Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    En historisk innspilling for både Pärt og Eicher. Arvo hadde ikk tidligere vært med på et opptak av hans musikk og Manfred Eicher og ECM hadde sin første plate med klassisk musikk. Innspilt i 1983 og utgitt året etter.

    Keith Jarrett på piano og Gidon Kremer var en suksess og opptaket var "first take".
    DSC_4198~2.JPG
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    IMG_4716.jpeg

    Samme plate?

    ---

    Jeg hører på Bachs Matteuspasjon, nummer 27. Tok meg en liten stund før jeg fant Sind Blitze, Sind Donner siden den er nr. 27b gitt! Anyway.
    Herreweghes heidundrandes innspilling fra 1984 utgitt 1985, og å finne i 50-årsjubileumscoffreten til Harmonia Mundi. René Jacobs synger altstemmen; Han kan altså mer en å dirigere høstjakta til Josef Haydn, synge lyst for eksempel.
    1708851037431.png

    Merci, @ottone!
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.710
    Antall liker
    3.832
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Samme plate? 3 cd-er,
    1- Mozart, 30 spor
    2- Wolf, 41 spor
    3- Grieg osv, 33 spor.
    Fant'n på brukten i går, og hadde et svare strev med å få rippet nr 1; dvd-drevet i hovedpcen likte den slett ikke, så jeg måtte ty til en eldgammel laptop med Linux...
    Og jeg som egentlig hadde lovt meg selv å ikke kjøpe flere cd-er, men heller laste ned...
    Men, jeg fant denne fiiine lp-en 3 meter unna:
    folder.jpg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fant også min på brukten for en tid tilbake, litt vel slitt plate dessverre, men innspillingen er flott!
    Kogan.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hører på en av mine "nå vil jeg høre noe fint"-plater. Jeg vil påstå at dette er 4 essensielle sølvplater i én pakke.
    1708940915875.png

    Opprinnelig utgitt på Philips, selvfølgelig.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Defrost Youth Choir gjør Disney Fly Medley på en konsert i Hong Kong i går:


    Bra billedproduksjon. Lydproduksjonen suger. Mikrofonplasseringen først, og så bruk av dynamisk kompresjon og limiting så det griner. Made for television-fysjom.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var i Olavshallen på Brendels avskjedsturne. Der spilte han bla Haydn.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en del fine innspillinger med Brendel, det må ha vært en fin opplevelse å få høre han live.
    Uten sammenligning forøvrig, dog også en kommende stjerne, så står Vikingur høyt på min spilleliste. På instagramprofilen hans postet han nettopp dette bildet, jeg er tydeligvis ikke alene om å sette pris på hans musikk - til motsetning fra en del andre, betaler jeg for den også :)

    A57DF17E-AEA1-4DAC-8E91-48C7468E4F68_1_201_a.jpeg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.040
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bartok strykekvartetter igjen. Jeg har flere LP-bokser med disse og vender tilbake til den flotte gamle innspillingen med Fine Arts Quartet fra Chicago
    1708980031410.png

    Plateselskapet er Concert-Disc, serien Connoiseur Series. Vanskelig å finne eksakt info, men discogs lister at første pressing av disse ble utgitt i 1958. Andre sider sier 1959. Altså er de innspilt senest 1959. Min er stereo, og pressingen er kanskje gjort senere, hos Allentown Record Co.
    Uansett er den imponerende god, det låter fabelaktig.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1709025006974.png

    Denne inspillingen med stort orkester og kor og ny oversettelse til engelsk av John McCreesh selv fra 2017 hadde gått meg hus forbi. Har visst fått mye skryt, så da får vi høre da.

    Hørt. Bra trøkk i de store tuttiene. Har du Jacobs fra før er den et supplement. Skal du kjøpe din første velger du den du liker best.
     
    Sist redigert:

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.528
    Antall liker
    4.328
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Bartok strykekvartetter igjen. Jeg har flere LP-bokser med disse og vender tilbake til den flotte gamle innspillingen med Fine Arts Quartet fra Chicago
    Vis vedlegget 1000728
    Plateselskapet er Concert-Disc, serien Connoiseur Series. Vanskelig å finne eksakt info, men discogs lister at første pressing av disse ble utgitt i 1958. Andre sider sier 1959. Altså er de innspilt senest 1959. Min er stereo, og pressingen er kanskje gjort senere, hos Allentown Record Co.
    Uansett er den imponerende god, det låter fabelaktig.
    @ottone
    Du skriver at du har flere LP-bokser med disse strykekvartettene. Har du andre du kan anbefale enn den du nevner her hvor både musikk og lyd er bra?
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.108
    Antall liker
    1.344
    Akkurat nå, i skrivende stund, er dette den fineste CD'en i hele samlingen min. Fuck, hvor god hun er!
    Alle andre Wesendonk'er blir liksom litt......................................................

    weswndonk.jpg


    :) God helg.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.040
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    @ottone
    Du skriver at du har flere LP-bokser med disse strykekvartettene. Har du andre du kan anbefale enn den du nevner her hvor både musikk og lyd er bra?
    Godt spørsmål. Jeg har fire komplette Bartok strykekvartetter (6stk) på LP
    IMG_1464.jpeg

    Musikalsk anbefaling blir valgets kval, det er gode grunner til at jeg har beholdt alle. Alle kvartetter som gir seg i kast med komplett Bartok er seriøse og mener alvor. Fine Arts er fra 1959, Juilliard Quartet fra 1963, Tokyo Quartet på DGG sent 70-tall, og Takacs på Hungaroton er digital fra tidlig 80-tall. Takacs har best lyd hos meg, med Tokyo rett bak. Jeg ble litt imponert av Hungaroton da jeg spilte denne første gang.
    I tillegg har jeg Hagen-kvartetten på CD, den er moderne knivskarp.
    Jeg vet ikke om det er fordi de er ungarske, men ta gjerne Takacs som min anbefaling blant disse.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Snart konsert:
    1709396895174.jpeg

    Skal bli kjekt å høre guttungen synge i et kor som er bedre enn Defrost. Det er ikke mange amatørkor i Norge som er det.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.528
    Antall liker
    4.328
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Godt spørsmål. Jeg har fire komplette Bartok strykekvartetter (6stk) på LP
    Vis vedlegget 1002159
    Musikalsk anbefaling blir valgets kval, det er gode grunner til at jeg har beholdt alle. Alle kvartetter som gir seg i kast med komplett Bartok er seriøse og mener alvor. Fine Arts er fra 1959, Juliard Quartet fra 1963, Tokyo Quartet på DGG sent 70-tall, og Takasz på Hungaroton er digital fra tidlig 80-tall. Takasz har best lyd hos meg, med Tokyo rett bak. Jeg ble litt imponert av Hungaroton da jeg spilte denne første gang.
    I tillegg har jeg Hagen-kvartetten på CD, den er moderne knivskarp.
    Jeg vet ikke om det er fordi de er ungarske, men ta gjerne Takasz som min anbefaling blant disse.
    @ottone Takk for svar og anbefalinger. Jeg har allerede bestilt Fine Arts via Discogs, men ser ikke bort fra at jeg bestiller en av de andre du nevner her. Kanskje Takacs. Men det avhenger av hva som er å oppdrive med god kvalitet på platene til en ok pris. Spennende med ulike innspillinger av samme musikk.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.040
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fine Arts Quartet med Bartok er en fabelaktig innspilling @aiso , alt tatt i betraktning. Den får du glede av hvis den er i god stand.
    Her spilles det SACD. Jeg liker SACDer fra BIS og CHANDOS innspilt i Grieghallen.
    Sist jeg var på konsert der var det posesalg av CDer i pausen, og posen var full av fine SACDer !
    1709411216315.png

    Eriksmoen er fin, og Chants d´Auvergne alltid hyggelig.
    Britten-sangene her var ukjente for meg, de er både vakre og spennende. Britten var en stor og mangfoldig komponist.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det var en veldig kul konsert. Gesamtkunstwerk. Jeg vet ikke om det er billetter igjen i Steinkjer kulturhus i morgen, men om det er og du har anledning; benytt den.
    1709449758722.png
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Man finner fine ting på Spotify altså. Denne åpnet konserten jeg var på i går:
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    3.583
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg vet ikke om det er fordi de er ungarske, men ta gjerne Takacs som min anbefaling blant disse.
    Frykteleg mykje arbeid halda styr på desse kvartettane som ser ut til å leva evig. Har stor sans for ny Takacs på Hyperion (særleg i Brahms), men det er vel gjerne ikkje same Takacs som gav ut ting på Hungaroton på 80-talet?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.040
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Frykteleg mykje arbeid halda styr på desse kvartettane som ser ut til å leva evig. Har stor sans for ny Takacs på Hyperion (særleg i Brahms), men det er vel gjerne ikkje same Takacs som gav ut ting på Hungaroton på 80-talet?
    Det er nok samme kvartetten. De startet i Ungarn på 70-tallet, og hele gjengen flyttet til USA etter noen år. De spilte inn Bartok senere også, den har jeg ikke hørt. Jeg tror de er aktive fremdeles, med delvis ny besetning.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.669
    Antall liker
    1.252
    Re Bartok kvartettene;
    etter å ha kjøpt Emerson, Keller, Heath og Quatuor Diotima (CD) i den rekkefølge og uten å helt få kvartettene under huden (eller "forstå de" om en vil), ble Hungarian String Quartet anbefalt her.
    Innkjøpt og hørt og "aha", slik skal de være... nå forstår jeg hvor bra disse kvartettene egentlig er...
    Av de andre nevnt over holder jeg en knapp på Quatuor Diotima, den ville jeg ikke vært foruten.

    Takacs sin Bartok fra '90 tallet får mye skryt, men jeg har aldri sett disse tilgjengelige i et fysisk format.
    Ellers har jeg hørt mye på Takacs, det var deres Beethoven kvartetter som fikk meg inn i den verden.
    Og ellers er de uniformt bra (har de i flere andre innpillinger blant annet Britten kvartettene som bør høres)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.040
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bartok sine kvartetter gir åpning for forskjellige tolkninger, som gjør at forskjellige innspillinger gir et spekter av ulike opplevelser. Derfor føles det ofte litt feil å rangere og anbefale. Jeg liker ofte den siste tolkningen jeg hørte, går inn i den og hører nysgjerrig på hva som bor i den.
    Og det er musikk som ikke kommer til meg lett, jeg jobber fremdeles med å bli kjent med disse kvartettene. Sannsynligvis blir jeg aldri ferdig med den prosessen.
    Den første kvartetten fra Bartok ble skrevet så tidlig som 1907, nesten utrolig når vi hører på musikken idag. For meg er dette i stil moderne musikk langt forut for sin tid.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.852
    Torget vurderinger
    4
    Arvo Pärt’s Fratres er et av de vakreste stykkene musikk som er skrevet, i all sin tilsynelatende enkelhet.
    IMG_1018.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.266
    Antall liker
    9.100
    Litt skriving om Bartok så jeg måte sjekke om jeg har noen, fant denne men vet naturligvis ikke hvordan denne står i forhold til andre, men jeg liker musikken.



    IMG_1881.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn