|
Hvem er disse klovnene? På opptaket av øvingen satt han og sang celloparten, og det var renere enn han spilte den. Var nødt til å sette på Du Pré/Barenboim for å komme meg. Litt annen klasse over den innspillingen.emotikon skrev:Tragisk er det :'(
Om dere klarer å holde ut til slutten, skjønner man hvorfor noen ikke makter å høre på klassisk musikk, om dette her er det de fikk høre som førstegangslytter....
Ah. Gratulerer med ny boks; det er litt av en boks det der, eller hva ?!berxter skrev:Louis Lortie som spiller Chopin-etyder fra Chandosboksen:
Bernt K
Oj. Den visste ikke jeg at fantes.berxter skrev:En ørende liten symfoni ... Kleiber...
Akkurat, Vidar P, du er alltid et lite hode foranVidar P skrev:Hører på Babi Yar (nr.13) fra denne 10CD komplette boksen;
![]()
Musikken gir mye mening i disse versjonene, og Maxim Shostakovich vet å penetrere de musikalske poengene og presentere de på både en flott og en logisk måte.
Boksen var jo litt av et varp til £13.64 (+£1.88 frakt) fra amazon uk for litt siden, nå koster den 3-4 ganger så mye ser jeg. Innspillingene er gjort fra 1995 til 2006.
Mvh Vidar P
Frogner kirke, ja. Det ser ikkje ut som om dei har hermetisert Schubert (tek eg feil? I såfall er eg lukkeleg om nokon peikar på det).Valentino skrev:Mosaïques har jeg bare hørt live i Schubert (D&P-kvartetten, vi var vel på samme konsert?)
Eg trur det er same grunnen til at eg liker Alban Berg. Burde nok prøvd Hagen òg, då, sjølv om eg ikkje liker det dei har gjort med Mozart så godt.Valentino skrev:, og jeg synes kanskje de er bedre til melankoli enn desperasjon. Det er en avveining. Jeg holder en knapp på Hagenkvartetten i Schubert (også) for ren emosjonell voldsutøvelse. Men hver dag sitt band. Amadeus og Alban Berg har jeg ikke hørt i Schubert forresten.
Da kunne du prøve Mosaïques i Mozarts ti siste. Tilgjengelig i boks til grei pris om du leter litt omkring i nettbutikkene.vagstol skrev:Burde nok prøvd Hagen òg, då, sjølv om eg ikkje liker det dei har gjort med Mozart så godt.
Det er den samme. Jeg har en mistanke om at mange av disse boksene vil komme på Brilliant etter hvert.......men for all del, det er bare en følelse.vagstol skrev:Mozart/Mosaïques står på lista. Mozart har eg prioritert ned siste tida, men har ein fin Andande-boks på veg over frå Amazon.uk.
No spelar Amadeus Schubert D804, D887 og D810 frå DG Original Masters 1951-57-boksen, som eg plutseleg ikkje finn att nokon stad, men som eg lurer på om er den same som òg finst på Brilliant
Brilliantboksen jeg kjøpte med LaSalle Quartet i Neue/Zweite Wienerschule kom opp med DG-coveret da jeg rippet den med dBpoweramp. Ikke store forskjellen der mao.erato skrev:Jeg har en mistanke om at mange av disse boksene vil komme på Brilliant etter hvert.......men for all del, det er bare en følelse.
No har eg kome meg vidare i boksen, som eg på eit heldig tidspunkt hadde rippa til kontor-PCen min. Ja, du har rett, Brahms-kvartettane er verkeleg flotte.otare skrev:De spiller Brahms med en glød og innlevelse som jeg savner i Schubert og Haydnspillet deres.
Interessant å høre, jeg har alltid likt de i Brahms (har boksen med brahms med de på både CD og LP) men har hørt de i lite annet. De har en meget "emosjonell" og romantisert spillestil som ofrer klarhet og presisjon til fordel for store følelser og store utsving, så det er kanskje ikke helt uventet at det er slik.otare skrev:Sitter og hører på Amadeusboksen nå. Det slår meg at det har skjedd mye i hvordan vi liker/forventer å høre kammermusikk siden dette ble innspilt. De takler ikke helt Haydn og Schubert (i mine ører), men Brahms lyder framifrå.
Sikkert eksepsjonelt i sin tid, men moderne kvartetter gjør stort sett dette bedre. Synes nå jeg da.
For å vera heilt ærleg trur eg at det er kjenslene og utsvinga eg saknar i Schubert-innspelingane.erato skrev:De har en meget "emosjonell" og romantisert spillestil som ofrer klarhet og presisjon til fordel for store følelser og store utsving, så det er kanskje ikke helt uventet at det er slik.
Interessant. I min erfaring profiterer Schubert på en naken og klar spillestil, nettopp fordi musikken er så følelsesladd i seg selv. Mens er mindre ladet musikk som feks Haydn nok bør tåle det bedre, som sådan kan det stemme med otares observasjon.vagstol skrev:For å vera heilt ærleg trur eg at det er kjenslene og utsvinga eg saknar i Schubert-innspelingane.erato skrev:De har en meget "emosjonell" og romantisert spillestil som ofrer klarhet og presisjon til fordel for store følelser og store utsving, så det er kanskje ikke helt uventet at det er slik.
Det som er interessant er at det finnes ulike måter å lytte på musikken på. Her er jeg 100% subjektivist og åpen for at ulike tilnærmingsmåter kan belyse musikken på ulike måter.vagstol skrev:Før du vert alt for interessert, erato, vil eg gjerne presisera at eg aldri er heilt sikker på om det er verket, utøvarane eller innspelinga eg høyrer. Slik er det å vera nybyrjar. Dessutan skortar det sikkert på referansane mine òg.
Når det er sagt, så merker eg (jf. Amadeus-boksen) at eg liker Brahms godt, tykkjer Haydn er OK (men ikkje så klar og open han er med Qt Mosaïques) men tykkjer dei speler Schubert med, øh, for lite drama.