Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.260
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    .......noen av disse stedene at det er dårlig gjort å plassere klassisk musikk så nært/nede på gulvet, alder og sportsskader til den potensielle kjøpegruppen tatt i betraktning...
    Kjent problem. De ønsker seg nok en annen kjøpergruppe. Og det er en realitet at klassisk på vinyl er vanskeligere å selge enn pop, rock og jazz. Trøster meg med at det holder prisene nede.
    -Og det minner meg på at jeg har lovet å hjelpe å avhende en stor klassisk vinylsamling etter en avdød venn.. Ser at det er vanskelig, ja,.

    ... fine med å høre ballettmusikk er at man slipper å prøve å forstå dansingen, eller hva de synger om i opera for den saks skyld. What’s not to like?
    Ja, det er derfor jeg klare å nyte meg gjennom fem akter med barokk ballettopera på TV. Kona sitter og glor, jeg kan rusle rundt og nyte lyden av Lully.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.626
    Antall liker
    21.404
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fortsetter i det merkelige landet med den vidunderlige kunsten og det forkvaklede tenkesettet.
    IMG_4746.jpeg

    Tsjaikovskij på ekte Melodya 10”. Serenade for strykeorkester. Sovjetisk statsorkester og Kondrasjin. Det kan se ut som at versjonen jeg har er sjelden. Jeg finner igjen etikettnumrene på Discogs, men etikett og cover stemmer ikke. Kodene gravert inn i vinylen stemmer med ett Discogs-salg på €23, men den har ikke liner notes oversatt til engelsk.
    Det låter ikke allverden, men de har ikke blandet ut vinylen med Sturmoviker heldigvis.
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    863
    Antall liker
    2.140
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke hvem som er stoltest av de to på omslagsbilder, dog var det neppe hverdagskost for Dmitri å møte en vaskeekte fintrønder.
    Hvem det var som ikke hørte på Olaf T. Ranum, vites heller ikke. Men hva gjør vel det, når musikken er fin og god.

    B5DB6F9C-D728-4359-AEE5-EF563761B5D5.jpeg
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    1.242
    Nå går det i Britten sin fiolinkonsert.
    britten.jpg
    Måtte ha noe litt forskjellig fra det som jeg hørte rett før, nr 1 herfra:
    chopin.jpg
    Jeg har noen andre innspillinger av denne konserten, men denne er med god margin den beste (for meg).
    Den skiller seg litt ut fra de andre med noe langsomme tempo, men det fungerer utmerket.
    Og utmerket lyd på toppen forsterker inntrykket av en sjeldent god innspilling.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    3.799
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ingen Shturmovikdeler her heller (dog kan jeg ane biter av styrebremsen fra en KV-1 her og der):
    folder.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

    Videostrømmet denne i går. Skjønte lite (pdf libretto på tysk finnes) men hva gjør det når omgivelser, stemning, musikk og sang er så vidunderlig?

    Gratis tilgjengelig og mye fint materiale ligger ute på denne siten.

    PS vår egen Marianne Beate Kielland er å se i rollen som Thetis. Husker henne fra en vidunderlig fremførelse av Lied von der Erde i Schønbergs kammermusikkversjon fra Risør kirke for en 5-6-7 (??) år siden.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Det er egentlig bare 2 selskaper jeg eter hvert kjøper : Palazzo Bru Zane og Château de Versailles spectacles. I går ble det denne operaen:

    1710235892906.jpeg


    og i dag er jeg i gang med denne:

    1710235930188.jpeg


    Opera bør jo helst ses, men det er ikke helt ueffent å bare høre musikken heller.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva synes du om den siste der?Lyd, sang osv?CdV inspillingene kan være litt variable. Fra helt greie til strålende.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Det lyder helt strålende. Jeg har lagt merke til at kvaliteten kan være litt varierende, men denne er flott.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    En melodisk kontrabass og et syngende trommesett.
    Det påstås at Loussier hadde perfekt gehør, samt evne til å gjenskape komplekse akkorder på første forsøk, om han hørte en.
    Mislikt av jazzpurister, merkelig nok.
    Jeg har mimrestund.

     

    clabbe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2008
    Innlegg
    125
    Antall liker
    184
    Sted
    indre øst
    Torget vurderinger
    17
    Har forsøkt å finne en god innspilling av Ma Vlast. Foreløpig har jeg bare hørt Jiri Belohlavec og tsjekkerfilharmonien på Decca. Noen som har noen tips til hvilke innspillinger som bør høres?
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    1.328
    Du kan jo alltid gå til alle andre som finnes med Kubelik i dette verket, men den du allerede har er IMHO en av de beste som finnes :giggle: .
    Steen
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.626
    Antall liker
    21.404
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den DG TOS-LPen med Kubelik og Boston som aiso viser har kanskje den beste lyden, i alle fall på vinyl. Dyr, men flott spilt og faktisk mulig å få tak i.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    1.328
    Vet ikke om du MÅ ha den på vinyl, men det går fint an å skaffe Live CD utgaven av Kubelik og Tsjekkisk filharmoni fra 1990. Det er den jeg selv hører på, når jeg skal høre Ma Vlast. I vinylhyllene står det også Neumann, Ancerl, Smetacek, Karajan, Kubelik (Boston) og Beglund, men de er bare til pynt:rolleyes:.
    Steen
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.513
    Antall liker
    4.271
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Håper at det ikke er DG TOS med Kubelik og Boston du bare har til pynt. Den utgaven er suveren på alle områder. :)
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    1.328
    Jeg er alt for blå til å spandere 800.- på en fancy vinyl jeg allerede har stående i hyllen. I tillegg kjenner jeg mine ørers begrensninger, her hvor jeg nærmer meg pensjonsalder med raske skritt.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    1.328
    Og mens dette skrives hører jeg på Engegårdkvartetten. Nesten så jeg lurer på hvor fint dette kan låte på SACD multikanal. Jeg viste at 2L/lyd har gjort gode produksjoner, men i tillegg spiller disse fire fletta av mange andre kvartetter. Hører på vanlig 2-kanals blue book.

    R-21390991-1639789099-4258.jpg


    Steen
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Vet ikke om du MÅ ha den på vinyl, men det går fint an å skaffe Live CD utgaven av Kubelik og Tsjekkisk filharmoni fra 1990. Det er den jeg selv hører på, når jeg skal høre Ma Vlast. I vinylhyllene står det også Neumann, Ancerl, Smetacek, Karajan, Kubelik (Boston) og Beglund, men de er bare til pynt:rolleyes:.
    Steen
    Det er jo litt historisk "schvung" over den innspillingen også. Åpningskonserten av Prašké járo i 1990. Kubelík var med å starte Prašké járo i 1946, men emigrerte til Canada i 1948 da kommunistene kom. Han sverget på at han aldri skulle tilbake før kommunistene var kastet ut. Da de ble det i 1989 kom han tilbake og dirigerte åpningskonserten i 1990. Han er begravd på æreskirkegården på Vyšehrad.

    Den finnes på vinyl. Katalognr SU 4255-1

    CD-coveret ser slik ut:



    Ellers er vel Talich og Ančerl sikkerstikk i det repertoaret, men det er jo gamle innspillinger så lydkvaliteten kan være litt "så der", spesielt Talich.
     

    clabbe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2008
    Innlegg
    125
    Antall liker
    184
    Sted
    indre øst
    Torget vurderinger
    17
    Takk, folkens!

    Litt dårlig tilgjengelighet på CD/FLAC hos Presto, men får lete videre. Ser etter denne i første omgang:
    1710400818550.jpeg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.413
    Antall liker
    3.533
    Sted
    Sunnmøre
    Cinquecento syng Ludwig Daser (Hyperion 2023)


    Har verkeleg fått sansen for Daser i det siste, både denne og Huelgas-plata (DHM). Ikkje like intenst som motettane til du Fay, men kva er vel det.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Flott innspilling. Har ikke mange versjoner av verket, men det er den jeg spiller.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    1.328
    Når det skal innøves korverk er det fint å ha noe skikkelig å høre på hvor stemmene står klart fram i de forskjellige grupper. Når det lar seg gjøre, ender jeg alltid opp med Dunedin Consort, da de formår å gjenskape mye av komponistens magi med særs få personer i hver stemmegruppe.

    Etter den siste tids diskusjon rundt Bartoks strykekvartetter, fant jeg fram min egen favoritt fra Ungarn. Tror det er den tredje komplette syklus med Vegh kvartetten ( Quatour Vegh), i et godt opptak fra 1972 gjort av Telefunken. Litt roligere i uttrykket enn mange av de nyere/mer moderne utgivelser, men likevel en leveranse gjort av kjennere av denne komponisten. Sandor startet denne kvartetten fem år før Bartok sa takk for seg.

    Bartok Vegh.jpg


    Steen
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.626
    Antall liker
    21.404
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Den Butt-Messiasen er fin, men jeg synes nok at det finnes innspillinger med bedre solister.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert. Men dette er jo et korverk og for meg er kanskje helheten i ensemblet og intimiteten viktigere.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    1.328
    I disse tider hvor krenkelse er en allemannsrett, og vi overøses av politisk korrekthet, er det en fornøyelse å se ordet "Butt Messias" i denne tråd.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.626
    Antall liker
    21.404
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kjekt at du tog’an.

    Det var er godt kjøp den Berlioz Harold in Italy og overturer-plata/zipfila med Dutoit som jeg snopte forleden. Deilig tidlig-digitalopptakreklame på coveret også, vist tidligere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn