Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mengelberg var jo en legendarisk dirigent; knekker man koden hans så tror jeg at man har rike opplevelser foran seg. Jeg gleder meg over settet ditt Val, og obs, hyllesten over at historiske innspillinger er kommet mer i lyset her inne de siste år er ikke ment som forkleinelse til dine utmerkede kommentarer om din musikk;- det er bare det at jeg gleder meg over å lese om de historiske artistenes impact selv på audiofile av idag!

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den boksen er iallefall suveren Bernt; jeg hadde endel av materialet fra før; men bare denne "last recital" er jo verdt prisen. Flotte remasteringer fra EMI også! Icon-serien blir det morsomt å følge fremover, etter slike utgivelser som Lipatti, Michelangeli og Baker.. mfl.

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.205
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har avsluttet kvelden med noe nyere. Quatour Mosaïques i Haydns vidunderlige op. 20/4, hvor den snuppekorte menuetten er så offbeat at til og med Charlie Watts, som er vant til mye rart fra Keefern, ville fomlet med tellingen. Tror jeg.

Mosaïques er forresten litt gammeldagse av seg, de er ganske førstefiolinledet til moderne band å være.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Valentino skrev:
    patro skrev:
    Karajan i Amsterdam under krigen. Brahms første symfoni. Jeg er så imponert over Concertgebouw, det var og er et så sinnsvakt bra orkester. Har tenkt på det mange ganger, det må ha vært svært få orkestre i verden med deres nivå på den tiden..
    Pussig at du skulle nevne det. Jeg har hørt litt på Beethovensyklusen Mengelberg gjorde med dem i '40. Er ikke alt som er like tight, men ok. Det er flere flinke musikere i verden i dag enn den gang. Krig var det også.
    At det er flere gode musikere enn den gang skal være sikkert, og ikke minst er jeg glad for det som skal i Konserthuset i morgen. Det klang nok ganske annerledes av Oslo Filh under krigen... Kjenner ikke til Mengelberg så mye, så der har jeg noe å ta tak i, Valentino.

Men jeg tror likevel ikke det er noe "overbærende" i meg når jeg synes Concertgebouw er bra, de spiller med en veldig bra presisjon på mange av de platene jeg har hørt, samtidig som de er intenst tilstede i øyeblikket. Portamento, intonasjon, vibrato, klang og ansatser tolker jeg som bevisste valg, om enn for det meste ganske så datert. Vekslende tighthet kan kanskje også skyldes vekslende dirigenter, det er ganske så tight med Karajan, men det er vel ingen bombe...

Edit -

men det er klart, det er litt tightere her. Jansons fikk siste tone i kveld...

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Fra Supraphon er det tredje pianokonsert av Beethoven med Jan Panenka og Praha SO. Knallgod.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.205
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hollywood String Quartet spiller Mozarts "Jaktkvartett" KV458 i et konsertopptak fra 1957. Åpningssatsen er spenstig som en veltrent Lippizanerhingst i den korte galoppen nesten bare slike kan, der rytter og hest er ett. Storveis dette her.

Dette er antakelig et promobilde. Man drev nok ikke og tøyset slik i London i 1957.

---

Jeg har skrevet dette før jeg, og gjentar det gjerne for de som måtte ha gått glipp av det: Det er over hundre års fonogramhistorie å ta av, og over sju hundre år musikkhistorie.
    At noen mener at den eneste musikken verd å ha er gjort i rockgenren på 1960- og 70-tallet er deres tap. Jeg lurer av og til på om de er særlig interessert i musikk egentlig.

Edit: Jansons innspilling av Fantastique med RCO som patro viser er den eneste jeg har av det verket. Jeg synes den er veldig god allikevel, jeg. Og så kan den faktisk brukes som audiofil støy for dem som måtte ha slike tilbøyeligheter.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Valentino skrev:
    Edit: Jansons innspilling av Fantastique med RCO som patro viser er den eneste jeg har av det verket. Jeg synes den er veldig god allikevel, jeg. Og så kan den faktisk brukes som audiofil støy for dem som måtte ha slike tilbøyeligheter.
    Helt enig, veldig god innspilling, jeg er stor fan av Jansons - har som pilegrimsmål en eller gang å få hørt ham i Amsterdam..

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.205
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Rett fra Post i Butikk (etter et stopp hos Tollvesenet :mad:) til CD-spilleren. Rippe kan jeg gjøre i kveld etter Andsnes' solokonsert.

Op. 74 i Ess-dur "Harpekvartetten". Av gode gamle Ludwig van. Végh-kvartetten i glorious stereo fra 1973.

Tillegg: Coverbildet er tatt av David Seymour v/Magnum Photos. Det burde vel ant meg.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Litt nautisk økodrama fra Bayreuth i 1985 her idag. Riktignok på originale LP'er, i motsetning til på bildet under (CD) så ser coveret i sin helhet ut som det bildet som er innfelt nede til venstre. Det er altså den blonde Lisbeth Balslev som står bak den ikke fullt så blonde Simon Estes.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4758289.htm

Mvh Vidar P

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Har avsluttet kvelden med noe nyere. Quatour Mosaïques i Haydns vidunderlige op. 20/4, hvor den snuppekorte menuetten er så offbeat at til og med Charlie Watts, som er vant til mye rart fra Keefern, ville fomlet med tellingen. Tror jeg.

Mosaïques er forresten litt gammeldagse av seg, de er ganske førstefiolinledet til moderne band å være.
    Op. 20 er i mine ører jevnt over mer interessante kvartetter enn op. 33. Sturm und Drang, bitte. Men hva med dominans fra førstefiolinen? Hvis denne musikken er konsipert med førstefiolinen i førersetet, trenger dominansen ikke å være gammeldags. QM differensierer best av dem jeg har hørt. Jeg tror at de fire instrumentene først får likeverd med Beethoven, og da i op. 59. Hvilket opus! Kjære, alle sammen: Prøv å låne øre til Hagen-kvartetten i op. 59 nr. 1. Hvis den er vrien å få tak i (alas, OOP), vil sikkert Cleveland-kvartetten (Telarc) kunne by på en positiv overraskelse. Mange andre, Takacs og Endellion inkludert, leverer også varene så det holder.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.205
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hagens op. 59/1 kan vel ennå fås som reproduksjon av originautgivelsen fra www.Arkivmusic.com. Men fraktprisene deres er hysteriske.

Tar kommentaren om førstefiolindominans med videre, awe. Takk. Jeg synes vel også at op. 20-settet til Haydn er mer spennende enn op. 33, som er litt - eh - publikumsvennlige?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Takk. Jeg synes vel også at op. 20-settet til Haydn er mer spennende enn op. 33, som er litt - eh - publikumsvennlige?
    Jo de er nok det. Siden det var de som imponerte Mozart så sterkt at han satte i gang med å skrive sine egne, første mesterverker i sjangeren. Mozart var en sucker for det publikumsvennlige.

http://en.wikipedia.org/wiki/Haydn_Quartets_(Mozart)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.632
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her hører jeg på Regers Böcklin-suite og Hillervariasjoner fra denne Brilliantcd-en:

Neeme Järvi gjør det bra.
    D'oh, det ble feil bilde, selv om det er samme innspilling. Brilliant har kombinert dette med Polyanski som dirigerer salme 100 og Mozartvariasjonene til en dobbelcd.

Bernt K

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Böcklin-suiten er nydelig.. det er forresten hele Brilliant-boksen synes jeg da.

Her har det vært komplett Flyvende Hollender idag, veldig flott! Og nå siste drøye halvtimen et glass barbaresco i badekaret sammen med Haydns symfonier 93, 94 og 103 fra Jochum/LPO. Stor takk rettes til Meridian for deres flyttbare baderomsvennlige F80;- til dere andre; jeg skjønner ikke hvordan dere klarer dere uten en slik boks med mirakler når den først fins og dere vet om den. Verdt sin vekt i gull.

Jochums Haydn er virkelig god; akkurat slik jeg liker å høre det.

http://www.amazon.co.uk/Haydn-Londo...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1239984244&sr=8-1

Mvh Vidar P

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Trondheim
    Nr. 88 er vel med i den boksen, Vidar. En fantastisk versjon. Helt riktige tempi etter min smak.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.632
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, hele dette Regersettet er bra. Forresten har Brilliant så mye fint til en så liten penge at en rent ut kan gå amok i katalogen deres (også).
    Nå er det Per Vollestad som synger Tveitt. Egentlig er ikke Vollestad blant mine top ten, men det er nå best med Tveitt sunget av en nordmann; ikke at jeg vet om andre innspillinger heller...

Pittelite bilde; Simax var gjerrige. Forresten er det ypperlig, langt bedre enn fryktet.

Bernt K

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nr.88 er i boksen ja; og verket bruser over av energi under Jochum, akkurat som det skal. Jeg er jo ellers glad i Furtwänglers geniale innspilling også jeg da.

Jeg er litt usikker på (har ikke lest meg opp på det) om #88 egentlig ble skrevet etter debuten i London i 1791, eller om den var et av verkene som hang med fra før; iht kontrakt med denne Salomon så skulle jo Haydn for disse abonnementssymfoniseriene frembringe verker som ikke før var tilgjengelig i England. Det var ikke et krav at de skulle være nyskrevet.

Mvh Vidar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Tar kommentaren om førstefiolindominans med videre, awe. Takk. Jeg synes vel også at op. 20-settet til Haydn er mer spennende enn op. 33, som er litt - eh - publikumsvennlige?
    Foretrekker op. 20 jeg også. Er vel et mer eksperimentelt, og definitivt dystrere opus.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.175
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    ............................. i kveld etter Andsnes' solokonsert.
    ...........
    Heldige du.
    Hva spiller Leif Ove for tiden?
    Her spiller han Schubert.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bra Jochum-bilde i avataren Jørgen. Du kjøpte vel disse Haydn London-symfoniene du også? Hva syntes du?

Mvh Vidar P

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Trondheim
    Nå går det på konserter av Hamilton Harty. Senromantisk stil. Hvis du liker Rachmaninov vil du like dette.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.175
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Bra Jochum-bilde i avataren Jørgen. Du kjøpte vel disse Haydn London-symfoniene du også? Hva syntes du?

Mvh Vidar P
    Litt usikker på hva du tenker på, Vidar, men det må ha vært en Jochum Mozart-CD fra denne serien jeg rapporterte om for en tid siden, eller et bibliotek-lån? Den (Mozarten) overrasket meg forresten på tross av sin alder og mono-innpilling, samme serien som den Furtwängleren du viser. London-symfoniene ellers må bli fra Dorati komplett her hos meg, og det er fine greier det med sin litt solide sonoritet. Men Jochum er Jochum, og Haydn er Haydn, hvor kjøpes denne gamle DG-serien for tiden?

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.632
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå synger der alte Dietrich (vel, han var ung da opptakene ble gjort, og det høres) sammen med Furtwängler, Kempe og Moore- og et hundretalls symfonikere- sanger av Mahler og Schumann fra denne Naxos Historical utgivelsen:

Vakkert er det, men jeg kan ikke fri meg fra mistanken om at jeg har det meste fra før, nok ikke Kempe-opptakene.

Bernt K

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.205
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener å ha lest Robbins Landon mene at op. 33 allikevel er kompositorisk mer innovative, at op. 20-fugene er mer litt vel formalistiske. Nuvel. For denne utrente lytter gir Haydn mest å bite i i op. 20.

Andsneskonserten var bra, forresten. En Beethoven op. 27/2 helt uten romantiserende ferniss og med ny tempo- og dynamikkrekord i finalen. Blant annet.

Settlisten:

Bach: Toccata i e-moll BWV 914
    Beethoven: Op. 27/1 (en Valentinofavoritt) og MÅNESKINNSONATEN (det er op. 27/2)

Pause

Schumann: Kinderszenen
    Chopin: 2 valser; op. 70/3 og op. 43. Ballade nr. 3 op. 47.

1. ekstra: Debussy: En avbrutt serenade
    2. Ekstra: Debussy: Ondine (Havfrue)

Det var et høreapparat som pep under Bach, og etterpå gjorde Leif Ove oppmerksom på at man ikke trenger skru opp selv om det er konsert. Forøvrig introduserte han alle verkene. Cool fyr.

Grace

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    7
    Jøgga skrev:
    Mbare skrev:
    Har handlet inn Brilliant sin Jochum/Bruckner-boks. Rakk en gjennomhøring av dne 5. før påsken, nå hører jeg meg gjennom den 4. Foreløpig konklusjon: jeg liker symfonier. Og jeg liker Bruckner veldig, veldig godt. Gleder meg til å høre meg gjennom det resterende i denne boksen. Er det forøvrig noe biografisk info jeg burde vite om mannen?
    Da er det vel boksen med Dresdener Staatskapelle du har på vei. Selveste Sjefsboksen. 8)
    Biografisk: Bruckner var kjent som en litt bondsk personlighet, han passet nok ikke helt inn i det elegante storbymiljøet i Wien. Dypt religiøs katolikk, øl-drikker, usikker på seg selv som komponist, han var korsanger og en stor organist. Han ble sett på som musikalsk radikal og nyskapende, spesielt i symfoniene, han beundret Wagner og ble selv beundret av Gustav Mahler. Symfoniene virker mer moderne enn det meste av kirkemusikken hans, ikke uvanlig for katolske komponister fra den delen av verden. Bruckner er en fascinerende type, og det er ingen hemmelighet at han står høyt i kurs her også.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bruckner

Som aller snarest innom her med kommentar:- hyggelig å høre at Mbare finner noe hos Mesteren. Kan igrunnen (M)bare ønske lykke til videre. Jochum er en trygg og tradisjonell anbefaling,- men personlig ville jeg søke videre,- syns nok Jochum i lys av mange senere flotte innspillinger virker noe støvete.

Vær varsom i forhold til hva som sies og skrives om Josef Anton Bruckner;- svært meget av det som cirkulerer omkring komponisten er av anekdotisk karakter! Jeg vil i den forbindelse særlig nevne disse påstandene om Mesterens dype religiøsitet;- mener denne ikke var mer spesiell enn man efter bakgrunn og omstendigheter kunne vente. Nok om det i denne omgang.

Grace

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.205
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    God morgen.

Végh-kvartetten spiller Beethovens op. 18/4 i c-moll. Intet dumt kjøp den boksen.

LydGeir

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Angela Hewitts 2008-innspilling av Das Wohltemperierte Klavier kom til slutt. Begynner på cd nr. 2 så snart jeg er ferdig med innlegget.

Så skal Hewitt lære meg litt mer om Bach spesielt og klavermusikk generelt i løpet av kvelden.
    http://www.hyperion-records.co.uk/al.asp?al=DVDA68001&f=dvd

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.205
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har du den første innspillingen hennes av WTK? Kunne vært interressant med noen sammenlinende ord, siden jeg har den og András Schiffs innspilling.

Mer Végh i Beethoven. Nå op. 18/5 i A-dur. Veldig musikalsk gjeng, dette. Kanskje noe for Vidar P? (Men han har kanskje LPene, luringen.)

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Merker jeg gjerne hører på gamle yndlinger om morgenen, Rameau er en luring, han også -

Og så med fra biblioteket - etter Hagens glimrende Ligeti måtte jeg jo høre dem spille Schubert også..

Vedlegg

LydGeir

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Valentino skrev:
    Har du den første innspillingen hennes av WTK? Kunne vært interressant med noen sammenlinende ord, siden jeg har den og András Schiffs innspilling.
    ...
    Har dessverre ikke hørt de innspillingene du nevner.

Men hun sier selv (hentet fra BBC MM mars-nr.) at den første versjonen nå synes litt for "straight" og "square". De siste 15 månedene før innspillingen spilte hun WTK 58 ganger i 25 land, og har i denne versjonen sluppet seg mer løs. Hun legger også vekt på at hun nå spiller på en Fazioli, forrige gang var det Steinway.

I anmeldelsen i BBC MM april-nr. får denne siste versjonen veldig god omtale, hvor det bl.a. konkluderes med at: "...for some perhaps a step too far, for others, a defining moment in the performance history of the '48".

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Nå går det på konserter av Hamilton Harty. Senromantisk stil. Hvis du liker Rachmaninov vil du like dette.
    Det lille jeg har hørt av Harty, frister til å høre mer. Har et par tre vinylplater med verker av ham.
    Og mye av Rachmaninov er jeg glad i.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.632
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje den ville ha passet i Mahlertråden også, men jeg hører altså nå på Sir John B som dirigerer NPO og BPO i Mahler #6 og # 9. Kanskje det er fordi jeg har spilt denne "halve livet", men jeg synes dette er smakk på.

Innvier samtidig de Siemens-produserte TFK-rørene (ECC88) i RIAA-en, jeg fikk fra Hr. Kvanlid i dag.

Bernt K

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.175
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Du får den iallefall hos amazon uk fra tredjepart til under mva-grensa.

http://www.amazon.co.uk/gp/offer-li...olp_1?ie=UTF8&s=gateway&qid=1239995850&sr=8-1

Mvh Vidar P
    Disse sto i hylla hos kjære musikkhandler S, de var ikke dyre, og jeg slipper å vente på post.

Så nå har jeg dem, ja, og syns det låter strålende. Begynte i bilen på vei hjem og kjørte faktisk en liten ekstrarunde i finværet for å høre nr.93 ferdig. Jeg nyter en friskhet og glød i orkesterklangen, men har ikke hørt alle ennå. Det lover godt.

Grace skrev:
    [….....................................................
    Vær varsom i forhold til hva som sies og skrives om Josef Anton Bruckner;- svært meget av det som cirkulerer omkring komponisten er av anekdotisk karakter! Jeg vil i den forbindelse særlig nevne disse påstandene om Mesterens dype religiøsitet;- mener denne ikke var mer spesiell enn man efter bakgrunn og omstendigheter kunne vente. Nok om det i denne omgang.

Grace
    Takk for påminnelsen, det kan nok være på sin plass. Interessant, forresten, i hvilken grad myter og anekdoter om komponister og deres verker er med og påvirker vår interesse for, og opplevelse av musikken.

Hilsen J.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Janácek-kvartetten spiller Janáceks String Quartet 1 og 2, Supraphon 1963.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.205
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jøss, klarer du begge i ett? Barskt!

Har startet dagen med en Bachkantate: BWV182 'Himmelskönig, sei willkommen', framført av Suzuki og BCJ. Nydelig. Litt boogie, og litt ettertenksomhet.

Fulgte på med en Haydnkvartett: Op. 74/2 i F-dur. Endellionkvartetten. Artig med Haydn, melodilinjene drar de mest uventede steder, harmonikken likeså, men det hele er så klassisk dannet atte. Ikke helt Beethovensk, kan man vel si.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Kjører flerkanal, ingen sak ;)

Next up: Beethovens tredje pianokonsert med Stephen B. Kovacevich og Bbc SO/Sir Colin Davis. På Philips Sequenza/vinyl. Første gang, gleder meg.

Valentino skrev:
    Jøss, klarer du begge i ett? Barskt!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn