Politikk, religion og samfunn KLIMAFORSKERE REGNER FEIL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Om ikke annet, er det fornøyelig å se hva slags kilder folk anvender. Heartlands arbeid for tobakkindustrien gikk skeis. Kanskje det går bedre med innsatsen på vegne av oljeindustrien.

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Heartland_Institute

    Tøys, OMF. Samme modellene. Bare tull det du kommer med. Kanskje det gir deg en slags komfort å lukke øynene i slik grad.
    Så det er feil det de skriver?

    It's good to be green - Al Gore buys $9 million seaside home | Examiner.com
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.372
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tøys, OMF. Samme modellene. Bare tull det du kommer med. Kanskje det gir deg en slags komfort å lukke øynene i slik grad.
    Hvorfor har du behov for slikt språk og nedlatenhet...?

    Rapporten jeg henviser til er IPCC sin egen. På siden 2 står følgende "First published 2015", blogginnlegget du siterer er publisert i 2013.

    Så - siden du åpenbart synes jeg er en idiot - finn frem din minste teskje og forklar meg hvorfor modellen bommer i 111 av114 simuleringer..? Dette er jo ting som du gir inntrykk av at har vært kjent siden 1800 tallet!


    Mvh
    OMF
    Fordi han tror han er en Gud som vet best på dette området, men nå har jeg utfordret ham til å skisser en plan hvordan denne krisen skal løses, men har ikke hørt annet enn skravl så langt ;)
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.114
    Antall liker
    9.215
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg bør vel takke for komplimentet!

    Jeg et faktisk ikke hvem Anthony Watts er, og jeg burde sikkert satt meg langt mer inn i denne tematikken for å krangle offentlig, min grunnleggende skepsis ligger i det jeg har skrevet en del om før her - at dette lar seg ikke bevise matematiske med de usikkerhetene som finnes.
    Jeg vet faktisk ikke hva alternativ hypotesen til klimamodellen er en gang, men hvis man antar at vi er i en periode med naturlig bedring/varmere klima og ligger inn en svak lineær økning som alternativhypotese - så virker denne skråsikkerheten til deg og andre mot sin hensikt.

    Tabellen jeg viste er hentet fra siste SYR rapport, under topic 1 "Observed changes and their causes". Box 1.1 på side 43.
    Og i denne rapporten så viser IPCC følgende figur for hvordan simuleringer og observasjoner matcher!

    klima.jpg


    Og - du eller andre har fortsatt ikke svar på hvorfor modellen bommer så mye som den gjør....Dette er siste versjon! Latest and greatest! 111 av 114 simuleringer overestimerer temperaturen!

    Mvh
    OMF
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.397
    Antall liker
    393
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    SVAR: Modellen bommer fordi det er en modell!!! Det vil si den kan ikke etterprøves for å matematisk bevise at den er korrekt Men VIRKNINGENE ser vi jo alle som gidder å følge med. Så klimakrisen er reel, med eller uten modell.
    Jeg bør vel takke for komplimentet!

    Jeg et faktisk ikke hvem Anthony Watts er, og jeg burde sikkert satt meg langt mer inn i denne tematikken for å krangle offentlig, min grunnleggende skepsis ligger i det jeg har skrevet en del om før her - at dette lar seg ikke bevise matematiske med de usikkerhetene som finnes.
    Jeg vet faktisk ikke hva alternativ hypotesen til klimamodellen er en gang, men hvis man antar at vi er i en periode med naturlig bedring/varmere klima og ligger inn en svak lineær økning som alternativhypotese - så virker denne skråsikkerheten til deg og andre mot sin hensikt.

    Tabellen jeg viste er hentet fra siste SYR rapport, under topic 1 "Observed changes and their causes". Box 1.1 på side 43.
    Og i denne rapporten så viser IPCC følgende figur for hvordan simuleringer og observasjoner matcher!

    Vis vedlegget 356732


    Og - du eller andre har fortsatt ikke svar på hvorfor modellen bommer så mye som den gjør....Dette er siste versjon! Latest and greatest! 111 av 114 simuleringer overestimerer temperaturen!

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.114
    Antall liker
    9.215
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    SVAR: Modellen bommer fordi det er en modell!!! Det vil si den kan ikke etterprøves for å matematisk bevise at den er korrekt Men VIRKNINGENE ser vi jo alle som gidder å følge med. Så klimakrisen er reel, med eller uten modell
    Ja, du er åpenbart mer fininnstilt enn meg....
    Jeg regner med at du leser av grafen til IPCC at temperaturen i perioden 1998 til 2012 har steget med røffly 0,05 grader. Og med noe sånt som 0,7 grader siden 1950!


    Men....siden du er den eneste som har bidratt med svar på hvorfor modellen bommer - og svaret er at det er en modell.....
    Da synes jeg kanskje vi har litt tynt grunnlag for å bruke tusenvis av milliarder på CO2 rensing! For da har vi åpenbart ikke skjønt mekanismene godt nok til å greie å modellere det!

    Mvh
    OMF
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Litt morsomt at de som ikke tror på klimaendringene ofte er de samme som tror muslimene skal ta over verden.. muligens det er fordi muslimene skal ta oss alle tilbake til steinalderen?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.467
    Antall liker
    5.257
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det er selvfølgelig begrenset hva man kan ekstrapolere ut fra målinger fra ett enkelt sted, men det er interessant å se litt på, likevel. Her er temperaturmålinger fra fyret på Utsira, helt tilbake til 1870:

    The graph shows long term statistics for monthly temperature. The dots indicate the monthly average each year, whereas the line shows 10 year Gaussian distribution. The bars show maximum and minimum observed temperature.Red and blue color signify above or below freezing point.
    The monthly normal (see explanation above) is drawn as a thick line through the graph, and its value on the right side.
    climate.month11.jpg

    Noe mildere vintre i det siste, ser det ut til. På den annen side var sommerne på 40- og 50-tallet noe varmere enn nå, og det er i tråd med analysene av iskjerner fra Grønland. Og dette var vel fra tiden før CO2-utslippene virkelig tok av.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.718
    Torget vurderinger
    2
    Spillet om Florida er interessant. Da McCain, en republikaner, søkte å bli president, fortalte han Floridas guvernør at klimaendringene var av ytterste viktighet og sentralt for valgkampen.
    Guvernør Crist, en republikaner, igangsatte flere program for å forberede delstaten på konsekvensene. Skjebnen har sine irrganger. Crist søkte å bli senator, men tapte det valget. Guvernøren som overtok, Scott, er fanatisk motstander av teoriene bak klimaendringer - i slik utstrekning at han forbød bruk av uttrykkene "global warming" og "climate change" i delstatens offentlige uttalelser og kommunikasjoner.

    I mens stiger havnivået utenfor Florida. Gannet News har sett på det tragikomiske i det hele. Vil man forstå klimapolitikk, er dette et godt sted å begynne. Det er også tragikomisk underholdende.

    Florida's climate change reversal
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.372
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.022
    Antall liker
    752
    ^Takk,takk.

    Hvordan var det med disse modellene, hvorfor bommer de 111 av 114 ganger?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.718
    Torget vurderinger
    2
    ^Takk,takk.

    Hvordan var det med disse modellene, hvorfor bommer de 111 av 114 ganger?

    Vel, om OMF faktisk hadde kjent til rapporten, og ikke bare "denier" påstanden om akkurat dette punktet, ville han visst at det først dukket opp i IPCC rapporten i 2011.
    Han ville også visst at man så på en 15-årsperiode fremfor en 30-års (som er intervallene man måler klimasett i), nettopp for å evaluere modellenes følsomhet i små perioder.
    Han ville også visst at klimamodellene tar feil hele tiden, mens de har rett over tid, som du kan se av illustrasjonen under. Jeg linket tidligere til Skeptical Science omkring dette, men illustrasjonen gjør det vel tydeligere på en lettfattelig måte.

    image.jpeg

    Her er avsnittet, slik det ble gjengitt opprinnelig. En grei øvelse er å legge hele inn i google og se hvor det dukker opp, og hvordan det brukes.

    Nevertheless, the occurrence of the hiatus in GMST trend during the past 15 years raises the two related questions of what has caused it and whether climate models are able to reproduce it. Figure 9.8 demonstrates that 15-year-long hiatus periods are common in both the observed and CMIP5 historical GMST time series (see also Section 2.4.3, Figure 2.20; (Easterling and Wehner, 2009), (Liebmann et al., 2010)). However, an analysis of the full suite of CMIP5 historical simulations (augmented for the period 2006–2012 by RCP4.5 simulations, Section 9.3.2) reveals that 111 out of 114 realisations show a GMST trend over 1998–2012 that is higher than the entire HadCRUT4 trend ensemble (Box 9.2 Figure 1a; CMIP5 ensemble-mean trend is 0.21 ºC per decade).

    For en god diskusjon omkring dette, fra 2013, anbefaler jeg der innlegget i SkeptiSci kom første gang, i The Guardian i 2013. Der er det verdt å lese diskusjonstråden da begge sider tar til orde, og der en "denier" tidlig siterer dette utdraget.
    Er man oppriktig interessert i emnet, skylder man å utsette seg for begge siders argumenter, og så kanskje trekke en konklusjon.

    http://www.theguardian.com/environment/climate-consensus-97-per-cent/2013/oct/01/ipcc-global-warming-projections-accurate
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.853
    Antall liker
    8.171
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er litt utfordrande når ein skal stemme over om klimaendringane er ein realitet. Klima er gjennomsnittsveret i ei lengre tidsperiode, gjerne sett i 30-årsbolkar (samsvarar med ein mannsalder/generasjon). Og det er eit faktum at dei snørike vintrane eg opplevde på 60-og 70-talet har vorte erstatta med storm og regn i stadig aukande grad.
    Det interessante må vere om vi kan gjere noko med veret. Drivhuseffekt er det vel ingen som tvilar på lenger. Då kunne det kanskje vere eit poeng å prøve om reduksjon i co2-utslepp vil føre til meir stabilt ver?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.648
    Antall liker
    9.497
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er litt utfordrande når ein skal stemme over om klimaendringane er ein realitet. Klima er gjennomsnittsveret i ei lengre tidsperiode, gjerne sett i 30-årsbolkar (samsvarar med ein mannsalder/generasjon). Og det er eit faktum at dei snørike vintrane eg opplevde på 60-og 70-talet har vorte erstatta med storm og regn i stadig aukande grad.
    Det interessante må vere om vi kan gjere noko med veret. Drivhuseffekt er det vel ingen som tvilar på lenger. Då kunne det kanskje vere eit poeng å prøve om reduksjon i co2-utslepp vil føre til meir stabilt ver?
    Men hvordan i all verden skal vi greie det Arve ?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.114
    Antall liker
    9.215
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Jeg skjønner fortsatt ikke hva du ønsker å oppnå med dette nedlatende språket Harding!

    Men - jeg ser på bloggen du postet (Jeg har ikke lest de 579 kommentarene)

    Han skriver:
    These mistaken climate contrarian articles have all suffered from some combination of the following errors.

    1) Flawed draft
    Dette omhandler en feil i draft - min graf er hentet fra final version 2 år senere, så dette punktet er neppe gyldig.

    2) Ignoring the range of model simulations
    Dette avsnittet sier veldig mye om hvordan klimamodellen faktisk er bygd opp.
    Jeg synes jo det er verdt å ta inn over seg at man faktisk har bygd opp noen titalls ulike modeller - det sier litt om kompleksiteten i modelleringen.
    Og like fullt, er det åpenbart ganske mye man ikke får med seg:
    however, there's no reason to believe the climate will follow that average path, especially in the short-term. If natural factors act to amplify human-caused global surface warming, as they did in the 1990s, the climate is likely to warm faster than the model average in the short-term. If natural factors act to dampen global surface warming, as they have in the 2000s, the climate is likely to warm more slowly than the model average.
    Og hvis du ser på grafen min lenger opp - så ser du altså at de naturlige variasjonene er større enn de endringene som modellen predikerer. til og med innenfor 15 års perioder.

    Det som er interessant er jo hvordan man jobber med usikkerhet.
    Artikkelen beskriver hvordan variasjonene i de ulike modellene nuller hverandre ut når man kjører mange simuleringer og tar gjennomsnitt og at det er da man ser den langsiktige trenden. Og det er jo en riktig tolkning, men så sier man at man ikke kan se på den enkelte observasjon opp i mot usikkerheten til snittet - den må ses i sammenheng med den enkelte simulering. Og dette blir ikke riktig.
    Her bruker man jo gjennomsnittet for alt det er verdt - for å få opp sikkerheten i modellen, og da kan man ikke gå tilbake til enkelte modellsimuleringer for å finne åpning for avvikende resultater. I så fall så skal man jo forkaste alle de modellene hvor en slik serie lave temperaturer faller utenfor konfidensintervallet.

    3) Cherry Picking
    Du ser neppe det paradoksale og komiske i dette, men under "cherry picking" så er altså poenget til artikkelen at 1998 var et dårlig startår. Vel - nå er det IPCC som har valgt 1998, og det er jo det som er kjipt med å modellere ting, man kan ikke velge bort de verdiene man ikke liker.


    Det er lite i denne artikkelen som skulle tilsi hovering.......

    Mvh
    OMF
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.718
    Torget vurderinger
    2
    Som dagene går. Selv hadde jeg likt å lese om vill kulderekord på Svalbard.

    Varmerekord på Svalbard - Aftenposten

    Sist vi hadde en El Niño var årsskiftet 1997/1998. Det ga varmerekord og 1998 ble en outlier i værstatistikken. Dette ble brukt av fornekterne til å vise til nedkjøling i årene etter, siden intet år overgikk 1998 før 2014. Man snakket om en pause i oppvarmingen - "a hiatus".

    I april i år varslet forskerne om muligheten for en monster El Niño, fordi Stillehavet var blitt så ekstremt varmt. Nå har den begynt, og 2015 vil slå alle varmerekorder, med denne effekten i tillegg. Disse værsystemene begynner i desember og herjer frem til mars, når de først utløses. Og med all varmen som nå er magasinert i havene (heat sink effekt) kan de hente mye overskuddsenergi. Stormen Frank har nå innflytelse fra Spania til Nordpolen. Varmegrader på sistnevnte.

    Vi har en oppside: 2015 blir sannsynligvis enda en outlier, og så kan fornekterne tviholde på den i årene som kommer.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.372
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er litt utfordrande når ein skal stemme over om klimaendringane er ein realitet. Klima er gjennomsnittsveret i ei lengre tidsperiode, gjerne sett i 30-årsbolkar (samsvarar med ein mannsalder/generasjon). Og det er eit faktum at dei snørike vintrane eg opplevde på 60-og 70-talet har vorte erstatta med storm og regn i stadig aukande grad.
    Det interessante må vere om vi kan gjere noko med veret. Drivhuseffekt er det vel ingen som tvilar på lenger. Då kunne det kanskje vere eit poeng å prøve om reduksjon i co2-utslepp vil føre til meir stabilt ver?
    Men hvordan i all verden skal vi greie det Arve ?
    Hva med å spørre Nord-Korea om de vil prøve. Det er vel et av få steder som kan gjennomføre tiltak som monner av type denne publisert over radio og TV:

    Fra mandag 4 januar må alle la bilen stå og ta kollektivtransport til jobb og andre gjøremål. Brudd på dette staffes med skyting (Eliten og klimaforskere er sef fritatt ;)).
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.372
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Som dagene går. Selv hadde jeg likt å lese om vill kulderekord på Svalbard.

    Varmerekord på Svalbard - Aftenposten

    Sist vi hadde en El Niño var årsskiftet 1997/1998. Det ga varmerekord og 1998 ble en outlier i værstatistikken. Dette ble brukt av fornekterne til å vise til nedkjøling i årene etter, siden intet år overgikk 1998 før 2014. Man snakket om en pause i oppvarmingen - "a hiatus".

    I april i år varslet forskerne om muligheten for en monster El Niño, fordi Stillehavet var blitt så ekstremt varmt. Nå har den begynt, og 2015 vil slå alle varmerekorder, med denne effekten i tillegg. Disse værsystemene begynner i desember og herjer frem til mars, når de først utløses. Og med all varmen som nå er magasinert i havene (heat sink effekt) kan de hente mye overskuddsenergi. Stormen Frank har nå innflytelse fra Spania til Nordpolen. Varmegrader på sistnevnte.

    Vi har en oppside: 2015 blir sannsynligvis enda en outlier, og så kan fornekterne tviholde på den i årene som kommer.
    VG: Nå kommer kulda over hele landet - Vær og uvær - VG
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Det er litt utfordrande når ein skal stemme over om klimaendringane er ein realitet. Klima er gjennomsnittsveret i ei lengre tidsperiode, gjerne sett i 30-årsbolkar (samsvarar med ein mannsalder/generasjon). Og det er eit faktum at dei snørike vintrane eg opplevde på 60-og 70-talet har vorte erstatta med storm og regn i stadig aukande grad.
    Det interessante må vere om vi kan gjere noko med veret. Drivhuseffekt er det vel ingen som tvilar på lenger. Då kunne det kanskje vere eit poeng å prøve om reduksjon i co2-utslepp vil føre til meir stabilt ver?
    Men hvordan i all verden skal vi greie det Arve ?
    Jeg mener at vi må fortsette å drite i eget reir. Tenk deg tidenes nedtur hvis vi får sterke restriksjoner på forbruk og så finner man ut om 30-50 år at det ikke var årsaken likevel! Og da er det for sent og starte med fråtsingen igjen for man er enten dau eller skal snart daue. Det må jo være en skjebne som er mye verre enn en skjebne som er verre enn døden. Nei gi gass, vi må ta sjansen, og viser det seg i ettertid at vi har føkka opp hele kloden ja da blir det andre sitt problem likevel.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.648
    Antall liker
    9.497
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er litt utfordrande når ein skal stemme over om klimaendringane er ein realitet. Klima er gjennomsnittsveret i ei lengre tidsperiode, gjerne sett i 30-årsbolkar (samsvarar med ein mannsalder/generasjon). Og det er eit faktum at dei snørike vintrane eg opplevde på 60-og 70-talet har vorte erstatta med storm og regn i stadig aukande grad.
    Det interessante må vere om vi kan gjere noko med veret. Drivhuseffekt er det vel ingen som tvilar på lenger. Då kunne det kanskje vere eit poeng å prøve om reduksjon i co2-utslepp vil føre til meir stabilt ver?
    Men hvordan i all verden skal vi greie det Arve ?
    Jeg mener at vi må fortsette å drite i eget reir. Tenk deg tidenes nedtur hvis vi får sterke restriksjoner på forbruk og så finner man ut om 30-50 år at det ikke var årsaken likevel! Og da er det for sent og starte med fråtsingen igjen for man er enten dau eller skal snart daue. Det må jo være en skjebne som er mye verre enn en skjebne som er verre enn døden. Nei gi gass, vi må ta sjansen, og viser det seg i ettertid at vi har føkka opp hele kloden ja da blir det andre sitt problem likevel.
    Poenget mitt er at det er umulig for oss å få ned de globale CO2 utslippene... Hva vi gjør lokalt betyr ingenting, det er kun symbolpolitikk. Men det er selvfølgelig viktig å få ned utslipp av giftstoffer, svevestøv og annen skit som påvirker helsa vår.
    Antall mennesker på jorda og vårt levesett betyr at vi fortsetter vår vei mot høyere og høyere nivå av klimagasser i atmosfæren.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.114
    Antall liker
    9.215
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg ser Harding hopper videre til neste "varmt vær melding" - er han da enig i at "bloggen" med forsvar av klimamodellen kanskje ikke var helt innertier...?

    Det er for øvrig ingen som betviler at det er blitt varmere - det er årsaken som diskuteres. Det er litt som om å diskutere hvorfor maten er dyr i Norge, om det er bøndene, butikkene eller distributørene som har skylden - også har man enkelte debattanter som bare bidrar med nye prissjokk "30 KG FOR POTETER", "TACOLEFSER KOSTER NÅ 29,90,-", "INDREFILET til 549,-", DOPAPIR TIL 1 KR METEREN" OSV OSV

    Mvh
    OMF
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Jeg ser Harding hopper videre til neste "varmt vær melding" - er han da enig i at "bloggen" med forsvar av klimamodellen kanskje ikke var helt innertier...?

    Det er for øvrig ingen som betviler at det er blitt varmere - det er årsaken som diskuteres. Det er litt som om å diskutere hvorfor maten er dyr i Norge, om det er bøndene, butikkene eller distributørene som har skylden - også har man enkelte debattanter som bare bidrar med nye prissjokk "30 KG FOR POTETER", "TACOLEFSER KOSTER NÅ 29,90,-", "INDREFILET til 549,-", DOPAPIR TIL 1 KR METEREN" OSV OSV

    Mvh
    OMF
    Det er ikke årsaken som diskuteres, det er hva man vil skal være årsaken som diskuteres, alternativt ikke vil.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.648
    Antall liker
    9.497
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A, meiner du at menneskeskapte CO2-utslepp ikkje gjer noko frå eller til?
    I mitt hode så tilsier sunn fornuft at 8 miiliarder mennesker som bruker 100 millioner fat olje pr. døgn. + kubikkkilometere med gass og kull i løpet av kort tid vil påvirke miløet her på jorda. Jorda har brukt millioner av år på å binde opp CO2 i disse stoffene og nå slipper vi denne CO2 ut igjen i løpet av 100 år......
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.114
    Antall liker
    9.215
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ok....
    Er ditt underliggende poeng at det er hevet over enhver tvil at årsaken er menneskeskap og at det bare er oss tullinger som ikke vil innse det....?

    Mvh
    OMF
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.718
    Torget vurderinger
    2
    Som dagene går. Selv hadde jeg likt å lese om vill kulderekord på Svalbard.

    Varmerekord på Svalbard - Aftenposten

    Sist vi hadde en El Niño var årsskiftet 1997/1998. Det ga varmerekord og 1998 ble en outlier i værstatistikken. Dette ble brukt av fornekterne til å vise til nedkjøling i årene etter, siden intet år overgikk 1998 før 2014. Man snakket om en pause i oppvarmingen - "a hiatus".

    I april i år varslet forskerne om muligheten for en monster El Niño, fordi Stillehavet var blitt så ekstremt varmt. Nå har den begynt, og 2015 vil slå alle varmerekorder, med denne effekten i tillegg. Disse værsystemene begynner i desember og herjer frem til mars, når de først utløses. Og med all varmen som nå er magasinert i havene (heat sink effekt) kan de hente mye overskuddsenergi. Stormen Frank har nå innflytelse fra Spania til Nordpolen. Varmegrader på sistnevnte.

    Vi har en oppside: 2015 blir sannsynligvis enda en outlier, og så kan fornekterne tviholde på den i årene som kommer.
    VG: Nå kommer kulda over hele landet - Vær og uvær - VG
    Jammen på tide. Jeg liker å gå på ski utenfor oppkjørte løyper!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.718
    Torget vurderinger
    2
    Ok....
    Er ditt underliggende poeng at det er hevet over enhver tvil at årsaken er menneskeskap og at det bare er oss tullinger som ikke vil innse det....?

    Mvh
    OMF
    Det er hevet over enhver tvil, ja. Vi har aldri brukt så store forskningsressurser på et felt, som det som er avsatt til klimaendringene og disses årsak.

    Selve fysikken bak var fullstendig opplagt, så langt tilbake som på 1800-tallet, da svensken Svante Arrhenius gjorde seg noen refleksjoner over hva som ville være resultatet av at vi gjorde utstrakt bruk av kullkraft. Han gjennomførte noen prognoser som har holdt stikk.
    Svante Arrhenius : Feature Articles

    Vi vet nå så mye om forholdet mellom CO2 i atmosfæren (og andre klimagasser, som metan) og drivhuseffekten, at det er hinsides tvil, dersom man tar utgangspunkt i forskningen og fysikken.

    Men om man derimot har sterke næringsinteresser av å ikke få båndlagt aktivitet som kan redusere tilførsel av CO2 til atmosfæren, har man også et motiv for å så tvil om samme. Der det ikke var noen tvil om relasjonene så langt tilbake som til Eisenhower-administrasjonen, har vi idag fått et utvalg republikanske kandidater til presidentembedet der samtlige gjenværende "ikke tror på menneskeskapte klimaendringer".

    Det er ganske fantastisk! (Egentlig en honnør til mitt gamle yrkesfelt, propaganda, som jeg har en Master of Science i.)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.648
    Antall liker
    9.497
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ok....
    Er ditt underliggende poeng at det er hevet over enhver tvil at årsaken er menneskeskap og at det bare er oss tullinger som ikke vil innse det....?

    Mvh
    OMF
    Det er hevet over enhver tvil at klima er i endring, og vi måler beviselig stadig høyere konsentrasjoner av klimagasser i atmosfæren.
    Men jeg anser ikke deg og dine meningsfeller som tullinger :) De som muligens burde få den merkelappen er vel de som tror at de kan frelse verden ved å gjøre bensinprisen 20 øre dyrere pr. liter........
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.645
    Antall liker
    12.270
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Terje-A;2183736 De som muligens burde få den merkelappen er vel de som tror at de kan frelse verden ved å gjøre bensinprisen 20 øre dyrere pr. liter........[/QUOTE skrev:
    - og du tror de innesnødde nøyer seg med 20 øre??
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.718
    Torget vurderinger
    2
    Vi skal gjennom spennende tider, med store omlegginger. Det er, for eksempel, en grunn til at de store skidestinasjonsselskapene i Alpene nå saumfarer norske fjell, på jakt etter hvor de skal bygge skilandsbyer til turister. (Sjekk snøstatistikken for alpene).

    På bar bakke - DN.no
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Vi skal gjennom spennende tider, med store omlegginger. Det er, for eksempel, en grunn til at de store skidestinasjonsselskapene i Alpene nå saumfarer norske fjell, på jakt etter hvor de skal bygge skilandsbyer til turister. (Sjekk snøstatistikken for alpene).

    På bar bakke - DN.no
    Det kan bli "artig", litt lettere å få lov til å sette opp heiser og bygg hvor man vil i Alpene enn her til lands. Kan bli enda en miljødebatt i debatten det der.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.718
    Torget vurderinger
    2
    Vi skal gjennom spennende tider, med store omlegginger. Det er, for eksempel, en grunn til at de store skidestinasjonsselskapene i Alpene nå saumfarer norske fjell, på jakt etter hvor de skal bygge skilandsbyer til turister. (Sjekk snøstatistikken for alpene).

    På bar bakke - DN.no
    Det kan bli "artig", litt lettere å få lov til å sette opp heiser og bygg hvor man vil i Alpene enn her til lands. Kan bli enda en miljødebatt i debatten det der.
    Innlandsregionene, og spesielt fjellregionene, trenger næring og omsetning. Utflyttingen fra disse er markant. Spørsmålet blir hvor langt opp og nord man må for å være sikret gode snøperioder. Antallet skidager er allerede sterkt redusert, selv i trygge områder. (Til sammenligning har Aspen ca 50 færre skidager nå enn på 1950-tallet. Tall fra Protect our Winters).

    Det er noen gevaldige utbygginger som prosjekteres.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Vi skal gjennom spennende tider, med store omlegginger. Det er, for eksempel, en grunn til at de store skidestinasjonsselskapene i Alpene nå saumfarer norske fjell, på jakt etter hvor de skal bygge skilandsbyer til turister. (Sjekk snøstatistikken for alpene).

    På bar bakke - DN.no
    Det kan bli "artig", litt lettere å få lov til å sette opp heiser og bygg hvor man vil i Alpene enn her til lands. Kan bli enda en miljødebatt i debatten det der.
    Innlandsregionene, og spesielt fjellregionene, trenger næring og omsetning. Utflyttingen fra disse er markant. Spørsmålet blir hvor langt opp og nord man må for å være sikret gode snøperioder. Antallet skidager er allerede sterkt redusert, selv i trygge områder. (Til sammenligning har Aspen ca 50 færre skidager nå enn på 1950-tallet. Tall fra Protect our Winters).

    Det er noen gevaldige utbygginger som prosjekteres.
    Det er flere skisenter i sør Norge som kunne tenkt seg og hatt endestasjonen på heisene høyere opp i fjellet men har ikke fått lov. Flere grunner men rundt vidda så er ofte villreinen grunnen. Det ligger noen skisenter i nærheten. Man vil kanskje få mer press på dette også i fremtiden? Pengene rår som regel.

    Villreinen f?r ikke julefred - NRK Hordaland - Lokale nyheter, TV og radio
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Som dagene går. Selv hadde jeg likt å lese om vill kulderekord på Svalbard.

    Varmerekord på Svalbard - Aftenposten

    Sist vi hadde en El Niño var årsskiftet 1997/1998. Det ga varmerekord og 1998 ble en outlier i værstatistikken. Dette ble brukt av fornekterne til å vise til nedkjøling i årene etter, siden intet år overgikk 1998 før 2014. Man snakket om en pause i oppvarmingen - "a hiatus".

    I april i år varslet forskerne om muligheten for en monster El Niño, fordi Stillehavet var blitt så ekstremt varmt. Nå har den begynt, og 2015 vil slå alle varmerekorder, med denne effekten i tillegg. Disse værsystemene begynner i desember og herjer frem til mars, når de først utløses. Og med all varmen som nå er magasinert i havene (heat sink effekt) kan de hente mye overskuddsenergi. Stormen Frank har nå innflytelse fra Spania til Nordpolen. Varmegrader på sistnevnte.

    Vi har en oppside: 2015 blir sannsynligvis enda en outlier, og så kan fornekterne tviholde på den i årene som kommer.
    VG: Nå kommer kulda over hele landet - Vær og uvær - VG
    Jammen på tide. Jeg liker å gå på ski utenfor oppkjørte løyper!
    Skal jeg få dama til å la bilen sto på tomgang slik at det blir varmegrader på tomta.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn