OMF skrev:
Fair å være uenige om hvordan verden ser ut; det kan vi leve med, men neppe enes om, på linje med at vi neppe kan enes om smak og behag.
DERIMOT:
- Jeg er diametralt uenige i at divergerende forskning blir dysset ned, smat at jeg finner den offerrollestrategien hos enkelte meningsmotstandere meningsløs. Leser man forskningsreaultater ser man at det for øyeblikket er mange usikre momenter i klimadebatten, OG den utvidede miljødebatten.
- Dersom konsekvensene ve å IKKE bruke helvetes masse penger, i ytterste konsekvens kan bli at vi aldri mer får behov for å bruke penger, er faktisk monetære verdier totalt likegyldige. Spørsmålet er hvor mye vi tør å satse, og på hva. I dagens økonomiske marked er det lett å regne ut at mennesket ikke er særlig redde for risiko...
- Når det kommer til forholdet mellom global oppvarming (GO) og
menneskeskapt GO, mener jeg det bør vises en viss edruelighet. Jeg skal gjenta enda en gang (begynner å bli noen ganger nå...) spørsmålene vi MÅ stille oss: 1. Har vi en GO? 2. Kan vi gjøre noe med det? 3. Hvis ja, hva? 4. Hvis nei, hva MÅ vi gjøre for å tilpasse oss så godt det går?
Når det gjelder spm 3 er det i prinsippet irrelevant hva som er årsaken til GO, spørsmålet er hva vi evt kan gjøre med det, og hvor mye vi behvøer å gjøre noe med det. Nå er det et par fakta, dog, som vi ikke kan vri oss unna: A: atmosfærens OG havets CO2-innhold er pt
unaturlig høyt (kan dokumentere om du ønsker), samt at det viser seg via isotop-tester at en uforholdsmessig stor andel kommer fra fossilt brennstoff. B: CO2 er en (svak) drivhusgass, virker altså svakt isolerende, og bremser utstrålt (langbølget) energi. C: forskerne har ingen
annen eller bedre teori på HVORFOR kloden blir varmere, enn at den rent faktisk tar vare på mer energi. Noen kommer trekkende med at de senere år har vist en fallende temperatur; ja, selvsagt, solens aktivitet er lav for tiden. Allikevel har vi fortsatt blant de varmeste år på kloden. Mange hevder at vi har hatt lignende tilstander før; ja, delvis, men som oftest kun lokalt (i motsetning til GO) eller med klare forklaringsmodeller, noe vi i dag altså ikke har.
Honkey