Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    .......
    Jeg er sikker på at du vil være fornøyd uansett hva du velger. God jakt i London. Krysser finger for at SAS er oppe og gå....flyr i morgen også :)
    Ja det må man si. Full klaff ble det. Brahms og Otto er i boks. Faktisk tilsvarende med Szell også. Synd det ikke fins hotell med vinylspiller på rommet.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Tar meg av og til i å savne det spinnville Mozartåret 2006. Pianosonate i A-moll, K310 nå. Mozarts mørkere side får fritt spillerom på denne fine platen:

    41E45KAWNJL._SS400_.jpg
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    .......
    Jeg er sikker på at du vil være fornøyd uansett hva du velger. God jakt i London. Krysser finger for at SAS er oppe og gå....flyr i morgen også :)
    Ja det må man si. Full klaff ble det. Brahms og Otto er i boks. Faktisk tilsvarende med Szell også. Synd det ikke fins hotell med vinylspiller på rommet.
    Knall!
    Hva ble det?
     

    Internaut

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.05.2004
    Innlegg
    83
    Antall liker
    6
    Jeg fikk den nye boksen "Philips Original Jackets Collection" i posten idag.

    Cd nr 33 er den som vises på vedlagte bilde. Som bonus-spor har de lagt til Saties 6 Gnossiennes, spilt av Reinbert De Leeuw i 1977. Ukjent navn for meg, men FOR noen innspillinger. Snegletempo, og du verden så effektivt. Denne versjonen må bare høres. Jeg mistenker at det er noe en enten elsker, eller hater. Jeg elsker den definitivt.

    Er det flere slike åpenbaringer i denne boksen er det et virkelig kupp :)
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    .......
    Jeg er sikker på at du vil være fornøyd uansett hva du velger. God jakt i London. Krysser finger for at SAS er oppe og gå....flyr i morgen også :)
    Ja det må man si. Full klaff ble det. Brahms og Otto er i boks. Faktisk tilsvarende med Szell også. Synd det ikke fins hotell med vinylspiller på rommet.
    Knall!
    Hva ble det?
    Armod er ikke bategnelsen på utgangspunktet, jeg som har Furtwängler, Jochum, Kleiber og Karajan (vinyl 1965) på plass med Brahms symfoniene, men det er selvføglelig ikke nok, og jeg fikk tak i boksen med Brahms symfonier med Klemperer på første forsøk i London
    Skjermbilde 2012-11-21 kl. 00.21.47.png

    og i farten dukket dette alternativet opp, og billig som det var kunne jeg ikke reise ifra
    Skjermbilde 2012-11-21 kl. 00.28.46.png

    Smertelig måtte jeg la boksen med Brahms-symfonier/Solti/CSO stå igjen, når håndbagasjen strekkes til det ytterste.
    Det ble plass til en del andre enkeltalbum innimellom, fine gamle ting fra Decca, Columbia og EMI.

    Alt dette kan skaffes på ebay, vet jo det, men jeg foretrekker klart å plukke det opp manuelt, sjekke platene selv, prate med den entusiastiske og kunnskapsrike betjeningen og de andre kundene, og kjenne lukten av historien platene har vært gjennom. Faktisk er jeg villig til å betale relativt mye for den opplevelsen.

    Så hva hører jeg på nå?
    Truls Mørk som spiller Haydn, på Spotify. Som oppvarming til konserten imorgen.
    Det gode liv.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dette ser da mer enn bra ut ottone :)

    Du, den Brahms/CSO/Solti boksen....................
    (har den bare på digitalis)


    Job.
    Nei ikke på jobb enda, men R.V. Williams som lar toner strømme ut i stova i en fin morgentime. Jepp, god kaffe hører med :)
    Har altså kommet til cd nr. 5 i fra denne fine boksen (her spilles slike bokser alltid i den rekkefølgen de er lagt i) :

    165236d1352567342-klassisk-musikk-i-bestilling-skjermbilde-2012-11-10-kl.-18.08.36.png


    Jeg setter et lite tja ved denne boksen.
    Dette går på tolkninger og lyd.
    Tolkninger: Får ikke helt fot, på britisk vis
    Lyd: noe innesluttet og "overfladisk" - men mer enn brukbar. Vi snakker tross alt om nyere innspillinger.
    Men mange fine musikker jeg ikke har hørt før. Og til den latterlige pris av godt under mva-grensen er den så absolutt verdt å ha i samlingen.

    Takk for tipset ottone.
    Jeg prøver etter beste evne å ikke se for mye i "Klassisk musikk i bestilling" - men jeg er svak....
    Skam deg otare som lager en slik tråd!!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det ble litt mer kastratsang i formiddag.
    J.C. Bach; diverse kastrat arier
    Jaroussky -
    Le Cercle de l'Harmonie - Jérémie Rhorer

    510iCNm04AL._SL500_.jpg
    Jaroussky Bach.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.569
    Antall liker
    9.740
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hadde noen av oss vært rigorøse på å legge inn våre kjøp hadde denne tråden eksplodert, er jeg redd for.
    En av ukas mange bestillinger var denne; fra presto box set salg:





    PS jeg misleste emotikons kommentar til otare som at jeg var i "bestillingstråden"!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her spilles gammel favorittmusikk, på nyinnkjøpt bruktvinyl
    Wick_wind_music.jpg

    Denis Wick, gammel solo-trombonist i LSO, dirigerer venner og kollegaer i denne enle men fine engelske tradisjonsmusikken.
    Mange kjente navn for oss blåsere i ensemblet her, fra en storhetstid for London-orkestrene.

    Det er kjekt å kjøpe plater, jada, men minst like kjekt å spille dem.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    "Og vi spiller og vi spiller, og det blir så fint og flott"
    hardenberger_thelemann.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Neste ut er Jean Martinon og Paris-konservatoriets orkester med vittig og spennende musikk av Jaques Ibert: Divertissement
    bizet_ibert_martinon.jpg

    i livlig og varm innspilling fra 60-tallet, meget musikalsk og hørverdig.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    "Og vi spiller og vi spiller, og det blir så fint og flott"
    Vis vedlegget 167248
    Det tenker jeg det blir ja :)

    Har den kun på digitalis fra utgivelsesåret.
    Dette er fra den tiden jeg fikk sitte og slarve skit med en 1/2 l i hånden i en myk skitten sofa. midt mellom ham og Ole Edvard i Helsingfors. Det var tider det.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.413
    Antall liker
    11.193
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Hørte Brahms i Olavshallen i går: Urbanski og symfoniorkesteret spilte Fiolinkonsert D-dur, op 77 med Alina Pogostkina på en Cremonafiolin fra 1709 som hun virkelig behersket. Under orkesterets opptakt smilte hun på en måte som fikk meg til å tro at hun gledet seg til å fremføre dette, og hun hadde grunn til å smile - en fremføring som både hun og orkesteret burde være stolte av.
    Etter pausen kom Symfoni no 1, c-moll, op 68. En god fremføring det og, og mer i min smak enn den Solti utgaven jeg har i heimen.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hørte Brahms i Olavshallen i går: Urbanski og symfoniorkesteret spilte Fiolinkonsert D-dur, op 77 med Alina Pogostkina på en Cremonafiolin fra 1709 som hun virkelig behersket. Under orkesterets opptakt smilte hun på en måte som fikk meg til å tro at hun gledet seg til å fremføre dette, og hun hadde grunn til å smile - en fremføring som både hun og orkesteret burde være stolte av.
    Etter pausen kom Symfoni no 1, c-moll, op 68. En god fremføring det og, og mer i min smak enn den Solti utgaven jeg har i heimen.
    Pøh! Da tror jeg du må ta en tur å få skyllt ut av ørene. Du satt vel så nært Alina for å se på konserten, at harpiks og andre sekreter fra strykerne, fløy rundt deg i første avdeling. Noe av dette må ha tettet igjen hørelurene dine.

    Har hørt fra andre også, at det var en meget god konsert i går kveld :)

    Her har det blitt spillt bla. Mendelssohn mens pinnekjøttet står og putrer på kjøkkenet:
    Mendelssohn; 1. og 2. symfoni - London Symph. Orch. - Abbado

    61odTiRCcVL._SL500_.jpg


    Knallboks
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Litt kveldsarbeid - dette er også klassisk musikk, mener jeg:
    Partitur i fanget med blyant og viskelær. Må skrives om her og der i forhold til besetning. Min hverdag består mye av slikt.
    Dette, sammen med et annet verk jeg skal legge ut, skal spilles av barn/ungdommer fra 10-19 år om vel to mnd. Vi leker da ikke!! :cool:
    På opptaket linket her, er det profesjonelle musikere som spiller.

    Steven Reineke - Pilatus; Mountain of Dragons



    Beklager dårlig lydkvalitet. Blir så mye bedre live ;)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    "Og vi spiller og vi spiller, og det blir så fint og flott"
    Vis vedlegget 167248
    Det tenker jeg det blir ja :)

    Har den kun på digitalis fra utgivelsesåret.
    Dette er fra den tiden jeg fikk sitte og slarve skit med en 1/2 l i hånden i en myk skitten sofa. midt mellom ham og Ole Edvard i Helsingfors. Det var tider det.
    Dette var vel fra den tiden han var up and coming?

    Det minner meg om en annen ung mann, Sergei Nakariakov. Han var vel i skuddet en tid, men så ble det visst stille. Hvor ble det av ham? Var han mest up og litt mindre coming?
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    "Og vi spiller og vi spiller, og det blir så fint og flott"
    Vis vedlegget 167248
    Det tenker jeg det blir ja :)

    Har den kun på digitalis fra utgivelsesåret.
    Dette er fra den tiden jeg fikk sitte og slarve skit med en 1/2 l i hånden i en myk skitten sofa. midt mellom ham og Ole Edvard i Helsingfors. Det var tider det.
    Dette var vel fra den tiden han var up and coming?

    Det minner meg om en annen ung mann, Sergei Nakariakov. Han var vel i skuddet en tid, men så ble det visst stille. Hvor ble det av ham? Var han mest up og litt mindre coming?
    Hardenberger var vel ca 26 da denne plata ble innspillt. Ser mye yngre ut på platecoveret Husker at han holdt på med en annen innspilling da jeg delte noen pils med ham. OEA hadde forresten en horribel konsert dagen etter den ene kvelden......minner ;)
    Nakarinov hørte jeg også om engang i tiden, men siden ikke i min verden. Siste jeg vet han spillte inn var i 2000. Ligger en del ute på YouTube
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tidlig oppe i dag også - så her får en gjort unna litt
    Begynte med
    Beethoven; symfoni nr 1, 6 og 2
    Philharmonia Orch. - Klemperer
    fra denne fine boksen:

    Klemperer Beethoven symps.jpg


    Beklager dårlig bilde.
    Fikk for skikkelig trøbbel med bildnedlasting fra nett og hit nå... tror jeg må begynne å ta egne bilder igjen....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.569
    Antall liker
    9.740
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Orkestersanger av Hans Pfitzner


    51ecH1zAnCL._SL500_AA300_.jpg


    etterfulgt av Paul Hindemith's enda mer obskure orkestersanger:

    51q8pQ-LQdL._SL500_AA300_.jpg
     

    friedman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Innlegg
    230
    Antall liker
    10
    Har ikke hørt på annet enn Alf Prøysen i dag, men endelig startet på den omfattende jobben med å rippe hele CD-samlingen til harddisk m/ backup i skyene.
     

    friedman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Innlegg
    230
    Antall liker
    10
    Jo, men det er mye klassisk som skal rippes ;D Festen fortsetter i dag, men da med Beethoven sonater til. Alfred B.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig hvor den stolen din matchet LP-covrene....
    Ja, så sannelig ;)

    Men du G, ble vi ikke enige om at vi skulle holde oss langt unna disse "klassisktrådene" i går..... ?
    Jeg kan i allefall bare glemme innkjøp av ny musikk de neste mnd.ene...... blokkene er for lekkre.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    891
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Utrolig hvor den stolen din matchet LP-covrene....
    Ja, så sannelig ;)

    Men du G, ble vi ikke enige om at vi skulle holde oss langt unna disse "klassisktrådene" i går..... ?
    Jeg kan i allefall bare glemme innkjøp av ny musikk de neste mnd.ene...... blokkene er for lekkre.

    Jo Emotikon, vi holder oss unna trådene med dårlig påvirkning - ihvertfall forteller vi ikke hvis vi er innom for en kikk. Det er verre å slette alle friste-mailene som dumper inn daglig med tilbud på all verdens bokser og lekkerbiter.

    Dermed har jeg dukket blindt ned i sorteringskassen min, og dukker opp med en cd fra Hungaroton-absolut-bargain-bin avdeling. At slike ting koster en tier og gir fornøyelse som om det skulle kostet ti ganger så mye. Deilig!
    Mye fin pianonering her....

    Hungaroton.jpg


    Vil gjerne høre mer om blokkene i en annen tråd, hva skiller de fra de du har? Kun estetikken? Mye god lyd i godt utseende...
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    166
    Sted
    Trondheim
    Fra DGG 111 boksen. Igor Stravinsky - Petrouchka La Sacre Du Printemps
    Mens jeg jobber, låter strålende !!
    Stravinsky.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.621
    Antall liker
    103.189
    Torget vurderinger
    23
    Reine julestemninga her nå - spiller BBC's kor-CD nylig utgitt. Flotte vakre unge mennesker som synger (snufs) mens Sluket mediterer over forgangne tider og tapt ungdom... Bra låter det også, BBC er ingen amatører.

    bbc1.png
    bbc2.png
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.621
    Antall liker
    103.189
    Torget vurderinger
    23
    Utdrag av teksten i booklet:

    bbc3.png
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gratis jule-cd følger med magasinet Klassisk, inneholder bl.a. fine sanger fra albumet "Sæle Jolekveld" med Marianne Beate Kielland.
    Litt typisk norske hummer og kanari kvasi- arrrangement, men levende og nært, og godt melodimateriale, så adventsstemninga nærmer seg.
    Samme demo-cd har en flott sats fra Beethovens blåser-oktett, med Oslo Kammerakademi. Låter helt fabelaktig, faktisk.

    Det obligatoriske Bach-materialet ligger klart til adventstiden, med Herreweghe og Gardiner først i køen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn