Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fikk også noe i postkassa idag.. en hentelapp på noen Speakers Corner LP'er fra Amazon, og noen cd'er;

http://www.musicandarts.com/CDpages/CD1097hc.html

CD'er er noen ganger grisebillig fra BRO. Jeg fikk alle disse billigere enn bare M&A-cd'en ville ha kostet fra amazon. Spiller Furtwängler/Badura-Skoda i K365 nå, og det er aldeles nydelig!

Mvh Vidar P

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11

9.ern fra denne som jeg fant, litt tilfeldig tipper jeg, på Platekompaniet her i Fr.stad for 189.- spenn. Har to andre 9ere, Gardiner og Furtwängler (den på EMI "Great Recordings), Gardiner syns jeg går altfor fort - interessant, men jeg sliter med å hente ut dramaet i den. F. er jo storslagen og fantastisk, jeg satt en kveld med den på hodetelefonene og gliste for meg sjøl gjennom hele symfonien. Hm, når jeg sjekker i platehylla oppdager jeg at jeg faktisk har enda to versjoner av den 9.: Sawallichs fra Brilliant-boksen og en som fulgte med BBC MM engang i tida. Oh well.

Uansett syns jeg denne Karajan-versjonen høres meget, meget bra ut. Nå skal jeg også få bestilt en syklus til med LvB sine symfonier, så bør jeg være i gang med å bli kjent med han som symfoniker. Dæven gutter, klassisk er gøy! Det er så utrolig morsomt og givende å endelig oppleve at jeg får til denne klassiske musikken og å oppleve at det åpner seg en hel verden av musikk som jeg knapt har begynt å snuse på. Morro, moro. :D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Denne har dere ikke gutter;

Men det er utrolig bra skrevet, og utrolig bra spilt. Flott lyd også forresten; noen gang blir man bergtatt av disse Supraphon-skattene.

Ernest Bloch skrev forresten mye bra musikk. En avveksling er verdt å vurdere noen ganger.

Mvh Vidar P

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    Joda, den har jeg (men på CD).
    Hehe, veldig bra. Orkesteret har en helt spesiell klang synes jeg; dramatisk og dypt men ikke showoff.. en slags understatement-brutalitet. Bress er jo bare en kjempegod solist, og Rohan dirigerer jo med en følelse for ånden i verket, og en poengtering av de sentrale og viktige Bloch-poengene som bare er å ta av seg hatten for. Imo iallefall.

Takk for omtale av Bantock forresten Otare, den er bestilt! Du lurer kanskje på hvordan jeg visste at du hadde den.. hadde vel med en viss kveld å gjøre, og rapporter fra utsendte tilhørende til den rette tro :)

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.195
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tor Nado skrev:
    Valentino skrev:
    Hva jeg fant i postkassen:

Whoooa, trodde du bare likte gammeldags musikk jeg.  ;)
    Høh, du skulle se Boulezmappa mi.

Nå skal jeg la Hagengjengen spille åtteren til vår mann Dmitri. Er visst brukbart beslått i åtteren nå. Emerson, Jerusalem og Hagen. Men ingen orkesterversjoner, de er for pusekatter.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.151
    Sted
    Trondheim
    Jeg hørte en annen Bloch-plate for noen uker siden:

Hadde den faktisk med på det omtalte møtet, men rakk ikke å sette den på. Kjøpte den på Timpani-salget på MDT. Da jeg hørte den slo det meg at dette var musikk av svært høy kvalitet. Faktisk har jeg ikke hørt noe av Bloch som ikke har vært svært hørbart. Nå vet jeg ikke hvor mye han skrev, men jeg kommer i hvert fall til å handle mer Bloch i tiden framover. Strykekvartettene hans er også ting som bør finnes i alle gode musikksamlinger:

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    NU JÄKLAR! Denne har du ikke! Det biter jeg meg i nesen på!

Den er forresten fortryllende flott, og de to yndige Grünschlag'ene låter nydelig!

Mvh Vidar P

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.195
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bloch. Der har jeg et hull. Til.

DSCH er overstått. Gamle greier nå, TN. Endellion i Beethovens op. 74, Harpekvartetten som den kalles på grunn av pizzicatospillet i førstesatsen. Endellion SQ går litt yndigere til verks i starten enn Takacs, men det funker det og.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.151
    Sted
    Trondheim
    Du har helt rett, Vidar - den har jeg ikke.
    Jeg har vel en eller annen rarietet et eller annet sted jeg også. Handlet mye Hungaroton i sin tid på det ungarske kulturhuset i Praha på tidlig 80-tall. Må kanskje begynne å titte litt på det igjen. Boito's Nerone, anyone? Eller Ferenc Erkels operaer? ;D

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.151
    Sted
    Trondheim
    Respighis "Belfagor" og "La fiamma", Liszts "Don Sanche", Goldmarks "Die Königin von Saba", Erkels "Bank Bán" etc... ;D

Men vi skal vel ikke endre denne tråden til å handle om hvem som har de rareste verkene i samlingen?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jada, check :). Man har hatt sine perioder med rariteter. Dronningen av Saba er forresten nokså morsom synes jeg. La Fiamma er også tøff, noe helt annet enn fontener og trær i Roma.
    Nå er det dette merkelige Schumann-verket fra Grünschlag-plata; to pianoer, to celli og et horn.. nesten som Bob & Dave (The Detectives) da de skulle jamme undercover. Men det er utrolig artig musikk.

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.195
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fikk ikke helt fot for Endellions Harpe totalt sett. Rangerer både Italiano og Takacs foran enn så lenge.

Tilbake til DSCH og Hagenkvartetten. Nr. 14 nå, fra plata med det skrudde coveret:

Vidar P skrev:
    ...de to yndige Grünschlag'ene...
    Busted! ;D

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.151
    Sted
    Trondheim
    Må høre på det Schumann-verket. Har det på en gammel Accord-plate (Accord ACC 140 026 fra 1979) med Rama Jucker, Käthi Gohl - cello/ Francesco Raselli - horn/ Robert Majek, Mario Venzago - klaver.
    Får vel fyre opp platespilleren med tid og stunder.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Satte like godt på Boito's Nerone jeg; det er jo egentlig en virkelig flott opera. Viser seg at den hadde sin premiere på La Scala i 1924 under Toscanini, seks år etter komponistens død, til stor internasjonal bejublelse. Handlingen er forresten i Italia også, og den er jo sunget på italiensk, iallefall i min innspilling (avbildet over).

Boito hadde visst surret med denne operaen fra og til i over 50 år.

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.195
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ungene sover gudskjelov, fruen er på teatertur, og jeg har avsluttet kvelden med et par Rossiniovertyrer:

Italienerinnen i Algerie
    Willem Tell

Da gjenstår det bare å galoppere til sengs mens man retter en takk til London Classical Players og Roger Norrington.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Med Norringtons sedvanlige racertempo så ble det vel ikke sen leggetid tenker jeg :)

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.195
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Han er ikke raskere enn Abbado etter hva jeg kan erindre. En annen dag skal jeg ta fram en sort skive med Karajan og ta tiden. Natta.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.195
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    God morgenBach!

Fant en kantateskive på biblå der Ensemble Baroque des Limoges ledes av Mosaïques-cellist Cristophe Coin. De andre deltakende holder klasse også.

BWV 49 "Ich Geh' Und Suche Mit Verlangen". Nå! ;D

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Litt forelsket i Rach 3. Hvilke innspillinger er obligatoriske, folkens?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.195
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Godt spørsmål. Har bare 1, 2 og 4 selv.

Et utvalg Sypresser av Dvorak her.

Med Hagenkvartetten den gang det var to jenter i bandet.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Litt treg av meg jeg da....denne er fin på morgenkvisten, mens tastaturet går varmt (ikke her, men i jobb sammenheng) - og det er jo "Handelår"
    Handel - Le Messie (Messiah)
    Mange bra solister her og orkester/kor er absolutt med på notene.
    Leppard er for meg ikke så kjent, men Handel synes jeg han har dreisen på. Han får det til å svinge, og da er jeg generelt fornøyd.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Den Valentino linker til er vakker - ellers kan jeg sterkt anbefale Ashkenazys sett med Bernard Haitink (ikke det med Previn!)

Og så har jo vår egen Andsnæs gjort en innspilling som ble sterkt bejublet (og som var ekstremt godt timet, siden den kom ut rett før filmen Shine).
    Og nylig fremførte han den igjen, i Berwaldhallen, og den kan du se her:

http://svtplay.se/v/1517431/veckans_konsert/rach_3

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig i det med Decca-settet med Previn; jeg synes det er et snålt sett pianokonserter.. har aldri fått til Ashkenazy pga det settet jeg. Et søk på Amazon avslører en rekke fine innspillinger, og det er vel kanskje ikke noen jeg vet som utmerker seg spesielt foran alle andre? Måtte vært Gilels eller Van Cliburn kanskje det da? Nei, det er jo mange flere også.

Hører på en aldeles nydelig cd med sanger av Deodat de Severac; dette må da virkelig være en av de mest urimelig undervurderte av franske komponister? I sin tid ble han omtalt i samme setning som Debussy og Ravel, men døde tidlig som 49-åring. Voldsomt bra hefte som følger med, 10 sider historie og bilder, 23 sider tekst og omtale av hver eneste sang.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//CDA66983.htm

Mvh Vidar P

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.151
    Sted
    Trondheim
    Hyperion er fantastiske på dette med dokumentasjon. Spesielt sang-utgivelsene.
    Siden du nevner undervurderte franske komponister, vil jeg gjerne slå et slag for Gabriel Pierné. Jeg har enda til gode å høre noe dårlig fra hans notepenn.
    Jeg har forresten den Severac-CDen du nevner, Vidar ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Satte på en LP med Rach 3 med Lazar Berman (LSO/Abbado/CBS 1977) nå. Spennende den også, men kanskje ikke tilgjengelig nå til dags. Nei, jeg vil mene at det er så mange gode innspillinger at jeg har vansker med å sette fingeren på en særskilt jeg. Har hørt stykket flere ganger på konsert også, det blir alltid bra på en eller annen måte... det er vel noe med musikken som kanskje gjør den mindre følsom på tolkninger?

Rubinstein mente at den var for søtladet. Til tross for det gjorde han en god innspilling av den tidlig.

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.607
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Rach 3? For et spørsmål! Vår alles Martha har jo gjort en aldeles sinnssvak versjon:

Anbefales fra dypet av sjelen.

B

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Brahms horntrio og fiolinsonate #2. Nydelig musikk og en nydelig plate, fra Speakers Corner. Szigeti (1892-1973) er kanskje en anelse bortglemt idag? Muligens som følge av at hans gammeldagse tone og stil ikke korresponderte så godt med idealet på slutten av hans innspillings- og konsertkarriere? Han hadde jo en litt "smal" ikke så ekspansiv tone, men alltid en veldig uttrykksfull måte å frasere på... litt som om han var født litt for sent kanskje? Han brakte iallefall med seg arven, spillestilen og klangen, fra sine forgjengere inn i den moderne innspillingshistorie etter krigen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Szigeti

Så en brukt original LP på Acousticsounds som de skulle ha $250 for.

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=16958

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.195
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da skal jeg lete opp Marthas Rach 3, berxter. Inspirert lar jeg Sudbin spille Tsjaik 1.

Eneste innspillingen jeg fikser, og jeg har også Argerich/Dutoit på DG.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.195
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Beethoven: Duet WoO 32 in E flat major for viola and cello, aka "Duet with two obbligato eyeglasses". ;D Lukas and Clemens Hagen.

(Dere forstår engelsk, ikke sant?)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.151
    Sted
    Trondheim
    Nå går det på Zdenek Fibich. Enda en av disse "små" komponistene som har skrevet mye spennende musikk, men der utførelsen blir veldig viktig. Hvis dette spilles uengasjert oppdager man ikke hvor bra det er. Hála og Suk føler sterkt for denne musikken:

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Første gang jeg hører Hollywood-kvartetten. I Haydns Op. 72/2 i D moll, innspilt live i 1957. De får det til å høres så likefremt og enkelt ut. Og hører jeg ekte amerikansk rytmesans? Stilig!

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    De siste kveldene har gått med på en del bokser jeg har lånt på biblioteket der borte på Hammersborg - for oss i Oslo er det virkelig en skattekiste...

Sjostakovitsj, 5/6/8 - det er noe autentisk med Kondrashin. Eller blir jeg bare lurt? Jeg er i alle fall skikkelig med hele veien..

Karajan i Amsterdam under krigen. Brahms første symfoni. Jeg er så imponert over Concertgebouw, det var og er et så sinnsvakt bra orkester. Har tenkt på det mange ganger, det må ha vært svært få orkestre i verden med deres nivå på den tiden..

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ah.. de fire siste innlegg, og en masse før de, fulle av plenty historiske musikkfremførelser festet til tape, med de beste artister. Det er en sann fryd å lese disse sidene, og gir plenty inspirasjon til å frekventere platesamlingen!

Selv har jeg ikke kommet meg lengre enn at jeg sitter å hører på Severac fortsatt. Men lider ingen nød av den grunn.

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.195
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    patro skrev:
    Karajan i Amsterdam under krigen. Brahms første symfoni. Jeg er så imponert over Concertgebouw, det var og er et så sinnsvakt bra orkester. Har tenkt på det mange ganger, det må ha vært svært få orkestre i verden med deres nivå på den tiden..
    Pussig at du skulle nevne det. Jeg har hørt litt på Beethovensyklusen Mengelberg gjorde med dem i '40. Er ikke alt som er like tight, men ok. Det er flere flinke musikere i verden i dag enn den gang. Krig var det også.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn