Samme Messiah som Valentino. På Bluray Audio med kringlyd.
Jeg liker alltid McCreesh og Gabrieli Consort and Players.
Til og med kona blir sittende i lytterommet de tre timene det varer. Det er rekord.
Og så var det Shütz. Musikalischen Exequien.
Med de vanlige favorittene.
Backhaus fødd 1884, har vært med gjennom flere stadier musikkhistorie, og de første opptakene han gjorde var på sylindere. Disse LPs er spilt in på begynnelsen av 60-tallet, Wilhelm døde 1969. Backhaus spiller Beethoven med auktoritet og har en fantastisk teknikk selvom han var i 70-årene da.
Hvorfor en bit av hjørnene er borte er et mysterium for meg.
Har forresten blitt ved Jochums EMI-sett med S. Dresden. Lurte jo på om jeg trengte det i tillegg til DG-settet, men argumentene for blåserklangen gjør at det blir her. 20 platesider. Ja ja.
Dette er helt fenomenalt! Richter spiller de store Beethoven, Lizst, Schumann verkene. Og det var i Sovjet Unionen. Usikker på om det var under Stalin eller efter. Uansett , Richter har en helt egen tilnærming som er vanskelig å beskrive men som er besettende. Dette opplever jeg ganske sjeldent..
Eneste julemusikk i denne heimen har vært Bugge Wesseltoft...
Nå Ravel og Halvorsen - hørte Kodaly og Schulhoff i går.
Kodaly og Ravel er ekte mesterverk.
Ravel er vel i kategorien "klassisk", men sats 2 ("tres vif") kan klassifiseres som nesten hvasomhelst etter mine ører+hjerne... i hvert fall noe som kan ligne på jazz eller ...
Og Halvorsen - typisk ekstranummer?
Lyd og utførelse i toppklasse.
Fortsetter med Dvorak cello konsert i denne utgaven;
Upåklagelig utførelse og lyd.
Har tidligere i uken hørt litt Dvorak symfonier siden jeg fikk denne i hus;
Jeg bemerket den svært så gode lyden i Dvorak 7 i denne serien og denne er på samme nivå (begge SACD).
Deretter måtte et par av de tidligere symfoniene sjekkes;
Nr 6 med Kreizberg - Pentaone SACD - svært bra lyd og utførelse.
Nr 5 - Kertesz, London CD - bra musikk, men lyden klart ikke i samme klasse som de over.
Nr 4 - samme serie som 5 - musikken ikke på samme nivå - kan godt gå lenge til neste gang denne spilles - lyden følgelig irrelevant...
... spørs om jeg gidder sjekke 1,2 & 3... ok kanskje en gang...
Jeg dypper tær i denne boksen; Leonid Kogan, starter med Chausson, Sarasate osv:
EDIT: Jeg er blitt for kresen på lyd/ opptakskvalitet, og Sovjetiske opptak fra dazumal ... Vel, det må være noen uforlignelige framførelser dersom jeg skal sitte og lytte til dem (Kondrashin/ Sjostakovitsj f eks). Kogan var god, men nok er nok, og jeg går over til Jazz.
En svært interessant komponist i spennet mellom romantikk. neoklassisme og nymodernisme. Snev både av Szymanovski og Lutoslawski i hennes verker, men først og fremst er hun sin egen dame.
Starter det nye klassisk året med Arensky sin trio nr 1.
Kanskje litt mer ukjent enn Tchaikovsky sin, men i samme høye klasse musikalsk.
Trio Wanderer trenger vel ikke kommenteres...
For lite tid til musikk om dagen. Bortsett frå at eg, etter inspirasjon herifrå, har høyrt ein del på Satie, valde eg denne meir eller mindre tilfeldig på Spotify.
Dansk-ukrainar som skreiv katolsk kyrkjemusikk i etterkrigstida. Ganske tøft.
Pires på heimebane i 1974. KV467 er KV467, her med høye tempi i yttersatsene.
Fra samlingen jeg fikk (!) like før jul. Beklager plateselskapet, @otare.
Artige de orkestrale rondoene. De hadde jeg ikke hørt før. Would you like to dance?
Det vaskes og lyttes. Denne innspillingen skal ikke være så verst leser jeg. Har ikke fått tak på denne operaen før. Kanskje det hjelper å slippe å bruke øynene.
Har ikke bilde, men har en komponist å anbefale: Eleni Karaindrou. Litt usikker på om det er klassisk eller moderne et eller annet. Men fløyel i ørene er det ihvertfall. Hører nå på albumet fra Athen med blant annet Jan Garbarek.