Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.651
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hører Wilhelm Kempff spille Schubert; sonater D894, D850, 664, 625, 575 fra denne boksen:

Kempff er "akkurat passe" for meg i dette repertoaret som han utvilsomt fikk inn med sin morsmelk.

Bernt K

Vedlegg

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Kempff er såvisst en pianist å regne med i Schubert. Det gjør han så naturlig og uten fakter av noe slag at det er helt utrolig. Noen ganger smaker ren, svart kaffe best. Ikke for sterk, ikke for svak.

Jeg har hørt og sett Bruckners 9. med Karajan/VPO i ettermiddag. "Te Deum" i går. DVD fra DG. Den 8. er der også. Er langt inne i Bruckners tonespråk og klangverden for tiden, og dette er helt spesielt.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.245
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    LvB op. 95!

!!!!!!!

Begynner med Busch, så får jeg se hvor langt ut i alfabetet jeg kommer...

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.539
    Jeg innser viktigheten av å bøye av for gruppepress, så jeg hiver meg på med Takacs Quartet.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.187
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er servert!

Haydn-konserten nr. 11 blir forrett, den smaker fyldig og rikt. Kadensene er godt krydder.

Jørgen

Vedlegg

zippo

Medlem
    Ble medlem
    04.11.2007
    Antall liker
    0
    Husker jeg hørte Barenboim spille Beethoven's pianokonserter for noen år siden uten at jeg likte det noe særlig.

Noe annet med Pollini, som på denne boksen tolker blant annet den 4. som jeg sitter å koser meg med nå.

Det er noe annet det. ;)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    De for meg ukjente verkene står formelig i kø for tiden og når jeg først var inne på ham i går:
    Aram Iljitsj Khatsjaturjan, violin konsert i d-moll - David Oistrach - Rundfunk- Symf. der UdSSR - Aram Khatsjaturjan

Alltid noe eget når komponisten selv står forran orkester og solist. Ikke alltid til det beste, men her føler jeg at det skjer noe i samspillet mellom partene. ikke bare et orkester som faker at de lar seg lede av komponisten.
    Kanskje ikke så rart at dette låter særdeles østeuropeisk, da særlig Andante sostenuto satsen her.

Jeg må få tak i meg et kamera- noen som skal gå videre mot proff-utstyr, og selger sitt semi-proff speilreflekskamera snart.....? ;)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.651
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå Ernest Ansermet som dirigerer Sibelius' 4. symfoni fra denne:

Ikke dårlig, ikke dårlig.

Bernt K

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ansermet-utgivelsene synes jeg alltid holder høyeste klasse. Og den boksen er jo et funn. Mange av de innspillingene der er jo favoritter hos audiofile platepressere som Speakers Corner, King Analogue og andre som har kataloger med nyutgitte pressinger av gamle Decca-innspillinger.

Etpar av mine største undringer med DGG er hvorfor de gjemmer bort gullskatter som f.eks Dvoraks 9. med CSO/Giulini og Brahms 1. klaverkonsert med Pollini og Bøhm... jeg kan ikke se de tilgjengelig noe sted, annet enn som tilfeldige streiffunn av gamle lagre kanskje.

Hører på min 1977-original av Nye Verden-symfonien, og klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg liker denne bedre enn Kubelik.. men jeg tror kanskje det. Nå til dags ser man bare en og annen Galleria-cd med dette materialet fra DGG... og selv de er vel gått ut av print? Er ikke det underlig?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Etpar av mine største undringer med DGG er hvorfor de gjemmer bort gullskatter som f.eks Dvoraks 9. med CSO/Giulini og Brahms 1. klaverkonsert med Pollini og Bøhm... jeg kan ikke se de tilgjengelig noe sted, annet enn som tilfeldige streiffunn av gamle lagre kanskje.

Hører på min 1977-original av Nye Verden-symfonien, og klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg liker denne bedre enn Kubelik.. men jeg tror kanskje det. Nå til dags ser man bare en og annen Galleria-cd med dette materialet fra DGG... og selv de er vel gått ut av print? Er ikke det underlig?

Ja, man kan undres Vidar P.

Kunne tenkt meg disse på digitalmedie også. (Dvoraks 9. med CSO/Giulini og Brahms 1. klaverkonsert med Pollini og Bøhm)
    Lykkeligvis finnes de på vinyl her i heimen.

Hva er de de har gjort så galt i Galleriaserien?
    Har noen slike fra studietiden (både på CD og vinyl)...låter ofte tynnt og ...slitt

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel en billig serie av veldig tidlige digitale remastere det der, utgitt i samme slengen som de fant på å remastre mange av innspillingene påny for å selge de dyrere; jeg vet ikke helt hva de har gjort, men enn som det er så klarte ikke disse remastrene å bringe frem den fulle klangrikdommen fra de originale analoge mastere som ble brukt til LP'ene i predigital tid iallefall. Nå var det vel sant å si en hel del innspillinger fra DGG på 70-tallet som ikke målte opp hva lydkvalitet angår også, men det fantes da noen; og selv de beste låter ikke spesielt bra når man hører de i en Galleria-utgave.

Mendelssohn her nå, på Speakers Corner LP. Maag var god.

http://store.acousticsounds.com/d/1...hn_A_Midsummer_Nights_Dream-180_Gram_Vinyl_LP

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.651
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Brahms 1/ Böhm er nedlastningstilgjengelig, men da kun i mp3; 320 kb/s, så det er da nesten greit. For Dvorak 9/ Giulini må du faktisk til Arkivmusic og blodprisen deres.
    EDIT: Neida, vanlig pris $10.99 for den derfra.
    Irriterer meg ikke så rent lite det der med bare mp3 tilgjengelig fra DGG. Karnøflet en cd under ripping, og gjorde det enkelt ved å kjøpe de urippbare sporene fra DG, men i mp3. Hørte forresten ikke forskjell, men det er det der med å betale prima pris for sekunda vare...
    Dessuten hører jeg nå på Ansermet & co i LvBs 4. symfoni fra samme boks.

Bernt K

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    emotikon skrev:
    De for meg ukjente verkene står formelig i kø for tiden og når jeg først var inne på ham i går:
    Aram Iljitsj Khatsjaturjan, violin konsert i d-moll - David Oistrach - Rundfunk- Symf. der UdSSR - Aram Khatsjaturjan

Alltid noe eget når komponisten selv står forran orkester og solist. Ikke alltid til det beste, men her føler jeg at det skjer noe i samspillet mellom partene. ikke bare et orkester som faker at de lar seg lede av komponisten.
    Kanskje ikke så rart at dette låter særdeles østeuropeisk, da særlig Andante sostenuto satsen her.

Jeg må få tak i meg et kamera- noen som skal gå videre mot proff-utstyr, og selger sitt semi-proff speilreflekskamera snart.....? ;)
    Enig emotikon - en magisk innspilling, og en referanse dersom man skal bruke mer tid på verket.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.157
    Sted
    Trondheim
    Akkurat nå:

Fantastisk morsom komponist, denne Offenbach.

Tidligere i dag noe absolutt utrolig vakkert, men nesten på kanten til å være salongmusikk:

Hørte alt jeg har av Arensky i går. Det er dessverre alt for lite. Klaverkonserten og hans Fantasi over russiske folkemelodier for klaver og orkester. Ut fra kvaliteten av det jeg hørte, burde Arensky spilles oftere.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gunzi skrev:
    emotikon skrev:

Enig emotikon - en magisk innspilling, og en referanse dersom man skal bruke mer tid på verket.
    Regner med at du har "ett par" innspillinger av denne i heimen.
    Må få høre litt ved anledning.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mer Berglund:
    Shostakovitch, Symfoni nr.7 (Leningrad) - Bournemouth Symph. Orch. - Paavo Berglund fra 1974

Bildet viser monumentet for de 600 000 fallne russerne ved Leningrad.

Slik jeg opppfatter det, var Berglund en mester i å snekkre sammen partier og føre temaer videre, skape spenning- slik at når neste del kommer, oppfattes den som en åpenbaring. Slik her også- i høyeste grad. Andre satsen (moderato) har jeg ikke hørt så nedtonet men samtidig så utrolig kontrastfull før.
    Dette er den desidert beste innspillingen jeg har hørt av Leningradsymfonien.
    Punktum!

Ser ved litt googling her at Harry Pearson også liker denne....
    So What?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.245
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gjør ikke noe om HP liker lyden på den nei...

NRK Klassisk i hørlurarna her.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Berglund og Bournemouth var en lykkelig konstellasjon. De har et Grieg-album som er toppklasse også. Det har jeg kun på lp, men fortryder ikke av den grunn: Lyden er usedvanlig flott.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Litt av denne boksen i sted:
    Haydn The Symphonies 65-72, Philharmonia Hungarica, Dorati - Hørt på symf. nr.65 og nr.66

Jeg er på ingen måte Haydn ekspert, så derfor lurer jeg på om det er noen som kan svare meg på hvordan Dorati og dette orkesteret står seg i forhold til fremførelse?
    Er det såpass at jeg likegodt kan gå for dette på sikt? :

otare har vel en del Haydn om jeg ikke husker feil.....

Innspillingsmessig holder dette i massevis for meg.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.157
    Sted
    Trondheim
    Dorati i Haydn er jo en klassiker. Det er det settet der jeg har selv. Det er saftig og flott Haydn-spill. Ikke akkurat HIP, men flott musisering.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:

Men liker han musikken....?

Håper jeg også snart kan streame musikk fra oppegående nett her.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Dorati i Haydn er jo en klassiker. Det er det settet der jeg har selv. Det er saftig og flott Haydn-spill. Ikke akkurat HIP, men flott musisering.
    Da husket jeg rett likevel ;)

Hmmm...ser det går for ca 200dollars komplett her og der..

Ups...da slengte jeg like godt på nr.67. :)
    Kan det bli en Haydnaften i kveld....trompeten står jo bare 2m fra meg...

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    awe skrev:
    Berglund og Bournemouth var en lykkelig konstellasjon. De har et Grieg-album som er toppklasse også. Det har jeg kun på lp, men fortryder ikke av den grunn: Lyden er usedvanlig flott.
    Enig.
    Jeg kommer i allefall ikke til å gå med vilje forbi uten å ta den med -om jeg ser en vinylinnspilling av denne komboen.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.187
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon skrev:
    Valentino skrev:
    .....
    Håper jeg også snart kan streame musikk fra oppegående nett her.
    Samme her, en AE på test.
    Aktiv sykemelding er bra, fram og tilbake med vinyl i store mengder.
    Dorati og Berglund, da gitt, skulle tro du hadde kikket i dagboka mi.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    emotikon skrev:
    Litt av denne boksen i sted:
    Haydn The Symphonies 65-72, Philharmonia Hungarica, Dorati - Hørt på symf. nr.65 og nr.66

Jeg er på ingen måte Haydn ekspert, så derfor lurer jeg på om det er noen som kan svare meg på hvordan Dorati og dette orkesteret står seg i forhold til fremførelse?
    Er det såpass at jeg likegodt kan gå for dette på sikt? :

otare har vel en del Haydn om jeg ikke husker feil.....

Innspillingsmessig holder dette i massevis for meg.
    Jeg har det settet selv jeg, liker det veldig godt. Balansert tidløs Haydn; Dorati og ungarerne gir lytteren en veldig god innsikt i disse symfoniene synes jeg. Rikt og flott å høre på. En klassiker. Husk at det følger med et appendix til boksene på en 2LP også..

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.245
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Valentino skrev:

Ordentlige audiofile er ikke særlig glade i musikk, men de liker lyden av den.

NRK Klassisk surrer og går. Jeg er visst litt mett på "aktiv lytting" og "utforsking". Prøvde å gå på Tristan og Isolde, men det ville seg ikke helt. Men pytt, vinteren er lang.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.268
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    emotikon skrev:
    Valentino skrev:

Ordentlige audiofile er ikke særlig glade i musikk, men de liker lyden av den.

NRK Klassisk surrer og går. Jeg er visst litt mett på "aktiv lytting" og "utforsking". Prøvde å gå på Tristan og Isolde, men det ville seg ikke helt. Men pytt, vinteren er lang.
    Litt nullstilling med C2H5OH pleier å hjelpe......

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.245
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Å ja, den søte vovvoven som var så rød i toppen i 2KJ.

Har en fin Calvados, og kanskje Mutters innspilling av Bergs fiolinkonsert kan akkompagnere den senere i aften.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.651
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Får ikke bedre LvB #5 enn det der!
    Selv sitter jeg her noenlunde frustrert, da en nyankommet boks med Bach-kantater fra USA var enten flatklemt eller feilpresset; dere vet hvordan det høres ut, som om det ligger en ulldott under stiften med dertil hørende forvrengning. Kan nok ikke klage, da platene så perfekte ut. Grumpf. Det får bli Janowitz fra DG-boksen istedet:

Eh, Janowitz blir en bare glad over, og slett ikke "grumpf"-y.
    Bernt K

Vedlegg

donnerwetter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Antall liker
    105
    :D
    Liker godt det jeg hører ;D
    Med "legmannsører" hva klassisk musikk angår, selvfølgelig ;D

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.539

Mens jeg roter rundt på tyske nettsider på jakt etter klassisk på vinyl. Det bekymringsverdige er at den tysken som knapt henger med på Ringen skal geleide meg trygt gjennom den farefulle e-commerce labyrinten.
    Så langt gjør vokabularet mitt en drita dårlig jobb. Det er mulig jeg har kjøpt en samling på 83 lp'er, samt en testpressing på 6 lp'er med Furtwängler på DGG. Men jeg er altså ikke sikker. Forhåpentligvis spurte jeg bare om prisen for å få sendt det aus Norwegen. Vel, jeg får vel en bekreftelsesmail av et eller annet slag.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Får håpe det deiser ned en pen samling i heimen din snart Roberten

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn