Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.257
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    På tide å tørke støv av klaveret ser jeg.
    Det knitrer og spraker her, men under spiller Alfred Brendel Pathetique-sonaten til Beethoven. LP fra syttitallet, førstesatsen i innerspor. Flygel på LP er ikke bare bare.
    Han spiller likandes han Alfred.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det meldes om at en av bråkmakerne plaget folk med høy musikk fra et bærbart stereoanlegg.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bach_Man skrev:
    Det meldes om at en av bråkmakerne plaget folk med høy musikk fra et bærbart stereoanlegg.
    ;D

Jeg kan avkrefte at den det muligens siktes til her nå, er i fin form og ikke har merker etter håndjern eller antydning til blåveis.....vi satt forholdsvis rolig sammen i går kveld og hørte bla. Maria Callas første innspilling. :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Og hyggelig var det også :)

Det første recitalet, fra Callas-boksen cd1, synes jeg er nesten uvirkelig og bergtakende sunget.

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.257
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Jeg kan avkrefte at den det muligens siktes til her nå, er i fin form
    Hva?!

Hva drakk emotikon, Vidar P? Har kanskje Callaseliksir bivirkninger vi først nå er i ferd med å avdekke?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vi ydmyke lam drikker jo ikke noe sterkere enn kirkekaffe på søndager vettu :)

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.257
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Damn good coffee skjønner jeg.

Hører på Ashkenasy, Perlman og Harrel i Beethovens "Erkehertug"-trio op. 97. Kjøpte 4CD-boksen tidlig på nittitallet. Fytterakkeren så dyr den var, 600,-. Jeg førte innkjøpslogg den gangen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det var god kaffe ja. Særlig likte jeg de iskalde kaffetypene, noen som het Kilkenny og Newcastle.

Vi fikk også høre på bl.a Francks a-dursonate med Ashkenazy/Perlmann (Decca) og ditto cellosonate (som jo er samme verk egentlig) med Dupre/Barenboim fra Dupre-boksen på EMI. Videre hele Dvorak 9. med LSO/Kertesz (Decca), Brahms 3. med Berlin/Furtwängler og med Berlin/Karajan ('78). Chabrier Espana med Detroit/Paray (Mercury), Dvorak-konserten med Starker på Mercury og mye annet.

Steinar O var jo det perfekte vertskap som vanlig, sodden var god, og det var historiene om nylige plateinnkjøp også :)

Mvh Vidar P

S

Steinar O

Gjest
    Vidar P skrev:
    Det var god kaffe ja. Særlig likte jeg de iskalde kaffetypene, noen som het Kilkenny og Newcastle.

Vi fikk også høre på bl.a Francks a-dursonate med Ashkenazy/Perlmann (Decca) og ditto cellosonate (som jo er samme verk egentlig) med Dupre/Barenboim fra Dupre-boksen på EMI. Videre hele Dvorak 9. med LSO/Kertesz (Decca), Brahms 3. med Berlin/Furtwängler og med Berlin/Karajan ('78). Chabrier Espana med Detroit/Paray (Mercury), Dvorak-konserten med Starker på Mercury og mye annet.

Mvh Vidar P
    Fint du tok turen fra Oppdal og hyggelig at Emotikon tok en tur også :)

Må innrømme jeg falt pladask for Dvorak 9. symfoni. Den går i bakgrunnen nå, fra ny høyttalerplassering, basert på musikk og ikke lyd. :D

Steinar O var jo det perfekte vertskap som vanlig, sodden var god, og det var historiene om nylige plateinnkjøp også :)
    Enig ;D Har oppdatert med bilde

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har oppdaget til min store forskrekkelse og endeløse undring at Giulini's rekordstore DGG-innspilling av Dvoraks 9. er vanskelig tilgjengelig...? Hva i alle dager skyldes dette svik mot det Dvorak-elskende publikum? Eller har jeg oversett noe vesentlig her?

Ikke for det; den Kertesz du (og forsåvidt jeg) har er veldig besnærende Steinar, helt klart en av mine favoritter for sine transparente tempi og "gammeldagse" sjarm; og man klarer seg da alltids fint med Kubelik også, noen av oss synes sågar Bernstein med Israel PO (DGG) er god i denne.

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Den fins i alle fall her til en billig penge.

http://www.amazon.com/Dvorák-Sympho...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1236618060&sr=1-1

Jeg er ikke helt sikker på om jeg har den, og jeg har i alle fall ikke hørt den. Generelt synes jeg stort sett alltid at Giulini er interessant. Kanskje den siste store mester blant dirigentene.

Så langt er Ancerl/Czech PO og Talich/Czech PO (begge på Supraphon) mine klare favoritter for denne symfonien, og generelt når det kommer til Dvorak.

Nå Berglund/Helsinki i Sibelius' syvende symfoni, Oceanides, Finlandia og Tapiola. Jeg kan vanskelig se for meg at Berglund kan ovegås noe særlig i dette repertoaret. Det kan sikkert spilles mer virtuost, men de stemningene jeg forbinder med Sibelius skapes i monn.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.651
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat nå er det Harnoncourt med gode krefter som spiller Haydns Harmonienmesse fra dette settet:
    på en aldeles utmerket måte.

Bernt K

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.187
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har også vært i Trøndelag i helgen, og må avreagere med litt Western-musikk
    'Billy the Kid' og 'Rodeo' av Aaron Copland

David Zinman med Baltimore Symphony.
    En gave fra innfødte Baltesere dette, de spiller så fint så, og Zinman kjenner vi også.
    Men spørs om jeg må kjøpe Bernstein for å få fullt trøkk her, eller til og med Morton Gould på Living Stereo.

J

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Det er vanskelig å overgå Berglund, men denne er i alle fall på samme nivå. Tilnærmingen til Maazel/WP er mer dramtatisk og WPs spill er fantastisk med et flott lydopptak som bonus. Det blir nesten isende stemning i stua. Nå må jeg gå for noe med varmere atmosfære :).

[/img]

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    407
    Torget vurderinger
    7
    Hei!
    Har akkurat satt meg ned for å høre Mozarts pianokonserter nr. 23 (London 1971)og 27 (1974,)
    med Academy of St. Martin-in-the-fields. Dirigent Sir Neville Marriner og Alfred Brendel på klaver.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.257
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Artig sammentreff niha, siden jeg akkuat nå spiller Alfred Brendels tidligere innspilling av nr. 27 med Orchester der Wiener Volksoper (fint skal navnet være!) og Paul Angerer.

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    407
    Torget vurderinger
    7
    Valentino skrev:
    Artig sammentreff niha, siden jeg akkuat nå spiller Alfred Brendels tidligere innspilling av nr. 27 med Orchester der Wiener Volksoper (fint skal navnet være!) og Paul Angerer.
    Hei!
    Mozarts klaverkonsert nr. 27 er en av mine favoritter for virkelig avslapning.
    Mozart-lett, med mange melankolske partier.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.257
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er det som er så kult med sen Mozart. Lett på overflaten, men mye å bite i allikevel. Akkordrekkene tar de mest uventede veier i den konserten.

Jeg har avsluttet kvelden med Beethoven (det har blitt mye Beethoven i dag, ja.):
    Keiserkonserten, altså pianokonsert nr. 5. Arturo Benedetti Michelangeli, Wiener Symphoniker og Carlo Maria Giulini i et aldeles fabelaktig liveopptak.

Jeg tror jeg må få tak i mer HIP Beethoven, forresten.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.257
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Først i dag: Alban Bergs strykekvartett op. 3. LaSalle-kvartetten, fra Brilliant-boksen.

Nå: Beethovens strykekvartett i f-moll op. 95 (den seriøse i følge ham selv). Endellion String Quartet.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Pierre Fournier og Wilhelm Kempff spiller Beethovens cellosonater og fine variasjoner. Skuende utover den solfylte fjellheimen på Oppdal, så kan man ha det verre. Takk Steinar O for denne!

Mvh Vidar P

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.501
    Sted
    Sunnmøre
    Valentino skrev:
    Nå: Beethovens strykekvartett i f-moll op. 95 (den seriøse i følge ham selv). Endellion String Quartet.
    Eg las ein plass (men er for lat til å sjekka) at "serioso" berre var instruksjonen til ein av satsane?

Russisk på jobb i dag:

Eg trur "Bilete frå ei utstilling" var det første klassiske verket eg for alvor vart kjent med, etter at vi brukte ein månad på det i musikktimane på ungdomsskulen.

Etterpå trur eg det vert Brahms frå denne boksen:

Edit: Vart forresten litt skuffa då eg skjøna at 2. symfonien med Furtwängler var den same som eg hadde i ein DG-boks. No ventar eg på Furtwängler/Brahms1 på Testament, frå salet på Europadisc. Kvifor i all verda er Testament så inni hampen dyrt (relativt sett, meiner eg)?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.257
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    vagstol skrev:
    Valentino skrev:
    Eg las ein plass (men er for lat til å sjekka) at "serioso" berre var instruksjonen til ein av satsane?
    Det stemmer, og jeg var upresis over, men det er ikke uvanlig å tillegge det hele kvartetten. Nå er referanselitteraturen min sendt avgårde til min far som bedriver Beethovenkvartettstudier, den pensjonisten, men Wikipedia sier såher:
    It premiered in 1814 and did not appear in print until two years later. Beethoven was quoted as saying "The Quartet [op. 95] is written for a small circle of connoisseurs and is never to be performed in public." Upon listening to the piece, it becomes apparent why he made that assertion. This piece would have been quite out of character in 1810: it is an experiment on compositional techniques the composer would draw on later in his life. (Techniques such as shorter developments, interesting use of silences, metric ambiguity, seemingly unrelated outbursts, and more freedom with tonality in his sonata form.)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Beethoven Symphonie nr - 1 Cdur OP 21 fra Karajan boksen jeg kjøpte i dag Vinyl
    Jeg sitter og veiver med armene. Det svinger! Bra dynamikk. I de vare partiene blir jeg sittende å skotte

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.187
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Litt Händel i dag

Orgelkonserter låter fint her.
    Gjøken og nattergalen.
    Simon Preston, Pinnock, English Concert.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.651
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg hører, som så mange ganger før, på Geza Anda spille Mozart. Konsertene 22-27, tenker jeg; kanskje et par tidligere også.

Bernt K

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.257
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og da måtte jeg finne fram KV453 fra det settet, den er også på en plate med Elvira M.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Den ja, Elvira Madigan var vel kanskje min første seriøse opplevelse med klassisk musikk for 15-16 år siden, i vinyl fra mine foreldre sin platesamling - velsigne dem for at de har endel klassisk, hvordan skulle det ellers endt med meg...

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.187
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mendelssohn symfoni nr.4 for strykere
    med Lev Markiz og Nieuw Sinfonietta Amsterdam.
    Opprinnelig fra BIS denne

lyden er deretter, nydelig.

her utgitt i boks med alle de andre symfoniene på Brilliant.

Kom i posten i dag. Brilliant.

D

Dilla

Gjest
    Janos Starker spiller Johann Sebastian Bach suites for unaccompanied cello complete. Musikken er til tider like skummel som coveret... Men du verden for en flott innspilling, spitzenklasse. Guarneri må være laget for denne musikken...

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.257
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mmm, ja, og også Bachs partitaer og sonater for solofiolin. Ikke for ingenting at det står et par Guarneri og ordner lydkulisse i fiolinmuseet i Cremona.

Jeg måtte la Anda sørge for 6eren til Mozart også. Men nå en Haydnkvartett. Mens jeg venter på nybetilte op 54 og 74 med Endellion får det bli - skal vi se - op. 64/6 med Quatour Mosaiques. Tilbake til Slottskapellet i august i fjor, altså.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.157
    Sted
    Trondheim
    Jeg har allerede gjort et par oppdagelser i år. En av dem er Gabriel Pierné. Sitter nå med hans fiolinsonate fra en relativt nyinnspilt Timpani-plate:

Dette er saftige greier - utrolig at det er så lite kjent som det er. Dette går rett hjem. Vanskelig å plassere det i Frankrike - det er maskulint og det spilles dramatisk og djervt. Dette er flott! Her skal det handles mer Pierné!

ANtagelig er det for lite fransk til å spilles i Frankrike, og utenfor Frankrike spiller man i liten grad fransk musikk, så Pierné faller nok mellom 2 stoler. Dessverre. Synd for oss, som ikke får høre musikken hans oftere. Heldigvis har vi plateselskap som Timpani.

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    597
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har rotet i klassiskavdelingen min (som ikke er særlig stor). Spiller en plate ved navn HEIFETZ. Han spiller diverse klassiske perler sammen med EMANUEL BAY og BROOKS SMITH klaver.

På repar....repor..repurtuaret står blant annet verket TORSKE LEVER (fritt oversatt), av Shulman.

Jeg tror på gjenfødelse. Håper JASCHA HEIFETZ blir gjenfødt som østers, da han kan gi oss flere perler.

Olllie

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.257
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ;D
    Om jeg spiller mere jazz klarer kanskje jeg også å skrive slike innlegg.

Staier og Schornsheim spiller Mozarts 6 tyske danser KV507 på et Stein chembalo-fortepiano fra 1777. Festlig. Fra HM50-boksen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.269
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    olllie skrev:
    På repar....repor..repurtuaret står blant annet verket TORSKE LEVER (fritt oversatt), av Shulman.

Jeg tror på gjenfødelse.
    Kan det være feskhandler Torske som er gjenoppstått i regi av Bakklandet bassangforening?

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    597
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    ;D
    Om jeg spiller mere jazz klarer kanskje jeg også å skrive slike innlegg.

Jaaah...jazz. Prøv det du også!!!

Olllie

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.257
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er gammel altsaxofonist og drev i min ungdom mine korpsmedmusikanter til vanvidd med min planking av min store helt Johnny Hodges' solo i Arabesque Cookie. Tøffeste sakssoloen ever, originalen altså.

Men her spilles klassisk. Mozart i unterhaltungs-modus:

Google forteller at Jethro Tull har et album med samme navn. Så vet jeg det.

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    597
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    olllie skrev:
    Kan det være feskhandler Torske som er gjenoppstått i regi av Bakklandet bassangforening?
    [/quote

Vet ikke...Denne Shulman(som er opphav til nevnte verk), er vistnok amerikaner. Kanskje en utvandret tvillingbror av fiskehandleren?

Olllie

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.501
    Sted
    Sunnmøre
    Mozart om morgonen her òg.

Nett no, Smetana Qt i K428, liveopptak frå 1956. Etterpå, Barylli Qt i klarinett-kvarintett K581 frå same året.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn