Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har kommet til Geminiani med Purcell Band her;

Bestilte den Sturm & Drang-boksen til Jøgga. Og kanskje like spennende; bestilte nettopp denne jubelomtalte Beethoven Folksong Settings-boksen til latterlige £13 og £2 i frakt fra amazon.co.uk, riktignok "Used - Like New". Ser til min fryd at dette kjøpsalternativet nå er vekke fra siden, da var visst mitt eksemplar det eneste til den prisen. Hah :)

Se nærmere på denne boksen på "Collectors Edition"-hjemmesiden, dette ser virkelig ut til å være interessante greier, og en utgivelse som nok har gått meg hus forbi. Finner den like til høyre for startbildet på den horisontale skyvelinja nederst.

http://www2.deutschegrammophon.com/webseries/index.htms?ID=collectorsedition

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.577
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er en enkel sjel som er vel fornøyet med å høre på

Søkke ta, fagottisten får kjørt seg i 4. sats...

Bernt K

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den Kleiber-innspillinga liker jeg også.

Nå er jeg kommet meg til Astrid Varnay, mest Wagner, fra denne boksen;

... mens jeg driver og irriterer meg på at det er så kronglete og rotete å legge inn klassiske bokser som faktiske bokser, ikke ørten enkeltalbum, på iTunes. Misunner ikke de av dere som bruker pc som hovedlydkilde. Akk og ve, dette er klønete greier. Skal liksom legge inn Kubeliks 6CD-boks med Dvorak-symfonier (DGG Collectors Edition)..
    Hadde det ikke vært for at jeg skal legge inn endel bokser på min iPod Nano 4G så hadde jeg aldri giddet. Greit nok med enkeltalbum sikkert. Nei, det er fortsatt mye enklere å fiske ut en boks fra CD-hylla og rett og slett legge platene en etter en i cdp'en, synes nå jeg da.

Mvh Vidar P

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Det er vel ikke vanskelig, Vidar?
    Kryss av for Samlealbum. Oppgi platenr.
    And that's it.
    Men et generelt problem for klassisk musikk er jo at det som hentes fra databasen på nettet ofte er organisert på en annen måte enn slik jeg gjerne vil ha det. Så det må en del editeringer til.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Alt er jo vanskelig når man gjør det feil. I dette tilfellet så ligger vel vanskelighetene dels i manglende erfaring med programmet fra min side. Men pc-musikk er noe kløneri. Mac neste. Nå skal jeg gjøre et nytt forsøk med din metode Otare, takker og bukker!

Mvh Vidar P

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    OT warning!

Håper du får det til slik du vil, Vidar.
    Generelt er ikke iTunes akkurat optimalisert for klassisk musikk. Det spiller jo egentlig ingen rolle hvordan man katalogiserer - man finner jo frem det man vil ha ved et fritekstsøk i iTunes, men... .
    Jeg pleier å legge inn komponisten som artist, og så legger jeg inn artistnavnet i kommentarfeltet. Da ligger musikken i mappen med komponistens navn på disken. Hvis jeg legger inn artistens navn, f.eks. du Pré som artist, så får jeg en mappe med du Pré på disken min. Jeg vil helst ha musikken liggende i mapper etter komponist. (Egentlig burde jeg ikke bry meg om hvordan det ser ut på disken - det skal ikke være nødvendig å se på den - det er derfor vi har meta-data. Men jeg er gammeldags og liker å ha orden på disken(e) mine.)
    Hvert verk på CDen bllir da liggende som en plate. Det er slik jeg gjerne vil ha det.

Et alternativ er å legge inn bokstittelen i kommentarfeltet og la kommentarfeltet være synlig. Da vil iTunes søke i kommentarfeltet når du oppgir et fritekstsøk. Dermed kan du hente fram alle sporene på en boks ved å skrive boksnavnet i fritekstsøkefeltet i iTunes.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.146
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    downloading er mer rettet mot "låter" enn mot musikk ja. :)

Her går Brendel i Liszt sine klaverkonserter. Faktisk mitt første forsøk med klaverkonsertene til en komponist jeg fortsatt ikke er særlig begeistret for.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei; takk for gode råd otare, de verdsettes mye! Jeg klikket på "Del av samleplate". Skjønte ikke helt hvor jeg skulle legge inn albumnummer, la det prelimenært inn på "Gruppering".

Nå prøver jeg meg frem med å legge inn den ene av de to Original Masters Jochum/Beethoven-boksene mine;

Jeg skal jo bruke dette på iPod. Det jeg kunne ha tenkt meg var jo at dette ble lagt inn som en enkelt boks; selv om det ble mange spor så ville det gjøre det lettere å bla gjennom for å finne den iallefall.

For å lette frustrasjoner over hvor prematurt jeg synes det er med datamusikk for platesamlere, så spilles Casadesus i bakgrunnen på cdp'en. En slags aural nervebalsam.

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Rossini - Petite Messe solennelle fra Harmonia Mundi boksen. Blir liksom aldri tom den..... ;D

Krassimira Stoyanova, sopran
    Birgit Remmert, alt.
    Steve Davislim, tenor.
    Hanno Müller-Brachmann, bass.
    RIAS Kammerchor
    Marcus Creed, dirigent.

Som nær sagt alltid med HM, er dette presentasjon og lyd i toppklassse.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nei dette gikk dårlig.. de legger seg ikke inn under samme album. Mon tro hva jeg gjør feil.

Trøste og bære; jeg tror jeg skulle ha blitt smårar om jeg ble tvunget til å gå over til pc-musikk.
    Casadesus anno 1954-60 på Medici Masters fra cdp lindrer dog endel.

Mvh Vidar P

H

Hugh

Gjest
    Er det ingen barn som kan hjelpe deg? Her gjør husets 10 eller 17 åring alt slikt for meg!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hugh skrev:
    Er det ingen barn som kan hjelpe deg? Her gjør husets 10 eller 17 åring alt slikt for meg!
    Ingen tvil om hvor du skal ta med familien på ferietur neste gang da. Jeg stiller med gratis strøm til lading av pc'en min, fri biloppstillingsplass og ubegrenset tilgang til cd-hylla.

Jeg skal knote litt videre med dette; er autodidakt hva data angår, noe som f.eks ikke tidligere har hindret meg fra å benytte ymse omfattende programmer som effektivt arbeidsredskap i jobben, og har sjelden problemer med å knotte meg gjennom dataprogrammer generelt; men noe så enkelt som å legge inn en klassisk boks som en boks på PC'en er tydeligvis ikke så enkelt ved første forsøk. Noe som kanskje sier sitt om brukergrensesnittenes modenhet.

Å legge inn album er enkleste sak av verden selvsagt... men det var disse boksene da. Nuvel. Vi får se :)

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Spiller forresten Bachs violinkonserter (1&2) med Alina Ibragimova/BBC Scottish/Kraemer fra en BBCMM-cd.

Alle i denne tråden bør med jevne mellomrom minnes på at man må abonnere på dette bladet om man ikke allerede gjør det. Masse underholdende lesestoff og ekte musikk, sågar i form av fullstendige verker.

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kjøper det med ujevne mellomrom VidarP. Enig i at det er mye godt lesestoff og derfor blir det handlet ved lange reiser :)

Her er det mer fra HM boksen:
    Berlioz - Nuits d’été / Manuel de Fall - El Amor brujo cd nr.25

El Amor brujo er fantastisk spennende musikk og så rått og nakent fremført her.

N

Nailhead

Gjest
    Nå spilles Edvard Grieg - Peer Gynt.
    På denne meget gode innspillingen fra 1987 med Gøteborg Symfoniorkester medvirker bl.a. også Toralv Maurstad, Tor Stokke og Wenche Foss.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nailhead; den der er spikret (nail'et) i min Aus der Reihe-tråd; fullversjonen er tilgjengelig i Järvi-boksen i DGG Collectors Edition og som "vanlig" 2CD. I mine ører den mest eieverdige Peer Gynt på plate.

Mvh Vidar P

H

Hugh

Gjest
    Sitter her med Beethoven 9. symfoni. Decca SXL Hans Schmidt-Isserstedt og Wiener filharmonien. Synes den er riktig bra. Dette er en av flere plater som min farfar hadde og som jeg fikk for 15 år siden. Utrolig bra med tanke på at den er fra 1966! Har noen hørt denne innspillingen?

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    Giuseppe Tartini-the violin concertos Giovanni Guglielmo og l Arte Dell Arco

mvh m

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hugh skrev:
    Sitter her med Beethoven 9. symfoni. Decca SXL Hans Schmidt-Isserstedt og Wiener filharmonien. Synes den er riktig bra. Dette er en av flere plater som min farfar hadde og som jeg fikk for 15 år siden. Utrolig bra med tanke på at den er fra 1966! Har noen hørt denne innspillingen?
    Ja! Det der er råbra Beethoven imø! Og så flotte LP'er da gitt. Dette er vel blant de flotteste 9. jeg hører, også gjenutgitt av King Analogue. I søken etter den optimale korale; Furtwänglers 9. er vel neste da?

Valentino skrev:
    Ibragimova er da riktig behagelig for øyet også!
    Og for øret. Det er noe med disse "halvkjente" artistene som BBC spiller inn; ikke nødvendigvis "critics choice" type milepæl-tolkninger; men det er oftest noe "ekte" ved platene, noe ala det man hører om man drar ivei til en lokal begivenhet med gode artister; en slags genuinitet som ikke er for polert og "produsert", men fremstår gjerne akkurat slik man oftest vil høre det i virkeligheten. Til et nivå man normalt vil stå og applaudere i håp om encore etter endt fremførelse.

Forresten snurrer Ibragimova for tredje gang i kveld. Knerten liker det visst... etter det slumrende blikket å dømme.

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.577
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Missa Solemnis i kveld (jeg gikk lei Far Cry 2), og da i Herreweghes versjon. Forresten godt mulig at jeg skifter til Karajans '66- modell sånn ca i Sanctus-satsen.

Bernt K

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.680
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får ikke til den Karajan-innspillingen av Missa Solemnis. Jeg liker Gardiners. Herreweghe har jeg ikke hørt.

Schuberts D 703 Quartettsatz går på repeat her. Hagenkvartetten er i ferd med å tilrive seg nærmest Schubertmonopol i Stange Vestbygd.

H

Hugh

Gjest
    Hva er det jeg ser?? Valentino: De gjør meg forlegen.... og litt trist for det hadde vært enda bedre hvis De var den deilige piken De har som avatar. Men det er De ikke. Dessverre.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.680
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    JB has been selected because of her sexual characteristics which are of a highly stimulating nature.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.257
    Sted
    Sunnmøre
    Kubelik i Mahler 3. Men denne dobbelt-LPen er litt pussig sett saman, side 1 og 4 på ei plate og 2 og 3 på hi. Har dette ei rasjonell forklaring eller er det berre teit ??? (ups, det er første gjennomlytting av eit loppiskjøp, så det vil visa seg om det berre er etiketten som er feil)

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Plateskifter der du kan legge inn flere plater som så spilles i rekkefølge. Populære i USA. Ved å legge i begge platene vil sats 1 og 2 spilles. Så snur du bunken, og vips får du sats 3 og 4.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.257
    Sted
    Sunnmøre
    otare skrev:
    Plateskifter der du kan legge inn flere plater som så spilles i rekkefølge. Populære i USA. Ved å legge i begge platene vil sats 1 og 2 spilles. Så snur du bunken, og vips får du sats 3 og 4.
    Etiketten var rett, og takk for forklaringa.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    I-tunes er noe herk å jobbe med, så enig som det lar seg gjøre der.
    Lett strengemusikk på morgenkvisten

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig med iTunes? Jeg får en ny CD. Stapper den inn i maskina og venter noen sekunder til den har fått lastet inn data fra nettet. Sjekker at datene er slik jeg vil ha dem, og så klikker jeg på Importer.
    Dermed legger musikken seg inn på maskinen akkurat slik jeg vil. Hvis jeg vil endre på noe bare går jeg inn på CD-info i iTunes og endrer det, så rydder iTunes opp. Hvis jeg vil sette sammen noen album til en gruppe lager jeg bare en spilleliste. Hvis jeg vil at iTunes skal lage en spilleliste for meg basert på spesifikke kriterier, lager jeg bare en smart spilleliste (en dynamisk oppdatert spilleliste som automatisk oppdateres i henhold til de oppgitte kriteriene). På fredag lagde jeg f.eks. en slik med alle innspillinger jeg har med Hillary Hahn, så det ble Hillary Hahn fredag på meg her på kontoret.
    Fort går det også. Vet ikke hvordan jeg skulle greid meg uten iTunes med ca 80 000 spor (satser, fordelt på flere tusen verk) i samlingen. Jaja.

Noen innspill på hva jeg skal høre på på kontoret, folkens? Av musikk har jeg det meste, men jeg har nok ikke alle mulige innspillinger.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.146
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Noen innspill på hva jeg skal høre på på kontoret, folkens? Av musikk har jeg det meste, men jeg har nok ikke alle mulige innspillinger.
    Regers komplette kammermusikk. Flott sett. Start med trioen op 79b.

Ellers kan du høre på det jeg hører på nå: Alan Rawsthorne's Tema og variasjoner for to fioliner. Flott musikk. Det har du ikke. ;)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.146
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det ikke er noen 79b i settet, så mente jeg nok den.... :)

Imponerte meg når jeg spilte den for ett par uker siden husker jeg.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Nå har jeg hørt stryketrioen op 77b og suite nr. 1 for solo bratsj, op. 131d. Svært bra musikk begge deler. Reger bør man absolutt høre mer av!

Flere forslag?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn