Politikk, religion og samfunn KLIMAFORSKERE REGNER FEIL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Poenget er jo at det store flertall må endre adferd. En flyseteavgift på f.eks. 1000,- vil ta bort mange av de impulsive turene til Bergen, London, Roma, New York wherever. Men de aller, aller fleste har likevel råd til en sydentur i året. (Jeg ønsker ikke en slik avgift mellom flyplassene i Nord-Norge, der finnes det i praksis ingen alternativer).

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.260
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enig i det der. Det er kanskje derfor jeg på enkelte områder har mer tro på direkte rasjonering av enkelt goder enn på et CO2 kvotesystem som Asbjørn omtaler (all forurensning er heller ikke CO2). Som siviløkonom er jeg selvsagt velkjent med de fordeler som kan ligge i et velfungerende kvotemarked, men om noen kan vise meg et marked som fungerer 100% perfekt ut fra økonomisk teori så skal jeg ta det opp til vurdering. Her er det i tillegg store måle- og definisjonsproblemer i tillegg til alle de andre måten de tradisjonelle markedsmekanismene kan lures på.

Se også postene 3396 og 3398, de er ment å illustrere noen problemer med å overlate alt til markeder og prismekanismer. I en tid der politikk har blitt en popularitetskonkurranse, og der politikerne finner stadig mer fjollete (eller subtile om dere vil) måter å fjerne seg selv fra ansvaret ved, og konsekvensene av, å drive politikk, vil jeg gjerne gjøre meg til talsmann for mer direkte politisk styring.
    Nja. Direkte styring har aller lettest for å bli et lappverk av symbolpolitikk og lobbyfordeler ettersom så mange detaljer må bestemmes "fra oven". Sovjetiske femårsplaner eller øremerkingen i amerikanske statsbudsjetter (når de en sjelden gang greier å vedta noe slikt) er ikke noe forbilde. Jeg er ikke helt sikker på om omsettelige utslippskvoter eller generelle utslippsavgifter er lettest å holde "rent" for politisk fjolleri, men jeg mistenker nokså sterkt at lobbyistene får enda mer spillerom hvis politikerne skal beslutte direkte hvor mye hver enkelt bedrift og bransje skal få lov til å slippe ut og hvordan dette skal håndheves.

Fordelen med å bruke prismekanismen og markedet, enten det er via omsettbare kvoter eller avgifter, er at det tar seg av detaljstyringen. Hele poenget er å korrigere for markedsimperfeksjonen som ligger i at eksternalitetene (samfunnskostnader) ved utslipp ikke naturlig prises inn av markedsaktørene selv. Deretter er markedet en nokså effektiv mekanisme for å styre utslippene dit de gjør mest nytte for seg, gitt (mer) korrekt prising av skadevirkningene de fører til.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.657
    Torget vurderinger
    2
    To oversikter med dagstemperatur i snitt, over 80 grader nord, mot langtidsnormalen (se nederst for denne).

To Niño-år, det første fra 1998, det andre fra 2016. Det som bekymrer forskerne nå er hvordan temperaturene i nord er løsrevet fra vanlig utvikling gjennom året. Selv i forrige Niño-år, 1998, falt temperaturene på plass igjen, etter toppen.

DMI1998.png

ArcticTempsAbove80degreeslongitude2016.png

Calculation of the Arctic Mean Temperature
    The daily mean temperature of the Arctic area north of the 80th northern parallel is estimated from the average of the 00z and 12z analysis for all model grid points inside that area. The ERA40 reanalysis data set from ECMWF, has been applied to calculate daily mean temperatures for the period from 1958 to 2002. From 2002 to present the operational model (at all times) from The ECMWF is used for mean temperature calculations.

The ERA40 reanalysis data, has been applied to calculate daily climate values that are plotted along with the daily analysis values in all plots. The data used to determine climate values is the full ERA40 data set, from 1958 to 2002.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.888
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ryker permafrosten, er vi inne i en positiv feedbacksløyfe. Redusert refleksjon av solvarme fra is vil også bidra. Da kan ting gå raskt, dvs de er vel allerede i ferd med å akselerere.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.657
    Torget vurderinger
    2
    Ryker permafrosten, er vi inne i en positiv feedbacksløyfe. Redusert refleksjon av solvarme fra is vil også bidra. Da kan ting gå raskt, dvs de er vel allerede i ferd med å akselerere.
    De sliter allerede på Svalbard og i Sibir med at permafrosten er blitt sårbar for temperaturøkningene. Bygg som kunne settes rett på bakken må nå enten flyttes eller kondemneres, fordi grunnen gir etter. Problemet nevnes i artikkelen fra Svalbard, linket til over. I tillegg flytter de nå boliger som er for tett på sjøen, pga utras -- en kombinasjon av økt erosjon og tining av permafrosten.

Varslet tilbakekobling av metan som nå er fanget i permafrosten ligger et stykke frem i tid, sier mange forskere. Samtidig undrer man seg over sterk økning av andelen metan i atmosfæren, men en del av dette skyldes utvinning av skifergass og -olje, som er storsyndere når det gjelder metanutslipp.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.211
    Torget vurderinger
    1
    Heldigvis gjer styresmakene grep. No aukast avgifta på bensin og særleg diesel. Eit tiltak som er estimert til å redusere utsleppet av co2 med 0,3%.
    Ja, og reaksjonene har ikke latt vente på seg. Folk er sjokkerte.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.657
    Torget vurderinger
    2
    "The researchers plan to further study this process and try and make it more efficient."

Er setningen artikkelen avsluttes med. Da kan man gå til forskernes rapport:

We report an electrocatalyst which operates at room temperature and in water for the electroreduction of dissolved CO2 with high selectivity for ethanol. The overpotential (which might be lowered with the proper electrolyte, and by separating the hydrogen production to another catalyst) probably precludes economic viability for this catalyst, but the high selectivity for a 12-electron reaction suggests that nanostructured surfaces with multiple reactive sites in close proximity can yield novel reaction mechanisms. This suggests that the synergistic effect from interactions between Cu and CNS presents a novel strategy for designing highly selective electrocatalysts. While the entire reaction mechanism has not yet been elucidated, further details would be revealed from conversion of potential intermediates (e. g. CO, formic acid and acetaldehyde) in future work.

onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/slct.201601169/full

På Island har man hatt større hell, pga beskaffenheten av fjellet som man pumper CO2 ned i. Der skapes det ny steinmasse hurtigere enn tidligere antatt. Men på Island har de også noen fordeler: "gratis" geotermisk energi grunnet vulkanene; og sammensetningen av grunnfjellet, som er spesielt gunstig for prosessen. Slik basalt finner man andre steder også. Fordelen med lagring i basalt, fremfor steinartene i Nordsjøen man eksperimenterte med, er at det oppstår en forbindelse mellom CO2 og basalt som danner mer steinmasse -- i Nordsjøen fikk man lekkasjer. Men det krever energi å kvitte seg med CO2 på disse måtene.
    https://www.theguardian.com/environ...one-in-iceland-in-climate-change-breakthrough
    (Mot slutten av artikkelen får man henvisninger til andre forsøk på å fange avfallsproduktet fra verdens hyperaktive økonomi.)

I India har man eksperimentert med å lage "bakepulver" av CO2, naturligvis oppstår da den utfordring at man må binde CO2 slik at det ikke frigjøres igjen.
    https://www.theguardian.com/environ...-firm-carbon-capture-breakthrough-carbonclean

Det kommenteres under siste artikkel:

Unless the carbon is taken out of the carbon cycle permanently, this is just adding an additional layer of complexity to the release of previously sequestered carbon (sequestered in the buried fossil fuels). It must actually mean that additional energy and resources are needed to remove the CO2 from the flu gases and then moving the product around afterwards, prior to it being converted back to CO2 by another industrial process, and then released to the atmosphere.
    For CCS to be effective the carbon must be captured and converted into a form that has no greater chance of escaping to the atmosphere than fossil fuels do without human extraction and burning.
    The only honest, viable and sensible solution is to actually leave the fossil fuels in the ground.
    I'd like to add that, as an Environmental Correspondent, Harrabin himself should be reporting the pointlessness of non-solutions like this. And one might expect the editors of the Guardian to have sufficient knowledge of sustainability and the carbon cycle in general to be able to prevent false hope stories like this from being given prominence.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.657
    Torget vurderinger
    2
    Jeg syns sånt som dette er langt mer løfterikt enn det sinnssvake i å skulle forsøke å fange nok CO2 til å kunne bremse oppvarmingen. Baron von Munchausen klarte å løfte seg selv og hesten ut av en myr ved å dra seg selv i hårluggen, men det var et eventyr.

Norsk selskap lager silisium til solcellepaneler 60 ganger raskere enn vanlig - Tu.no
    Norsk gjennombrudd i produksjon av silisium til solcellepaneler. Prosessen går hurtigere og blir billigere.

Og fornybart er i ferd med å ta livet av spekulasjonsselskapene innen olje- og gassproduksjon:
    Record number of oil and gas firms go bust as renewable energy revolution begins to bite | The Independent

Fornybart åpner nå for muligheten av olje til USD10/fat ...

Kanskje på tide å tenke nytt i Nordsjøen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.888
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg syns sånt som dette er langt mer løfterikt enn det sinnssvake i å skulle forsøke å fange nok CO2 til å kunne bremse oppvarmingen. Baron von Munchausen klarte å løfte seg selv og hesten ut av en myr ved å dra seg selv i hårluggen, men det var et eventyr.

Norsk selskap lager silisium til solcellepaneler 60 ganger raskere enn vanlig - Tu.no
    Norsk gjennombrudd i produksjon av silisium til solcellepaneler. Prosessen går hurtigere og blir billigere.

Og fornybart er i ferd med å ta livet av spekulasjonsselskapene innen olje- og gassproduksjon:
    Record number of oil and gas firms go bust as renewable energy revolution begins to bite | The Independent

Fornybart åpner nå for muligheten av olje til USD10/fat ...

Kanskje på tide å tenke nytt i Nordsjøen.
    Hørte Siv på radioen i går (fritt gjengitt etter hukommelsen) med lettere skrikende og påtatt sjokkert røst: Mener virkelig Jonas at vi skal la oljeressursene utenfor Vesterålen og Lofoten bli liggende igjen på havbunnen? Jeg vil ha svar nå!"

Det stunder til valg, og vi har langt igjen gitt.....

S

Slubbert

Gjest
    Det var snakk om konvertering av CO2, ikke lagring. Teknologi og vitenskap er fremtiden, men alas, den har ingen iboende moralisme.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Et godt eksempel på at forskning og ny teknologi faktisk kan redde oss på kort sikt.

Med et vips så ble alle framtidens biler nå laget med motor som er optimalisert for etanol :)?
    Problemet er dog at veldig mange av de tankene som er nedgravd på bensinstasjonene rundt om kring ikke tåler stort etanol. Bare noen få prosent innblandig kan bryte ned GRP tankene. Fint for produsentene av slike tanker når de må graves opp og ersattes med nye i bestandigere materialer, men CO2 regnskapet går i dass....

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.657
    Torget vurderinger
    2
    Det var snakk om konvertering av CO2, ikke lagring. Teknologi og vitenskap er fremtiden, men alas, den har ingen iboende moralisme.
    Mange ulike teknikker forsøkes. Audi har selv laget drivstoff fra CO2 trukket ut av luften, så akkurat det er ikke nytt. Det nye her er å bruke elektrolytter med utgangspunkt i nanoteknologi -- men som forskerne selv skriver er det ikke økonomi i det.
    http://www.dailymail.co.uk/sciencet...ture-powering-car-driven-German-minister.html

Den indiske fabrikken som lager bakepulver av CO2 i sine utslipp, begår "konvertering" til et stoff som industri kan anvende. Der er det økonomi i prosessen, men verdens behov for produktet er ikke stort større enn hva denne ene fabrikken kan produsere.

Lagring, slik man forsøkte med "månelandingen" på Mongstad, har hittil vist seg å være altfor dyrt, pga energibehovet. Der er forsøket på Island interessant, mest fordi de har "gratis" energi pga vulkansk aktivitet.

Det handler nok ikke om moralisme, men om økonomiske realiteter -- og snusfornuft. Om en bonde ikke tømmer møkk i fjøset, vil dyra gå og vasse i skiten til de kreperer.
    Dessverre er CO2 "usynlig" og vi har innbilt oss at vi kunne fylle fjøset vårt (der vi lever) med så mye vi ville, uten at det skulle få konsekvenser.

Slike "nyheter" som den du linket til er plasterlapp der det kreves amputasjon og kirurgi ...

S

Slubbert

Gjest
    Ny teknologi er sjelden/aldri profitabel "out of the box", det tar gjerne mange år. Så å si alle teknologioppstarter er derfor tungt avhengige av (venture)kapital.

Men å umiddelbart forkaste potensialet til nye teknologier fordi de ikke innebærer botsøvelser synes mer moralistisk enn snusfornuftig.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Meterologisk Institutt skriver dette om Desember 2016:
    Månedstemperaturen for hele landet lå 4,6 grader over normalen. Relativt varmest vardet i indre strøk av Østlandet, særlig i høyereliggende områder, og på enkeltestasjoner i Nord - Norge, med avvik på 6 - 7 grader. Månedsnedbøren for hele landet var 150 % av normalen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.260
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ny teknologi er sjelden/aldri profitabel "out of the box", det tar gjerne mange år. Så å si alle teknologioppstarter er derfor tungt avhengige av (venture)kapital.

Men å umiddelbart forkaste potensialet til nye teknologier fordi de ikke innebærer botsøvelser synes mer moralistisk enn snusfornuftig.
    For all del. Men energipilen peker motsatt vei. Hvis man skal raffinere et metall eller en halvleder fra oksyd, blander man det med kull og varmer opp ved å sette på mye strøm. Ved høy temperatur frigjøres oksygenet fra metallet og forbinder seg med karbonet i stedet. Det får lavere energi slik. Smeltet metall renner ned og CO2 går opp gjennom pipa. Hvis du skal "unscramble" CO2 må man enten finne et stoff som har enda lettere for å forbinde seg med karbon enn hva oksygen har, eller tilføre store mengder energi.

Her skal man først få teknologien til å fungere, deretter så effektiv at den blir lønnsom, og så skalere den opp i slike mengder at det endrer CO2-balansen. Så langt er det ikke så mye annet enn fotosyntese som duger noe særlig på den skalaen.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.636
    Det er vel bare å fortsette som vi gjør, en eller gang i fremtiden så har vitenskapen kommet på noe slik at vi blir reddet. Jeg har lest i Illustrert Vitenskap at forskere jobber med noe lurt og i 2121 så har de funnet løsningen.

Eller bør man allerede nå begynne å tenke litt annerledes ang. sitt forbruk og dermed utslipp?

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.657
    Torget vurderinger
    2
    Her skal man først få teknologien til å fungere, deretter så effektiv at den blir lønnsom, og så skalere den opp i slike mengder at det endrer CO2-balansen. Så langt er det ikke så mye annet enn fotosyntese som duger noe særlig på den skalaen.
    Og da hjelper det selvsagt ikke å rasere det vi har av skog, blant annet.

Vi brenner ned huset, det å fange røyken bør ikke være førsteprioritet.

U

Utgatt24668

Gjest
    ^Det er overraskende interessant å diskutere et problem som har ingen løsninger.

Jeg tiltrekkes av slikt; aner ikke hvorfor.

Et annet slikt problem som jeg liker å analysere er NP-hard algoritmer som ingen til nå har klart å løse i polynomisk tid. (Den reisende handelsmann problemet)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.888
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    SINTEF er ganske gode på prosesser og simuleringer for den slags optimalisering.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.260
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har sjelden hatt slik hodepine som den høsten jeg tok kurset "Integer and Combinatorial Optimization". Læreboken var på 763 sider (har den ennå), og vi dundret gjennom den på ett semester. Den berømte handelsmannen reiser fra s 469 til s 495 i boken. Vi startet høsten med 35 studenter eller så, seks møtte opp til mid-term exam i oktober, og vi var fem på final exam i desember.

Da jeg åpnet eksamensoppgaven trodde jeg et øyeblikk at jeg hadde gått feil, for dette var definitivt ikke noe vi hadde vært innom i kurset, men professoren hadde tydeligvis oppdaget en underliggende matematisk sammenheng mellom dette og visse stokastiske prosesser som han hadde publisert noe om. Han regnet med at vi enten hadde lest artikkelen hans (som ikke sto på noen pensumliste) eller var i stand til å utlede sammenhengen i løpet av en to-timers eksamen. Jovisst.

Etter eksamen spurte noen av oss litt forsiktig: "Professor, what is your grading policy for this class?"
    Svaret var "Everyone that made it this far get an A, because the B's and C's left a long time ago."

Men det er enkelt i forhold til problemene vi har skaffet oss med klimaet.

Sist redigert:
    U

Utgatt24668

Gjest
    SINTEF er ganske gode på prosesser og simuleringer for den slags optimalisering.
    Det finnes foreløpig ingen løsninger til en eksakt løsning på NP harde problemstillinger i polynomisk tid - kun hauristiske approx alg. Det blir pris til den som finner den

U

Utgatt24668

Gjest
    Jeg har sjelden hatt slik hodepine som den høsten jeg tok kurset "Integer and Combinatorial Optimization". Læreboken var på 763 sider (har den ennå), og vi dundret gjennom den på ett semester. Den berømte handelsmannen reiser fra s 469 til s 495 i boken. Vi startet høsten med 35 studenter eller så, seks møtte opp til mid-term exam i oktober, og vi var fem på final exam i desember.

Da jeg åpnet oppgaven trodde jeg et øyeblikk at jeg hadde gått feil, for dette var definitivt ikke noe vi hadde vært innom i kurset, men professoren hadde tydeligvis oppdaget en underliggende matematisk sammenheng mellom dette og visse stokastiske prosesser som han hadde publisert noe om. Han regnet med at vi enten hadde lest artikkelen hans (som ikke sto på noen pensumliste) eller var i stand til å utlede sammenhengen i løpet av en to-timers eksamen. Jovisst.

Etter eksamen spurte noen av oss litt forsiktig: "Professor, what is your grading policy for this class?"
    Svaret var "Everyone that made it this far get an A, because the B's and C's left a long time ago."

Men det er enkelt i forhold til problemene vi har skaffet oss med klimaet.
    Kult jeg hadde en liknende professor på NTH i algdat - han som grunnla fast. Nådeløs :))

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.888
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes foreløpig ingen løsninger til en eksakt løsning på NP harde problemstillinger i polynomisk tid - kun hauristiske approx alg. Det blir pris til den som finner den
    Vet det, det var derfor jeg brukte ordet simuleringer.......

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.657
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på om politikerne våre burde prioritere annerledes.

Her er en grei oversikt som viser temperaturendringer over tid:

Ph.D student Zack Labe has done this eminent picture of monthly temperature rankings at 925 hPa-level for Arctic north of 70oN. September to November were all the warmest on record while December came in on fourth place behind 2009, 2001 and 2005.

Arctic_T925hpa.jpg

Utvikling av globalt isvolum over tid/år:

giomas-year-GLOBAL-1.jpg

Konsekvenser for bl.a. Golfstrømmen.

http://www.yr.no/artikkel/ny-forskning_-golfstrommen-kan-kollapse-1.13305268

Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Interessant tråd. Jeg hopper innom her fra tid til annen. Har ikke lest hele tråden selvfølgelig - men har det vært noe særlig diskusjon av geoengineering her? Jeg har lenge vært veldig skeptisk til dette. Men i det siste har jeg blitt overbevist om at det kommer til å bli tvingende nødvendig, sammen med drastiske kutt i C02-utslippene. Det siste jeg har lest om utviklingen på Grønnland og polene, tyder for meg på at vi allerede har kommet til et punkt der klimaet er ustabilt - og at mesteparten av grønlandsisen feks vil smelte av seg selv, selv om vi hadde kuttet ut alle utslipp av C02 allerede i morgen: https://insideclimatenews.org/news/07122016/greenland-ice-melting-climate-change

Det avgjørende momentet for meg er at isdekket var mye mindre, og havnivået og temperaturen var veldig mye høyere, sist gang C02-konsentrasjonen var like høy som i dag. Det tyder på at vi ennå har mye klimaendring til gode, gitt det vi allerede har sluppet ut i atmosfæren. Det betyr egentlig at vi ikke bare bør satse på å unngå oppvarming, men ideelt sett bør satse på å kjøle oss litt ned igjen.

Den "gode" nyheten er at det kanskje kan finnes måter å drive geoengineering som er mindre farlige enn det man hittil har tenkt, nemlig å slippe ut kalk/kalsitt i stedet for svovel i atmosfæren: Mitigating the risk of geoengineering | Harvard Gazette

Dersom jeg kunne bestemme global policy, hadde jeg nok satset massivt på mer forskning på dette, og satset på å sette det i gang om fire-fem år, for å kjøpe oss litt tid. Så ville jeg lagt ned forbud mot fly og mot bilkjøring i de store byene, lagt ned all produksjon av rødt kjøtt over hele verden, og innført en progressivt økende global C02-avgift, slik at all bruk og produksjon av fossile brennstoff ble lagt ned innen 15 år. Det ville antakelig føre til en massiv økning i bruk av alternative energikilder, men neppe nok til å dekke dagens levestandard i Vesten. Implikasjon: Ingenting annet enn klasse D-forsterkere på oss hifi-freaks fremover ;)

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Interessant tråd. Jeg hopper innom her fra tid til annen. Har ikke lest hele tråden selvfølgelig - men har det vært noe særlig diskusjon av geoengineering her? Jeg har lenge vært veldig skeptisk til dette. Men i det siste har jeg blitt overbevist om at det kommer til å bli tvingende nødvendig, sammen med drastiske kutt i C02-utslippene. Det siste jeg har lest om utviklingen på Grønnland og polene, tyder for meg på at vi allerede har kommet til et punkt der klimaet er ustabilt - og at mesteparten av grønlandsisen feks vil smelte av seg selv, selv om vi hadde kuttet ut alle utslipp av C02 allerede i morgen: https://insideclimatenews.org/news/07122016/greenland-ice-melting-climate-change

Det avgjørende momentet for meg er at isdekket var mye mindre, og havnivået og temperaturen var veldig mye høyere, sist gang C02-konsentrasjonen var like høy som i dag. Det tyder på at vi ennå har mye klimaendring til gode, gitt det vi allerede har sluppet ut i atmosfæren. Det betyr egentlig at vi ikke bare bør satse på å unngå oppvarming, men ideelt sett bør satse på å kjøle oss litt ned igjen.

Den "gode" nyheten er at det kanskje kan finnes måter å drive geoengineering som er mindre farlige enn det man hittil har tenkt, nemlig å slippe ut kalk/kalsitt i stedet for svovel i atmosfæren: Mitigating the risk of geoengineering | Harvard Gazette

Dersom jeg kunne bestemme global policy, hadde jeg nok satset massivt på mer forskning på dette, og satset på å sette det i gang om fire-fem år, for å kjøpe oss litt tid. Så ville jeg lagt ned forbud mot fly og mot bilkjøring i de store byene, lagt ned all produksjon av rødt kjøtt over hele verden, og innført en progressivt økende global C02-avgift, slik at all bruk og produksjon av fossile brennstoff ble lagt ned innen 15 år. Det ville antakelig føre til en massiv økning i bruk av alternative energikilder, men neppe nok til å dekke dagens levestandard i Vesten. Implikasjon: Ingenting annet enn klasse D-forsterkere på oss hifi-freaks fremover ;)
    Forslagene dine er nødvendige men du må få deg bart og ha et par atombomber på lur for å få det til. Og økonomien ville vel gått i dass også.:p

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Øy! Hva er galt med en liten diktatorbart? ;)

Neida, ser at det kan være vanskelig på kort sikt. Men jeg tror de økonomiske og sosiale konsekvensene vil bli enda verre dersom man ikke gjør noen slike tiltak. Problemet er bare at de mest dramatiske konsekvensene av klimaendringene først vil vise seg for alvor om 20-30 år. Mens vi vil merke et forbud mot fly med en gang.

Jeg tror likevel at klimaendringene nå har begynt å vise seg med slik styrke, at vi begynner å bli mer mottakelige for at det trengs dramatiske endringer. As we speak foregår det en "100-års-flom" i Danmark, feks.: "I nat er vandet steget så meget flere steder, at det statistisk set sker sjældnere end hvert 100. år."
    http://mobil.dr.dk/smartphone/#arti...det-erklaerer-stormflod-efter-oversvoemmelser

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Når vi snakker om flom, normalt kommer det ca. 20-30 cm med vann utover dette området i Thailand en gang i desember hvert år.Varer et par dager.
    Nå er det fjerde gang i år og svigerfar har gitt opp. Huset vi ser er det min norske svoger som har, og vannstanden er ca. 2 meter.
    Alle naboene har evakuert og sitter i andre etasje enten i huset dere ser på bildet eller i vårt hus. Og kommunen kommer rundt med båt og deler ut kjeks og drikkevann. (Og trafikken på motorveien mellom Bangkok og Malaysia stopper opp) Er nok mange steder på kloden at man begynner å ane ugler i mosen....

flom-1.jpg
    flom-2.jpg

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Føles feil å trykke "liker" på forrige innlegg. Men takk for at du deler. Ja, det er liksom så mye rart som skjer med været nå, hele tiden. Til vanlig bor jeg på Vestlandet, i jula var jeg hjemme hos foreldrene på Østlandet. Et par dager skiftet det over natta fra minusgrader den ene dagen til 8-9 plussgrader, tåke og regn den neste. Man skal ikke mange årene tilbake før så dramatiske værskifter var relativt uvanlige om vintern på østlandet. Men nå er det blitt normalt. Før var det en issue hvis man ikke fikk hvit jul, nå har det nærmest blitt noe man forventer. Rare tider vi lever i.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.657
    Torget vurderinger
    2
    Og Jens Ulltveit-Moe mener at Barentshavet blir et gigantisk tapsprosjekt. Det begynner å bli umulig å fornekte behovet for effektive mottiltak når det gjelder global oppvarming og klimaendringer.

Scientific American:

In the past year the climate in the Arctic has at times bordered on the absurd. Temperatures were 30 to 50 degrees Fahrenheit above average in some places during the recent Christmas week. Through November the area of ice-covered ocean in the region reached a record low in seven of 11 months—an unprecedented stretch. More important, perhaps, the difference between Arctic temperatures and those across the midlatitudes of North America, Europe and Asia during 2016 was the smallest ever seen.

https://www.scientificamerican.com/article/the-arctic-is-getting-crazy/?WT.mc_id=SA_FB_ENGYSUS_NEWS

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn