En 80 tallsforelskelse vender tilbake, denne gang på CD.
Vedlegg
-
26.5 KB Visninger: 152
Vi er visst rørende enig Erato!erato skrev:Jeg har nettopp hørt en regelrett rystende bra plate:
![]()
Kim Borg synger Sibelus - i mono. En av topplatene i årets Gramophonekåring. Jeg skjønner hvorfor. Ord blir fattige, aldri har jeg hørt større sangkunst. Aldri før utgitt på CD. 60 kr på mdt.
Mvh Vidar PVidar P skrev:Jeg synes dette er aldeles nydelig jeg. Skjønner godt rasjonalet for at Gramophone valgte denne som årets historiske gjenutgivelse 2008. En bergtakende utgivelse. Og så flott som det låter da gitt! Bergtakende er det, rett og slett.
$9.69 fra cduniverse; http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=7483272&style=classical
£5.91 fra mdt; http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4776612.htm
![]()
Den Helsinki-fødte kjemikeren Kim Borg (f.1919) bestemte seg ikke før i 1949 for å ta sitt syngende til et profesjonelt nivå, og hadde sin første offentlige opptreden i 1951. Mange år som bass i operaer har gitt oss mange plateinnspillinger med hans medvirkende.
Det viser seg at denne plata tilhører en serie plater fra DGG som heter "Spotlight";
Her er hjemmesiden til serien; http://www2.deutschegrammophon.com/webseries/index.htms?ID=spotlightSPOTLIGHT is a new Deutsche Grammophon series that puts the focus on great vocal recitals of great artists from the Sixties and Seventies. These are one-to-one transfers of original LPs.
The design concept is to take over the original LP releases and reproduce them, as far as possible, in the CD format: welcome back, Big Yellow Cartouche!
Det ser ut som om det kan bli noen flere plater i denne serien på meg. Jeg må nok en gang si at jeg er temmelig imponert over DGG for tiden, de fyller på med mengder av utrolige viktige og spennende historiske innspillinger; og deres remastere av disse gamle tapene (Emil Berliner Studios) er på et så høyt teknisk nivå som jeg aldri har hørt på CD før, uansett gjenutgivelsesselskap. Det er jo nesten slik at deres gamle historiske innspillinger nå mange ganger låter bedre enn helt nye innspillinger. Jeg er som sagt enormt imponert over DGG.
Mvh Vidar P
Boblende orgel er kult, enten det er Jimmy Smith eller Richard Egarr.rolfozzy skrev:Og orgelet som ligger og bobler i bunnen på en del av låtene, flotte greier.
Og så må vi holde tunga rett i munnen på klassiskasylet:erato skrev:Boblende orgel er kult, enten det er Jimmy Smith eller Richard Egarr.rolfozzy skrev:Og orgelet som ligger og bobler i bunnen på en del av låtene, flotte greier.
Eller Al Kooper.erato skrev:Boblende orgel er kult, enten det er Jimmy Smith eller Richard Egarr.rolfozzy skrev:Og orgelet som ligger og bobler i bunnen på en del av låtene, flotte greier.
Jeg skal gå i meg selv, og prøve og utvise en mer ærbødig holdning.emotikon skrev:Og så må vi holde tunga rett i munnen på klassiskasylet:erato skrev:Boblende orgel er kult, enten det er Jimmy Smith eller Richard Egarr.rolfozzy skrev:Og orgelet som ligger og bobler i bunnen på en del av låtene, flotte greier.
Her heter det- verker, musikkstykker eller lignende, men ALDRI låter.......;D
Og rolfozzy- den HM boksen er et hærlig smykkeskrin![]()
Eller Keith Emerson.rolfozzy skrev:Eller Al Kooper.erato skrev:Boblende orgel er kult, enten det er Jimmy Smith eller Richard Egarr.rolfozzy skrev:Og orgelet som ligger og bobler i bunnen på en del av låtene, flotte greier.
Kooper staves faktisk med K.erato skrev:Bruken av ordet låter tyder på nyrekruttering. DET er bra.
Og hvordan i milde himmel kunne jeg glemme orgelreferansen Al Cooper. Fikk lyst til å høre SuperSession nå.
:-\ <bøyer hode i skam>rolfozzy skrev:Kooper staves faktisk med K.erato skrev:Bruken av ordet låter tyder på nyrekruttering. DET er bra.
Og hvordan i milde himmel kunne jeg glemme orgelreferansen Al Cooper. Fikk lyst til å høre SuperSession nå.
Snakker du om Veronica og hennes Trio?Valentino skrev:Jeg synes at Hagenkvartetten er et jævla bra band og at Schuberts D887 er fire kanonlåter.
De høres mer ut som Eli og en evt trio av likesinnede. Via min egen cerumen obliterans riktignokerato skrev:Snakker du om Veronica og hennes Trio?Valentino skrev:Jeg synes at Hagenkvartetten er et jævla bra band og at Schuberts D887 er fire kanonlåter.
Veronika om jeg må be! Er det den store C/K-forvekslingsdagen, erato?erato skrev:Veronica
Der skulle jeg gjerne vært. Hadde selv billetter til Valkyrien som ble avlyst i Oslo, så jeg må prøve å få "sett" min første skikkelige Wagner opera en annen plass neste år.otare skrev:Jeg skal antagelig i operaen i Praha på søndag og se "Den flygende hollender".![]()