Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.828
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det har gått opp og ned med Nimbus Records. I dag er det tilbake hos de opprinnelige eierne, som har dannet Wyastone Estate Limited. Dette selskapet har i tillegg ti andre labels gående, bl.a. Atoll, Hallé og Lyrita, egen konserthall med "single-point microphone array" for dypere perspektiv og ambience-effekt. Skulle være midt i blinken for deg, ottone. De var pionérer innen CD (i UK) og surround, og drev forskning på akustikk og opptaksteknikk. Klanglig kan de minne om gode, gamle Mercury, synes jeg.

    Visst er det mange HIP-praktinnspillinger, Steinar, og den beste komplett-boksen av symfoniene er og blir Hogwood/Brüggen/Dantone på Decca, synes jeg. I min Haydn-raptus for en stund siden fant jeg alt fra perler til tullball. Verst var London-symfoniene med Norrington/Stuttgart på Hänssler med nærmest parodiske overdrivelser. (Han er langt bedre med London Classical Players på Erato Veritas, forresten.) Hakk i hæl følger Ticciati med Det skotske kammerorkesteret: Basert på den idé at symfoniene 31, 70 og 101 alle går i D-dur, presterer han å gjøre Haydn innholdstom. Super lyd (Linn, SACD), godt orkester, men det hjelper ikke det aller minste.

    En av særeste, rareste og mest utrerte Haydn-innspillingene overhodet, er Glenn Goulds tolkninger av sene sonater på Sony. Han demonterer dem noe aldeles syndig, men i motsetning til Celibidaches Bruckner-tolkninger på DG - der salig AB blir liggende igjen på gulvet i løse deler, klarer han å finne ny innsikt og mening på besynderlig vis. Personlig, trist og avklart på et vis. Tankevekkende.

     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ja boksen med Hogwood/Brüggen/Dantone er den jeg gjerne tyr til når jeg vil lytte til Haydn-symfonier. Og fint at alle symfonier på periodeinstrumenter endelig er blitt samlet i én boks. Ovenikjøpet med stort sett flotte innspillinger.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Hei. Er det noen her jeg kan sende PM til ang noen plater jeg har fått tak i. Klassisk er ikke min greie og jeg lurer på om platene er noe som kan være av interesse for noen. På forhånd takk.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hei. Er det noen her jeg kan sende PM til ang noen plater jeg har fått tak i. Klassisk er ikke min greie og jeg lurer på om platene er noe som kan være av interesse for noen. På forhånd takk.
    Hvorfor så hemmelighetsfull? Du får nok større respons ved å poste her.
     

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    James Galway - Plays songs for Annie (RCA RL 25163)

    1812 Pictures at an exhibition, Stokowski (Decca KVIC 26)

    Emil Gilels, Piano - Edvard Grieg lyric pieces (Deutsche Grammophon 2530 476)

    Carina Burana av Carl Orff - New Philharmonia chorus and orchestra, London. Dirigent: Rafael Frühbeck de Burgos (EMI 253-00053)

    Richard Wagner - Overtures & Preludes - The mastersingers of Nuremberg, Lohengrin, The flying dutchman, Tannhauser, Parsifal, Vienna Philharmonia Orchestra, Karl Böhm (Deutsche Grammophon 419 069-1)

    Mozart - Sinfonia concertante KV 269, KV 373, KV 261. Josef Suk, Josef Kudosek. Das Prager Kammerorchester (Eurodisc 87-656)

    Benny Goodman - The Fameous 1938 Carniege Hall Jazz Concert (CBS 66202)

    Beethoven - Pastorale. Bamberger Symphoniker - Joseph Keilbert. (Telefunken 6.41330 AF)

    Händel - Messiah - Ausschnitte. Heather Harper, Helen Watts, John Wakerfield, John Shirley Quirk. London Symphony Orchestra and Chorus. Colin Davis (Philips 6527 11

    Igor Stravinsky - London Symphony Orchestra, Claudio Abbado. (Deutsche Grammophon 415 854-1)

    Pergolesi. Stabat Mater. Margaret Tynes, Anita Turner, Czech Philharmonic chorus - Massimo Bruni. (Supraphon 1112 0620)

    Vivaldi: The Four Seasons. Albinoi: Adagio. Pachelbel: Canon & Cigue. Michel Schwalbe, Berlin Philharmonic Orchestra. Herbert Von Karajan. (Deutsche Grammophon 419-488-1)

    Frederic Chopin - Piano Concert No.2, Martha Argerich, National Symphony Orchestra, Mstislav Rostropovich. (Deutsche Grammophon 419-859-1)

    Tchaikovsky Symphony 5 inn E minor. Op.64. Oslo Philharmonic Orchestra. Mariss Jansons. (Chandos ABRD 1111)

    J.S.Bach Suites for Orchestra. BWV.1066-1069 Liszt Ferenc Chamber Orchestra. Frigyes Sandor. (Hugaroton 11787-88 STEREO-MONO)

    Mozart - Klavierkonzerte. G-dur. Camerata Academica des Salzburger Mozarteums. Geza Anda (Deutsche Grammophon 138783)

    Beethoven Symphony No.9 inn D minor. Gre Brouwenstijn, Nicolai Gedda, Frederic Guthrie, Choir of St.Hedwigs Cathedral, Berlin. Andre Cluytens and The Berlin Philharmonic Orchestra. (Classics for pleasure EMI CFP 40019)

    J.S.Bach Brandenburgische Konzerte 1.2.3. The english Concert, Trevor Pinnock. (Archiv Produktion 410 500-1)


    J.S.Bach Brandenburgische Konzerte 4.5.6. The english Concert, Trevor Pinnock. (Archiv Produktion 410 501-1)

    Handel - The Academy of St.Martin-in-the-fields. Neville Marriner. (Argo D242D3)

    Chopin - Nocturnes. Vladimir Ashkenazy (Decca 414 564-1)

    Glenn Gould - Bach vol.4 Concertos for Keyboard & Strings. Nos 1-5 & 7. (CBS Records Masterworks M2 42104)

    Mozart - The Gabriel Quartet. No.19 K.465, No.20 K.499. (Decca SDD 561)

    Bach - Great Choruses and Chorales from the St. Matthew Passion. Eugen Jochum. (Sequenza Philips. 6527 116)

    Beethoven - Chamber Music for Wind Instruments.,Octet/Octet-Rondino/Sextet. Chamber ensemble of the Czech Philharmonic. (Supraphon 10 0703-1)

    Sibelius Symphony No.1 in E minor. Scottish National Orchestra - Alexander Gibson. (Classics for pleasure CFP 40055)

    Joaquin Rodrigo - concerto de Aranjuez. Narciso Yepes, Nicanor Zabaleta. (Deutsche Grammophon 419-483-1)

    Beethoven Symphony No.5 Berliner Philharmoniker. Herbert Von Karajan (Deutsche Grammophon 2531105)

    Rossini, Stabat Mater. Pilar Lorengar, Betty Allen, Josef Traxel, Josef Greindl. Chor der St. Hedwigs Kathedrale Berlin. Berliner Symphoniker. Karl Forster. (EMI 037-28 599)

    Murray Perahia - Beethoven piano concertos nos. 1 & 2.
    Concertgebuow Orchestra, Bernard Haitink. (CBS Records Masterworks IM 42177)

    Bach, The Goldberg Variatons. Glenn Gould. (CBS Records Masterworks D 37779)
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.828
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Mye bra der, Slither. Fin pakke for noen som har lyst til å komme i gang med klassisk. Gamle travere har nok mesteparten fra før av.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    10.016
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Det du skriver lenger opp om Glenn Gould i Haydn, får meg til å tenke på hans innspilling av Mozarts klaversonater, i særdeleshet Tyrkisk marsj K 331 - 3. Det er jo en kjent melodi, og jeg ble forbauset over det særdeles labre tempoet sammenlignet med andre utøvere. "Slowness" er jo nærmest et varemerke hos Gould, men dette er i særklasse den langsomste versjonen jeg har hørt. Likevel, det er en viss spenst i spillet hans som gjør meg litt fascinert. Innspilling finnes på youtube.

    En interessant pianist, på godt og vondt.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    awe: folk jeg har stor respekt for har som sine favoriter Thomas Fey sine Haydn innspiller på Hanssler:

    Presto Classical - Hänssler - Fey Haydn Symphonies series - Buy music CDs & DVDs online

    Har ikke hørt de selv. Med Dorati, Fischer og Hogwoods ufullstendige syklus, Pinnocks Sturnm und Drang boks, og tallrike innspiller av de senere symfoniene, har jeg nok.
    Jeg har heller ikke hørt dem, men har lest en del positivt om dem. Og med Fischer og Hogwood/Brüggen/Cantone føler jeg at jeg er bra dekket.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Man bør ikke forveksle Glenn Gould sin Mozart med hans Haydn.
    Han tar Haydn på alvor, sa det selv også, og legger både sjel og nerver i det. Jeg syns det er fantastisk å høre på.
    Mozart derimot var han hånlig negativ til, og det høres.
    Spesiell type, ja. Og takk for det.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.828
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Fey støter man på rett som det er i Haydn-kretser, erato. I vår tid med special offers susende rundt ørene, er det fort gjort å klikke på en annen knapp. Jeg får vel til pers, så nå er bestilling lagt inn. Med både Bernstein og Harnoncourt som mentorer, drevne Haydn-dirigenter begge to, må det komme noe ut av det.

    Haydn kan fremføres på mange måter, men musikken hans krever stilistisk konsistens innenfor de grep som blir valgt. Satsteknikk, stemmeføring osv. er glassklart tenkt og gjennomført fra komponisten, og må forstås og realiseres av utøveren uten umotiverte innfall. Å klusse til linjer og balanse punkterer helheten og avslører utøveren umiddelbart. Hogwood og Pinnock er mønstergyldige mht. dette, musikken flyter fritt, uten forstyrrelser og etter komponistens hensikt. Brüggen og Harnoncourt legger til litt mer karakter, temperament og uttrykk, men er 100% stilsikre og vet hvordan musikken er skrudd sammen.

    Et eksempel på gnistrende god og livfull Haydn-tolkning:

     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.828
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Som tiden flyr! Kalenderens tale er klar: God jul til lesere, bidragsytere og raringer på klassiskavdelingen.
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Etter en dose Miles så ble det et av de fineste musikk stykkene jeg vet om. Her fra den alldeles nydelige utgivelsen fra Mercury Living Presence med LSO/Dorati.


    IMG_2462.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg nyter opera på TV. Nå Barberen i Sevilla på NRK2.
    Fra Glyndebourne. Ekstra kjekt siden jeg kjenner noen som var med bak scenen der.

    Neste blir fra julegavebunken, Cosi Fan Tutte på Bluray med Ivan Fischer og Orchestra of the Age of Enlightenment, også fra Glyndebourne.
    Skjermbilde 2016-12-25 kl. 22.20.41.png
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mye godt under juletreet i år også.
    Nå Glagolitisk messe av Janacek, med Bergensfilharmonien og flere av byens beste kor.
    Skjermbilde 2016-12-27 kl. 12.47.03.png

    Denne har fått en viss oppmerksomhet etter at den ble nominert til Grammy Award i kategorien Best Choral Performance.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Julen, det er nå. Den beste delen ligger foran oss. Og julegavene kan nytes i fred.
    Skjermbilde 2016-12-27 kl. 15.52.44.png
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    10.016
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mye godt under juletreet i år også.
    Nå Glagolitisk messe av Janacek, med Bergensfilharmonien og flere av byens beste kor.
    Vis vedlegget 417602
    Denne har fått en viss oppmerksomhet etter at den ble nominert til Grammy Award i kategorien Best Choral Performance.
    Jeg var på konserten med denne i forbindelse med opptakene, og det var en mektig opplevelse.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Nylig på NRK Klassisk Eksotisk Suite av Alf Hurum. Spennende blanding av norsk og asiatisk. Hurum har fått en ny fan i Steinar
     

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    325
    Antall liker
    177
    Torget vurderinger
    2
    71gVN1h-nEL._SY355_.jpg


    Fikk cd-er fra Lugano 2010 -2015 i dag. Nå går denne med Frank Bridge: Cello sonate - svært engasjerende opptak live!
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.828
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Det religiøse kunne i sannhet være et mangfoldig felt for en napolitansk adelsmann anno 1600, Steinar. Og tar vi med pavekirkens frontfigurer de siste par hundre år før den tid, spørs det om Gesualdo kvalifiserer til særlig usportslig opptreden i det selskapet. Men vakkert er det.

    Jeg fyrte opp Elgars overdådige London-hyllest Cockaigne samt 2.symfoni i sted, vel mest for å feire bestilling av tur i mars til Amsterdam, Concertgebouw-billetter og, ja... vårens komme. For en sal, for et orkester og John Eliot Gardiner, men det skal likevel klaffe godt for å matche Boult og LPO på EMI i dette repertoaret. Og tror du ikke jeg ble sittende og høre mer Elgar! I boksen nedenfor er det nok å ta av. Presto har den for skarve 250 kr. noen dager til.

     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå er jeg litt spent på om det blir dobbelt opp med bilder, men med en slik flott CD-utgivelse som Schumanns Spanische Liebeslieder ( opus 138 ) på Harmonia Mundi skaper ingen ubehag å se to ganger på rad. Flott CD på alle måter, og jeg er jo uttalt svært glad i liedere av spesielt Schumann og Schubert.

     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bildene kommer dobbelt opp hver gang nå. Dette er en ny feil. Jeg sender en klage :mad:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bildene kommer dobbelt opp hver gang nå. Dette er en ny feil. Jeg sender en klage :mad:
    He he, jeg tar heller den litt myke reaksjonen og unngår å poste flere bilder av Manowar (eller Twisted Sisters for denslags skyld) de nærmeste dagene. ;)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bildene kommer dobbelt opp hver gang nå. Dette er en ny feil. Jeg sender en klage :mad:
    He he, jeg tar heller den litt myke reaksjonen og unngår å poste flere bilder av Manowar (eller Twisted Sisters for denslags skyld) de nærmeste dagene. ;)
    Jeg fant tilfeldigvis en workaround som funker.
    Gå inn i avansert modus og slett vedlegget der. Bildet henger igjen som det skal i innlegget etter det. Hos meg i alle fall.
    Har meldt feilen til Høvdingen.
    edit: ser nå at det jobbes med saken, som jeg håpet :)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Godt å se at det blir litt liv i denne tråden igjen. Det har vært litt stille her en stund. Her går det i Mahler 9 med Bernstein fra Tidal via nettbrettet
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Bildene kommer dobbelt opp hver gang nå. Dette er en ny feil. Jeg sender en klage :mad:
    He he, jeg tar heller den litt myke reaksjonen og unngår å poste flere bilder av Manowar (eller Twisted Sisters for denslags skyld) de nærmeste dagene. ;)
    Jeg fant tilfeldigvis en workaround som funker.
    Gå inn i avansert modus og slett vedlegget der. Bildet henger igjen som det skal i innlegget etter det. Hos meg i alle fall.
    Har meldt feilen til Høvdingen.
    edit: ser nå at det jobbes med saken, som jeg håpet :)
    Det funker på meg. Takk for tips :D
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    ÆOg nå! Min nyeste forelskelse.


    Dirigenten, Grete Pedersen, har laget et arrangement basert på Bachs salme Komm, süsser Tod. Arrangementet er jo helt fantastisk! Fremførelsen likeså.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå svikter bildevisning helt på de siste innleggene. To er bedre enn null, så nå er vi nok på bunn... The only way is up, baby, for you and me now! Sitat klassisk popkunst.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg har bestilt meg Dancing Bach fra CDON, SACD.... Var ikke så dyr, håper jeg liker skiva..
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ...Min nyeste forelskelse.

    Dirigenten, Grete Pedersen, har laget et arrangement basert på Bachs salme Komm, süsser Tod. Arrangementet er jo helt fantastisk! Fremførelsen likeså.
    Forelsket i dirigenten?
    Kan jo skjønne det, men ser ikke bilde av henne :)
    Hvilken plate er dette?
    Er ikke det Knut Nystedt som har brukt Komm Süsser Tod?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    ...Min nyeste forelskelse.

    Dirigenten, Grete Pedersen, har laget et arrangement basert på Bachs salme Komm, süsser Tod. Arrangementet er jo helt fantastisk! Fremførelsen likeså.
    Forelsket i dirigenten?
    Kan jo skjønne det, men ser ikke bilde av henne :)
    Hvilken plate er dette?
    Er ikke det Knut Nystedt som har brukt Komm Süsser Tod?
    Albumet heter Meins lebens licht. Jeg trodde også det var Nystedt, men Tidal sier arr Grete Pedersen. Men jeg holder nå en knapp på Nystedt jeg da. Og min kjærlighet er vidtfavnende, og omfatter hele koret.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn