Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    I går kveld, sånn rett før leggetid:

Haydn: Strykekvartett op. 74/1 i C-dur, spilt av Endellion.
    Sjostakovitsj: Strykekvartett nr. 4, spilt av Hagen (Okk. Veronika og Gutta)

Må få si at dette ikke er det beste bildet jeg har sett av Veronika.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Valentino skrev:
    Nå, fra HM50-boksen:

Bach: Matteuspasjonen, Herreweghes '85-innspilling, som er verd hva jeg betalte for boksen alene. Nå har jo boksen fått vanvittige priser på Amazon Marketplace, men men.
    Samme her; rett før kl 2 på palmesøndag (vespertid) er jo rette tidspunkt å sette dette verket på, historisk sett mener jeg.

Mvh Vidar P
    Det visste jeg ikke Vidar P. Kjekt med fakta.
    Fin tilfeldighet da at jeg satt på den tiden og hørte alle åtte sidene i denne boksen da.
    Nydelig musikk.

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.226
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bach_Man skrev:
    Sjostakovitsj: Strykekvartett nr. 4, spilt av Hagen (Okk. Veronika og Gutta)
    Må få si at dette ikke er det beste bildet jeg har sett av Veronika.
    Stilmessig kunne det vært et DumDum Boys-coverbilde. Kjekt når DG flesker til med noe utenom det vanlige.

Vidar P skrev:
    Trodde det var Olga Marie jeg.. :)
    Det står enhver forumdeltaker fritt etc. ;D

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.637
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gjorde unna Mattheus (med Schreier) i går kveld, jeg, og Hickox' versjon av H-mollmessa og Herreweghe i BWV233-236 i samme slengen... Avveksler nå med noe absolutt ikke Salonfähig for klassikere; nemlig "De Marinerskapel der Koninklijke Marine" i feiende flotte marsjer. Det blir vel noe mer anstendig utover.

Forøvrig mener jeg at alle bør ha hørt Schreier som Evangelisten; han er for meg selve personifikasjonen av en våndefull betrakter.

Bernt K

Vedlegg

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Haster etter, og prøver å hensette meg i påskemodus. Har spillt den eneste Mattheus-Passionen jeg har på vinyl....og tror ikke det blir spillt noen på cd før neste år, dermed bortfaller sammenligningspotensialet.
    Dette blir litt lange greier for en rastløs sjel...skal heller se om jeg plukker frem verket en mørk vinterkveld.
    Er denne versjonen jeg her spiller noe tess, sett fra ståstedet til de av dere som åpenbart har flere?
    Store navn på coveret burde indikere kvalitet, men ved sammenligning skjer jo så mangt....

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo gjerne artistene som "gjør" pasjonen; og jeg er blant de som synes Richters besetning er glitrende jeg Gunzi!

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.637
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det var vel mer eller mindre "standardversjonen" førattiti'in. Haefliger gjør jo en fin Evangelist han, og resten er jo topplag. Blir lenge siden jeg hørte min; min gamle far dro stiften på tvers over side 6 til almen forferdelse og bestyrtelse en gang på 70-tallet. Erindringen er dog at den var kjempefin.

Bernt K

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.186
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg skifter avatar til Bruckners 6.symfoni, den litt oversette og underkjente. Den kommer midt mellom flere svære i Bruckner-rekken, og sånn sett minner den litt om Beethovens sjette, men jeg syns den er både storslått og intenst vakker. Bruckner fikk aldri høre denne framført selv, den ble først framført av Gustav Mahler noen år etter hans død. Jeg har spilt både Barenboims Berlin-versjon og sjefen selv idag. Jochum vinner så klart. Bruckner har en egen skjønnhet, som jeg ikke kan beskrive.

Helt I Helt II

J.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Da blir du sentralens andre erklærte brucknerianer. Hvor er den første (Grace) om dagen?

Jeg er av de få HFS'ere som har vært på Bruckner-pilegrimsreise i Østerrike, og er nærmest programmessig og uten videre enig i at dette er noe av det sværeste som er. Hvilken Jochum-innspilling snakker du om forresten?

Mvh Vidar P

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.186
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Da blir du sentralens andre erklærte brucknerianer. Hvor er den første (Grace) om dagen?

Jeg er av de få HFS'ere som har vært på Bruckner-pilegrimsreise i Østerrike, og er nærmest programmessig og uten videre enig i at dette er noe av det sværeste som er. Hvilken Jochum-innspilling snakker du om forresten?

Mvh Vidar P
    Dresdener Staatskapelle, Lukaskirche, 1978, fra Brilliant-boksen. Opprinnelig EMI vil jeg tro.
    'Brucknerianer' må være en hederstittel, takk for det. Legg til 'Jochumianer'.
    Grace må ha falt ut før jeg ble født på ny, det skjer kanskje med Grace også?

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.637
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Søkke godt forslag, Jøgga. Jommen ble det ikke samme 6-er'n her også.

Bernt K

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.226
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jøss, og jeg som har lånt hjem Bruckner 6 med Tintner akkurat! Skal spille den i morgen når jeg har huset for meg selv en times tid. (Det er DG-Jochum jeg har fra før.)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.186
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Jøss, og jeg som har lånt hjem Bruckner 6 med Tintner akkurat! Skal spille den i morgen når jeg har huset for meg selv en times tid. (Det er DG-Jochum jeg har fra før.)
    Bruckner-aften.
    Tintner er veldig god i Bruckner, du kan glede deg, jeg har nr.5 og det tror jeg er den beste Naxos-plata jeg har. Gamle mannen Tintner, som slo til med den store Bruckner-syklusen, jeg blir litt ydmyk av sånt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Som Jochumianer så går jeg ut ifra at du har hans Beethoven'er i OM-serien? Hvis ikke, løp og kjøp.

Her lides heller ingen særlig nød hva Bruckner/Jochum angår; har Jochum i Bruckner både på DGG (på LP) og med Dresden (Brilliant). Bruckner 6 på spillelista i kveld, i dyp inspirasjon, to LP'er som jeg fisket opp fra audioteket; Klemperer/New Philharmonia i 1964 og Barenboim/CSO fra 1978. For moro skyld.

Akkurat nå hører jeg på min originale Decca SXL 6440, Ernest Bloch's "Schelomo" og "The Voice in the Wilderness". Janos Starker er solist for Israel PO/Zubin Mehta i 1969. Det er rått!

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.226
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Apropos Jochum: Hans Haydn Londonsymfonier med LPO ligger også her. Nei nå lukker jeg døra og kjører Bruckner 6!

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.637
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Forresten lurer jeg på om jeg ikke skal la Bruckner vike for Nige på NRK2...
    EDIT: Nei, så pokker heller!

B

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.186
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    berxter skrev:
    Forresten lurer jeg på om jeg ikke skal la Bruckner vike for Nige på NRK2...

B
    Støttes.
    Ny og ukjent musikk for meg dette, Emil Mlynarski og Mieczyslaw Karlowicz, og det låter vakkert.
    Kennedy mener det han gjør, har nerve og personlighet. Mann for sitt hår.

Og så er det godt å slippe alle de slitsomt pene unge damene. Alt til sitt bruk.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.964
    Torget vurderinger
    4
    Amadeus soundtracket på snurreren akkurat nå

Etterpå blir det denne

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.226
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tintner venter gr. påfyll av øl.
    kjoenik: Italian is the proper language for opera. All educated people agree on that.? ;D

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.186
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    .. og Klemperer låter bra i Bruckner 6 :)

Mvh Vidar P
    Glimtvis går det opp for meg hva jeg mangler av viktige ting i livet:
    Bruckner med Klemperer, og Beethoven med Jochum. Selvfølgelig.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det gleder mitt musikkhistoriske hjerte å se at historiske innspillinger lever blant lytterne slik de gjør :)

Mvh Vidar P

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.964
    Torget vurderinger
    4
    Valentino skrev:
    kjoenik: Italian is the proper language for opera. All educated people agree on that.? ;D
    Javisst, bortsett fra den hysterisk leende og halvgale Mozart. Vidunderlig film! Flere uker siden jeg så den sist. Kanskje på tide å se den igjen...

Men musikkens veier er uransakelige og plutselig skjente jeg over ppå Tchaikovsky og nøtteknekkerballeten. 60-talle RCA innspilling utgitt i 12lp boks fra Readers Digest. Innspillingene er det ingenting å si på.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.637
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nige fikk slippe til etter Bruckner 6, og det er da en aldeles sinnssvak Czardas!

B

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Hører på avatarplaten min; Vivaldi - Stabat mater. Sara Mingardo sammen med Italiano Concerto dirigert av Rinaldi Alessandrini. Kommer ofte tilbake til denne platen. Vokalmusikk blir sjeldent bedre enn dette synes jeg.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.186
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    berxter skrev:
    Nige fikk slippe til etter Bruckner 6, og det er da en aldeles sinnssvak Czardas!

B
    Sinnsvak og fengende. Dette passer for Kennedy. Bravo!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.226
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat ferdig med Tintners Bruckner 6. Herlig hvordan AB plukker opp fanfaren fra åpningssatsen i revidert form helt til slutt i finalen.

Nå blirdet Beethoven: op. 80, altså korfantasien. Brendel, LPO og Haitink i dag. Aimard just doesn't cut it for Harnoncourt, selv om resten av gjengen hans gjør det.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.964
    Torget vurderinger
    4
    Mendhelsson - Italienische - Bernstein og Israel Philharmonic Orchestra, DG. Fin tolkning!

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Første Well-Tempererte på piano som fungerer for meg. Det er igjen kombinasjonen av den syngende tonen, relasjonen til dans og den dynamiske kontrasten som får dette til å holde på min oppmerksomehet. Det virker som jeg trenger relativt velproduserte CD'er på dette punktet i lyttingen til disse Bach-verkene på piano. Når jeg kjenner de bedre kan jeg evnt prøve noe mere historisk igjen. Er ikke spillet/produksjonen dynamisk kan disse 24 (eller 48) preludene og fugene fortone seg som en eneste stor grøt for meg. Jeg mistenker at det finnes fremførelser som går enda mer i dybden enn Schiff, men er det noen som samtidig klarer å få dette til å synge?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.226
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fikk plass til en Sjostakovitsj-kvartett i kveld også. Fra samme skiva som Olga Marie-bildet; Nr. 11 i F-moll. Interressant å sammenlikne Hagens finalesats med Emersons. Jeg må nok handle den nyeste DS-utgivelsen til Veronika og Gutta også, ja.

Til slutt i kveld ble det Emersonkvartetten i den vanvittige polkaen fra "The olden Age"-balletten. Den Dmitri, den Dmitri...

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Janaceks gjengrodde stier fra HM50-boksen, deretter litt New Order i bilen, før Bruckners 5. skal på fra en ukjent Onyx-innspilling.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.226
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Haydns symfoni nr. 89 i en innspilling med Tafelmusik og Bruno Weil.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ;)
    Må bare være rask på labben. Varmt der.
    Ser for meg at stativet ditt er hakket hvassere ;D

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.186
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon skrev:
    ;)
    Må bare være rask på labben. Varmt der.
    Ser for meg at stativet ditt er hakket hvassere ;D
    Ellers kan det lett bli 'altså sprakk Zaratustra'
    Honnør for ny avatar, minner om hjemme...

Men her på jobb (sukk) trøster jeg meg med Angela Hewitt igjen, Bach på Fazioli låter fint i lille Sennheiser PX100.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Honnør for ny avatar, minner om hjemme...
    ;D
    Tør ikke tenke tanken ferdig.... ;)
    Avataren er nok bare på snarvisitt, for variasjonens del.

S

Steinar O

Gjest
    Hørte nettopp på NRK Klassisk,

Claude Debussy:
    Claire de lune
    Columbia symfoniorkester
    Dirigent: Milton (dirigent) Katims

Utrolig vakkert og harmonisk i mine ører.

Disse dekker de 2 verkene jeg hørte

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Steinar; jeg så ditt opprinnelige spørsmål, og vil bare kommentere at det fins et vell av gode innspillinger av Clair de Lune (= måneskinn forresten). Du finner en fin en på RCA Living Stereo fra Classic records også, om du satser på vinyl.

Her er det skotsk så langt i kveld; med Klemperer, en av de virkelig store heltene, som dirigerer Philharmonia i Mendelssohns skotske eskapader. Hebridene og symfoni nr.3. Min LP er fra denne EMI Testament 180g-serien direkte fra de analoge mastertapene forresten, jeg kjøpte hele serien i sin tid, og angrer knapt. For å si det mildt.

Den var omtalt i Hifi+ i sin tid, som en kuriositet siteres;

Mendelssohn: Symphony No. 3 "Scotch" / Overture "The Hebrides"
    Otto Klemperer / Philharmonia Orchestra
    Testament / EMI Columbia SAX 2342 Reviewed by RP

In this, the most pastoral of Mendelssohn Symphonies, we see play maker Otto Klemperer (who was renown for his slower than usual speeds) develop an expansive and powerful reading that is, for him, remarkably unfussy in conception. If there is a weakness this lies not in his interpretation, but with a Philharmonic Orchestra that isn't always at its best.
    However, their playing for The Hebrides, by contrast, is so greatly improved that to call them "outstanding' would be no exaggeration. Clearly, the cagey old Doctor imposed his will in no uncertain terms - with the Philharmonic players responding tremendously.

Returning to the Third Symphony and the depth of these orchestral (Brahmsian-styled?) textures is warmly reproduced. Contemporary reviews of this 1961 recording cited it for spaciousness and I wouldn't disagree! Additionally Testament have cleaned up the original Columbia's slight tendency towards opaqueness in and around the tuttis and orchestral fringes. This refined level of clarity allows the strings, in particular, to open out - revealing incisive characteristics which propel both works along at their natural tempi. Without doubt this is a nice record to own. A gripping performance of the Overture and reasonably sure-footed Symphony will please Klemperer acolytes and create a few new converts as well.

Supplier: Vivante 0208-977-6600

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn