Julekonsertene på NRK2 Hovedscenen er skuffende, og vi må finne på noe annet.
Har vært gjennom et par versjoner av Saint-Saëns´ Oratorio de Noël på strømmetjenester uten å bli overbegeistret.
Da tyr vi til en pålitelig gammel kjenning. Heinrich Schütz sin Weihnachtshistorie med Rene Jacobs.
Vis vedlegget 877882
Tysk tidlig barokk lenge før Bach ble født. Hørt det før, men det tåler repetisjon og fordypning.
Heinrich Schütz er ekstremt undervurdert føler jeg. Klart den viktigste tyske komponisten før Bach, og med en betydelig rolle i å utvikle og påvirke den tyske barokken ved å bringe med seg de italienske nyvinningene nordover. Hans påskeoratorium er et av mine absolutte favoritter blant tyske oratorier. Den nakne og ekstremt kondenserte stilen gjør, paradoksalt nok, et overveldende inntrykk.
Jeg var i Domkirken i Bergen og hørte Monteverdis Mariavesper i helgen. Skrevet i 1610 i Mantova (jeg ruslet i Mantova i sommer, bla i Gonzagapalasset hvor dette verket, Orfeo og de første madrigalbøkene ble skrevet og oppført). Et suverent og ikke minst banebrytende verk, Monteverdi var en revolusjonær. Heinrich Schütz var i Venezia i 1608 til 1611 under Gabrieli og må ha fått med seg nyvinningene fra Italia. Jeg ble sittende ut over natten samme kveld og høre på ymse Schütz nettopp fordi dette verket, til tross for den katolske mystikken og røkelsen det omgir seg med, fører tanken så klart i retning av Schütz, og endte bl.a. opp med å spille 2 versjoner av påskeoratoriet pluss noen Davidssalmer og et par Kleine Geistliche Konzerte (kleine fordi 30-årskrigen gjorde det umulig å stille opp fulle ensembler).
Jeg tror fortsatt det er Bernius på Sony jeg vil anbefale om man vil prøve det.
Forøvrig et lite bilde fra en rusletur i Venezia noen dager senere, utenfor de tungt belastede turistløypene, der vi uforvarende kom over dette:
Det er slike ting, og ikke paraplydrinker, som gjør ferier minneverdige.