Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.003
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Du mener at Concerto for Orchestra er tokanals og de to andre verkene trekanals, ottone? Siden Bartok er eneste komponist på plata?
    Det stemmer. Jeg har nok aldri hørt på de andre verkene på den plata, og trodde det var andre komponister med. Men husker at den var en av de som viste seg å ikke ha lyd i senter. Jeg trodde også det var feil første gang jeg oppdaget det, og brukte en del tid på å finne feilen. Man lærer mye av å føle seg som idiot en stund, og føler seg desto klokere etterpå.
    Her må jeg skynde meg å sjekke antall kanaler på Daphnis et Chloe med Charles Munch og Boston SO Living Stereo SACD
    1648741966703.png

før jeg må løpe på konsert og høre begge Ravels pianokonserter. For et liv.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.020
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Forferdelig. Jeg sitter på Defrost-øvelse. De synger Mäntyjärvi akkurat nå. Double, Double Toil and Trouble...

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.003
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mäntyjärvi er ukjent for meg. Helt til nå jeg sjekker, og finner ham veldig lett tilgjengelig.
    Det må gå fort, for helst skal jeg øve på Rachmaninoffs kantate Våren som vi framfører neste uke.
    Den planlagte russiske vår-konserten er omdannet til støttekonsert for Ukraina, og Rachmaninoff var eneste på programmet som overlevde. Rimsky-Korsakov gikk ut, til fordel for Sibelius. Og inn kom Den Store Porten i Kiev, og Ukrainas nasjonalsang. Vi basser liker å trøkke til, bli hørt og verdsatt, men det er blandete følelser. Merkelige tider.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.020
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mer Bach-orkestersuiter. Nr. 3. Å det er den med Air det ja… Stadig Hogwood, og Harnoncourt er på vei fra den grønne øya.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.020
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dupper ned i Rach 2 med Andsnes, Berliner Philharmoniker og Pappano. Ikke overbevist. Hvilken er må ha-innspillingen/er jeg på viddene?

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.471
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dupper ned i Rach 2 med Andsnes, Berliner Philharmoniker og Pappano. Ikke overbevist. Hvilken er må ha-innspillingen/er jeg på viddene?
    folder1.jpg
    IMO, selvsagt. Wislocki i Rach, Karajan i Tsjaik, fra 1959....Tshaik'en er vel kanskje ikke verdens beste, men Rach! Forresten har jeg stor forkjærlighet for Ashkenazy/ Previn
    folder.jpg
    fra en LP-boks med en flott Paganini-variasjoner i tillegg.
    folder.jpg

Sist redigert:

plasma

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt en del utrolige pianister. Men en unikt god i mine ører er Emil Gilels. Beethoven spilles så fantastisk. På nivå med Richter.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.471
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ikke for å være grinete men Rach og Tsjaik??
    Hehe.
    Gilels er så absolutt blant de største ja. Det er synd at han aldri spilte inn LvBs op 111, det hadde vært noe. Jeg kan ikke huske å ha sett Rach 2 med ham; flere Rach 3, men der konkurrerer han med Argerich, og hun er sjefen.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.003
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Har hørt en del utrolige pianister. Men en unikt god i mine ører er Emil Gilels. Beethoven spilles så fantastisk. På nivå med Richter.
    Verden er full av flinke pianister. Heldigvis er noen av dem forskjellige. De du nevner er glimrende gode, men slitsomt høyrøstet i mine ører. Er det nødvendig å rope så høyt hele tiden? Legg til Argerich i samme klubben. Altså er det ikke bare russere. Forøvrig velger jeg meg Sokolov framfor alle de over nevnte. Sånn generelt, ikke spesielt Beethoven.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.471
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Michelangeli, Arrau, Horowitz, da... Kempff? Arrau!
    Kanskje ikke den kjederøykende Annie Fischer, selv om hun jo er helt der oppe...
    Brautigam! På hammerklaver!
    Det skal være brask og bram i Beethoven :)

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.459
    Verden er full av flinke pianister. Heldigvis er noen av dem forskjellige. De du nevner er glimrende gode, men slitsomt høyrøstet i mine ører. Er det nødvendig å rope så høyt hele tiden? Legg til Argerich i samme klubben. Altså er det ikke bare russere. Forøvrig velger jeg meg Sokolov framfor alle de over nevnte. Sånn generelt, ikke spesielt Beethoven.
    Jeg så/hørte Sokolov i Sandnes kulturhus en gang for etterhvert lenge siden.
    Har ikke sett/hørt maken…. «tryllekunst» på høyt nivå.

S

Syncrolux

Gjest
    "Here's the neatest part: Many of these revered Living Stereo recordings were originally made as three-channel recordings, mixed down to two for commercial release. The SACDs will carry the original three-channel recordings, where available, on their multichannel tracks. If the production master is two-channel, the SACD will have a two-channel DSD track derived directly from it, along with a CD-compatible (16-bit/44.1kHz) PCM track taken from the DSD transfer. If the production master is three-channel, the SACD will contain the direct transfer of that on its multichannel DSD track, a 3:2 mixdown on the stereo DSD track, and a 16/44.1 two-channel track, taken from the latter, on the hybrid layer. Whew!"
    (stereophile.com)

@Syncrolux merk at noen av RCA SACDene kan inneholde blanding av 2- og 3-kanals innspillinger.
    Jeg vet at Bartok er i to kanaler, men sjekk resten av sporene (verkene) på plata.
    Konserten er i 2 kanaler og har et gigahull i midten. Resten er i 3 kanaler ja.

666

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    14
    Denne nå på formiddagen. Dritbra skive Spillt av bla Viktoria Mullova som ser så beskjeden ut på bilde.
    Alt annet en det.

IMG_20220401_092258.jpg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.003
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sokolov var på turne i regi av Rikskonsertene. Jeg var på konserten i Olavshallen i Trondheim. Vi var kanskje 50 stk der. Flotteste konserten jeg har vært på!
    Jeg fikk med meg da han spilte i Oslo Konserthus, omtrent 10 år siden. Kanskje 150-200 mennesker i salen. Satt på første rad, glemmer det aldri.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.020
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Fantastiske omgivelser til Mullova-omslagsbildet. Hun spiller om jeg husker det riktig med moderne bue men gjerne sammen med HIP-orkestre.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 666

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.003
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bach tåler det.
    Nå, han skrev visst ingen kantate for 5. søndag i fasten. Da får de tilstøtende gjelde.
    Himmelskönig, sei willkommen!
    BWV 182, Kuijken La Petite Bande. På Qobuz, SACD i bestilling.
    Screenshot 2022-04-02 at 11.38.59.png

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.411
    Torget vurderinger
    4
    Jeg fikk med meg da han spilte i Oslo Konserthus, omtrent 10 år siden. Kanskje 150-200 mennesker i salen. Satt på første rad, glemmer det aldri.
    Noe misunnelig på den opplevelsen!
    Den gang visste jeg dessverre ikke hvem han var.

Noen som har hørt Sokolov på sovjetska vinyliska?

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.446
    Torget vurderinger
    1
    Dvorak her også etter dagens spasertur i byen, nå nyvasket og fin.
    Det hadde holdt med din enkle Quad ESL63 ottone, til denne langspielplatte fra 1954, fin innspilling.
    _DSF1958.png

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.020
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det bandet og den dirigenten. Gjenoppbyggingen av tysk musikkliv der.

U

utgatt25555

Gjest
    Har begynt å botanisere litt i den klassiske vinyl delen av samlingen igjen!..
    1ABC456B-BC9A-43F7-A548-BD1288AABBFA.jpeg

mvh

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.020
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Prøvde meg på Casals i Bachs cellosuite nr. 4. Det ble for mye arkeologi for meg. Reparerer med Pandolfino.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.471
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Også en støyfri og fin pressing:
    folder.jpg
    Hvorvidt det kunstneriske er like utmerket... vel. Jeg holder på å gå gjennom platehaugen; de LP-ene som jeg ikke har påspandert plast yttercover tidligere, for å gi dem slike (de som ikke er så elendige at de rett og slett blir kasta), og da prøvespiller jeg mange av dem. Yttercover: Kjøpte dem hos Kjell & co; 359 (?) for 100. Greit nok, tynn og slamsete polyetylen, men de blir ikke spilt så jædra ofte.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.020
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må gjøre noe med måten jeg søker i samlingen. Fant Rach 2 med Richter i DG111-boksen. Mye kjekkere enn Andsnes, men jeg lurer meg på om det er opptaket som ødelegger for LOA. Live, for mange mikrofoner. Bedre med lite og velanvendt utstyr (ok, det er endel klirr fra klaveret).

1649064051596.png

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn