Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.716
    I Valentinos DG-TOS tråd ble det linket til et fersk review av den kommende M6-Karajan-BPO utgivelsen som er rett rundt hjørnet.
    Mark Ward skriver panegyrisk om både lyd og framføring. Ettermiddagen var satt av til avslapping, så hvorfor ikke høre litt på den, og de andre fine versjoner han avslutningsvis nevner.

1000008720.jpg

Har jo før gitt uttrykk for hva jeg synes om Karajan i Mahler på DG, men i dette tilfelle var han faktisk slettes ikke gæli. Lyden derimot er nesten plagsom gjennom en hel plate side. Hvordan de skal få fikset dette i den nye remaster, er meg en gåte. Bernstein på CD er ikke noe særlig å skryte av heller. Godt derfor å få avslutte med Solti og Tennstedt på Decca og EMI. Sistnevnte i et noe langsommere tempo i første sats enn de andre.
    Mine favoritter er stadig Sanderling og Zander.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.205
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Her går det i den M6-innspillingen jeg har eid lengst:
    IMG_5375.jpeg

Boulez. Skuffende øksehugg. Jeg forventer å hoppe i stolen men nei da. Fin innspilling forøvrig synes jeg. Ikke travel i første sats slik som Kubelik på Audite. Den var skuffende.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.205
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Til Sverige. Så vidt jeg vet er dette den eneste komplette innspillingen av de Frumieres Singoalla.
    IMG_5376.jpeg

Anne Sofie von Otter i tittelrollen. Konsertopptak.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.175
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mendelssohn og Sjostakovitsj er en sjelden kombinasjon, ja. Tror jeg har til gode å se dem sammen på samme plate til nå.

Her går det i en annen Baltimore-dame. Marin Aslop dirigerer Baltimore Symphony Orchestra.
    1739743616727.png

Det klinger supert på Bluray Audio fra Naxos.
    Og: Dvorak var en god komponist, en av de dyktigste i mine øyne. 9.symfonien kjenner mange godt, Den Nye Verden, men flere av de andre er også gode. Som nr.6.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.205
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    IMG_5379.png

Denne M7 med LSO og MTT skal være verd en lytt. Begynner med første sats til ettermiddagskaffen så får vi se hur det går.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.205
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke sååå lenge igjen før det er midnatt, men jeg må gjøre noe med taggingen her. Urmana synger fra fra Rückert-Lieder.
    1740086513804.png

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.205
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Stenhammer ja. Flashback til den gangen Defrost Youth Choir sang «I seraillets have» som takk for maten i en haverestaurant (nettopp) i Christiania i København og underarmshårene til hovmesterinnen stod lige opp.

Sist redigert:

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.998
    Sted
    Sunndalsøra
    HDCD.jpg

HDCD 2.jpg

Hær er en klassisk HDCD innspilling som jeg har hatt liggende. Fikk høre at Paul McGoven (PS Audio) og Arnie Nudell(infinity/Genesis) brukte denne som referanse innspilling. Senere kjøpte jeg en Yamaha kombispiller som også hadde HDCD avspilling. Satte den på i går kveld og hadde et helt annet lydbilde enn på vanlig CD. Fikk også følelsen at den hadde mye av den mere frigjorte følelsen/lyden som de direkte graverte inspillingene. Har ikke noe erfaring med HDCD, men må være tingen for klassisk musikk. Har vært en del kritikk for dette formatet pga av feil med enn viss filtrering :unsure: Avspillte denne på de gamle STAX SRX Mk 3 elektrostatene å ble imponert over den eksplosive dynamikken på denne innspillingen. Vil komme til å kjøpe HDCD eller DSD filere fra disse RR innspillingene. Fant ut etter hvert at det måtte avspilles på analogt utgang og ikke Toslink, spdif eller USB pen o.l :)

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.175
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kvalitetssjekk før kjøp.
    1740141963702.png

Jeg har enda ikke funnet den ultimate innspilling av Beethovens 9.
    Lydkvalitet er godkjent+ som forventet fra denne gjengen. Nå på Sennheiser HD800 og Qobuz.
    Har ikke kommet til koret enda, dommen gjenstår.
    Det er også litt forberedelse til neste sesong, da vi håper å få synge denne.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.205
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du får melde. Her er det framleis Fricsays gamle som gjelder. Karajan 63 står i god pressing fra 1970 her, men jeg går aldri fomlet meg til å ta den fram når sjansen byr seg.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Senere tids lytting har medgått til bla å lytte på noen anskaffelser:

Elisabeth Jacquet de La Guerre: Cephale Et Procris imponerte meg, morsomt med en kvinne som skrev skikkelig barokkopera.
    Vivaldis Arsilda, den siste utgivelsen i Naive serien, holder også nivået fra tidligere utgivelser i denne serien pent oppe. Flott finaleakt.

Jeg har også forsiktig begynt på å spille gjennom Avison Ensembles komplette Couperin instrumentalmusikk på Linn, særdeles vellydende, og fortsetter med Loewe lieder fra cpos boksen.

Jeg graver ogå frem nyere ting og har nettopp spilt denne som jeg snublet over i samlingen:

Gardner.JPG

To komponister født rett etter WW 1 som åpenbart skriver i William Walton stilen, kjøpt i en periode der jeg samlet på obskure britiske symfonier, mange av de fra Dutton og Chandos. Bra musikk og en særdeles velklingende SACD.

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.047
    Kvalitetssjekk før kjøp.
    Vis vedlegget 1099370
    Lydkvalitet er godkjent+ som forventet fra denne gjengen. Nå på Sennheiser HD800 og Qobuz.
    Her i hvertfall en versjon som er ....litt uvanlig..

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.205
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1740161490670.png

Synopsis (Wikipedia):

Part I: Waldmärchen (Forest Legend)
    A beautiful yet scornful queen decides to hold a contest, the winner of which will be awarded her hand in marriage. The knight who finds a red flower in the forest, she announces, will be judged the winner. Two brothers in particular, one kind and chivalrous, the other wicked and blasphemous, venture into the thicket to find the elusive flower. The gallant brother quickly finds the flower, places it in his cap, and dozes off in the field. Coming upon this scene, the wayward brother draws his sword and kills his sibling, seizing the flower for himself.

Part II: Der Spielmann (The Minstrel)
    A minstrel, wandering through the forest, stumbles across a bleached bone in the shade of a willow tree and carves it into a flute. The slain brother sings through the flute, telling the minstrel the details of his unfortunate death. The minstrel resolves to find the queen and inform her of what he has learned.

Part III: Hochzeitsstück (Wedding Piece)
    On the same day the minstrel is to arrive at the castle to divulge his discovery, a celebration in honour of the queen's marriage takes place. The murderer-knight, quiet and pale, reflects morbidly on his rash course of action. The minstrel arrives and plays the slain knight's bone-flute. The king-to-be confiscates the flute, but upon playing it himself is accused by his brother of ending his life early for an unjust reason. Pandemonium ensues: the queen faints, the partygoers flee, and the castle collapses. God helg.

Sist redigert:

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.716
    Ref. Das Klagende Lied, så blir de fleste moderne innspillinger gjort som Valentino skriver i posten over, menn Mahler selv fjernet den litt groteske første sats, og mente historien var selvforklarende med "Der Spielmann og Hochzeitsstück.
    Det var forøvrig et "work in progress" det meste av hans liv.
    Steen

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.634
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kvalitetssjekk før kjøp.
    Du får melde. Her er det framleis Fricsays gamle som gjelder. Karajan 63 står i god pressing fra 1970 her, men jeg går aldri fomlet meg til å ta den fram når sjansen byr seg.
    Fricsay og Böhm (hans første DG 1972). DH er glad i Günter Wand.
    Tilståelse: Jeg liker Gardiner på Archiv, jeg. Kun på grunn av den (smått) elleville "Tyrkiske marsjen" i koret, der tenoren smeller til med
    "Froh! Froh, wie seine Sonnen fliegen,
    durch das Himmels prächt'gen Plan
    laufet Brüder eure Bahn
    freudig wie ein Held zum siegen"
    Heh. Gardiner har visst senere sagt at han angret seg bittelitt for å ha forsøkt å følge LvBs metronommerking.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Beethoven kunne være kompromissløs. Følgende hendelse med en v hans aller beste (og få) venner og støttespillere er jo kjent;

Dedicated rehearsals were needed and Schuppanzigh and his fellow musicians were not always successful in satisfying the legendary composer’s extremely high standards. In response to a complaint by the quartet leader about a difficult passage in the score, Beethoven reportedly said:

‘Do you believe that I think about your miserable fiddle when the muse strikes me?’

Beethoven and Ignaz Schuppanzigh – Popular Beethoven

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.205
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den der LaSalle-boksen med 2. Wienerschule altså! Schoenbergs tidlige strykekvartett i D.
    1740216748383.png

Jeg må få fikset et cover med høyere oppløsning. Discogs ❤
    1740216875049.png

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den har jeg - ett eller annet sted. Hvor pokker skal man arkivere bokser med komponister på B S og W?

De var tidlig ute med en komplett Zemlinsky også. Den fant jeg greit.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn