Hørte denne på Spotify i dag på vanlig mp3 naturligvis, så jeg kan ikke uttale meg om lyden som sådan. Dette er jo ingen diskusjonstråd, men synes likevel at dette blir alt for "snilt" og lite engasjerende i så spennende musikk. Berlioz var jo en mann for de store utskeielser/overdrivelser og Colin Davis har minst tre forskjellige Fantastique'er, London, Concertgebouw og Wien, som alle har det lille ekstra denne synes å mangle. Som alternativ kan man høre på van Immerseel. En helt annerledes versjon
Takk for anbefalingen berxter. Denne var simpelthen helt fantastisk. Har den stående med komponisten selv som dirigent, men mener å huske at den overhode ikke ga meg noe den ene gangen jeg spilte den i det forrige århundre. Man hører tydelig hvor Carl Orff fant sin inspirasjon fra.Er Oedipus Rex hans rareste? Opera/ oratorium med forteller på publikums språk, og hele framføringa ellers på latin.
Uansett; bedre innspilling enn denne finner du ikke.
Vis vedlegget 965700
Ja, dem har gode sofaer på lytterommet demmesSalongen på Sony er også svært bra om jeg husker rett.
Kult. Eg har stort sett mista oversikta over kva plater eg har kjøpt når.Kanskje et vanskelig værk å starte sin klassiske reise med?
Er det ikke den satsen Deep Purple spiller på Book of Taliesyn?Min første var fra radio. Jeg var seks år.
- Hva er det, Far?
- Beethoven.
Senere fant jeg ut at det var 3. sats fra Symfoni nr. 7. Tipper den hektet meg slik Ellington og Stones gjorde senere, på grooven.
Hør på kuttet "Exposition - We can work it out". Den starter med sørgemarsjen fra Beethovens 7. symfoni og fortsetter med deler av Tchaikovskys Romeo og Julie overtyre før de havner over i Beatlessangen.Interessant diskusjon, ser ut til at jeg har gått glipp av noe når det gjelder Deep Purple...
Er det berre russarane som bruker desse, eller er dei felles for heile austkyrkja?Jeg skulle gjerne sett at verden så litt annerledes ut, og at det hadde vært mulig å fått med seg begge liturgiene i en russisk kirke
Det finnes flere versjoner der ute ja, Tsjaikovski har jeg hørt tidligere, skal søke opp Paliashvili til kvelds.Den mest imponerende Chrysostom liturgien jeg kjenner er Paliashvili sin på en Olympia CD med en georgisk vri. Ellers har både Tsjaikovski og Gretchanikov gjort sine versjoner.
Jeg tror den/de brukes i hele den østlig ortodokse kirken, så det er nok mulig oppleve liturgiene flere steder enn Russland.Er det berre russarane som bruker desse, eller er dei felles for heile austkyrkja?