Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Grieg blir offer for egen medisin - alternativ orkestrering og arrangement av andre enn komponisten. Slike friheter tok han jo seg titt og ofte selv.

Cellosonaten, Op.36 er her orkestrert, og blir spillt av Raphael Wallfish / Vernon Handley / London Phil.Orch.
    Samme behandling får flere av Griegs sanger; Til våren, Jeg elsker deg, Solveigs sang m.fl
    Vakkert og fint selskap en tidlig nattetime....

Men egentlig mer interessant som fenomen enn musikalsk spennende.

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Starter litt pent her i hoffet

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Wagner er tydeligvis vanedannende som opiater, Valentino? ;)

Det er rart hvordan enkelte sjangre innen klassisk noen ganger bare ikke er til å høre på, mens noen ganger passer det perfekt. Jeg fortsetter litt i samme tralten med en utgivelse på vinyl fra tyske HM, L'Art de La Fugue, med Gustav Leonhardt og Bob van Asperen på clavecin. Utgivelse HM 20303/04 som det av en eller annen grunn var vanskelig å finne coveret på.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.842
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, jeg har det med å få dilla på ting. Sykling, kjøkkeninnredning, generell arkitektur, Stones, flybyggesett, gitarspilling, Wagner, grammofonjustering, lydpersepsjon, Montanakatalogen, Franco Serblin, Murakami, Hemingway, Hagenkvartetten, biler, Haydnkvartetter...

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Kjenner meg så absolutt igjen i det. Akkurat nå må jeg sette på en omgang til med dagens dillaobjekt, nemlig Kenya Espresso - Mutwewathi. Ikke mer brent enn at den går på trakteren også. Nuvel, nok OT.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.172
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Hehe, jeg har det med å få dilla på ting. Sykling, kjøkkeninnredning, generell arkitektur, Stones, flybyggesett, gitarspilling, Wagner, grammofonjustering, lydpersepsjon, Montanakatalogen, Franco Serblin, Murakami, Hemingway, Hagenkvartetten, biler, Haydnkvartetter...
    Obsessive Compulsive Disorder heter det. Riktignok i en mild form. Mange musikk og lydfrker jeg kjenner har dilla på vin og eller maltwhiskey. Jeg faller i den kategorien. Må ha orden og system i hdet mitt på de tingene jeg er opptatt av.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Kjenner man seg igjen, tro? Jeg har bl.a. hatt en gitarperiode (der jeg greide å kjøpe 10 gitarer, deriblant 4 Gibson Les Paul (1 Studio, 1 Standard, 1 1960 Classic, og 1 Custom Shop) - jeg har fremdeles 2 av dem). Akkurat den "dilla" er jeg kurert for nå.

Akkurat nå hører jeg på "Den lystige filla fra Perth" av Bizet:

Koselig musikk, men en håpløs historie. Her gjenbruker han bl.a. musikk fra Arlesienne-suitene, men hva musikk fra Arles har å gjøre oppe i det skotske høylandet, kommer ikke fram av librettoen.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Aj så kjent !
    Min liste blir stadig lengre, og familie og venner rister smilende (ikke alle...) på hodet. Skal ikke annet enn nevne fluefiske og fluebinding her.

For tiden er det strykekvartetter som gjelder, det er litt nytt for meg, og høyromantisk orkestermusikk. Akkurat det er ikke nytt, går litt i bølger. Berlioz har gått noen runder her idag, Vaughan-Williams i natt.
    Richard Strauss Metamorphosen fordøyes nå, jeg liker å repetere. Rudolf Kempe og Staatskapelle Dresden.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    I all forvirringen over at det plutselig var sommer igjen i hovedstaden og forferdelsen over at ingen hadde bestilt bord på Solsiden og hvem vet egentlig hvor mange glass Chablis det er i en karaffel snek jeg meg inn på Aktiv Klassisk og kjøpte denne

Så nå prøver jeg å komme meg etter Frøken Fryds muntre Helt om natten, helt om dagen, så nå skal det sykles terrorisering i dag morges med å klinke 10 kompaktplater inn på harddisken så jeg kan finne ut hva Mahler bedrev tiden med.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    Håper ryggen din er på oppadgående kurve geiraa !

Roberten skrev:
    klinke 10 kompaktplater inn på harddisken så jeg kan finne ut hva Mahler bedrev tiden med.
    Da itunes valgte å vise seg fra sin vrangeste side og gi meg vidt forskjellige albumtitler/kompositører osv fra plate til plate ble det ikke mye schwung over digitaliseringen, men det ble da gjort. Og jeg er i god gang med Mahler.
    Mens Symfoni #2 lister, hopper, danser og smeller seg inn i ørene mine skal jeg rusle over til Aus Der Reihe og lese hva Vidar P skrev om Mahler.

LydGeir

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Roberten skrev:
    Håper ryggen din er på oppadgående kurve geiraa !
    Takk skal du ha. Joda, jeg har knasket Voltaren i 4-5 dager, og i dag har jeg merket tydelig bedring. Men h... at det skal skje i ferien. For 2. året på rad!

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    Valentino skrev:
    Obsessive Compulsive Disorder heter det. Riktignok i en mild form. Mange musikk og lydfrker jeg kjenner har dilla på vin og eller maltwhiskey. Jeg faller i den kategorien. Må ha orden og system i hdet mitt på de tingene jeg er opptatt av.
    Jeg vil tro fenomenet er spesielt utbredt blant klassisk-elskere. Hvorfor skulle ellers noen ønske å eie 50 eller flere innspillinger av samme verk, som flere her på forumet gjør?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Boccherinis Nattmusikk fra Madrid er starten her idag.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Beethovens femte nå, i god, gammeldags stil. Sir Adrian Boult dirigerer LSO på Audio Spectrum.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    En god tid for klassisk; nye godsaker som ventet i postkassen når jeg kom tilbake til Bergen, i tillegg til at det ble handlet både vinyl og CDer i rikt monn i dag. Blant dagens fangst var tre Verdi-operaer på vinyl, Endellions Beethoven-kvartetter (endelig!), Händel-oratiorer på HM, Brahms-boks fra Brilliant, konsertboksen fra Beethoven Edition fra 1970 etc. Akkurat nå spiller jeg Mendelssohn under, også den nyinnkjøpt. Rydding og sortering av plater nå, dette blir en bra høst!

(PS, Jøgga – du kan altså sende tilbake Traviata-DVDen nå, men det er ikke noe hast. Noen andre her vil kanskje ha den innom sin spiller før den havner her igjen? Zeffirelis La Traviata.)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Wright skrev:
    (PS, Jøgga – du kan altså sende tilbake Traviata-DVDen nå, men det er ikke noe hast. Noen andre her vil kanskje ha den innom sin spiller før den havner her igjen? Zeffirelis La Traviata.)
    Velkommen hjem!
    Den ligger klar, og sendes prompte. Fin versjon, spesielt Stratas syns jeg er god her, hun var et nytt bekjentskap for meg. Stilig produksjon også. Vi takker så mye for lånet.

Hilsen Jørgen

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    Mahlers 6. symfoni v/Rattle og Birminghams Symfoni Orkester.
    Jeg skjønner meg ikke helt på Mahler ennå, det veksler fra at det skjer masse og er flott, til så å være nesten kjedelig, for så å plutselig bli spennende eller fint igjen. Alt dette gjerne i løpet av noen få minutter.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Spiller denne nå etter inspirasjon, virkelig en god plate.

Valentino skrev:
    Hjemmekontor er fine greier. Da kan man spille grammofonplater!

Fra Norsk Kulturråds Klassikerserie (noen som husker den?):

Johan Svendsen
    Norske Rapsodier nr. 1-4

Musikselskapet "Harmonien"s Orkester (Bergen FO nå)
    Karsten Andersen

Lytefri stillegående vinyl fra 1975, og den eneste digitaliseringen den er besudlet med er min, ved avspilling. ;D

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Roberten skrev:
    Mahlers 6. symfoni v/Rattle og Birminghams Symfoni Orkester.
    Jeg skjønner meg ikke helt på Mahler ennå, det veksler fra at det skjer masse og er flott, til så å være nesten kjedelig, for så å plutselig bli spennende eller fint igjen. Alt dette gjerne i løpet av noen få minutter.
    Hei Roberten, for meg er Mahler "livemusikk", i alle fall for å knekke koden:

http://www.oslofilharmonien.no/no/Konsert/?aktiv=4;folderpagesize=200

Og M2 er et bra sted å begynne, med en av de mest fantastiske avslutninger i verdenshistorien :)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    patro skrev:

Og M2 er et bra sted å begynne, med en av de mest fantastiske avslutninger i verdenshistorien :)
    Det tror jeg du kan ha mye rett i. Og jeg har et lønnlig håp om å sitte i salen på fredag og høre M2. Nå skal det også sies at jeg falt pladask for M2, det samme kan sies om M6, men der trenger jeg definitivt mer tid på avslutningen.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Roberten skrev:
    patro skrev:

Det tror jeg du kan ha mye rett i. Og jeg har et lønnlig håp om å sitte i salen på fredag og høre M2. Nå skal det også sies at jeg falt pladask for M2, det samme kan sies om M6, men der trenger jeg definitivt mer tid på avslutningen.
    M2 er fantastisk, det er noe å glede seg til.
    Her teller vi ned til åpning av orkestersesongen på torsdag med den vakre nr. 4

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Jeg er ikke like flink til å spille Schubert hver dag, men når jeg hører slikt som dette:

skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke gjør det. Schubert er husguden her hos meg (selv om han blir forsømt litt for ofte)!

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Roberten: Det kan være at du finner noe av interesse om Mahlers symfonier ved å bruke søkemotoren.

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Jeg vil ha en sånn, Jøgga!

Lytter til pianokonsert nr. 21 av Mozart. Mitsuko Uchida er damen ved tangentene, Jeffrey Tate er dirigent.

Deilig musikk. Elsker førstesatsen.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Schubert, ja:

Bejublet innspilling, med god grunn. Tror det var Valentino som nevnte den her forleden.

Bernt K

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    awe skrev:
    Roberten: Det kan være at du finner noe av interesse om Mahlers symfonier ved å bruke søkemotoren.
    :) Ikke så rent lite heller. Takk for tipset, det var jo så innlysende at jeg nesten er skamfull for at jeg ikke har tenkt på det selv. Har lest Vidar P sine betraktninger i Aus Der Reihe, men Mahler har det blitt sagt mye annet interessant om her på HFS også.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Endellion kom i hus til slutt, Jøgga - litt mer enn £1 måtte jeg betale, men det var jo verdt det da... :)

Opp. 131 og 132 i kveld

Vedlegg

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Mahler kommer vi sikkert tilbake til mange ganger, Roberten. Når jeg er ferdig med Beethovens kvartetter, kunne jeg godt tenke meg noe lignende i forhold til både Beethovens klaversonater og Mahlers symfonier. Vet ikke nå hva som skulle komme først. Men Mahlers 6. er en granittblokk; virkelig bevisst, reflektert og massivt tragisk musikk i det helt store format.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Da er vi i samme båt, patro. Kun det beste er godt nok.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Avslutter aftenen med mer Schubert; 2 plater fra FiDis 21-cders-boks; nr 12 og 13, vil føre alt for langt å liste opp Liederne:

Dette må jeg gjøre oftere...

Bernt K

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hører kanskje hjemme under jazz, men det er jo klassisk musikk, for swingende :)

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    awe skrev:
    Ja, både band og verk!!
    Har forøvrig dristet meg til å bestille Cleveland med de sene kvartettene også, selv om du ennå ikke har lagt ut betraktningene dine, awe...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.172
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    patro skrev:
    awe skrev:
    Ja, både band og verk!!
    Har forøvrig dristet meg til å bestille Cleveland med de sene kvartettene også, selv om du ennå ikke har lagt ut betraktningene dine, awe...
    Jeg spiller Skapelsen med Rene Jacobs på Harmonia Mundi. Har skaffet meg en free sampler med 35 minutters utdrag fra den komplette som kommer i oktober. Dette er det smell i!

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    patro skrev:
    awe skrev:
    Ja, både band og verk!!
    Jeg er svært begeistret for Cleveland Qt. også i de sene kvartettene. Du har mye å glede deg til, også lydmessig. Tror nesten jeg kan love deg salige stunder med din lydkjede og disse innspillingene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn