Mbare skrev:
Har handlet inn Brilliant sin Jochum/Bruckner-boks. Rakk en gjennomhøring av dne 5. før påsken, nå hører jeg meg gjennom den 4. Foreløpig konklusjon: jeg liker symfonier. Og jeg liker Bruckner veldig, veldig godt. Gleder meg til å høre meg gjennom det resterende i denne boksen. Er det forøvrig noe biografisk info jeg burde vite om mannen?
Da er det vel boksen med Dresdener Staatskapelle du har på vei. Selveste Sjefsboksen. 8)
Biografisk: Bruckner var kjent som en litt bondsk personlighet, han passet nok ikke helt inn i det elegante storbymiljøet i Wien. Dypt religiøs katolikk, øl-drikker, usikker på seg selv som komponist, han var korsanger og en stor organist. Han ble sett på som musikalsk radikal og nyskapende, spesielt i symfoniene, han beundret Wagner og ble selv beundret av Gustav Mahler. Symfoniene virker mer moderne enn det meste av kirkemusikken hans, ikke uvanlig for katolske komponister fra den delen av verden. Bruckner er en fascinerende type, og det er ingen hemmelighet at han står høyt i kurs her også.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bruckner