Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    :)Hei..
    No er er den store fiolinist Anne Sophie Mutter i gang i Cary'en
    med: Vivaldi's "Le quatro Stagioni"
    Utgitt på Deuche Grammophon 1999 - UN925
    Medvirkende er også Trondheimssolistene.
    Herleg tolkning, god lyd og dyktige musikere....
    For å sitere en kjent person: "Vivaldi er herleg dere......" :D

mvh56fwb

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.171
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nettopp hørt en regelrett rystende bra plate:

Kim Borg synger Sibelius - i mono. En av topplatene i årets Gramophonekåring. Jeg skjønner hvorfor. Ord blir fattige, aldri har jeg hørt større sangkunst. Aldri før utgitt på CD. 60 kr på mdt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:
    Jeg har nettopp hørt en regelrett rystende bra plate:

Kim Borg synger Sibelus - i mono. En av topplatene i årets Gramophonekåring. Jeg skjønner hvorfor. Ord blir fattige, aldri har jeg hørt større sangkunst. Aldri før utgitt på CD. 60 kr på mdt.
    Vi er visst rørende enig Erato!

Vidar P skrev:
    Jeg synes dette er aldeles nydelig jeg. Skjønner godt rasjonalet for at Gramophone valgte denne som årets historiske gjenutgivelse 2008. En bergtakende utgivelse. Og så flott som det låter da gitt! Bergtakende er det, rett og slett.

$9.69 fra cduniverse; http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=7483272&style=classical
    £5.91 fra mdt; http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4776612.htm

Den Helsinki-fødte kjemikeren Kim Borg (f.1919) bestemte seg ikke før i 1949 for å ta sitt syngende til et profesjonelt nivå, og hadde sin første offentlige opptreden i 1951. Mange år som bass i operaer har gitt oss mange plateinnspillinger med hans medvirkende.

Det viser seg at denne plata tilhører en serie plater fra DGG som heter "Spotlight";

SPOTLIGHT is a new Deutsche Grammophon series that puts the focus on great vocal recitals of great artists from the Sixties and Seventies. These are one-to-one transfers of original LPs.

The design concept is to take over the original LP releases and reproduce them, as far as possible, in the CD format: welcome back, Big Yellow Cartouche!
    Her er hjemmesiden til serien; http://www2.deutschegrammophon.com/webseries/index.htms?ID=spotlight

Det ser ut som om det kan bli noen flere plater i denne serien på meg. Jeg må nok en gang si at jeg er temmelig imponert over DGG for tiden, de fyller på med mengder av utrolige viktige og spennende historiske innspillinger; og deres remastere av disse gamle tapene (Emil Berliner Studios) er på et så høyt teknisk nivå som jeg aldri har hørt på CD før, uansett gjenutgivelsesselskap. Det er jo nesten slik at deres gamle historiske innspillinger nå mange ganger låter bedre enn helt nye innspillinger. Jeg er som sagt enormt imponert over DGG.

Mvh Vidar P
    Mvh Vidar P

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    CD 14 Harmonia Mundiboksen.

Heinrich Ignaz Biber, you are my man.

Rosenkrans sonate.
    Fin klang i fela til den godeste Andrew Manze. Og orgelet som ligger og bobler i bunnen på en del av låtene, flotte greier.

Jeg har aldri hørt om hverken Biber eller Manze. Jaggu på tide.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.171
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    rolfozzy skrev:
    Og orgelet som ligger og bobler i bunnen på en del av låtene, flotte greier.
    Boblende orgel er kult, enten det er Jimmy Smith eller Richard Egarr.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    rolfozzy skrev:
    Og så må vi holde tunga rett i munnen på klassiskasylet:
    Her heter det- verker, musikkstykker eller lignende, men ALDRI låter....... :eek: ;D ;)

Og rolfozzy- den HM boksen er et hærlig smykkeskrin :)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    emotikon skrev:
    erato skrev:
    rolfozzy skrev:
    Og så må vi holde tunga rett i munnen på klassiskasylet:
    Her heter det- verker, musikkstykker eller lignende, men ALDRI låter....... :eek: ;D ;)

Og rolfozzy- den HM boksen er et hærlig smykkeskrin :)
    Jeg skal gå i meg selv, og prøve og utvise en mer ærbødig holdning.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.171
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bruken av ordet låter tyder på nyrekruttering. DET er bra.

Og hvordan i milde himmel kunne jeg glemme orgelreferansen Al Cooper. Fikk lyst til å høre SuperSession nå.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:

Og hvordan i milde himmel kunne jeg glemme orgelreferansen Al Cooper. Fikk lyst til å høre SuperSession nå.
    Kooper staves faktisk med K.
    Han har spilt seg inn i historien med verdens beste intro. "Like a Rolling Stone"- Dylan.

Nå får jeg vel kjeft for å være offtopic, men det er klassisk musikk det handler om. Så.........skal aldri gjøre det mer.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.171
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    rolfozzy skrev:
    erato skrev:

Kooper staves faktisk med K.
    :-\ <bøyer hode i skam>

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.821
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes at Hagenkvartetten er et jævla bra band og at Schuberts D887 er fire kanonlåter.

Ble utsatt for denne her i går kveld:

Asheim er gal, muligens enda galere enn på "Engleskyts", og Berntsen holder maska. Tøft som fy.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.171
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Jeg synes at Hagenkvartetten er et jævla bra band og at Schuberts D887 er fire kanonlåter.
    Snakker du om Veronica og hennes Trio?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:
    Valentino skrev:
    Snakker du om Veronica og hennes Trio?
    De høres mer ut som Eli og en evt trio av likesinnede. Via min egen cerumen obliterans riktignok  :)

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Van Cliburn spiller LvB # 5, sammen med den gamle ungarske mester Fritz Reiner. Bildet lyver litt; omnslaget er nok litt mer blått.

Bernt K

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.821
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Carl Philip Emanuel.

Fabelaktig. Lyden også, slik den pleier å være fra Harmonia Mundi.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Etter noen Ornette Coleman plater roer jeg ned med litt Wagner.
    Tristan und Isolde : Kleiber

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.080
    Sted
    Trondheim
    Jeg skal antagelig i operaen i Praha på søndag og se "Den flygende hollender". :D

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    otare skrev:
    Jeg skal antagelig i operaen i Praha på søndag og se "Den flygende hollender". :D
    Der skulle jeg gjerne vært. Hadde selv billetter til Valkyrien som ble avlyst i Oslo, så jeg må prøve å få "sett" min første skikkelige Wagner opera en annen plass neste år.
    Har hørt Tristan i konsertutgave live, men ingen opera med full oppsetning enda.
    Minutten

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    CD 27 i Harmonia Mundiboksen i dag.

Her var det jo bare fine ting syns jeg.

Men favoritten på denne er Franz Liszt - La Lugubre Gondole.

Regner med at på norsk betyr det Den Lugubre Gondol. Lurer på hva slags bilder Liszt hadde i hue når han lagde lå...eh stykket.

D

dtddiver

Gjest
    Gjelder denne som klassisk? Gidon Kremer (og Per Arne Glorvigen) med helt fantastisk tolkning av Piazzolla. Det slås på flygler, gnis på kontrabasser og knirker i bandonéoner! Denne og Lalo Schifrin's Marqius de Sade tror jeg jeg kunne klart meg med uten noen annen musikk.

Vedlegg

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    4. symfonien fra denne:

...som jeg har hørt på noen ganger før, føler endelig at den begynner å sitte. Er vel en av de få symfoniene som jeg føler at jeg kjenner litt etterhvert og som jeg får mer og mer ut av høre på. Spennende. :)

Jeg liker denne godt, syns det er et drama gjennom hele symfonien som ligger og bobler. Nerve og intensitet så det holder, hver gang noe vakkert eller klart kommer er det stort sett alene og blir fort overveldet av det dystre og mørke - igjen. Jeg er ganske så imponert over hvor intens denne symfonien er, føles litt som å se en litt skummel og spennende film, som ender med at det egentlig ikke så mye skjer - det bare forsvinner saaaakte.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.171
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En fantastisk symfoni av en fabelaktig komponist.

Alex Ross skriver flg:

Sibelius, in his Fourth Symphony, completed in 1911, presented his listeners with music as tensely forbidding as anything from the European continent at the time. (Perhaps the most searching rendition of this symphony on disk is Osmo Vänskä’s, with the Lahti Symphony, on the Bis label. Herbert von Karajan’s recordings of the last four symphonies, on D.G., remain satisfying, and Leif Segerstam recently conducted a superb complete cycle for Ondine.) Sibelius wrote the Fourth in the wake of several risky operations on his throat, where a tumor was growing. His doctors instructed him to give up drinking, which he agreed to do, although he resumed in 1915. The temporary loss of alcohol—“my most faithful companion,” he later called it—may have contributed to the claustrophobic grimness of the music, which, at the same time, bespoke a liberated intellect. The first few bars of the symphony extrapolate a new dimension in musical time. The opening notes, scored darkly for cellos, basses, and bassoons, are C, D, F-sharp, E—an ambiguous whole-tone collection. It feels like the beginning of a major thematic statement, but it gets stuck on F-sharp and E, which oscillate and fade away. Meanwhile, the durations of the notes lengthen by degrees, from quarter notes to dotted quarters and then to half notes. It’s as if a foreign body were exerting gravitational force on the music, slowing it down.

The narrative of the Fourth is circular rather than linear; it keeps revisiting the same insoluble conflicts. An effort at establishing F major as the key of the initially sunnier-sounding second movement founders on an immovable obstacle in the form of the note B-natural, after which there is a palpable shrug of defeat. The third movement dramatizes an attempt to build, note by note, a solemn six-bar theme of funerary character; the first attempt falters after three bars, the second after five, the third after four, the fourth after three. The fifth attempt proceeds with vigor but seems to go on too long, sprawling through seven bars without coming to a logical conclusion. Finally, with an audible grinding of the teeth, the full orchestra plays the theme in a richly harmonized guise. Then uncertainty steals back in.

The finale thins out as it goes along, as if random pages of the orchestral parts had blown off the music stands. This is music facing extinction, a premonition of the silence that would envelop the composer two decades later. Erik Tawaststjerna, Sibelius’s biographer, reveals that the middle section of the movement is based on sketches that Sibelius made for a vocal setting of Poe’s “The Raven,” in a German translation. It is easy to see why a man of Sibelius’s psychological makeup would have been drawn to its melancholia. The German translation follows the rhythm of the original, so Sibelius’s music can be matched up with lines in Poe’s poem. Softly crying flute and oboe lines in the epilogue fit the famous words “Quoth the Raven ‘Nevermore.’ ” The symphony closes with blank-faced chords that are given the dynamic marking mezzoforte—half-loud. The instruction is surprising. Most of the great Romantic symphonies end with fortissimo affirmations. Wagner operas and Strauss tone poems often close pianissimo, whether in blissful or tragic mood. Sibelius’s Fourth ends not with a bang or a whimper but with a leaden thud.

Les hele artikkelen om Sibelius her:

http://www.therestisnoise.com/2007/07/sibelius-chapte.html

eller enda bedre; kjøp den kritikerroste boka hans

http://www.amazon.co.uk/Rest-Noise-Listening-Twentieth-Century/dp/1841154768/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=books&qid=1227431336&sr=8-2

en veldig flott og lettlest innføring til den klassiske musikken i forrige århundre

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Erato: takk for godt utklipp fra artikkel. Morsomt å lese en beskrivelse av symfonien (som jeg ikke har lest noe om før) som i så stor grad sammenfaller med min egen oppfatning av symfonien - selv om jeg fullstendig mangler faguttrykkene, så kjenner jeg meg godt igjen i det han beskriver og det er jo morsomt. Boka var jo rett ut billig, 160 kroner (eller litt mindre), med frakt så jeg bestilte den.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Har bare ligget på sofaen og hørt på orkestermusikk i dag.

Førts Kurt Atterbergs 2. og 5. Symfonier (CPO) og Wolf-Ferrari sin fiolinkonsert utgitt på samme selskap. Deretter Mahlers femte med Simon Rattle og BPO og et forsøk på lesing av Alex Ross sin utmerkede bok "The Rest is Noise". Lurer på hvor det bærer hen nå...

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Svaret gir seg selv ved videre lesing på forumet. Det må bli Messiaens Quatuor pour la fin du Temps, med Hebrides ensemble på Linn Records.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    10 kr kan utvilsomt anses som et kupp for Liszt pianokonserter 1 og 2 på Rca Victrola m/Pennario på piano og Leibowitz/LSO som orkester. Knakende god.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sergej Leiferkus som synger Mussorgsky:

Så får vi se; kanskje det blir Jennifer Bates som spiller noe Messiaen-orgelmusikk.

Bernt K

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg sitter klar

Bartoli

på Hovedscenen, NRK2

Hold kjeft og lytt!

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Bartoli??

Jeg vil heller se enn høre...
    Det ble en gang sagt om henne at det bor en sangfugl i hennes bryst....og at den bor meget vakkert...

Snurrer heller en skive med Kozena jeg....den siste med Tsjekkiske sanger fra barndommen hennes.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes hun synger aldeles ypperlig jeg, spiller ennå "Opera Prohibita" med jevne mellomrom. Morsomt program også, mye fine bilder.

Mvh Vidar P

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn