Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.778
    Antall liker
    10.198
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1


    Richard Arnells 3. symfoni, en meget sterk krigssymfoni fra 1940 (tenk Vaugh-Williams 4-6, Honeggers 2-3, Shostakovich); men den jeg først og fremst får referanser til her, er Carl Nielsen. Fremragende!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter live korpsmusikk- er det godt å komme hjem til bare rene toner...og TIDLIGmusikk ;)
     

    Vedlegg

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.818
    Antall liker
    4.096
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bernstein som dirigerer Bernstein; Orkesterkonserten og Dybbuk fra denne:

    Bernt K
     

    Vedlegg

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Hei!
    Akkurat nå hører jeg Adagio fra Mozarts Fiolinkonsert nr. 3 fra Kjell Hillvegs klassiske favoriter.
    Nydelig avslappende!
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.817
    Antall liker
    23.892
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser på The Golden Ring.

    Siegfrieds Tot, sang FiDi akkurat, og Nilsson har flotte pumps. Solti må være på ettellerannet. Madman. Frick er djevelsk.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.778
    Antall liker
    10.198
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    erato skrev:
    Hvor fikk du tak på den? hvordan er lydkvaliteten og selve fremføringen?
    Standard "issue" dette. Platemerket Naive, 15 pund på mdt.co.uk for en trippel frem til 24 januar. :p Følg med på evt nye tilbud. Meget lovpriste innspillinger selv om enkelte purister synes det blir vel høye tempo og vel mye rock and roll. Topp moderne lyd og referansesangere i de fleste roller.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Naxos har mye spennende. Bela Drahos er kommet langt i sin innspilling av samtlige av Haydns symfonier, med Esterhazy Sinfonia.

    Jeg lytter ofte til deres versjoner av Beethovens symfonier. Drahos spiller fløyte, og gjør spennende ting med blås i orkesteret.

     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.817
    Antall liker
    23.892
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Driver og hører på 1. sats av Schuberts "Rosamunde"-kvartett.
    Alban Berg-, Italiano-, Takáks- og Terpsycordeskvartettene. Sisnevnte en vennlig opplasting. Må nok kjøpe plata. De gjør den rent obstfeldersk, og det er slik jeg mener sene Schubertkvartetter skal låte; Fremmedgjort og desperat.

     
    B

    BTS

    Gjest
    Beethoven Symphonies No. 4 & 5; Coriolan Overture. Det är mycket välspelat
    och jag skulle tro jag får se lite närmare på Swedish Chamber Orchestra,
    Thomas Dausgaard och skivbolaget Simax. :)

     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Driver og hører på 1. sats av Schuberts "Rosamunde"-kvartett.
    Alban Berg-, Italiano-, Takáks- og Terpsycordeskvartettene. Sisnevnte en vennlig opplasting. Må nok kjøpe plata. De gjør den rent obstfeldersk, og det er slik jeg mener sene Schubertkvartetter skal låte; Fremmedgjort og desperat.

    Høres ut som en fin innspilling. Dess mindre hygge, dess bedre i denne musikken. Takk for tips, Valentino.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    BTS skrev:
    Beethoven Symphonies No. 4 & 5; Coriolan Overture. Det är mycket välspelat
    och jag skulle tro jag får se lite närmare på Swedish Chamber Orchestra,
    Thomas Dausgaard och skivbolaget Simax. :)

    Dausgaard er meget, meget, meget lytteverdig. Har både Berwald og Dvorak fra ham.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.817
    Antall liker
    23.892
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Swimsuits and funny make-up jobs.



    Dette er den liveinnspillingen Decca la lokk på til fordel for Soltis berømte studioinnspilling. En av de virkelig interessante forskjellene er plasseringen av orkestergruppene. Soltis tradisjonelle "monovifte" mot Keilberths Bayreuth oppsett med førstefiolinene til høyre. Det er ganske tydelig at Wagner skrev for Bayreuthoppsettet. Smekk på lanken til Solti og Culshaw som ikke arrangerte Wienerfilharmonikernes stoler tilsvarende.
     
    B

    BTS

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    BTS skrev:
    Beethoven Symphonies No. 4 & 5; Coriolan Overture. Det är mycket välspelat
    och jag skulle tro jag får se lite närmare på Swedish Chamber Orchestra,
    Thomas Dausgaard och skivbolaget Simax. :)
    http://ecx.images-amazon.com/images/I/31W5F55VXTL._SL500_AA240_.jpg
    Dausgaard er meget, meget, meget lytteverdig. Har både Berwald og Dvorak fra ham.
    Detta ska undersökas så fort jag kommer in på Simax hemsida. Nu ser det ut som dom har problem.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Dvorak: http://www.sa-cd.net/showtitle/4720

    Berwald: http://www.arkivmusic.com/classical/album.jsp?album_id=198464

    Berwald - Elfenspiel alene er verdt utlegget:

    Which brings us to the new recording from Chandos: Young Thomas Dausgaard captures, better than anyone I have heard since Markevitch, the visceral excitement of these symphonies, with their special blending of the orchestral panache of Berlioz and the formal elegance of Mendelssohn. The bonus here, a tone painting for large orchestra, is much shorter than any Schubert symphony— Elfenspiel takes exactly 8:44—but it is a wonderful piece, and recordings of it are considerably harder to find than recordings of Schubert's essay. The sound has the warmth and color we have come to expect from Chandos, and more clarity. Markevitch's recording was state-of-the-art for the era of the monophonie LP, but Dausgaard's stereo has even more dynamic punch and a wider differentiation of orchestral timbres than we can normally expect even in the age of digital recording. A subtitle of the Chandos Disc is "Symphonies, Volume 1," so we can look forward to recordings of the First and Second Symphonies, subtitled "Sérieuse" and "Capricieuse," respectively, and perhaps another tone painting, or perhaps one of Berwald's fine overtures.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det går an å defragmentere hjernen med messer av Tomás Luis de Victoria

     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    En av mine musikk-linjer i det senere har vært sene Haydn-symfonier. Med ett unntak er dette musikk en trygt kan bruke tiden på. Spesiell glede har jeg hatt av å sammenligne Klemperer og Abbado. Begge leter med lys og lykte etter musikalske poenger de ønsker å fremheve innenfor helheten. Bare store dirigenter lykkes med begge deler i en og samme tolkning, altså å hente ut poenger uten å ødelegge for helheten.

    Abbado gjør alt riktig - og enda litt til. Topp presisjon, strøkent ensemble-spill, fornuftig skala og besetning etter våre dagers begreper om fremføringspraksis. Livfullt, artikulert, stimulerende. Produksjonen gir oss alle detaljene, og god smekk i lyden. Prøv bare "Militær-symfonien", nr.100.

    Klemperer varter opp med stort orkester, saktere tempi og mer romantisk orientert klang og forståelse. Og da vil jo alle gutter som har gjort leksene sine, skåret pent av osten og ikke kommet for sent ..reise bust i rettferdig harme. Det er bare det at musikken åpner seg, puster og lever i høyde, bredde og dybde. Og fordi det spesielle Klemperer-tempoet alltid skyver musikken videre, mot neste poeng og helhet, henger en meget oppmerksomt og helhjertet med. Iallfall gjør jeg det.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    London-symfoniene er en evig stayer her også awe. Veldig godt lese det der forresten. Fascinerende serie symfonier. Selv er jeg (sikkert av gammel vane) særskilt begeistret for den den levende rike bouncen og varmen hos Jochum på DGG (LPO), som finnes sånn akkurat under mva-grensa her og der. Boksen idag finner man i Collectors Edition-serien.

    Hadde vært moro å gjøre en sammenlikning. Eller lese noen som har gjort det i det siste.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    London-symfoniene er en evig stayer her også awe. Veldig godt lese det der forresten. Fascinerende serie symfonier. Selv er jeg (sikkert av gammel vane) særskilt begeistret for den den levende rike bouncen og varmen hos Jochum på DGG (LPO), som finnes sånn akkurat under mva-grensa her og der. Boksen idag finner man i Collectors Edition-serien.

    Hadde vært moro å gjøre en sammenlikning. Eller lese noen som har gjort det i det siste.
    Jochum er helt super, Vidar P, her som så ofte ellers. Spørs om ikke han ville vært et førstevalg, hvis en måtte gjøre opp regnskap. I skrivende stund har jeg ikke god nok oversikt over det rike tilbudet i denne litteraturen til å kunne si noe sikkert. Jeg ble så gledelig overrasket over Klemperer at jeg ville si litt om det, og fant av gammel vane og hang frem en motpol å sammenligne med. I alle fall deler jeg din begeistring for Jochum, det er sikkert.
     

    johsgj3rde

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2006
    Innlegg
    116
    Antall liker
    3
    Sted
    Averøya
    Har begynt å lukte på Perahias tolkninger av partitaene til Bach. Nummer 1 i Bb-dur og 5 i G er god lytting så langt. Synes han er seriøs og går inn i materialet. Hvem andre gjør de bra? Er litt blank, vet bare at Tureck i mono skal være fantastisk. Liker ikke så godt mono, og ble helt over meg da jeg kom over hennes 70-tallsinnspilling av Wohltemperierte nylig utgitt på BBC Legends. Om man venner seg til den litt harde lyden, så er det helt vanvittig flott. Anbefales.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    846
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Angående Haydn`s London-symfonier så elsker jeg disse. Her kommer enda en innspilling serie jeg har hygget meg med mange ganger; Concertgebouw med Sir Colin Davies i Duo serien på Phillips. Det er snakk om 2 doble (rimelige!) cd-er. Har på deres anbefalinger bestilt både Klemperer og Abbado sine tolkninger. Blir svært hyggelig "arbeide" å sammenligne disse...
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Hei!
    Beethoven - Violon Concerto D-dur og Romances nr 1 G-dur og 2 F-dur med Anne-Sophie Mutter og New York Philharmonic.
    Er i Beethoven-humør i kveld.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    plasma skrev:
    Angående Haydn`s London-symfonier så elsker jeg disse. Her kommer enda en innspilling serie jeg har hygget meg med mange ganger; Concertgebouw med Sir Colin Davies i Duo serien på Phillips. Det er snakk om 2 doble (rimelige!) cd-er. Har på deres anbefalinger bestilt både Klemperer og Abbado sine tolkninger. Blir svært hyggelig "arbeide" å sammenligne disse...
    Jeg har registrert sir Colin/Concertgebouw, og kommer nok til å anskaffe meg dem nokså umiddelbart. Takk for påminnelsen, plasma. Vi får snakkes ved etterhvert.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    846
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har sjekket noen nettsteder som selger disse. MDT er billigst av de jeg sjekket. 13£ for begge settene. Har hørt om dummere bruk av penger...
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Debussy-sporet var også veldig bra her.

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.778
    Antall liker
    10.198
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    awe skrev:
    plasma skrev:
    Angående Haydn`s London-symfonier så elsker jeg disse. Her kommer enda en innspilling serie jeg har hygget meg med mange ganger; Concertgebouw med Sir Colin Davies i Duo serien på Phillips. Det er snakk om 2 doble (rimelige!) cd-er. Har på deres anbefalinger bestilt både Klemperer og Abbado sine tolkninger. Blir svært hyggelig "arbeide" å sammenligne disse...
    Jeg har registrert sir Colin/Concertgebouw, og kommer nok til å anskaffe meg dem nokså umiddelbart. Takk for påminnelsen, plasma. Vi får snakkes ved etterhvert.
    Den var vel i mange år standardreferansen til ulike britiske tidsskrifter, Penguin Guide osv. Selv har jeg Fischer, Dorati og Jochum og greier meg med det, begrenset hylleplass og ikke minst tid. Er meget begeistret for Jochum.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    Vi burde alle høre mer på Tveitt; han står ikke tilbake for noen i norsk musikkliv. basta!

    Bernt K
    Bernt er som vanlig full av gode musikkråd og har oversikt.
    Da må jeg bare hive meg på "bølgen" m Geirr Tveitt.
    Da ble det A Hundred Hardanger Tunes, Suites no 2 og 5 - RSNO - og min nære nabo i oppveksten Bjarte Engeset
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon skrev:
    berxter skrev:
    Vi burde alle høre mer på Tveitt; han står ikke tilbake for noen i norsk musikkliv. basta!
    Bernt K
    Bernt er som vanlig full av gode musikkråd og har oversikt.
    Da må jeg bare hive meg på "bølgen" m Geirr Tveitt.
    Da ble det A Hundred Hardanger Tunes, Suites no 2 og 5 - RSNO - og min nære nabo i oppveksten Bjarte Engeset
    Jeg hiver meg gjerne på hyllesten til Tveitt, selv om jeg er inhabil som oppvokst i 'Geirr Tveitt'-land og som abonnent hos vårt fremste Tveitt-orkester SSO. Hele Tveitt-serien med SSO på BIS anbefales, både musikalsk og lydmessig.
    En Geirr Tveitt diskografi her:
    http://www.geirrtveitt.com/02_08_gt_records.html
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    846
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Enten er dette usedvanlig klønete forsøk på å være morsom, eller jeg har overhodet ikke sans for humor.
    Dersom det skal være en form for makaber humor så tar jeg avstand fra dette :mad:.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.817
    Antall liker
    23.892
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kan man ikke kalle thalidomideskade for fysisk forfordeling?

    Kunne ikke falle meg inn å forsøke meg på humor ifm. en slik forferdelig fødselsskade. Beklager at det kunne misforstås, plasma.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    846
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fint at du beklager at det kan misforståes. Men jeg forstår fremdeles ikke at dette er en "fysisk forfordeling". Mulig det bare er meg..
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.817
    Antall liker
    23.892
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Per Egil Hegge skrev:
    Verbet å forfordele volder vanskeligheter. Det betyr å gi noen mindre enn hva de egentlig og rettmessig skulle ha hatt.
    "Hun ble forfordelt" betyr at hun fikk mindre enn det som tilkom henne.
    http://tux.aftenposten.no/spraak/spraak?action=question&id=2684
    Bakgrunn for at jeg tror jeg kan. Språkmektige må gjerne korrigere.

    Har hørt på Gardiners Philips-innspilling av Bachs Magnificat i kveld. Den er veldig bra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn