Jeg bruker Mac, og der er all verdens tastaturlayouter med som standard. Så når jeg skal skrive tsjekkiske bokstaver bytter jeg bare layout (ctrl-space) til tsjekkisk og får:Takk for linken, otare. Det er alltid interessant å vite litt mer om utøverne. Jeg kikket litt på Gold Edition, og du verden for en produksjon Ančerl hadde! Det er fristende å investere i denne serien, men jeg kan allerede høre at lommeboken og kona protesterer.
Edit: Hvor finner du bokstaver som den c'en med aksent?
Ikke bare favorittinnspillingen: Han sa med kraft at han skulle ha den med seg i grava..., så jeg kjøpte den også, og er selvsagt enig.Det der er/var Hillvegs favorittinnspilling av den musikken. Ančerl var i det hele tatt en super dirigent. Han emigrerte vel til Canada etter 1968, og Václav Neumann tok over i Praha.
https://en.wikipedia.org/wiki/Karel_Ančerl
På Tidal ligger det også et album med strykekvartetter. Spilt av Franz Schubert-kvartetten. Ved første ørekast virker kvartettene litt mer utfordrende enn symfoniene hans. Ikke noe galt i det.Dette var da eksepsjonelt vakkert:
Symfoni nr. 1, uroppført i 1902 - skikkelig senromantikk. Franz Schmidt ble født i Bratislava (dengang Pressburg) i 1874 og ut fra inntrykket fra symfoni nr. 1 er det en liten Brahms vi har med å gjøre. Anbefales til de som liker Brahms, og hvem gjør vel ikke det?
Jeg har akkurat lyttet til fiolinkonserten. Spenstige greier. Og veldig annerledes. Denne innspillingen får mange andre til å virke sidrumpa.musicAeterna og "rebellen" Teodor Currentzis med solist Patricia Kopatchinskaja
Tchaikovskys nydelige fiolinkonsert og her er det detaljrikdom til fingerspissene og lyden er da veldig dynamisk og fin
Friskt og "moderne" spilt.
Javisst. Han ble jo "Artist of the Year 2016" under Gramophones Awards, med denne:
Fantastisk pianist.
Ja ipianister som får folk til å kvekke må det være noe spesiet ved. Pianister ser forøvrig ut til å være i vinden hos Gramophone om dagen, både i Awards og Recording of the Month.kvakk til når jeg. tilfeldigvis hørtn for dagnoen dager siden. Stort talent
Ja pianister som får folk til å kvekke må det være noe spesielt ved. Pianister ser forøvrig ut til å være i vinden hos Gramophone om dagen, både i Awards og Recording of the Monthkvakk til når jeg. tilfeldigvis hørtn for dagnoen dager siden. Stort talent
Denne finnes på Tidal og legges til side for senere lytting. Barokk opera har egentlig alltid interessert meg, i alle fall siden jeg var tidlig i tyveårene. Men i krypten er det vakre og forgjengelige tonene til guttesopranen Aksel Rykkvin. Det er noe som fascinerer ekstra mye når slike talenter dukker opp, for du vet at de lever mer på "lånt tid" enn noen andre utøvere. Karrièren som guttesopran er jo ikke akkurat lang, så du har ikke så lang tid til å dyrke talentet fram. Derfor imponerer det kanskje litt ekstra når trettenåringer leverer det unge Aksel har levert på albumet Aksel.Er ikke så veldig glad i klarinett, men har hørt fyren live noen ganger Men det er det nok lite hjelp i. Musikalsk er jo Kjell Hillveg svært glade i disse og BIS gjør veldig lite feil i lydveien hvis det er det du lurer på, så jeg skulle tro dette er sikre stikk dersom repertoaret frister.
Her klinger strålende barokkopera:
Jeg kan bare istemme Aksel er en fyr vi kan være stolte av.. Fabelaktig musikk, særlig for meg som liker barokkmusikk, det var i barokken interessen for klassisk startet.Denne finnes på Tidal og legges til side for senere lytting. Barokk opera har egentlig alltid interessert meg, i alle fall siden jeg var tidlig i tyveårene. Men i krypten er det vakre og forgjengelige tonene til guttesopranen Aksel Rykkvin. Det er noe som fascinerer ekstra mye når slike talenter dukker opp, for du vet at de lever mer på "lånt tid" enn noen andre utøvere. Karrièren som guttesopran er jo ikke akkurat lang, så du har ikke så lang tid til å dyrke talentet fram. Derfor imponerer det kanskje litt ekstra når trettenåringer leverer det unge Aksel har levert på albumet Aksel.Er ikke så veldig glad i klarinett, men har hørt fyren live noen ganger Men det er det nok lite hjelp i. Musikalsk er jo Kjell Hillveg svært glade i disse og BIS gjør veldig lite feil i lydveien hvis det er det du lurer på, så jeg skulle tro dette er sikre stikk dersom repertoaret frister.
Her klinger strålende barokkopera:
JA! Denne:Noen som har andre innspillinger som kan anbefales?
Artig med minner ja?Morsomt, kanskje den første virkelig store LP boksen jeg kjøpte, på salg hos Ranum i Trondheim, muligens i 1973 (eller 74)