Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Makrokosmos
    Hva hører jeg på for klassisk i 2023/24/25?
    Rett før nyåret så kom jeg over en samling klassisk av en som aldri interessert seg for det men som hade samlet på seg en enorm mengde.
    20221228_124909~2.jpg

Etter mange timers sortering av ca 2500+ LPs så jeg at det var veldig mye av kvalitet. EMI, CBS, DG, Decca, Erato, RCA, BIS og veldig mye annet. Mange LPs som jeg lenge ønsket meg fant jeg i samlingen.
    20230111_165520.jpg

Lurte litt på hvordan jeg skulle få plass med alt.. men fikk laget meg et litet vinylrom.
    20230111_165640.jpg

Gleder meg til å få spille gjennom alt i årene som kommer.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.795
    Sted
    Sunndalsøra
    IMG_20230111_230056908.jpg

Hørte på disse Lp'ene i kveld. Gode innspillinger med violin eneren David Oistrach. Fin referanse for test av Riaa og pickup :) Om han var russisk jøde eller Ukrainer kan jeg ikke bekrefte akkurat nå. Han hadde et stort reportoar og sett at han var dirigent på enkelte innspillinger.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.607
    Sted
    Trondheim
    Oistrakh var jo jøde født i Odessa. Familien kom fra området rundt Odessa. Han levde sine 20 første år der. Jeg ville sagt at det gjør ham til Ukrainer.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.421
    Til morgen kaffen i dag en nyankommet;
    shibe.jpeg
    Dette er langt fra det som vanligvis postes her og kanskje heller ikke "klassisk", men en finner anmeldelser på klassisk websider,
    Musicweb review
    så kanskje likevel.
    Uansett, spennende og variert program med fin og for meg ukjent musikk.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.553
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kunstmusikk det der ja.

Eldre kunstmusikk her:
    1673512361928.png

Har aldri tidligere tenkt over at notene i The Originals-logoen er D-E-C-C-A.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.421
    Parsifal er fantastisk og en live opera forestilling står høyt på «to do» listen de nærmeste årene.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.607
    Sted
    Trondheim
    Parsifal er fantastisk og en live opera forestilling står høyt på «to do» listen de nærmeste årene.
    Jeg så den i Praha for noen år siden. Nå spiller de Hollenderen der nede så da blir det den i løpet av våren. Da gjenstår bare Lohengrin og Mestersangerne. Jeg så Ringen i Bayreuth i 2002

For oss som er litt interessert i opera er operaen i Praha en gullgruve. Billige billetter og en enorm spilleplan. Fram til søndag spiller de:
    Rusalka (torsdag), Madame Butterfly (fredag og søndag), Jacobín (fredag), Roméo og Julie (fredag og neste onsdag), Rigoletto (lørdag), The Devil and Kate (søndag).

Man får nesten ikke tid til annet enn å gå i operaen når man er der nede..

På spilleplanen i år er:
    Aida, Armida (Dvorak), Carmen, Pagliacci, Cavalleria rusticana, Cosi fan tutte, Don Giovanni, Der Rosenkavalier, Die Zauberflöte, Der fliegende Holländer, Flammen (Schulhoff), Lucia di Lammermoor, Hans og Grete, Barberern i Sevilia, Jenufa, La bohème, La traviata, Le nozze di Figaro, Libuse, Katya Kabanova, Kleider machen Leute (Zemlinsky), Macbeth, Madame Butterfly, Rigoletto, Romeo og Julie (Gounod), Rusalka, Schwanda the bagpiper (Weinberger), Sternenhoch (Ivan Acher), Den solgte brud, The devil and Kate, The Makropulos case (Janacek), Turandot og Jacobin.

Ikke minst er de flinke til å spille Dvořák, Smetana og Janáček og andre lokale komponister. Jeg har sett operaer av Martinů der nede (Mirandolina av alle ting). Jeg skulle sett "Herr Brouceks utflukter" (eller hva den nå heter på norsk) for 2 år siden, men den ble avlyst grunnet sykdom. I setdet spilte de "Den lystige lille reven", men den hadde jeg allerede sett. I år spiller de jo Armida, Flammen, Jenufa, Libuśe, Katya Kabanova (så den der i november), Kleider machen Leute (Zemlinsky bodde lenge i Praha og var dirigent i operaen), Rusalka, Schwanda, Den solgte brud, The devil and Kate (så den i mellomjula), Věc Makropulos og Jacobín

Man kan miste pusten av mindre!

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.420
    Sted
    Bergen
    Hva hører jeg på for klassisk i 2023/24/25?
    Rett før nyåret så kom jeg over en samling klassisk av en som aldri interessert seg for det men som hade samlet på seg en enorm mengde.
    Vis vedlegget 883855
    Etter mange timers sortering av ca 2500+ LPs så jeg at det var veldig mye av kvalitet. EMI, CBS, DG, Decca, Erato, RCA, BIS og veldig mye annet. Mange LPs som jeg lenge ønsket meg fant jeg i samlingen.
    Vis vedlegget 883856
    Lurte litt på hvordan jeg skulle få plass med alt.. men fikk laget meg et litet vinylrom.
    Vis vedlegget 883857
    Gleder meg til å få spille gjennom alt i årene som kommer.
    Du milde, da er nok årsplanene lagt ja.. Vi andre får knaske misunnelsespiller å kjøpe inn vinyl med omhu. Bra prisstigning i d siste så verdien av en slik «arv» er betydelig også i økonomisk verdi

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja heldigvis har jeg billetter på lørdag 21 med fruen.

Litt til og fra med lyttingen her, men jeg har i hvert fall hørt meg gjennom Decca boksen med de komplette Sibelius sangene, DaCapo boksen med Nielsen kammermusikk, Luisis nye Nielsen innspilling med nr 4 og 5, Stenhammars 2 på Caprice, Hermann Koppels 5 symfoni og Finn Mortensens op 5 med Stavanger i den senere tid. Det meste på CD bortsett fra Luisi som er ren strømming fra DG foreløpig. Man aner kanskje et tema?

Og i den aller siste tid har jeg spilt 6 CDer med Medtner fra Hyperion med Hamelin og Demidenko. En liten gjenoppdagelse for meg. Dette er bra.

Og var på konsert i går med nyetablerte Bergen Strykekvartett - et særdeles bra ensemble! Ravel, Grieg (selvsagt), Pårt og Golijov (en særdeles bra Tenebrae).

En trønder og 3 utlendinger fra orkesteret, fabelaktige CVer på disse og det viser hvor bra orkesteret har blitt. En Kogan fra den familien på førstefiolin.

Ser frem til å høre mer fra dette ensemblet i årene fremover..

Edit: Og 3 CDer fra en samleboks med Christa Ludwig. Mye Brahms og Schumann. Og der Abschied fra Lied von der Erde. Den versjonen ja. Med Klemperer.

Husker fortsatt en konsert i Risør kirke for en 4 (?) års tid siden med dette verket i Schønbers kammerversjon. Overveldende det også.

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.553
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Samme innspilling, @Minutten. "Min" henger ikke helt i hop. Kan være taggefeil.
    En artig ting med Kna var at han i følge Culshaw absolutt ikke fikset studioforhold. Fantastisk type, elsket graven i Bayreyth forsi han slapp å kle seg ordentlig for publikum, og kunne banne som en ølkjører, men flere tagninger av samme stykke musikk stilte han seg uforstående til: "-Huff, tror du noen kommer til å høre den feilen?"

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kna ja. Han med det berømte stuntet da han og Karajan begge var i Bayreuth og Karajans kammertjener hang et skilt på det ene av de to toalettene med teksten "Kun for Maestroen". På det andre toalettet kom det da opp et skilt med "Fuhr die andere Arschen". Karajan fortjente det.

Og Sawallisch sine Schumann symfonier er vel knapt overgått. Friske og drivende.

Sist redigert:

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.421
    Beethoven med Vilde Frang var en gledelig overraskelse. Frisk og fin, med flotte kadenser og et litt originalt blikk på dette mesterverket. Flott gjort!
    Enig. Hører nå på den (nyankommet CD).

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.607
    Sted
    Trondheim
    Jeg starter dagen med en opera det sikkert ikke er mange her som har hørt:

1673604486799.png

Kjærlighetshistorie fra Jacquerie-opprøret i Frankrike i 1358. Lalo fikk bare gjort ferdig første akt før han døde, så operaen er ferdigstilt av Coquard.
    Dette er vel SVJV den eneste innspillingen som finnes.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.879
    Jeg starter dagen med en opera det sikkert ikke er mange her som har hørt:

Vis vedlegget 884139

Kjærlighetshistorie fra Jacquerie-opprøret i Frankrike i 1358. Lalo fikk bare gjort ferdig første akt før han døde, så operaen er ferdigstilt av Coquard.
    Dette er vel SVJV den eneste innspillingen som finnes.
    Den var kul! (Ligger på Tidal i utmerket kvalitet). Typisk fransk; litt for mye av alt, men det er jo sjarmerende. Bra tips!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.607
    Sted
    Trondheim
    Nok en opera - dette ble visst operadagen min denne uken:

1673631468223.png

Dette var jo meget snilt. Ikke vanskelig å høre på i det hele tatt - det føles nesten som en kammeropera med lite orkester. Et par små "eksplosjoner", men ellers lavmælt og behagelig å høre på.

Godalive

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Antall liker
    344
    Torget vurderinger
    0
    ...er det mulig...? Ytterst virtuost, uten å bli pretensiøst eller prangende.
    DSC_1260.JPG

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.607
    Sted
    Trondheim
    Vilde Frang er fenomenal. Noe av det beste som har dukket opp på fiolinfronten på veldig lenge.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.607
    Sted
    Trondheim
    I den evige letingen etter ting jeg ikke har hørt før andte jeg opp med Marie Jaëlls cellokonsert. Fra denne utgivelsen på Bru Zane:

1673716005158.png

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Makrokosmos
    Mahler - Das lied von der erde med Bernstein, Christa Ludwig og René Kollo.
    Stravinsky - Petrushka, Firebird suite (1919) med Bernstein.
    Beethoven symfoni no. 6 & 8 (8 live i Stockholm Konserthus 1948) med Furtwängler.
    20230114_195800.jpg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vilde Frang er fenomenal. Noe av det beste som har dukket opp på fiolinfronten på veldig lenge.
    Har vært en fast gjest i Bergen under bl.a. festspillene. Har hørt henne en 2-3 ganger.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Inspirert av otares eksesser, graver jeg frrem en hittil ulyttet Bru Zane utgivelse. Mitt første møte med Spontini.

Spontini.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn