Søtt med din "111 av 114" modellkjøringer, OMF. Men spør deg selv, hvorfor forlite seg på så mange grunne tåpeligheter? Hva ønsker man å fortrenge?
Jeg overser nedlatenheten, og svarer heller på hvorfor jeg tviler - det er i mine øyne mer konstruktivt enn å linke til forskningsskipene som fryser fast i isen på sydpolen!
Jeg betviler ikke at CO2 er en klimagass - det er ettertrykkelig bevist og er enkel fysikk.
Spørsmålet er heller hvor kraftig den er - altså hvor stor andel av endringene vi ser i klimaet skyldes menneskeskapt CO2 som drivhusgass. Det spørsmålet er fortsatt åpent. Du/dere kan selvsagt spøke med disse modellkjøringene, men det er altså slik at det eneste dere har å slå i bordet med, alle tusener av forskere som er enig, all konsensus, ALT - er representert i modellen til IPCC - og den har bommet de siste 15 årene for å si det mildt. Da er det vanskelig å forstå arrogansen og nedlatenheten man ser....
Det at modellen bommer, betyr selvsagt ikke at man kan utelukke at CO2 fra mennesker er det største driveren, men det har man i mine øyne ikke greid å bevise så langt!
Det er kjedelig å måtte gjenta banale forutsetninger, men like fullt - det at det blir varmere - og 2016 blir trolig et veldig godt år for de som ligger å poste bilder av steder som er varmere enn vanlig - er ikke bevis for klimamodellen. Det er bevis for at det er varmere!
Nei - jeg har på ingen måte behov for å rømme fra virkeligheten eller å fortrenge sannheten, men man bruker ressurser som fulle sjømenn. Bare i lille Norge begynner vel investeringer i CO2 reduksjon å nærme seg 100 MRD om det ikke allerede har passer det.
Jeg har ingen anelser om hva summene internasjonalt dreier seg om, men hvis man kaster ut 1000 MRD årlig så er det ikke sikkert det er helt skivebom.
Og - hvis man ønsker å gjøre noe med klima - så hvorfor ikke tenke i andre baner - CO2 gjennom drivhuseffekt synes som en veldig tungvint måte å gjøre ting på:
Innrømmer glatt at jeg verken har regnet eller tenkt veldig nøye gjennom dette, men hva med:
*Påbud om at alle verdens tak skal lages av et eller annet hvitt/som reflekterer mye sollys
*Hva med å lage kunstige skyer
*store speilanlegg som kan reflektere solen langs equator
*sende store "speilseil" mot solen!
Kan sikkert synes dyrt og vanskelig, men det er utrolig hva man kan greie over en ti-årsperiode dersom du bruker 10 000 MRD,-.
Også er det reverserbart - sånn at vi kan faktisk tilpasse klimaet våres.
Du later som du diskuterer vitenskapelig, men stort sett alt du kommer med er følelser, synsinger og anekdotiske bevis...
Men jeg har fått lyd i det nye anlegget i dag, så burde vel heller begynne å skrive på lyddelen av forumet!
Mvh
OMF