Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.301
    Antall liker
    10.352
    Sted
    Trondheim
    Slapp i dag. Hører på fransk/belgisk opera basert på en historie av Bjørnstjerne Bjørnsson.

    1728737423405.png


    Dramatisk og gjennomkomponert. Det er ikke dette du setter på hvis du vil høre flotte arier.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.730
    Antall liker
    1.389
    Akkurat ferdig med nr 3, 1&2 hørt i går og torsdag.
    beethoven.jpg
    Dette er virkelig bra. Jeg hører partier som er annerledes gjort enn andre versjoner jeg har og de er av "gåsehud" typen.
    Man "spisser" ørene; oi, så det kan spilles slik...?
    Og orkester og lyd er helt på høyden med solisten, så alt i alt er kanskje den beste 1-5 samlingen jeg har hørt... kanskje...
    uansett en anbefaling til dere som strømmer til å sjekke ut...
    Og også nå på godt tilbud hos Presto ( https://www.prestomusic.com/classical/products/8732411--beethoven-the-piano-concertos#reviews )
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    918
    Antall liker
    2.323
    Torget vurderinger
    1
    "Jag talar aldrig om min musik"

    Det var beskjeden musikkprodusenten Frank Hedman fikk, da han ønsket å stille Allan Petterson (1911-1980) noen spørsmål om hans komposisjoner. Han ville heller snakke om kunstneren som en kontrollør av eksplosjoner innenfra, om skapelsen som ikke begjærer noen tilstand, men som må ha noe å si. Petterson vokste opp i fattige kår, med sykdom (leddgikt) og lidelse, dog lot han seg aldri stoppe i skapelsen av musikk. Han beskrives som følsom, sårbar og tidvis misforstått. Det meste av hans tid gikk med til å komponere musikk, helst i ensomhet fra omgivelsene, i sitt lille, leide rom i Stockholm.

    Hans femte symfoni ble skrevet i perioden 1960-1962, alt i en sammenhengende sats med fire ulike deler. En innledning, en exposé av materialet, en utvikling og til sist Coda. Grunnstemningen er en bunnløs melankoli, hvilket også merkes godt. Sveriges Radios Symfoniorkester uroppførte symfonien 8. november 1963, med Stig Westerberg som dirigent.

    Det finnes to innspillinger av den femte; jeg har den som er innspilt i Berlin 3. og 4. januar 1986 med Berlin Sibelius Orchester dirigert av Andreas Peer Kähler. Platen er innspilt Bluebell of Sweden, god lyd. Den andre ble spilt inn dirigent Lev Markiz og Malmö Symphony, 3.- 4. april 1990

    Allan Pettersson Symphony No. 5.png


    Dette er tredje gangen jeg spiller den, tar litt tid å la den synke inn kjenner jeg, skjønt er det fint å bli litt utfordret.
    Jeg har også hans symfoni nr. 7, den skal jeg spille gjennom etter søndagstur og middag. Blir spennende å utforske resten av hans verker, nye ting er fine ting.​
     
    Sist redigert:

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    306
    Antall liker
    720
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    1
    Dagen startet 0500 og da er det fint å kunne dra igang Bachs messe i H-moll. En riktig god innspilling btw.
    PXL_20241013_043957606.jpg
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.308
    Antall liker
    24.924
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

    Steen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.203
    Antall liker
    1.518
    "Jag talar aldrig om min musik"

    Det var beskjeden musikkprodusenten Frank Hedman fikk, da han ønsket å stille Allan Petterson (1911-1980) noen spørsmål om hans komposisjoner. Han ville heller snakke om kunstneren som en kontrollør av eksplosjoner innenfra, om skapelsen som ikke begjærer noen tilstand, men som må ha noe å si. Petterson vokste opp i fattige kår, med sykdom (leddgikt) og lidelse, dog lot han seg aldri stoppe i skapelsen av musikk. Han beskrives som følsom, sårbar og tidvis misforstått. Det meste av hans tid gikk med til å komponere musikk, helst i ensomhet fra omgivelsene, i sitt lille, leide rom i Stockholm.

    Hans femte symfoni ble skrevet i perioden 1960-1962, alt i en sammenhengende sats med fire ulike deler. En innledning, en exposé av materialet, en utvikling og til sist Coda. Grunnstemningen er en bunnløs melankoli, hvilket også merkes godt. Sveriges Radios Symfoniorkester uroppførte symfonien 8. november 1963, med Stig Westerberg som dirigent.

    Det finnes to innspillinger av den femte; jeg har den som er innspilt i Berlin 3. og 4. januar 1986 med Berlin Sibelius Orchester dirigert av Andreas Peer Kähler. Platen er innspilt Bluebell of Sweden, god lyd. Den andre ble spilt inn dirigent Lev Markiz og Malmö Symphony, 3.- 4. april 1990

    Vis vedlegget 1065442

    Dette er tredje gangen jeg spiller den, tar litt tid å la den synke inn kjenner jeg, skjønt er det fint å bli litt utfordret.
    Jeg har også hans symfoni nr. 7, den skal jeg spille gjennom etter søndagstur og middag. Blir spennende å utforske resten av hans verker, nye ting er fine ting.​
    Det gleder meg at det er flere som etterhvert finner fram til hr. Pettersson. No.7 har jeg pushet flere ganger på disse sidene, og da spesielt med Dorati i Stockholm. Dette er musikk helt der oppe blant de store. Som i femmeren, og de fleste andre av hans symfonier, er melankolien særs tilstedeværende. Det lønner seg å være alene, i godstolen og gjerne med atte auer. Kos deg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.301
    Antall liker
    10.352
    Sted
    Trondheim
    De er vel alle sammen spilt inn på BIS? Forøvrig er vel Petterssons symfonier blant eratos favoritter.
     

    Steen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.203
    Antall liker
    1.518
    Ja, og med ymse dirigenter og orkestre på CPO. Mener å huske at det faktisk var en del gode der.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    918
    Antall liker
    2.323
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nr. 7 med Dorati, spilt inn i 1969, strøken utgave både i omslag og plate. Etter å ha hørt gjennom stykket en gang i går kveld, skjønner jeg at det må høres flere ganger for å få det under huden, og slik som Steen og flere av dere skriver/har skrevet i tidligere innlegg; med lukkede øyne og intet annet å fokusere på. Melankolien og lidelsen går hånd i hånd med høstens mørke og tiltagende kulde, det er bare å la ens indre strenger slå resonans i musikken.

    Allan Pettersson symfoni nr 7.png
     

    parafinoksen 2.0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Innlegg
    306
    Antall liker
    1.061
    Sted
    Polen
    Jeg har nettopp hørt gjennom orkersterversjonen av Stravinskijs Vårofferet., som er helt vidunderlig mektig og kraftfull i all sin dissonans, asymmetri, rytmikk og dynamikk. Sannelig skrev han ikke en versjon for firhendig piano også. Fascinerende å se på! Se for eksempel fra 13:00 og utover.

     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.301
    Antall liker
    10.352
    Sted
    Trondheim
    Denne nettopp nå:

    1729025990888.png


    Dette er en flott plate. Spilt med innlevelse. Suverent spilt. Lenge siden jeg har hør disse 2 sonatene. Jeg hadde helt glemt hvor flotte klaversonater Schubert skrev.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn