Ganske spesielt at Barenboim (som ville feilet en rasetest tvert..) dirigerer Wagner. Sier mye om mannen. Setter standarden for toleranse og praktiske tilltak på tvers av religiøs elendighet. La os starte litt tidlig 26.12 så rekker vi å kjøre igjennom hele!
Heftig lyd på den plata og denne er min favoritt på den:
Barenboim er en markant humanist i vår tid, og samtidig en av de fremste nålevende Wagner-dirigentene.Ganske spesielt at Barenboim (som ville feilet en rasetest tvert..) dirigerer Wagner. Sier mye om mannen. Setter standarden for toleranse og praktiske tilltak på tvers av religiøs elendighet. La os starte litt tidlig 26.12 så rekker vi å kjøre igjennom hele!
kunsten lever sitt eget liv.
folk flest utenfor musikken tenker om wagner: nasjonalromantikk over grensen til det kvalmende, shcopenhauersk pessimisme og misantropi, for drøy for selv nietzsche, doffens favoritt, antisemittisme, bla-bla-bla.
musikk-kjennere og folk innen musikken tenker om wagner: storhet. punktum.
rekken av jødiske musikkunstnere som beundrer wagner er lang.
mahler, barenboim, levine, shcoenberg, mehta, m.fl.
U nailed it! Imponerende kunnskapsrik til å bare spille asfaltsaging og rosa Americana når jeg kommer.....Ganske spesielt at Barenboim (som ville feilet en rasetest tvert..) dirigerer Wagner. Sier mye om mannen. Setter standarden for toleranse og praktiske tilltak på tvers av religiøs elendighet. La os starte litt tidlig 26.12 så rekker vi å kjøre igjennom hele!
kunsten lever sitt eget liv.
folk flest utenfor musikken tenker om wagner: nasjonalromantikk over grensen til det kvalmende, schopenhauersk pessimisme og misantropi, for drøy for selv nietzsche, doffens favoritt, antisemittisme, bla-bla-bla.
musikk-kjennere og folk innen musikken tenker om wagner: storhet. punktum.
rekken av jødiske musikkunstnere som beundrer wagner er lang.
mahler, barenboim, levine, schoenberg, mehta, maazel, m.fl.
Now that the sun has veiled his light? Også kjent som An Evening Hymn?Alderen innhenter meg, Nille-briller i 2+ og stadige forglemmelser om hva jeg hørte og hvor det befinner seg.
Leter etter et stykke av Purcell, har det et sted, men ikke som del av større verk, så vidt jeg husker.
Det er en god-natt-sang, der det går lengre og lengre tid mellom strofer og vers, til slutt er det helt stille.
Kan noen bidra til å kaste lys over min mørke kveld? Hvilket stykke er det jeg leter etter, og tilhører det et større verk?
Jeg må innrømme at det gir en stille glede hvis gamle favoritter holder stand mot nye utfordrere. Nesten som å se en sen episode av Gunsmoke , der den aldrende og giktplagede Matt Dillon nedkjemper enda en slaskete jypling.er det litt sånn med klassisk musikk at den første innspillingen man kjøper/hører, blir også den man synes er best/riktig?
man vender seg til tempo etc, og det meste annet høres feil ut etterpå, selv om det muligens kan være bedre.
jeg har f.eks. vendt meg til karl böhms tristan og isolde og synes karajan, solti, etc er treig som sirup.
beethoven 5 og 7 skal være kleiber, mahler 5 skal være bernstein, dvoraks new world skal være jansons, og så videre.