Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har nå skiftet til Knut Nystedt - Immortal BACH med Ensemble 96, men den jævla naboen ødelegger alt med plutselig bruk av drill i veggen. Det går noen minutter mellom hver gang, men konsentrasjonen blir helt ødelagt. Den jævla naboen... :mad:

Og så tidlig på en søndag ettermiddag, da!

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Dvoraks strykekvartetter op. 96 og 105. Med Prag-kvartetten innspilt i 1967, gammel supraphon vinyl. Hva er det med disse tsjekkerne som gjør at de har så mange gode kvartetter?

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Beethovens pianokonsert nr. 5 Emperor med Wolfgang Sawallisch og Youri Egorov.

Tidligere på dagen: Tschaikovsky og Svanesjøen, med Rostropovich og Berlinerfilharmonikerne. Oppvarming til forestillingen i juni, i Operaen.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.153
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Beethoven: Pianosonate op. 27/1 i Ess-dur. Emil Gilels. DG. Saker!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.153
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Heh. Jeg har liksom bygd Beethovensonatesamlingen min rundt Emils ikkekomplette DG-syklus, Gunzi.

Men nå Pollini i op. 13 Sonata Pathetique.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Richter, sånn for syns skyld.....
    Beethoven sonater No 17, 18 og 23.

Merkelig lurvete lyd, kan da ikke huske at denne boksen var slik...
    Må sjekke på det andre anlegget etterhvert...
    Har jeg klart å sprenge en diskant :-\

Vedlegg

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Kovacevich i Diabellivariasjonene. Dette låter bra, men jeg må nok lytte en del mer til disse variasjonene før de sitter i nærheten så godt som sonatene.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.606
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I kveld blir det flere Haydn-symfonier; jeg begynner på #52, så får vi senår jeg går lei.
    Det Østerriksk-Ungarske haydn-orkestret under ledelse av Adam Fischer; i mitt tilfelle fra den svæære Brilliantboksen, men de fås også slik:

Bernt K

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.159
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Heh. Jeg har liksom bygd Beethovensonatesamlingen min rundt Emils ikkekomplette DG-syklus, Gunzi.

Men nå Pollini i op. 13 Sonata Pathetique.
    Den har jeg også spilt i dag.
    :-\ , men den er i hvert fall fint skrevet. Må visst slutte med noe og begynne å øve igjen ...

Reparerer med mer Beethoven: Jochum og Eroica. Siste satsen tar skikkelig av, Jochum er IKKE treg!
    Koninklijk Concertgebouworkest, et vidunderlig leketøy for en stor dirigent.
    Philips, et plateselskap med 60-tallets kanskje fineste orkesterlyd.
    Ekstra fint at hele boksen skled rett i postkassa fra amazon. Godt at noen sover på jobb...

Og forresten, når jeg tenker meg litt om er kanskje ikke en tur til Amsterdam det dummeste

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    En vidunderlig morgen med en stor kopp med god kaffe. Først litt reprise fra igår når jeg kjørte tur-retur Oslo. Måtte igjen bare høre litt av Beethovens fiolinkonsert med Fransescatti/Concertgebouw. Har hørt på denne boksen en god del, men plutselig er det som denne konserten høres for første gang. Akkurat nå synes jeg denne overgår alt (jeg har hørt) av denne konserten. Makan til innsats. Her tar man materialet på alvor. I tillegg låter det helt suverent, til tross for at innspillingen er fra 54. Må ha sett temmelig dum ut på E18 med luftfiolin og det hele.

Så rakk jeg gjennom første og annen sats av Beethovens syvende symfoni med Karajan/BPO på DG, fra 1962. Var litt usikker i starten, men annen satsen var bare så nydelig. Kanskje noe av det aller beste jeg har hørt med Karajan i spissen.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Mendelssohns pianotrioer er favorittmusikk - har bare denne innspillingen, men den er absolutt bra..

Likevel - har noen andre anbefalinger?

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.153
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke god på Mendelssohn, gitt.

Her går det i Pergolesis Stabat mater. Og Emma Kirkbys vidunderlig vakre stemme.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.153
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Julia F. er alt for ung og pen. Nå får vel Vidar P vann på mølla igjen og drar fram tre herrer på alder med Olga Marie.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.289
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Valentino skrev:
    Julia F. er alt for ung og pen. Nå får vel Vidar P vann på mølla igjen og drar fram tre herrer på alder med Olga Marie.

De var unge og pene da de spilte inn plate. ;)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.153
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    My point exactly.

Her prøves Mozarteffekten, for dette blir rotter glupe av: Sonate KV448 for to pianoer. Perahia og Lupu.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Valentino holder seg til det ypperste for tiden: Pollini og Gilels i Beethoven, fisken og ulven i Mozart. Ellers misunner jeg Vidar P at han ikke ser nevneverdig forskjell på Veronika Hagen og Olga Marie: Dette åpner helt nye og store nedslagsfelter for den ..eh, livslystne. Kan det være en sammenheng med sansen for historiske innspillinger her, tro? Ikke misforstå, jeg inntar ingen moralsk eller dømmende holdning med dette.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Er glad for alt vann som driver møllehjulene her på forumet!!

Takk for tips, erato. Det gjør absolutt ikke noe at Julia spiller, altså!

Og Lupu og Perahia i Mozart er ikke bare for rotter - det skal være sikkert! Takk for påminnelse, Valentino!!

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Perahia og Lupu er like gnistrende gode i Mozarts klaverkonserter nr. 7 og 10. Den utgivelsen er like attraktiv som sonate-platen. Minst. Lupu har dessverre ikke vært like heldig i Mozarts klaverkonserter i opptak som Perahia, mens Perahia har fått samme formidable dreisen på Mendelssohn som Mozart. Lupu når sine største øyeblikk som Schubert-interpret, synes jeg. De er også formidable.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.606
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg hører på russisk kirkemusikk, jeg. Denne navngjetne innspillingen er tilbake i katalogen!

Der finnes ikke maken til basser i Vesten!

Bernt K

Vedlegg

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Mer Mendelssohn - her med Kubelik som instruerer før opptak. Med Bayerischen Rundfunks fra denne boksen

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.254
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

2. symfonien fra denne. Smektende senromatikk med Wagnerske overtoner og fransk finesse.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Chopin Recital m/Zimemran på DG Signature. Fin innspilling. I bilen blir det Serkin som skal få spille Sonate for Piano av Haydn fra en Cbs-innspilling.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.254
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I går kveld en blodfersk og absolutt fremragende Handelplate i Glossas pågående serie med Italienske kantater med soloinstrument (dette er vol 5 - jeg har alle - og 4 volumer til påregnes):

Suveren sang av Roberta Invernizzi og andre, supert spill og SOTA lyd - og musikken da menneske!

Og en luksusprioduksjon av en annen verden med sikte på teksthefte og innpakking.

9 euro plata på prestoclassical.co.uk sin pågående Handelkampanje - der er det MYE gunstig priset snadder (dog er Hyperion sin serie av obskure oratorier klart billigere på mdt.co.uk).

Dette er gitt vekk! Alle elskere av strålende sangkunst og vidunderlige melodier bør kjenne sin besøkelsestid. Handel er ALDRI bedre enn når han skriver til italienske tekster. Min Handelsamling er vel nå stygt på vei mot 150 plater/CDer - et stykke igjen til Bachseksjonen, men dog.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.153
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    På min vei gjennom Tigerstaden i dag fant jeg denne:

Alltid kjekt med noe helt nytt. Mozarts såkalte Kjeglebane-trio, KV498, har jeg faktisk aldri hørt før. Å fylle Köchel-hull høyt i serien er hver gang en udelt glede.

Her går det i bassettklarinett, tarmstrenget bratsj og fortepiano. Wolfgang Meyer, Anja Mitterer (fra Mosaïques) og Patrick Cohen spiller. Dette er aldeles fabelaktig, og koblingen klarinettkvintetten med Meyer og resten av Quatuor Mosaïques er god som gull den og. Demonstrasjonslyd. 59,- hos Aktiv Klassisk.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.159
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mozart sonater spilt av Walter Klien. Han spiller med en egen klarhet i anslaget og en lett rytmisk eleganse som perfekt til denne musikken. Jeg har alle disse på LP, og idag kom de endelig i posten på CD også. Klien, kanskje min favoritt-pianist i Mozart-sonatene.

J.

B

buster

Gjest
    Hører nå på volum3 av samme serie Handel utgivelser som erato skriver så fint om. Ja; du tar ikke for hardt i. Nå har jeg ikke hørt 5èren, men tar det nærmest for gitt at nivået er konsistent høyt på disse glossa utgivelsene.
    Bjørn

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.147
    Sted
    Trondheim
    Jeg har nettopp hørt volum 1 (Le cantate per il Cardinale Pamphili). Joda - nivået er konsistent høyt.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.153
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg har hørt Kegelstattrioen til Mozart en gang til. Litt ivrig på rubatoen den gode Cohen, eller er det 1790-Walterens skavanker som er enklest å skjule slik? Langt fra Perahiastil over løpene er det jaffal.

Wagnersen

Medlem
    Ble medlem
    15.08.2007
    Antall liker
    0
    Yes-Cohen ER ivrig på rubatoen. Har 5-6 konserter med mannen,og dette er gjennomført. Men
    kan man svelge det- er platene ganske sjarmerende som et alternativ...Bra lyd har de også.

Hører denne nå!

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Mozart pianokonsert 21 med Howard Shelley bak pianoet OG dirigentstokken. Imp Classics/vinyl.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.153
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takk skal du ha, Wagnersen. Der var det en KV466 jeg ikke hadde, gitt!

MorgenMozart i dag, men streng og studert:

1) Adagio og fuge KV524 med Hagenkvartetten og Di Ronza på bass.
    2) 5 fuger fra WTC2 KV405, også med Hagenkvartetten
    (Begge disse finnes som bonus på Hagenkvartettens formidable LvB op130+133, samt i Mozartboksen deres)
    3) 4 Preludier og fuger KV404a etter fam. Bach med L'Archibudelli.

L'Archibudelliskiva er OOP og svinsk dyr på Amazon MP.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn