I går i Concertgebow med husorkesteret og Klaus Mäkelä som dirigent i Bruckner 5
(etter en fin dag på byn, innom Concerto og andre, bitterballen, biertje, fina veret...
)
Kunne vært og var sikkert også en fantastisk konsert, men vi (kona og jeg) havnet i nærheten av en publikummer fra helvete....
....tror jeg...
... godt inne i første sats... klar og fin ringelyd (mobil) bak oss som vedvarte, ikke noe "oi den glemte jeg, skrur den av prompte". nei den fikk ringe ferdig med en kommentar fra en av de andre bak oss, en oppgitt "Jesus Christ"...
... så i andre sats, en vedvarende pipelyd mest sannsynlig fra et høre apparat, ganske mye reaksjon fra de nærmeste, men vedkommende og eventuell ledsager så døve og dumme at de ikke skjønte noen ting (eller hørte noe)....
... etter det som fortonte seg som en uutholdelig lang stund så jeg den eldre damen skrått bak meg ta seg til øret (skjult av håret) og vips var lyden borte... DDD (døv, dum dame), mannen likedan...
ja,ja, 3dje sats helt fin og 4de, oj oj, slutten/finalen naglet de virkelig bra, så alt i alt tror jeg de fleste hadde en virkelig stor opplevelse (vi hadde også det, men...).
Spontan stående applaus og 4 utkallelser. Hjemmepublikum eller så bra? Tja, litt begge deler tipper jeg.
Tips til dere Bruckner fans, om Mäkelä gir ut noe Bruckner så følg med og sjekk ut. Kan være verdt det. (han er virkelig ung, den mannen)
PS. Umiddelbart hørbart at Concertgebow orkesteret er et hakk eller to bedre enn våre lokale helter her i Stavanger - ikke at de er dårlige, men "premier league" er nå en gang premier league....