Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.842
    Antall liker
    9.533
    Sted
    Trondheim
    Hjemme igjen. Armida var en skikkelig suksess. Veldig bra oppsetning, selv om jeg skjønner hvorfor den ikke spilles så ofte.
    Operaen starter og slutter med en korsats som kunne vært tatt rett ut fra Tannhäuser. Librettoen er svak og en del av musikken ligner veldig på Rusalka.
    Men oppsettingen var strålende. 10 solister, 2 kor og 10 dansere (minst). Krever et stort ensemble for å kunne sette den opp, noe de har i Praha.

    IMG_3397.jpeg
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.133
    Antall liker
    1.393
    Avslutter kvelden med dame Janet. Nuits D'ete med Danmarks Radio Symfoniorkester under ledelse av Hebbe. Blomstedt denne gangen😊. Har 52 utgivelser med fruen i hyllene, men har nesten aldri sett henne i opptak. Hun er som vanlig helt outstanding.
    1000007645.jpg

    Steen
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.758
    Antall liker
    3.970
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bachs "Pinsekantater", 34, 74, 59, 172, denne gang i Gardiners utgave; lavt nivå som sømmer seg på denne tida av døgnet:
    folder.jpg
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.087
    Antall liker
    22.333
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Radio!
    1716105974046.png

    Akkurat nå spiller BRSO* Brahms' Haydnvariasjoner. Christopher Hogwood dirigerer.

    *Jeg har sett og brukt så mange slags forkortelser for Symphonieorchester des Bayerishen Rundfunks, men når annonsøren sier Be Err Ess Å får det være fasit.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.328
    Antall liker
    11.232
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Beethoven Missa Solemnins på Mezzo TV
    René Jacobs med RIAS kammerkor og Freiburg Barockorchester, fra Berlin-filharmonien.
    Konserten antar jeg ble gjort i samme runde som plateinnspillingen av dette vanskelige verket.
    1716231276553.png

    Missa Solemnis er elsket og fryktet blant korsangere, sjelden framført av andre enn de aller beste. Jeg plages av tanken at jeg kanskje aldri får være med å framføre det.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.133
    Antall liker
    1.393
    Missa Solemnis er elsket og fryktet blant korsangere, sjelden framført av andre enn de aller beste. Jeg plages av tanken at jeg kanskje aldri får være med å framføre det.
    Vi bedriver det samme på fritiden ottone, men jeg kan ikke si at jeg savner å synge Beethoven. Synes generelt at han burde holdt seg unna å skrive for stemmer. Innimellom har jeg på følelsen at han ikke likte korsangere :giggle:.
    Nå skal jeg opp å høre på Missa Popularis av Mårten Jansson, og det er helt andre boller.
    Steen
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.328
    Antall liker
    11.232
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vi bedriver det samme på fritiden ottone, men jeg kan ikke si at jeg savner å synge Beethoven. Synes generelt at han burde holdt seg unna å skrive for stemmer. Innimellom har jeg på følelsen at han ikke likte korsangere :giggle:.
    Nå skal jeg opp å høre på Missa Popularis av Mårten Jansson, og det er helt andre boller.
    Steen
    Ja, Beethoven er kjent for å være tungt å synge. Jeg får sannsynligvis gjøre Kor-fantasien op.80 neste sesong, den er ikke så ille. Men minst like snål.
    Og vi sang Ode an die Freude acapella i 17.mai-tog i år, original korsats. Det var heller ikke helt lett, det måtte transponeres et par toner av hensyn til sopranene som skulle hyle uten pause i motbakke. Men en flott opplevelse.
    Ikveld gikk jeg en ekstra runde med Colin Davis og Bayerne i LvB 9, på Philips CD.
    1716239553148.png

    Jeg kunne selvsagt ikke unngå å synge med.
    For første gang lytteøkt på ny romaskin, presis plassert på langs i sweetspot mellom de svære elektrostatene, det var slett ingen trist opplevelse.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.133
    Antall liker
    1.393
    For første gang lytteøkt på ny romaskin, presis plassert på langs i sweetspot mellom de svære elektrostatene, det var slett ingen trist opplevelse.
    Gratulerer med ny fritidsaktivitet. Kjøpte selv ny romaskin i fjor, men fikk den sniki inn på naborommet, fruens, men kan stadig kose meg med musikk fra lydstuen mens jeg (alt for sjelden) ror.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.087
    Antall liker
    22.333
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1716311035189.png

    Litt juks og fanteri er alltid bra. Mravinkys Pathetique i 24/96-nedlasting fra Presto med foto av det originale LP-coveret fra Discogs gir analog følelse. Men jeg må få fikset metadataene altså.
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.486
    Antall liker
    9.540
    Missa Solemnis ble nevnt av de lærde her, jeg har dette stykket på en nydelig tape fra Horch House som er spilt inn i 1972 og originalt gitt ut Øst Tyske Eterna, måtte høre litt på nå etter all reklamen. Dette er mektige saker der man må ha dagen for å lytte til hele stykket synes jeg, 3 tapes på rekka tar på...:)




    IMG_1266.jpeg




    IMG_1268.jpeg
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.087
    Antall liker
    22.333
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kult! Den der har jeg ikke hørt, og jeg har ikke tenkt på dette før: Kan du høre fire akkorder og ikke bare tre i starten?
    1716319933073.jpeg

    Jeg må høre min Karajan 66. Gundula er med. Fritz også.
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.486
    Antall liker
    9.540
    Ikke gjort i en fart og sjekke en tape men mener det er 3. Egentlig et veldig flott stykke musikk dette men det blir en pause etterpå..
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.328
    Antall liker
    11.232
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En god gammel kjenning får klinge i kjølig kjeller mens sola steiker seg ferdig.
    Richard Egarr spiller Händel orgelkonserter på SACD fra Harmonia Mundi.
    IMG_1838.jpeg


    Det låter deilig, rett og slett. Denne lyden blir jeg aldri lei av.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.087
    Antall liker
    22.333
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Barokt her også nå. Har alltid likt det jeg har hørt av Mullova.
    1716468218384.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.842
    Antall liker
    9.533
    Sted
    Trondheim
    Da var 1. akt av Smetanas opera Tajemstvi ferdig. Litt Den solgte brud igjen, men uten den fengende musikken. Tåpelig historie, men godt håndverk.
    Må visst moderere meg litt. Dette var skikkelig underholdende. Historie omkring 2 familier som er uvenner, men der sønn og datter i de 2 familiene forelsker seg. Hva hemmeligheten er skal jeg ikke avsløre.
    De har slått ut håret i denne produksjonen (dette var premieren og jeg aner ikke når den er spilt før). Her var det blomsterpiker, pilegrimskor, "off stage" kor, en død prest, 7 små dverger, nedgang til helvete og gjenoppstandelse. Omtrent 70-80 sangere på scenen i sluttscenen. Og jammen kom ikke Smetana opp på sokkel også helt på slutten.
    Man feirer jo Smetanas 200 årsjubileum i år - han er jo den store nasjonalkomponisten. Akkurat her kommer Dvořák på andreplass selv om han er en bedre komponist.
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.679
    Antall liker
    1.281
    Enig Valentino, jeg har litt Mullova og det lille jeg har er svært bra.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.758
    Antall liker
    3.970
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Lettere inspirert av Hurwitz' anmeldelse av de los Angeles-boksen satte jeg denne i gang:
    folder.jpg
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.087
    Antall liker
    22.333
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Adagio un poco mosso.
    1716725820833.png

    2. sats fra Beethovens 5. pianokonsert. Fire innspillinger på disk, så da kjører vi fordi det er en sekvens fra skolehuset i Maestro in Blue S1:E6 (Netflix) der man hører pianoets vidunderlig vakre variasjoner "spilt" av like vidunderlig vakre Klelia Andriolatou. Stakkars stakkars musikklærer. Stakkars stakkars Klelia.

    1716726260940.png

    Fin musikk, Ludde. Var du like ulykkelig forelsket?
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.087
    Antall liker
    22.333
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Konsentrasjonsarbeid igjen. Sen Mozart-kammermusikk da selvfølgelig.
    1716833595115.png
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.133
    Antall liker
    1.393
    Må du konsentrere deg for å høre på Mozart, eller må du høre på Mozart for å konsentrere deg om andre ting? :rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn