Haydn (ref. det som har vært tema de siste dager) har aldri riktig fanget min fulle oppmerksomhet, kanskje bortsett fra noen av hans strykekvartetter, men der, rett ved siden av Mackerras, ligger en særs hørbar (nesten) komplett Mahler/Sinopoli utgivelse. Det er faktisk flere av symfoniene i den boksen som er blant mine favoritter.Vis vedlegget 798435
Mackerras' Fyrverkerimusikk fra 1977. Artig, blant annet 9 horn, 9 trompeter, 14 fagotter og "moderate" 26 oboer...
Skal spille den om igjen på full rulle den dagen Putins tropper halter seg tilbake.
Ja, takk for påminnelsen. Er det en bass med der? Eller ren kvartett? Vidunderlig dyp og rik lyd i alle fallHer åpnes det alvorlig idag.
Mozart Adagio og fuge for strykekvartett K.546. En ny favoritt hos meg.
Hagen begynner.
Vis vedlegget 798800
Nei, det er riktig bilde, Mozart er med på denne.
(minst) En messias per dag er mitt nye motto, tydeligvis. Det starter jo frøktelig sterkt det her, berxter. Så jeg må se om jeg kan finne riktig versjon på discogs og få den hitover. Takk!Så vi er på Messiah-kjøret igjen . Da vil jeg nok en gang slå et slag for Marriner:
Vis vedlegget 799003
Det som slår meg mest her, er Anna Reynolds' "He was despised". Ellers er innspillingen "mean and lean", men her konkurrerer hun med bravur med noe eldre stjerner som Ferrier og Janet Baker ( Baker er visst fortsatt blant oss, men la opp for lenge siden).
Adagio und Fuge KV 546 er av Hagen Quartett fremført som strykekvintett, der en kontrabass spiller samme stemme som cello en oktav under. Mozart selv omtaler den som strykekvartett for to fioliner, bratsj og kontrabass, men lot den også fremføre for større besetninger.Ja, takk for påminnelsen. Er det en bass med der? Eller ren kvartett? Vidunderlig dyp og rik lyd i alle fall