Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I går hørte jeg (og så), som alltid, The Last Night of The Proms. Gårsdagens konsert sto for meg som den beste på flere år. Dirigenten fikk orkesteret med seg på en presisjon, nerve og spilleglede som bare var herlig. Publikum var, som alltid, ville av begeistring. En fabelaktig reklame for klassisk musikk.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    I går hørte jeg (og så), som alltid, The Last Night of The Proms. Gårsdagens konsert sto for meg som den beste på flere år. Dirigenten fikk orkesteret med seg på en presisjon, nerve og spilleglede som bare var herlig. Publikum var, som alltid, ville av begeistring. En fabelaktig reklame for klassisk musikk.

Sukk. Den fikk jeg ikke med meg. Slik er det å være nybakt katteinnehaver. Hvem dirigerte?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Sakari Aramo. Fabelaktig dirigent.

Sendingen går muligens i reprise. Ofte pleier de å sette det opp dagen etter, uten at jeg vet om det er slik i år.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tips Lars Erik. Jeg pleier også å få med meg dette. Helt spesiell begivenhet, og ekstra etter at jeg begynte å dra på Proms konserter selv om sommeren. Dette er avslutningsfesten for en konsertserie med en helt spesiell historie.
    Den fra igår kan sees på nettet en stund, har sjekket det nå. Da blir det den i tillegg til Hovedscenen ikveld.
    Litt spent på lyden fra NRK nettTV på slike, skal kjøre gjennom dac i Oppo 105 som en test. Noen som vet hva oppløsning de legger på sånt?
    ed: ser at reprisen går akkurat nå

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Reprisen går nå? Da er jo saken klar :)

Brukbar lyd i år, så det er bare å skru opp volumet.

Dessverre snart ferdig.

Geir_H

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2005
    Antall liker
    77
    Mahler`s Sympony Of A Thousand.(DVD Audio 24/192)
    Symphony No.8 In E Flat Major
    ABRAVANEL. Utah Symphony Orchestra.
    IMG_1869.JPG

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Håper lyden er mere stabil i reprisesendingen i dag (Proms) for det var veldig mye "hakking" i live sendingen i går (Viasat parabol).

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Få med siste del av Stravinsky "Vårofferet" fra Orgelfestivalen i Stavanger, på NRK2 nå - Olivier Latry gjør noe ikke alle kan...

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.015
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    51qWDNlxeOL.jpg

Elisabeth Søderstrøm synger Tchaikovsky i en klassisk innspilling. Jeg foretrekker min Tchaikovsky i mindre doser og mindre formater, og dette er flott.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er inne i en "hardcore" periode med norsk musikk og denne ble dagens første;

Rolf Wallin; Ground for Cello and String Orch. / Conserto for Clarinet and Orch / *Boyl / Concerto for Timpani and Orch.
    Øystein Birkeland (Cello), Leif Arne Tangen Pedersen( Klarinett), Tom Vissgren (Pauker) - *Oslo Sinfonietta - *Christian Eggen - The Norwegian Chamber Orch. - Oslo Philharm. Orch. - Tønnesen - Gupta

Wallin Boyl.jpg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Måtte bare kommentere fra siste "Last Night of The Proms"
    Joda, nerve var det - bare hør på 1:50 her;

skvatt litt i sofaen da jeg så sendingen ;) litt for spennende.... her også.
    Men nasjonalsangen var gåsehudaktig tolket.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Litt på siden,kanskje: Har BBC vane for å utgi Last Night på DVD etterhvert?

Edit: Jeg ser at de har 2010 og 2011 tilgjengelig, men etter det?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.958
    Sted
    Trondheim
    Tradisjonell her: Beethoven symfonier med Ferenc Fricsay. La spesielt merke til nr 7 og nr 9 der Fricsay fremhever instrumentgrupper som ofte drukner i andre innspillinger. I den niende har han veldig fremtredende slagverk i marsjen, noe som gir den et litt orientalsk/tyrkisk preg. Og FiDi og Haefliger er fantastiske. Dette vbar Beethoven litt utenom det vanlige, selv om han bruker svært tradisjonelle tempi.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.958
    Sted
    Trondheim
    Så over til noen Hyperion Helios CDer jeg fikk tak i på europadisc-salget. (5 stk under 200 kr):

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Cleveland Quartet spiller Beethoven kvartett nr.11, fra op. 95, den med tilnavnet Serioso
    fra den nydelige Telarc boksen med alle Beethovens kvartetter
    Heftig bra, spør du meg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.558
    Torget vurderinger
    23
    Nesten julaften her i dag - denne fabelaktige Grieg boksen ramlet ned på pulten, håndlevert av Postens medarbeider.... 8 fantastiske CD'er pluss en fin bok og flip-top boks, alt til den usedvanlige sympatiske pris av £ 21.14, og altså ferdig levert på pulten her! Uslåelig VFM. I natt blir det nasjonalistisk!

grieg2.jpg

grieg1.jpg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.958
    Sted
    Trondheim
    Jeg har bare denne:

Mengler jeg noe da? Er Engeset sine versjoner så mye bedre at det er verdt å ha den også?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tviler jeg på, men nyanser. Engeset har vel noen tanker om Griegs musikk, så vidt jeg husker.
    Har ikke sjekket hvilke verker disse boksene inneholder- det skjer jo rett som det er at "Complete" ikke er det...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.958
    Sted
    Trondheim
    DG-boksen er på 6 CDer, mens Naxos har 8, så noe forskjeller må det jo være...

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Syns å huske at den Naxos-boksen med Engeset inneholder noen bearbeidelser for orkester, skal sjekke det.

Her åpnes dagens post, en plate jeg har ventet en stund på.
    Skjermbilde 2014-09-22 kl. 22.34.30.png

Det blir fort klart at dette låter glimrende. Og forskjellig fra alle andre versjoner jeg har av Keiser-konserten.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Spent på denne Andsnes-skiva. Er på vei til meg også.
    Satt tidligere i dag og hørte på Ashkenazy/CSO/Solti i denne 5`ern. Er glad i den innspillingen altså.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Idag spiller vi Bluray Audio
    Karajan Beethoven-syklus 1961-62 i 96kHz/24bit , alt på en plate
    Nå symfoni nr.2
    DSC_2862.jpg

DSC_2866.jpg

Umiddelbart er jeg forbauset og imponert over hvor mye bedre dette låter enn CDene.
    Og det er ikke vanskelig å sammenlikne, for alt ligger på Redbook CD også i samme boksen.
    Jeg ber og håper at gjenutgivelser på Bluray Audio fra DGG blir en virkelig trend, og at den varer leeeenge.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Høres ut som dette falt i smak ja, J.
    Får inderlig håpe at de ikke har klusset med redbook.... det har skjedd før.

Her ble det en sen høstnatt, et mer en hyggelig møte med denne supre innspillingen fra Stavanger Konserthus;
    Debussy* / Ravel ; *Nocturnes / Ma mere L´oye. 5 pieces enfantines / Valses nobles et sentimentales / Alborada del gracioso
    Stavanger Symfoni Orkester - Dmitriev

1993

Debussy - Ravel Stavanger.jpg

Og nå litt mer fra Grieg-boksen...

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det ble ikke Grieg, men annen norsk komponist;
    Pauline Hall; Verlaine Suite / Suite fra Julius Cæsar (National Theaterets oppsetning i 1947)
    The Norwegian Broadcasting Orhestra - Eggen
    1990

Pauline Hall Verlane Suite TSO Eggen.jpg

Riktig så lekker denne Verlaine Suiten.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Høres ut som dette falt i smak ja, J.
    Får inderlig håpe at de ikke har klusset med redbook.... det har skjedd før.
    .....
    En skrekkelig tanke, for oss som har levd i den lykkelige tro at det klassiske domenet har vært fritt for sånt.
    Jeg sammenlikner disse LvB Karajan-utgavene, min på Bluray, med det som ligger i den store Karajan 60s boksen. De mener jeg bestemt låter grovere og mer kornet enn den nye Bluray-utgaven. At det er samme innspillinger er det ikke tvil om.
    CDene i den nye boksen er jo en remaster, og jeg har ikke sammenliknet disse direkte med 60s. Forskjellen ligger sannsynligvis i masteren.

Dessuten har det hendt at jeg har lurt meg selv, basert på dagsform og humør, så kanskje jeg har hørt feil igjen. Det er ikke ironisk ment, det er helt reelt. Jeg er opppmerksom på det, og det skjer igjen og igjen likevel.

Her ble det en sen høstnatt, et mer en hyggelig møte med denne supre innspillingen fra Stavanger Konserthus;
    Debussy* / Ravel ; *Nocturnes / Ma mere L´oye. 5 pieces enfantines / Valses nobles et sentimentales / Alborada del gracioso
    Stavanger Symfoni Orkester - Dmitriev

1993
    ...
    Og: her vifter du med innspillinger av mitt lokale musikklag, fra rett før jeg flyttet hit og ble supporter. Mener jeg har alt på sølvplate av betydning fra det orkesteret, fra 1995 og framover.
    Ikke det at jeg må ha, men jo........

Sist redigert:

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vi velger å tro at vi slipper slikt i klassiskverdenen, ottone.
    Du er heldig som har en spiller for de fleste formater. Fristende med en slik Oppo.

Tror det finnes noen skiver i disse kassene, fra Stavanger også. Kom to kasser til i hus her om dagen - har ikke rukket å se over alt.
    Du har vært flik å samle på lokale skiver. Misunner deg dem.

Her slengte jeg på denne;
    Sivertsen / Solås / Åm; On the High Seas / The Eyes of the Forrest / Zero
    Trondheim Symfoni Orkester - Ruud

Aurora 1990

Sivertsen Solås Åm .TSO.jpg

Nja.... Sivertsen var godkjent herfra. Solås var dørgende kjedelig matematikk, som jo musikker ofte er. Zero? Gav meg 0 (selv om en har jobbet tett på en komponist, behøver en ikke like alt han har skrevet..)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.015
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Åm's "Studie over en salmetone fra Luster" er jo en fulltreffer da!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mitt første og eneste møte med Magnar Åm sin musikk var "Tvers gjennom alt dette"
    Det er veldig mange år siden, men jeg glemmer det aldri. Og det er ikke fordi jeg syns det var fint.
    Har brukt tittelen som eksempel mange ganger, så det nesten har blitt et fast ironisk uttrykk hos meg.
    Kanskje litt urettferdig for Åm, men han klarer seg vel på tross av kritikk, han som en av få komponister som har Statens garantiinntekt.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Åm's "Studie over en salmetone fra Luster" er jo en fulltreffer da!
    Det har du sikkert rett i, men kjenner ikke det verket.

Dette er rett og slett en fulltreffer av ei korplate;
    Det Norske Solistkor; Telling what is told (Shakespeare Songs) Div. komponister
    Hans-Kristian Kjos Sørensen (Marimba) - Grete Pedersen

Simax 2006

Det Norske Solistkor Shakespeare.jpg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Og det er ikke fordi jeg syns det var fint.
    Hva syntes du da?
    Det er så lenge siden at selve inntrykket er borte. Bare minnet om det, og det var traurige stillestående greier.
    Men jeg har skiftet smak gjennom årene, eller rettere utvidet, spesielt mot nyere musikk, og jeg var ganske ung den gangen, så hvem vet, kanskje Åm kunne få en sjans til.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mitt første og eneste møte med Magnar Åm sin musikk var "Tvers gjennom alt dette"
    Det er veldig mange år siden, men jeg glemmer det aldri. Og det er ikke fordi jeg syns det var fint.
    Har brukt tittelen som eksempel mange ganger, så det nesten har blitt et fast ironisk uttrykk hos meg.
    Kanskje litt urettferdig for Åm, men han klarer seg vel på tross av kritikk, han som en av få komponister som har Statens garantiinntekt.
    Professor Åm har jeg vært så heldig å få jobbe sammen med i ferdigstillelsen av et stort bestillingsverk for Nidarosdomen.
    Lærte mye om form og tanker om fremførelsespraksis av ham. Mange rare tanker raste gjennom hodet mitt ved første møte, men dette gikk over til beundring og lett facinasjon en periode. Og jada, han har klart seg godt gjennom et lang komponistliv - både med ros og ris.
    (var like før jeg begynte å skrive nynorsk her....)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og mens jeg nå var i Weill-folderen satte jeg på "Der Kuhhandel". et typisk Weill-stykke, som kulminerer i "Willst Du mit mir leben in einer Hütte" / "Wir haben keine Ehre, wir haben kein Gewehre..." som finale i 2. akt. Jeg har den bare som 1-cd utdrag.
    Folder.jpg

Jada, jeg har spilt dem før.

B

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mens feberen herjer med en anelse sliten, styres foreløpig alt fra MacBooken i sofaen i dag.
    Så da er Spoty greit å bla i..

Lokalt orkester bestående bla. av gode kolleger;
    Billuca Ensemble; For Beggars and Kings

for_beggars_and_kings-21414745-frntl.jpg

Billuca Ensembles debutalbum byr på kammermusikk med en leken tilnærming og mangfoldig tidskoloritt. Ensemblet har resirkulert musikk og tekster som spenner over en periode på nesten 500 år - fra 1500-tallet til 2012. Musikk av barokkomponister som Dowland, Purcell og Händel er rekomponert eller tolket på nye og personlige måter, mens poesi fra 1500- og 1800-tallet har fått nytt tonefølge komponert av Martin Smidt. Billucas kammersound rommer både poetiske stemninger, rufsete groover, meditative melodier og utadvendt formidling, noe som også er uttrykk for musikernes mangfoldige bakgrunn

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Har vært på Heifetz-kjøret før, den alvorligste overdosen utsatte jeg meg for på tidlig 90-tall. Resultatet er at en respektabel del av cd-hylla under utøvere på H er fyllt med Jascha cd'er, og noen kilo vinyl.
    Kjøper selvfølgelig gjenutgivelser og remastringer (!) og denne er et fint gjenhør med saker jeg har hørt mye på tidligere. Heifetz sin entre i finalen på Bruch nr 1 er min absolutte referanse når det gjelder timing og avklarthet. Og så kanskje en av kveldens mer ambisiøse påstander: Jeg vil kjenne igjen denne versjonen blant alle tilgjengelige innspillinger jeg har hørt.

Heifetz.jpg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn