Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.907
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hvis vi ser bort fra en del av renessansemessene er jeg enig. Og om vi bruker begrepet "mest storslått" er jeg enig uten unntak. Har hørt det live 2 ganger og har en øliten intensjon om å komme meg opp til barokkfestivaen i Trondheim der det oppføres.
    Ja, når Monteverdis Maria-Vesper omtales som det største før Bach leser jeg det som mest omfattende i format, lengde og involverte instrumenter og utøvere. De lærde vil strides om dette var tenkt som ett verk, men det får de fortsette med. De lærde innen tidligmusikk trenger å strides, og det får de lov til, da musikken får oppmerksomhet og vi får kunnskap om den.
    Jeg har ikke opplevd dette i virkelig liv, men lest om flere framførelser i Trondheim, den siste var vel ganske nyllig. Dette er musikk av typen som jeg kan legge ut på reise for. Å synge det selv forblir en drøm.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har så vidt startet på et gjensyn med disse fra CD hyllene. Nr 1 går nå.

schmidt.jpg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Trondheim
    En annen av oppdagelsene i år (nytt og ukjent for meg)
    Vis vedlegget 1085071
    Kanskje ikke så rart at jeg ikke har hørt dette når Gramophone skriver
    " for their mingled musical insight and unflinching dramatic intensity, Chauvin and his superb forces now become the prime recommendation for what is arguably the most unjustly neglected opera of the 18th century. "
    (sitatet kopiert fra Presto sin side)
    Uansett nydelig musikk med masse deilig kor sang...øre vennlig som det kan bli...
    Jeg har mange Gluck-operaer og det er nok på tide å ta dem fram. Selv om Christoph Willibald ble født i Tyskland (like ved den tsjekkiske grensen) var familien fra Tsjekkia (Böhmen). Det sies at navnet Gluck er en tysk utgave av det tsjekkiske ordet "kluk" som betyr "gutt".
    Oldefaren ble kalt "Simon Gluckh von Rockenzahn" som vel er tysk for "Simon, gutten fra Rokycany" (Rokycany er en landsby i Böhmen ikke langt fra Plzeň).

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også et solid utvalg av Gluckoperaer og har alltid likt de. Kanskje på tide ja og ta de frem. Januar er innetid.......

Har ryddet litt i platehyllene og har spilt Prokofievkonserter, Scelsi, franske stryketrioer (Jolivet, Milhaud, Roussel osv) og kirkemusikk av de Fevin etter at julegjestene forlot huset fredag formiddag innimellom litt rydding og en svært god fransk film i går kveld (Paris i mitt hjerte). Nå altså Franz Schmidt før dagens handlerunde, føler meg rimelig eklektisk nå.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fortsatt eklektisk lyttemodus. Shostakovich 8 med Kitajenko (et komplett sett som jeg fortsatt har noen uhørte CDer i) , deretter et gjenhør med Stan Ridgeways album The Big Heat (en gammel favoritt), deretter Cara Dillons meget stillferdige og nydelige sistealbum fra i år fulgt av en god porsjon Faureromanser fra en av årets utgivelser. Avsluttet med Les Roses d'Istaphan, kanskje min favoritt Faure romanse. En vakker nedtoning av lyttekvelden frem mot meget sen leggetid.

Sist redigert:

Morten S

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Antall liker
    605
    Torget vurderinger
    1
    Stalinvennlig 5. fra Shostakovich i et særdeles vellydende format.

Rowan Atkinson sin ukjente bror Bychkov debuterer på Philips med denne utgivelsen i 1985. Han hadde da vært vikar for Haitink i Amsterdam og Kubelik i New York, men ble kjent for et større publikum ved å vikariere for R Muti for Berlin Filh.

Etter dette tillot Karajan Semyon Bychkov å turnere med Berlin Filharmoniker.

Det er med slike vidunderlige vellydende vinyl jeg må tenke to ganger ved innkjøp av TOS. Denne kostet meg 50 kroner.
    20241229_100646~2.JPG

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Formiddagslytting; Franz Scmidts symfonier 3 og 4 fra tidligere vist DG sett.

Nå: vol 5 (!) i en serie med nederlandske cellosonater fra MDG. 2 fra Henk Badings og 2 fra Sem Dresden. Nydelig SACD lyd.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.987
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Litt synapsebøying på morgenkvisten.
    1735545496944.png

Coveret lyver litt. Ripen min er fra en lisensiert fra DG Brilliant 4-CD eske jeg må ha kjøpt da den klassiske musikkindustriens supernova var i ferd med å kollapse.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.987
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat den ja. Men LP-originalcoveret fra 1971 er kulest.
    1735547357074.png

Includes a 190 page book. Program notes (English, German) by Alban Berg, Ursula von Rauchhaupt, Arnold Schoenberg, Anton Webern. Text (English, German) by Stefan George.
    Mangler definitivt i esken fra Brilliant.

Morten S

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Antall liker
    605
    Torget vurderinger
    1
    Noe av det vakreste jeg kjenner til.

Brahms Requiem. André Previn med Royal Philharmonic Orchestra tok opp digitalt i 1986 i ikke ukjente All Saint Church Tooting, London. Kjøpt for en slikk hos Råkk og Rålls idag.

20241230_130932.JPG

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.433
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Litt heksebrygg - Spennende utgave av Dance Macabre på denne! En meget vellydende innspilling.

Finnes forøvrig i både remastret og original på Qoubuz.
    IMG_1844.jpeg

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.690
    Litt heksebrygg - Spennende utgave av Dance Macabre på denne! En meget vellydende innspilling.

Finnes forøvrig i både remastret og original på Qoubuz.
    Vis vedlegget 1085687
    Måtte finne frem denne, dette er tøffe saker. Har Classic Rec./Grundmann utgivelsen fra slutten av 90 tallet, lydmessig bedre enn dette er ikke lett. Analogue Prod. har jo også gitt den ut på tape og den er stadig vekk på wish lista...

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.690
    Jeg er såpass barnslig enda at av og til så skrus det godt til på volumknappen, man må kjenne det i mellomgulvet og i brystet av og til, en skal jo føle at man lever litt også. Og i dag er jo litt dagen for slikt. Det er jo flere plater som egner seg men noe av det kjekkeste er noen av disse Decca utgivelsene, denne fra Speakers Corner. Fantastisk dynamikk og klarhet, et fundament og en råskap som er sjelden. Skru opp!!

IMG_2138.jpeg

Morten S

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Antall liker
    605
    Torget vurderinger
    1
    Året siste dag har blitt preget av mye Sibelius og Liszt her i huset. Men noe som griper taket i meg er fiolinkonserten til Ståle Kleiberg.

Ingen fysisk format dessverre og nylig oppdaget av meg. Flott musikk som kan minne litt om en del engelske komponister kanskje? Det er noe med tonaliteten som kanskje har en keltisk tvist? Skriver novisen...

Screenshot_20241231-145716~2.png

Marianne Thorsen på fiolin og Lindberg lyd bak spakene. Trondheim Symfoniorkester. Flott lyd.

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.440
    Torget vurderinger
    1
    Julen er over, folk og fe har reist hjem til hus og stall.
    Ikke en eneste plate i romjulen, knapt NRK Klassisk i bilen mellom alle kjøreoppdrag (egentlig takk og lov i juleperioden).
    Nå er det endelig tid til å blåse julestøvet av platespilleren og finne frem litt musikk igjen. Fauré er høyt skattet, dog lite å finne på vinyl enn så lenge.
    Jeg fant denne innspillingen tidligere i høst, Vasso Devetzi på tangentene, deilig avslappende i vinterkulden, og starten på et nytt klassisk år.

Fauré - Ballade Pelléas et Mélisande.png

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn