Det ser ut som eg har ein del av dette i denne boksen, hamstra på eit tidspunkt då eg kjøpte box-sets nærast over evne:Urfremførelsen med Szekely og Mengelberg fra Nederlandsk radio er tilgjengelig i denne boksen:
Kjempeartig! Takk skal du ha.
Meget interessant fiolinist, denne belgieren.
Orkester og dirigent har jeg opplevd i levende live. Suveren kombo.
Jeg kan nesten ingen navn på klassiske musikere eller dirigenter – har så langt nok med å sortere komponistene, verkene og de ulike periodene Men hva synes du utmerker seg / er spesielt ved akkurat denne fiolinisten? Gjør han spesielle og/eller uvanlige tolkninger?Meget interessant fiolinist, denne belgieren.
Tror han er kjent for klang, god intonasjon og for å være virtuos. Kanskje en som er mer kjent for å spille musikk fra wienerklassisismen og romantikken enn barokken. Derfor moro med artister som utfordrer litt mtp tolkninger.Jeg kan nesten ingen navn på klassiske musikere eller dirigenter – har så langt nok med å sortere komponistene, verkene og de ulike periodene Men hva synes du utmerker seg / er spesielt ved akkurat denne fiolinisten? Gjør han spesielle og/eller uvanlige tolkninger?
Interessant det de skriver at han alltid nektet å «briefe» med de tekniske evnene sine. Teknikken skulle tjene musikken.Mer om han her:
Arthur Grumiaux - Wikipedia
en.wikipedia.org
Han regnes jo som en av de virkelig store.
Ja, absolutt. Har hørt en del av hans tolkninger av ulike epokers musikk og opplever nok at det er enten eller om jeg liker det jeg hører, men så tar jeg flere lytterunder og opplever at det han formidler vokser og går mer under huden. Han er absolutt en å bli nærmere kjent med.Mer om han her:
Arthur Grumiaux - Wikipedia
en.wikipedia.org
Han regnes jo som en av de virkelig store.
Var svak sjøl. Lett.Deilig plate som jeg i et svakt øyeblikk kjøpte på vinyl.