Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.842
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Valentino skrev:
    Jeg har - etter lang tids frustrasjon - endelig fått radio i anlegget igjen. Men jeg glemte det i dag, gitt.
    Har ikke radio i noen av de to anleggene mine gitt. Hører på et utvalg Tivolier, funker greitt nok for mitt radiobruk.
    NRK Klassisk mp3 320 fra Transporteren min låter aldeles strålende. Torsdagskonsertene er herlige å oppleve slik.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.172
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Dette er en historisk innspilling på alle måter, i en fersk, repakket luksusutgave. På amazon.fr går den under 200 grensa. Den er både HIP, og har virkelig stor historisk betydning. Dette var den innspillingen som i 1987 åpnet publikums øyne for fransk barokkopera, og for flommen av innspillinger vi siden har sett.

Merk ensemblet:

"Bernard Deletré, Jean-Paul Fouchécourt, and Véronique Gens all sang minor roles; Christophe Rousset played the harpsichord in the orchestra's Petit Chœur, with Stephan Stubbs on lute; John Holloway sat first violin and played the ritournelle solos; Bruno Cocset was somewhere near the middle of the basse de violon section; Marc Minkowski played third bassoon; and Hervé Niquet can be heard in the tenor section of the chorus."

Denne innspillingen, og Christies geni, la grunnlaget for mye viktig. En virkelig historisk innspilling!

Mer her:

http://ionarts.blogspot.com/search/label/CD%20Reviews

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.172
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Ah, det er den fra 50-årsboksen, ikke sant?
    Den finnes der ja. Dette er en ny utgave med luksusinnpakking, libretto, bok om historien bak osv, men den koster jo halvparten av hva boksen kostet i sin tid også da......

EDIT: Jeg kjøpte aldri denne boksen, men denne innspillingen var egentlig det eneste i den boksen jeg trengte, så det var like greit at jeg ventet på denne....

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat nå Mozarts fiolinkonsert nr 3 (og Brahms') fra 17-cdersboksen med Oistrakh. Szell dirigerer Brahms, Oistrakh selv Mozart.

Bernt

Vedlegg

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Hva passer bedre på en søndags formiddag enn litt orgel? Jeg har funnet frem en fantastisk lp der Lionel Rogg tolker Paul Hindemith på orgelet i katedralen i Zürich. De som beskyldte Hindemith for å lage 'entartete' musikk kan ikke ha hørt disse vakre sonatene.

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.842
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tomt hus, ergo Wagner. 8)

Götterdämmerung, fra Hagens "Was hör' ich!" og så videre. Karajan. Volumet på 11.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    For et flott tips ! Siden jeg har Karajan smeller jeg den i gang fra samme punkt nu.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.172
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Tomt hus. 8)

Ergo Wagner. Götterdämmerung, fra Hagens "Was hör' ich!" og så videre. Karajan. Volumet på 11.
    Går den bare til 11? For et drittanlegg. Min går til 100 !

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Ellers har det vært amerikansk dag her hos meg:

Aaron Coplands 3. symfoni, Quiet city og Appalachian spring fra denne boksen:

Akkurat nå er det Central Park in the dark av Charles Ives fra denne CDen:

Før det var det symfoni nr. 4 som fikk lufte seg. Mens symfoni nr 1-3 nesten er senromantiske "svisker", er nr 4 et "tidsbilde" fra amerikansk folkeliv, med kor, brassband og symfoniorkester som spiller i munnen på hverandre. Meget spennende.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Og så litt Hindemith:

Symfoni "Mathis der Maler", Trauermusik for bratsj og strykere, og Symfoniske Metamorfoser så langt. Merker at jo eldre jeg blir, jo mer setter jeg pris på mer "moderne" musikk. SÅ langt har jeg ikke hatt et spesielt forhold til Hindemith (selv om jeg har svært mye musikk av ham), men nå begynner det løsne. Dette er i hvert fall strålende musikk, og både tolkinger og lydkvalitet er helt utmerket. Betalte vel ca. 8£ for denne 3-CDers boksen i sin tid, og det er den så definitivt verdt (og vel så det).

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.842
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Valentino skrev:
    Tomt hus. 8)

Ergo Wagner. Götterdämmerung, fra Hagens "Was hör' ich!" og så videre. Karajan. Volumet på 11.
    Går den bare til 11? For et drittanlegg. Min går til 100 !
    Til info: Volumkontrollen i SqueezecCenters webgrensesnitt går til 11. Slimdevices-gründer Sean Adams har sett This is the Spinal Tap han også.

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Jeg følger etter med mer Hindemith. Denne gamle plata med moderne musikk er en av perlene i columbiakatalogen. Når en har hørt Mathis der maler kan en snu plata og fortsette med Bartoks Musikk for strykere, perkusjon og celesta. Flott den også.

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sommeren er slutt, og jeg spiller Schuberts 'Die Winterreise'

Dietrich Fischer-Dieskau og Jörg Demus, 1966. Fi-Di på sitt beste.

Musikk, tekst, framførelse, lyd, helhet. Absolute Spitzenklasse.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.842
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så enig, så enig, Jøgga.
    FiDi er en sensibel mann. Han framhevet familietragedien i Götterdämmerung da han ble intervjuet i The Golden Ring.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Så enig, så enig, Jøgga.
    FiDi er en sensibel mann. Han framhevet familietragedien i Götterdämmerung da han ble intervjuet i The Golden Ring.
    Jeg kan kjenne høsten sige inn, og innrømmer at jeg forbereder meg mentalt på å nærme meg Ringen. Det er vel ingen vei utenom, kraften synes å være uimotståelig, så hvorfor kjempe imot. Det fortelles historier om folk som har beveget seg inn og blitt merket for livet, ja noen har aldri kommet ut igjen.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Takk Valentino!
    Jeg rakk akkurat å slå av Rainbow - Live in Munich 1977 - Andsnes er jo like mye rock'n roll.

Tenke seg til hva som kan skje den dagen Andsnes finner tid, og anser seg moden for å nærme seg Beethovens pianosonater.
    Nuhvel, nå skal jeg opp i stua og dirigere Pollini i Choralfantasien, der tar jeg plassen til Abbado foran Wienerphilharmonikerne.
    Jeg tåler den en gang til ikveld...eller blir det kanskje Brendels versjon...?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.842
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hørte Leif Ove gjøre begge op. 27-sonatene live like etter påske. Hah!
    Og det var akkurat like kontrastfylt som konserten fra Grieghallen.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Han har da allerede for flere år siden spilt noen av de siste sonatene på konsert. Men det kan vel ta tid før det kommer plate. Jeg regner derimot med at pianokonsertene snart blir utgitt. Dessuten har han jo også Brahms 2. på repertoaret, kommer nok en plate der også, sikkert med vennene i Berlin.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Gunzi skrev:
    Tenke seg til hva som kan skje den dagen Andsnes finner tid, og anser seg moden for å nærme seg Beethovens pianosonater.
    Det var på plate jeg mente...

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje vel så interessant er det om han noensinne kommer til å spille Bach.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Tok opp den Andsnes-konserten, så den bør vel ses. Nå er det derimot Grumiaux som spiller Bruchs første fiolinkonsert "Scottish Fantasy" på vinyl. Stund siden sist nå, den er i grunnen enda enda bedre enn jeg kunne huske.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Khachaturians violinkonsert....
    Noen innspillinger er interessante i lys av historien rundt og ikke bare det musikalske resultat....

Kogan debuterte i USA januar 1958, og ble storslagent mottatt i Boston, som han selv hadde valgt som første touchdown på amerikansk jord. Selv var han mest opptatt av hvor mange biler det var i gatene. Sikkert litt flere enn i Moskva på den tiden.
    Etter suksessdebuten og ekstatiske skriverier i pressen, tok det bare en dag eller to før man klarte å rigge til for dette opptaket i de samme lokalene som konserten foregikk i.
    Skal jaggu grave frem innspillingen med Oistrakh&Khachaturian (som dirigent) ved første anledning, den er vel fortsatt målestokken her.

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gunzi skrev:
    Khachaturians violinkonsert....
    Noen innspillinger er interessante i lys av historien rundt og ikke bare det musikalske resultat....

Kogan debuterte i USA januar 1958, og ble storslagent mottatt i Boston, som han selv hadde valgt som første touchdown på amerikansk jord. Selv var han mest opptatt av hvor mange biler det var i gatene. Sikkert litt flere enn i Moskva på den tiden.
    Etter suksessdebuten og ekstatiske skriverier i pressen, tok det bare en dag eller to før man klarte å rigge til for dette opptaket i de samme lokalene som konserten foregikk i.
    Skal jaggu grave frem innspillingen med Oistrakh&Khachaturian (som dirigent) ved første anledning, den er vel fortsatt målestokken her.
    Er i den store EMIboksen til Oistrakh også. (Min uthevelse.)
    Flott var den også.

Bernt K

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bartóks klaverkonserter i den eksellente utgaven til Geza Anda og Ferenc Fricsay. Dette er strålende!

Bernt K

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    SOTAen snurrer og går fremdeles, men her er det både snap, crackle & pop:
    Beethoven
    Pianokonsert nr. 4 i G-dur op. 58
    Ivan Moravec
    "Musikverein" Orchestra Vienna (så sier Supraphon-coveret...)
    Martin Turnovský
    Så, Jøgga; Har du denne?
    Nå har jeg den! Eller ihvertfall nesten den samme.

Spilt den har jeg og, og elsker det.
    LvB konsert nr. 4, Musikverein Wien, 1963, Moravec på Bösendorfer.

CDcoveret sier ikke hvilket selskap det ble spilt inn for, den har merket Vai Audio, hittil ukjent for meg.
    Produsenter var E. A. Silver og J. Goodfriend, da kan det ha vært Connoisseur Society som var i Wien og tok opp Moravec allerede i 63? Hvor gammel er Supraphon-LPen? Jeg mistenker at disse folkene kan ha hørt Supraphon-innspillingen og skyndte seg å gjøre sin egen. ( ?) Det virker seriøst nok når de bryr seg med å skrive "...recordings made on custom built tape recorders operating at 30 inches per second, and employing special two-track recording heads...."
    www.connoisseursociety.com
    Op.58 inneholder noe av den fineste pianolyden som finnes på plate. I følge mine ører. Sonaten op. 90 er heller ikke ille.
    Takk, Valentino.

PS: Dette er faktisk verd å samle på, kjøp den mens dere kan:
    http://www.amazon.co.uk/Moravec-pla...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1251753852&sr=8-1
    Volume 2 fra Vai går for stive summer på bruktmarkedet.

Jørgen

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ang. 'Moravec Plays Beethoven':
    Det finnes et volum 2, med noen av de mest kjente sonatene, som tydeligvis er verd å eie. Opprinnelig Connoisseur Society LP, samme innspilling finnes på to CD-remaster. Vai Audio og Supraphon, og begge låter visstnok smørfint og er etterspurt. I hvert fall av meg, og jeg kjøper.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Den grønne der har jeg. Anbefales for Pathetique alene, men resten er også smørfint.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.964
    Torget vurderinger
    4
    Chopin - Valser
    Fremført av Dinu Lipatti i 1947.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning