Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hvis vi ser bort fra en del av renessansemessene er jeg enig. Og om vi bruker begrepet "mest storslått" er jeg enig uten unntak. Har hørt det live 2 ganger og har en øliten intensjon om å komme meg opp til barokkfestivaen i Trondheim der det oppføres.
    Ja, når Monteverdis Maria-Vesper omtales som det største før Bach leser jeg det som mest omfattende i format, lengde og involverte instrumenter og utøvere. De lærde vil strides om dette var tenkt som ett verk, men det får de fortsette med. De lærde innen tidligmusikk trenger å strides, og det får de lov til, da musikken får oppmerksomhet og vi får kunnskap om den.
    Jeg har ikke opplevd dette i virkelig liv, men lest om flere framførelser i Trondheim, den siste var vel ganske nyllig. Dette er musikk av typen som jeg kan legge ut på reise for. Å synge det selv forblir en drøm.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.823
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har så vidt startet på et gjensyn med disse fra CD hyllene. Nr 1 går nå.

schmidt.jpg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.828
    Sted
    Trondheim
    En annen av oppdagelsene i år (nytt og ukjent for meg)
    Vis vedlegget 1085071
    Kanskje ikke så rart at jeg ikke har hørt dette når Gramophone skriver
    " for their mingled musical insight and unflinching dramatic intensity, Chauvin and his superb forces now become the prime recommendation for what is arguably the most unjustly neglected opera of the 18th century. "
    (sitatet kopiert fra Presto sin side)
    Uansett nydelig musikk med masse deilig kor sang...øre vennlig som det kan bli...
    Jeg har mange Gluck-operaer og det er nok på tide å ta dem fram. Selv om Christoph Willibald ble født i Tyskland (like ved den tsjekkiske grensen) var familien fra Tsjekkia (Böhmen). Det sies at navnet Gluck er en tysk utgave av det tsjekkiske ordet "kluk" som betyr "gutt".
    Oldefaren ble kalt "Simon Gluckh von Rockenzahn" som vel er tysk for "Simon, gutten fra Rokycany" (Rokycany er en landsby i Böhmen ikke langt fra Plzeň).

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.823
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også et solid utvalg av Gluckoperaer og har alltid likt de. Kanskje på tide ja og ta de frem. Januar er innetid.......

Har ryddet litt i platehyllene og har spilt Prokofievkonserter, Scelsi, franske stryketrioer (Jolivet, Milhaud, Roussel osv) og kirkemusikk av de Fevin etter at julegjestene forlot huset fredag formiddag innimellom litt rydding og en svært god fransk film i går kveld (Paris i mitt hjerte). Nå altså Franz Schmidt før dagens handlerunde, føler meg rimelig eklektisk nå.

Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.358
    Torget vurderinger
    4
    Mange år siden jeg spilte Bachs Goldberg Variations men fant frem denne i cdhylla i dag. (Snart 25 år siden den ble utgitt!)

goldberg.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn