelig glad i begge Mozarts pianokvartetter.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Innom biblå i morgen jeg da. Fryktelig glad i begge Mozarts pianokvartetter.
    Du er klar over at det fortsatt er mulig å kjøpe musikk så man støtter utøvere, labels og forhandlere selv om man streamer ;)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.532
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Herlig flerr i messingen her:
    folder.jpg
    Dobbel-LP. Det er coveret som er så blekt, ikke min skyld denne gangen :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Var det ikke den serien som fikk slakt av Hurwitz på youtube?
    Blir nysgjerrig av sånt jeg, har glemt å sjekke ut noen av disse. Ser de ligger på Qobuz.
    Da har jeg musikk til arbeidet et par dager, før hjemmepåsken setter inn med fordypning i Christopher Nupens filmer, også de på dututen.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.297
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hurwitz slaktet vel bare én utgivelse trur eg. Bandet på plata er supre i Vivaldi, men her var det hele litt gjennomsnittlig. Når det er sagt synes jeg også at bejublede Dorati er litt der. Jeg er nok litt ambivalent til Haydns symfonier. Det hjelper ikke heller.

Det jeg kommer til å rippe er et par Bachplater: Luttsuiter med Yepes og pianoplata den til Ólafsson. Islendingen har litt sånn Gould-aura. :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.987
    Sted
    Trondheim
    Hurwitz slaktet vel bare én utgivelse trur eg. Bandet på plata er supre i Vivaldi, men her var det hele litt gjennomsnittlig. Når det er sagt synes jeg også at bejublede Dorati er litt der.
    Doratis syklus var vel den første komplette på plate, så det er vel ikke så rart om den ble bejublet. Det er jo litt det samme med Aeoliankvartettens komplette innspilling av Haydns strykekvartetter på Argo. Bejublet da den kom, men i ettertid framstår den som litt dvask og baktung.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.463
    Tidligere i dag denne nyankomne;
    op18.jpeg
    God lyd (SACD 2 kanal) og god utførelse. Hvor god, må undersøkes litt mer...

Nå denne (Nielsen), nyankommen sammen med den over;
    dalene.jpeg
    Dette høres også meget bra ut.

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.465
    Torget vurderinger
    1
    Påskefri gir anledning til å vaske plater, musikken til arbeidet er strømmet italiensk barokk.
    Skjermbilde 2022-04-14 kl. 10.03.08.png

• Liker
    Reaksjoner: 666

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.987
    Sted
    Trondheim
    Jeg har satt på Ma vlast - hele. Live radioopptak fra mai 1968 - åpningskonserten for festivalen Prážké járo den 12/5. Man var fremdeles optimister for utviklingen i Tsjekkoslovakia, og det høres faktisk på innspillingen. Karel Ančerl, en overlevende fra Terezín og Auschwitz dirigerer.
    Det er synd at det alltid bare er Vltava som spilles - hele syklusen er fin.

Vyšehrad - slottet som ligger litt lenger opp i elven fra Hradčany. Diktet starter med noen flotte harpearpeggioer som er kjenningsmelodien for radiostasjonen Vltava i Praha.
    Vltava - beskriver elven fra kildene i Šumava like ved grensen til Tyskland til den renner ut i Elben ved byen Mělník
    Šárka - Libuše ble presset til å gifte seg fordi mange mente at det trengtes en mann til å lede nasjonen. Hun giftet seg med Přemysl som så ble de facto leder av Böhmen. Det likte kvinnene i nasjonen dårlig og gikk til krig mot mannsdominansen, en krig de tapte, men ikke før Šárka hadde forført og drept helten Ctirad.
    Z českych luhů a hájú - beskriver Böhmens sletter og skoger
    Tabor - byen midt mellom Praha og Linz og som var hovedkvarter for Huusittene
    Blaník - åsen der sagnet sier at en hær gjemmer seg og vil komme til unnsetning når Böhmen trenger det. (Åsen ligger forøvrig like ved den landsbyen der Jan Dismas Zelenka er født, en kort kjøretur fra Praha)

Sist redigert:

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.463
    Jeg har også en Käbi Laretei (vinyl) plate, ikke den du har Valentino, men den som er avbildet bak på din;
    kabi.jpeg

Kjøpte denne den gang jeg var mer "hifi freak" enn jeg er nå - Proprius var kjent for å ha audiofil standard på innspillingene.
    Jeg har noen av de fra den gang og de lyder fremdeles meget bra.

Men nå går det i Mozart, KV493, siden denne ble nevnt for litt siden her;
    kv493.jpeg
    SACD 2 kanal, det er så flott og Mozart, vel der er bare en Mozart og klasse forskjellen til nesten alle andre hører man umiddelbart...

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mange fine bidrag i tråden her, som får tankene til å fly i mange retninger.
    Tilbake til fokus denne uken, fordypning i Bach sine store vokal-verk.
    Jeg innser litt sent i livet at jeg ikke kjenner den store messen i h-moll godt. Ikke så mye h-moll riktignok, men likevel et av sivilisasjonens store monumenter. Litt tilfeldig valgt idag er Marc Minkowski og Les Musiciens du Louvre.
    1649976396945.png

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.465
    Torget vurderinger
    1
    Silvestro og kor. Noen ganger er det enkle ofte det beste.
    Skjermbilde 2022-04-15 kl. 10.38.19.png

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.297
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Må finne en fin innspilling av hele Ma Vlast.

Sist hørt: Påskeoratoriet, utdrag med Suzuki og gjengen hans. Ble dessverre litt for mye hififokus der og da. Nye sjanser kommer. Det er fremdeles tid til Bach denne påsken.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.987
    Sted
    Trondheim
    ^Må finne en fin innspilling av hele Ma Vlast.
    Jeg synes det er 2 som skiller seg ut.
    Den ene er den jeg viste til - Ancerl fra åpningskonserten på Prazske jaro 1968
    Den andre - Kubelík fra åpningskonserten i 1990.
    Rafael Kubelík var med å starte Pražské járo i 1946, men emigrerte til Canada i 1948 etter at kommunistene tok makten. Han sa at han ikke ville sette sine ben i Tsjekkoslovakia før kommunistene var borte. I 1990 var han så tilbake og dirigerte åpningskonserten.

1650034935638.png

Ancerls innspilling fra 1968 lyder veldig bra i mine ører.
    Lenge siden jeg har hørt Kubelíks, men den har jo et litt spesielt historiskt preg.

Rafael Kubelík døde i 1996 og er begravd på æreskirkegården på Vyšehrad.

IMG_2010.jpeg

Ančerl er også begravd der:

IMG_2507.jpeg

og Smetana, selvfølgelig:

IMG_2008.jpeg

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kubelik har alltid vært med meg i Ma Vlast, kanskje fordi det var den første versjonen jeg hadde, med Boston SO på Deutsche Grammophon, men den står seg.

Her får evangelisten mye taletid, og det er Bach sin skyld. Men det trengs avlastning, og det finnes i gammelvinylen.
    Brahms og Dvorak nå, begge fungerer.
    1650047181706.png

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino var inne på noe i en kommentar om Mozart sin kammermusikk, og jeg benytter anledningen til å sjekke og fordype meg litt. Flere uspilte i hyllene.
    Pianokvartetter K.478 og K.493. The Pro Arte Piano Quartet.
    1650047495618.png

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn