K
knutinh
Gjest
Men mange som ikke har barn HAR bil. Spesielt (naturlig nok) de som bor på landet.Komponenten skrev:Du har ikke bil, antagelig har du vel da heller ikke unger, tror nok du må bite i det sure gresset og skaffe deg en den dagen du skal frakte en unge eller tre til barnehage før du skal på jobb![]()
En kontroversiell utregning hevdet at en Hummer var mer miljøvennlig enn en Toyota hybridbil, pga høyere forventet levetid og en ytterst primitiv tilverkning. Hvorvidt det er noe i det skal jeg la være usagt.Nybil kan jo være en miljøvennlig ting, men det krever jo en del energi å produsere nye biler og, vet ikke helt hva som er verst der med tanke på miljøet egentlig.
Som sagt ser jeg på lokal forurensning som viktigste moment ved bilkjøring og miljø all den tid bilisme står for 1% eller noe slikt av menneskehetens samlede CO2-ekvivalenter. Og nye biler er kun positiv for mitt miljø.
Sannsynligvis en god del hvis vi forutsetter at bussen er en Scania fra 80-tallet som brenner omtrent like mye olje som diesel. Ikke nødvendigvis så mange dersom man har en nyere buss med gassdrift, eller enda bedre el-hybrid busser som fungerer som trikk på deler av strekningen.Skulle likt å visst hvor mange passasjerer en buss må ha før man kan si at det er bedre å kjøre buss enn å kjøre selv, det kjører en god del nesten tomme busser rundt i dette landet, hvor miljøvennlig er egentlig det?
Hvor mye sparepenger har du da? Siden du bruker mindre enn det du tjener, mener jeg?Jeg kan vel ikke si at jeg spinker og sparer, men så lenge man klarer å holde seg unna butikkene vil jeg vel si at man bruker mye mindre og, det er helt klart en sammenheng mellom tilgjengelighet og forbruk, i alle fall for meg ;D
Personlig shopper jeg uhyre lite, men så lenge jeg kompenserer med å bruke mer på hifi og data så tipper jeg at vi grovt sett kan si at jeg er et "miljøsvin" på lik linje med alle andre. Pengene jeg sparer på ikke å ha bil går vel til lengre ferieturer med fly, så i det store bildet tror jeg at vi kan sette likhetstegn mellom inntekt og miljø-svin-faktor, selv om det selvsagt er unntak.
-k