Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Steinar O

Gjest
    Vidar P skrev:
    patro skrev:
    Monique Haas spiller Haydnsonater, og det er virkelig fantastisk. Samt hennes Kinderszenen, Noble og Sentimentale valser/Le Tombeau de Couperin og Debussys etyder - gleder meg som et barn til Debussypreludiene...

Og introduksjonene til disse Original Masters-boksene er så bra!

Så nå sitter jeg her i en eller annen europeisk påskefestival på 50-tallet! Bort allt vad oro gör..
    Patro; den boksen har beriket ettermiddagen og kvelden her også, og du har dine ord i behold; den er så suverent bra!

Steinar; jeg skjønner kanskje ikke helt hva du mener; men jeg samler musikk for musikkens skyld, ikke for eietanken. Jeg eier evig nok plater som det er, og har ingen behov for å booste eietanker utover det jeg har..

Jeg mener at alle og enhver at OM-boksene er verdt sin investering for musikkens skyld. Men de er jo dessverre blitt så dyre i det siste, noe jeg forresten har advart om i lang tid, så det gjør de mindre kjøpbare. Dette er et godt utsnitt av musikk fra det beste fra de fremste artistene hos de fremste plateselskapene under plateutgivelsenes gullalder, og jeg mener at alle er eieverdige etter hvilken som helst musikalsk standard. Men om du mener noe annet, så er jo det berikende å høre om.

Mvh Vidar P
    Nei, jeg mener ikke noe annet og spørsmålet var litt klossete formulert.
    Jeg registrerer at prisen har gått opp og de jeg mangler vil koste noe.

Om jeg forstår deg rett, er alle boksene eieverdige, for musikkens skyld...selvfølgelig.
    Jeg er fornøyd med svaret ditt jeg Vidar.

En liten kommentar. Jeg er veldig glad for tipset om Dvorak 9. og Giulini.
    Umiddelbart oppleves den som friskere og gladere ift Kertesz.

Jeg setter stor pris på denne tråden :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Om man må ha alle disse OM-boksene er vel avhengig av hva slags type samling man bedriver. Siden penger og ikke minst tid er begrenset bør du kanskje først bestemme hvilket fokus du vil ha i samlingen. Fra mitt ståsted virker behovet for å eie en komplett OM-samling nokså kunstig, det faller inn i kjekt-å-ha-kategorien. Mye vil i høyden bli spilt bare en gang pga. tidspress og stadig nye anskaffelser. Det går ikke an å rekke over alt, på samme måte som det ikke er mulig å lese alle gode bøker som blir utgitt. Med slike bokser ender man ofte opp med en begrenset gruppe av verk som var populære på 40-60-tallet i et uttall forskjellige innspillinger. Og det er helt greit hvis fokuset for samlngen er å studere musikere og fortolkningsmuligheter. Selv prøver jeg å få til en mellomting mellom bredde i dybde i representasjonen av 600 års musikkhistorie og se hvordan musikken utvikler seg.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tidspress og ønske om å høre noe annet kan du jo si som kontraindikasjon om hvilket som helst plateinnkjøp. Utvalget av musikk på slike bokser vil uansett ikke dekke hele musikkhistorien; men det vil dekke temmelig mye, ikke minst av ytterst sentral musikk, og de som har satt sammen boksene har nok vært deg i forkjøpet med de tankene der ser det ut til. Etter mangfoldet i repertoiret å dømme mener jeg. Så akkurat det ser jeg ikke som noen bekymring.

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bach_Man skrev:
    Med slike bokser ender man ofte opp med en begrenset gruppe av verk som var populære på 40-60-tallet i et uttall forskjellige innspillinger.
    Ja og amen. Selv om det med ulike utøverkategorier er et stort spenn i musikken (sangere med kirkemusikk og lieder, instrumentalister med kammermusikk og konserter, dirigenter med orkestermusikk og konserter) blir dette lett resultatet ja og er mitt hovedargument mot å kjøpe mange av disse samlingene. Jeg har hørt på Beethovens fiolinkonsert i 35 år nå, og trenger ikke enda en versjon uansett hvor god den er når det er så mye god musikk man enda ikke har hørt, eller som man bare har hørt en middels versjon av. Og jeg finner ikke veldig stor glede i å sammenligne versjoner, selvsagt bør man kjenne de store hovedverkene i mer enn en utgave, men dog.

Det rant inn en 5-6 versjoner av nettopp Beethovens fiolinkonsert i løpet av ett halvt år her (Schneiderhahn, Oistrakh osv) og det fikk meg til å lure på om dette egentlig ga meg så mye. Så satte jeg på en Handelopera og noe klaverkvartetter av Max Reger og fant ut at i stedet for å høre enda en gang på denne konserten, var det dette jeg trengte å høre mere på. Men det er mine prioriteringer.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.222
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fant dette nettstedet med Bachs kantater gruppert etter det liturgiske året.

Så da ble det palmesøndagskantaten BWV182 "Himmelkönig sei willkommen" noen dager for sent. BCJ og Suzuki.

Hammer og spiker får vente.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Mahlers femte i Kubelik sin innspilling fra 1981, utgitt på Audite. Tror jeg skal anskaffe flere cder fra denne syklusen. Sånn ellers har Bertiniboksen også ankommet, men blir ikke tid til den før påsken er omme.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Bach_Man skrev:
    Mahlers femte i Kubelik sin innspilling fra 1981, utgitt på Audite. Tror jeg skal anskaffe flere cder fra denne syklusen. Sånn ellers har Bertiniboksen også ankommet, men blir ikke tid til den før påsken er omme.
    En av de beste femmerne etter min mening det der. "Earthbound" Mahler kalles ofte Kubelik's tilnærmingsmåte, og da er vel tanken at det er mer enn nok drama og emosjonalitet i partituret fra før om man ikke skal tilføre en god del i tillegg.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt gjennom Monique Haas-boksen; synes hun gjør det svært overbevisende også i Debussy og Ravel jeg. Ting klinger ikke sammen til en gjørme av pedalbruk og rubatoer, men blir veldig artikulert og poengtert. Veldig bra.

Nå er det dansk musikk, Von Klenau's "Die Weise von Liebe und Tod des Kornetts Christoph Rilke" (1918).

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//6220532.htm

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tippetts 2.symfoni med BBC SO/Tippett. En BBC-innspilling, fulgte med BBC MM i 1995... jøje meg, jeg har visst abonnert lenge jeg.

Ikke å undres over at Tippett får frem poengene i musikken på en imponerende måte.

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Satte på Archangelo Corellis op. 6 concerti grossi med ASMF og Marriner jeg. Aldeles utmerket:

Ikke første gang, og blir nok heller ikke siste.

Bernt K

Vedlegg

S

Steinar O

Gjest
    Denne snurrer nå og er jo aldeles nydelig.
    "Die trommel geruhret", med Birgit Nilsson dukker stadig opp i hodet mitt.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Pergolesis Stabat Mater er ypperlig musikk for påsken. Dette er særs vakkert med sopran Mirella Freni og Altsopran Teresa Berganza. Min eneste innspilling er ikke HIP, og jeg må vel få hørt en HIP-versjon etter hvert. Ser at de har Alessandrini på biblioteket. Hvilke versjoner står høyt hos resten her?

[/img]

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    liker nå jeg. Ett alternativ er Kirkby/ Bowman, men jeg foretrekker nå Scholl foran Bowman.
    B

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Abbado (DGG) og Harnoncourt (Archiv) er gode også. Fins noen fiiine på gammel Supraphon-vinyl også, men neppe tilgjengelig på cd vil jeg tro :)

Mvh Vidar P

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.185
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    NRK P2 spilte noe vakkert jeg aldri har hørt før, og jeg måtte sjekke spillelistene for å finne hva denne lyden var.

Georg Philipp Telemann: Konsert i D-dur for corno da caccia og orkester

Merk det: Corno da caccia, jakthorn !

Det sto ikke hvem som var solist , men det må vel ha vært Ludwig Güttler?
    Kanskje det var denne vi hørte? :

J.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Trondheim
    Det har vært en del musikk på meg de siste 2 dagene:

Dowland er i sitt vanlige litt triste hjørne, mens Haydn leker seg avgårde i Scherzandoer og barytonoktetter. FLott bakgrunnsmusikk. Miaskovsky er svært variert. Spilt symfoni nr. 10, 11 og 19 i går. Bantock blir jeg bare mer og mer imponert over. Ikke veldig engelsk og ganske variert. I tillegg er det en fantastisk lydkvalitet på den CDen.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.222
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Haydns rytterkvartett, dvs. op. 74/3 i g-moll. Veronika og Gutta spiller.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Forkjølelsen har gjort det umulig å høre på noe annet enn pianomusikk, enhver fiolin trimmer tinnitusen. Men jeg prøver meg jo stadig på litt barokkstrykere da..

Siden Monque Haas var så fordømt bra også med franskmennene sine, måtte jeg jo dukke ned i litt andre referanser -

Gieseking har jeg ikke hørt på veeeldig lenge, faren min har noen plater så vidt jeg husker, men jeg tror det er påkrevet å komme tilbake til ham! Gieseking altså..

Vedlegg

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Jeg kaster meg ut i det fantastiske Harnoncourt/Leonhardt settet og kantatene 180-182. 182 får gjøre nytten for påskeaften i stedet for palmesøndag men dog :).

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    kibsgard skrev:
    Jeg kaster meg ut i det fantastiske Harnoncourt/Leonhardt settet og kantatene 180-182. 182 får gjøre nytten for påskeaften i stedet for palmesøndag men dog :).
    Nyydelig! Nykjøpt?

B

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    berxter skrev:
    kibsgard skrev:
    Nyydelig! Nykjøpt?

B
    Den har stått uåpnet et par måneder (i likhet med enkelte andre ting). Kjøpte den på salg fra mdt (eller var det amazon.co.uk) og den kostet bare rundt 1000 NOK - hvilket er fantastisk. Får prøve å finne et fornuftig lytteregime for denne. Hvordan har du gått frem? Kronologisk? Eller etter hvilke anledninger/dager de evnt er laget for?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Alexander Tcherepnin's 2. og 5. pianokonserter (1968, med komponisten som solist), og Jean Martinon's 2.fiolinkonsert med Szeryng (1969). Begge er cd-debuter av musikken, blant flere i denne 8CD-boksen;

Mvh Vidar P

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Trondheim
    Jeg betalte ca 85£ for det Bach-settet i fjor høst (HMV på Oxford Street). Jeg spiller CDene i rekkefølge. Det er enklest, og da sikrer jeg meg at jeg faktisk får hørt alle. Så langt er det disse innspillingene jeg foretrekker - personlig liker jeg dem bedre enn Gardiners SDG-serie.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    kibsgard skrev:
    berxter skrev:
    kibsgard skrev:
    Nyydelig! Nykjøpt?

B
    Den har stått uåpnet et par måneder (i likhet med enkelte andre ting). Kjøpte den på salg fra mdt (eller var det amazon.co.uk) og den kostet bare rundt 1000 NOK - hvilket er fantastisk. Får prøve å finne et fornuftig lytteregime for denne. Hvordan har du gått frem? Kronologisk? Eller etter hvilke anledninger/dager de evnt er laget for?
    Jeg gir stort sett katta i BWV-rekkefølge og liturgisk orden. Da jeg kjøpte mine i småbokser hørte jeg igjennom etterhvert som jeg fikk råd til å kjøpe en ny boks; nå til dags er det mer tilfeldig hvor jeg havner. Foretrekker L/H framfor Suzuki og Leusink, og de er lettere å finne fram i enn Gardiner. Gardiner har dog fordelen av alltid god teknisk opptakskvalitet, men solistene hos L/H står ikke tilbake for noen som helst..., hvis man tåler en litt sur guttesopran nu og da, og det gjør jeg.

Bernt K

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Jeg kan ikke tenke meg noe bedre komplett sett enn Leonhardt/Harnoncourt. Det er litt upolert til tider, men akk så sjarmerende og sensitivt. Guttesopraner låter autentisk for meg. Jeg ser jo også gjerne at Herreweghe spiller inn så mange kantater som mulig, da jeg er svært glad i hans Bach-innspillinger; spesielt når han benytter oboisten Ponseele.

Nå Annie Fischer.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Schütz var nydelig, og Richter-boksen er i likhet med Kubelik-boksen jeg hørte fra før det veldig spennende.
    Nå til nok en boks i OM-serien som er rik på spennende musikk som er utenfor det sedvanlige kjernerepertoir;
    nå Lalo's ballett "Namouna".

Jean Martinon hadde en spennende portefølje for Decca, mye av det er i denne 9CD boksen;

http://deccaclassics.com/music/originalmasters/4757209.html

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Mere Leonhardt på påskeaften. Denne Matteus-pasjonen er kanskje min favoritt (med tøff konkurranse fra Herreweghe). Leonhardt velger forholdvis sakte tempi og det fremstår kontemplativt, høytidelige og med mystiske kvaliteter. Her er det også guttekor og det fungerer utmerket.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.222
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1. Påskedag. Kantate "Christ lag in Todesbanden", BWV 4, ist passend. BCJ/Suzuki.

Om jeg ikke får tak i BWV 31 eller 249 i løpet av de neste 360 dager eller så må jeg spille bare BWV 4 til neste år også. Slik kan vi ikke ha det!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    To balletter idag; Meyerbeer-Les Patineurs og Massenet-Le Cid. Israel/Martinon, Decca 1958.

Fins i Martinon-boksen.

Mvh Vidar P

S

Steinar O

Gjest
    Det er utrolig å tenke på at en har betalt snaue 100 lappen for stykket av denne flotte musikken.
    Jeg er totalt i klassiskmodus for tiden.

Denne gikk seint igår, påskeaften. Fornøyelig...

Dagen idag starter med neste Decca 2cd i hylla.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Mendelssohn Salme 42 - op. 42 - Wie der Hirsch schreit - første satsen er noe av det vakreste som er skrevet...

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn