@ottoneBartok strykekvartetter igjen. Jeg har flere LP-bokser med disse og vender tilbake til den flotte gamle innspillingen med Fine Arts Quartet fra Chicago
Vis vedlegget 1000728
Plateselskapet er Concert-Disc, serien Connoiseur Series. Vanskelig å finne eksakt info, men discogs lister at første pressing av disse ble utgitt i 1958. Andre sider sier 1959. Altså er de innspilt senest 1959. Min er stereo, og pressingen er kanskje gjort senere, hos Allentown Record Co.
Uansett er den imponerende god, det låter fabelaktig.
Godt spørsmål. Jeg har fire komplette Bartok strykekvartetter (6stk) på LP@ottone
Du skriver at du har flere LP-bokser med disse strykekvartettene. Har du andre du kan anbefale enn den du nevner her hvor både musikk og lyd er bra?
@ottone Takk for svar og anbefalinger. Jeg har allerede bestilt Fine Arts via Discogs, men ser ikke bort fra at jeg bestiller en av de andre du nevner her. Kanskje Takacs. Men det avhenger av hva som er å oppdrive med god kvalitet på platene til en ok pris. Spennende med ulike innspillinger av samme musikk.Godt spørsmål. Jeg har fire komplette Bartok strykekvartetter (6stk) på LP
Vis vedlegget 1002159
Musikalsk anbefaling blir valgets kval, det er gode grunner til at jeg har beholdt alle. Alle kvartetter som gir seg i kast med komplett Bartok er seriøse og mener alvor. Fine Arts er fra 1959, Juliard Quartet fra 1963, Tokyo Quartet på DGG sent 70-tall, og Takasz på Hungaroton er digital fra tidlig 80-tall. Takasz har best lyd hos meg, med Tokyo rett bak. Jeg ble litt imponert av Hungaroton da jeg spilte denne første gang.
I tillegg har jeg Hagen-kvartetten på CD, den er moderne knivskarp.
Jeg vet ikke om det er fordi de er ungarske, men ta gjerne Takasz som min anbefaling blant disse.
Frykteleg mykje arbeid halda styr på desse kvartettane som ser ut til å leva evig. Har stor sans for ny Takacs på Hyperion (særleg i Brahms), men det er vel gjerne ikkje same Takacs som gav ut ting på Hungaroton på 80-talet?Jeg vet ikke om det er fordi de er ungarske, men ta gjerne Takacs som min anbefaling blant disse.
Det er nok samme kvartetten. De startet i Ungarn på 70-tallet, og hele gjengen flyttet til USA etter noen år. De spilte inn Bartok senere også, den har jeg ikke hørt. Jeg tror de er aktive fremdeles, med delvis ny besetning.Frykteleg mykje arbeid halda styr på desse kvartettane som ser ut til å leva evig. Har stor sans for ny Takacs på Hyperion (særleg i Brahms), men det er vel gjerne ikkje same Takacs som gav ut ting på Hungaroton på 80-talet?