Interessant tråd. Jeg hopper innom her fra tid til annen. Har ikke lest hele tråden selvfølgelig - men har det vært noe særlig diskusjon av geoengineering her? Jeg har lenge vært veldig skeptisk til dette. Men i det siste har jeg blitt overbevist om at det kommer til å bli tvingende nødvendig, sammen med drastiske kutt i C02-utslippene. Det siste jeg har lest om utviklingen på Grønnland og polene, tyder for meg på at vi allerede har kommet til et punkt der klimaet er ustabilt - og at mesteparten av grønlandsisen feks vil smelte av seg selv, selv om vi hadde kuttet ut alle utslipp av C02 allerede i morgen:
https://insideclimatenews.org/news/07122016/greenland-ice-melting-climate-change
Det avgjørende momentet for meg er at isdekket var mye mindre, og havnivået og temperaturen var veldig mye høyere, sist gang C02-konsentrasjonen var like høy som i dag. Det tyder på at vi ennå har mye klimaendring til gode, gitt det vi allerede har sluppet ut i atmosfæren. Det betyr egentlig at vi ikke bare bør satse på å unngå oppvarming, men ideelt sett bør satse på å kjøle oss litt ned igjen.
Den "gode" nyheten er at det kanskje kan finnes måter å drive geoengineering som er mindre farlige enn det man hittil har tenkt, nemlig å slippe ut kalk/kalsitt i stedet for svovel i atmosfæren:
Mitigating the risk of geoengineering | Harvard Gazette
Dersom jeg kunne bestemme global policy, hadde jeg nok satset massivt på mer forskning på dette, og satset på å sette det i gang om fire-fem år, for å kjøpe oss litt tid. Så ville jeg lagt ned forbud mot fly og mot bilkjøring i de store byene, lagt ned all produksjon av rødt kjøtt over hele verden, og innført en progressivt økende global C02-avgift, slik at all bruk og produksjon av fossile brennstoff ble lagt ned innen 15 år. Det ville antakelig føre til en massiv økning i bruk av alternative energikilder, men neppe nok til å dekke dagens levestandard i Vesten. Implikasjon: Ingenting annet enn klasse D-forsterkere på oss hifi-freaks fremover